تبلیغ
راهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

تفاوت های دوچرخه زنانه با دوچرخه مردانه

رای ها
لطفا امتیاز دهید

به‌دلیل تفاوت‌های فیزیکی بدن زنان و مردان دوچرخه‌های آن‌ها تفاوت‌هایی باهم دارند. زنان اکثر اوقات بالاتنه و دستان کوتاه‌تر، پاهای بلندتر و همچنین عرض شانه‌های کمتر و لگن بزرگتری نسبت به مردان دارند. مجموعه‌ای از این موارد باعث شده است دوچرخه‌های‌ زنانه و مردانه تفاوت‌هایی باهم داشته باشند که در این یادداشت که در مجلۀ دوچرخه و طبیعت آماده شده است به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تصویر یک دوچرخه زنانه و یک دوچرخه مردانه

تفاوت های دوچرخه زنانه و مردانه در بین برندها

در ابتدا باید بدانید که تمامی تفاوت‌هایی که بین دوچرخه‌های زنانه و مردانه وجود دارد در تمامی برندهای دوچرخه رعایت نمی‌شوند.  شاید تنها مورد اولی که در پایین به آن اشاره شده است در تمامی دوچرخه‌های زنانه رعایت ‌شود و مابقی تفاوت‌ها فقط در دوچرخه‌های رده‌بالا و یا دوچرخه‌هایی از برندهای معتبر شناخته‌شدۀ جهانی رعایت می‌شوند.  تفاوت دوچرخه‌های زنانه و مردانه در رده‌های پایین با قیمت‌های حدودی پایین‌تر از 1000 یورو رعایت نمی‌شود و تنها تفاوت آن‌ها به سایز و رنگ تنۀ دوچرخه برمی‌گردد.

آیا الزامی وجود دارد که بانوان از دوچرخۀ زنانه استفاده کنند؟

خیر الزامی نیست. همۀ ما دوستانی داریم که پاهای کوتاه‌تر و بالاتنۀ بلندتر و یا بالعکس دارند و می‌توان گفت هیچ کدام از نظر فیزیکی شبیه هم نیستند. همچنین بسیاری از زنان قوی‌هیکل‌تر از مردان هستند و نیز مردانی که جثۀ کوچک‌تری از اغلب زنان دارند. بنابراین الزامی نیست که زنان حتماً باید از دوچرخۀ زنانه استفاده کنند و به همین صورت مردان از دوچرخۀ زنانه استفاده نکنند. در ادامه برای درک تفاوت دوچرخۀ زنانه و مردانه با ما همراه باشید.

چرا باید لباس بیس لایر بپوشیم!؟

تصویر یک دوچرخه زنانه و یک دوچرخه مردانه

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

سایز بدنه، مهم‌ترین تفاوت بین دوچرخۀ زنانه و مردانه

مهم‌ترین تفاوت بین دوچرخۀ زنانه و مردانه سایز تنۀ دوچرخه است که تا حدودی در تمامی دوچرخه‌های بازار از ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت رعایت می‌شود. به همان صورت که در بالا توضیح داده شد زنان بالاتنۀ کوتاه‌تری دارند و بنابراین فاصلۀ بین میلۀ زین تا پیشانی دوچرخه (میلۀ TOP TUBE LENGTH) که فرمان روی آن نصب می‌شود کوتاه‌تر است و همچنین به‌صورت کلاسیک میلۀ بالایی بدنۀ دوچرخه دارای یک شیب منفی جهت راحتی سوار شدن زنانی است که دامن دارند و این مورد با توجه به اینکه امروزه بسیاری از زنان از دامن استفاده نمی‌کنند بیشتر شکل نمادین دارد، البته در سبک دوچرخه‌های شهری زنان بسیار از دامن استفاده می‌کنند که این شیب منفی میلۀ بالایی بدنه بسیار کارآمد است.

دوچرخه‌های زنان معمولاً تا سایز xs هم تولید می‌شوند و این در صورتی است که دوچرخه‌های مردان معمولاً کوچک‌تر از سایز s نیستند.  همچنین در بسیاری از برندها دوچرخه‌های مردانه و زنانه در یک محصول ارائه می‌شوند و تفاوتی بین دوچرخۀ مردانه و زنانه وجود ندارد.

عرض کم فرمان در دوچرخه‌های مدل زنانه

زنان نسبت به مردان عرض شانۀ کمتری دارند، بنابراین عرض فرمان دوچرخه‌های زنانه کمتر از دوچرخه‌های مردانه است. این موضوع در دوچرخه‌های کوهستان که فرمان صاف و بلندی دارند کمتر قابل مشاهده است اما در دوچرخه‌های جاده که فرمان دوچرخه هم‌عرض شانۀ دوچرخه‌سواران است ملموس‌تر خواهد بود.

راهنمای سایز مناسب دوچرخه کودکان

تفاوت دستۀ ترمز

زنان دستان ظریف‌تری دارند و اهرم‌های ترمز ‌باید فاصلۀ کمتری با فرمان داشته باشند. بعضی از اهرم‌های ترمز قابل تنظیم هستند و فاصلۀ آن‌ها با فرمان کمتر می‌شود و بعضی از مدل‌ها هم مخصوص خانم‌ها تولید می‌شوند.

تفاوت لگن خانم ها و مرداها

تفاوت‌های اساسی بین زین زنانه و مردانه

زنان لگن‌های بزرگ‌تری نسبت به مردان دارند. محل انتهایی لگن که روی زین قرار می‌گیرد در خانم‌ها 9 تا 17 و این فاصله در مردان بین 6 تا 16 سانتی‌متر است. همچنین شکل لگن زن و مرد تفاوت‌های اساسی دیگری دارد که در “آموزش راهنمای زین مناسب برای آقایان و خانم‌ها” می‌توانید این موارد را به‌صورت کامل مطالعه نمایید. به این دلیل زین دوچرخۀ زنانه با مردانه تفاوت دارد.

آموزش تنظیم دوچرخه 48831

تفاوت فاصلۀ طول بازوی طبق قامه

بازوی طبق قامه در سایزهای متفاوت نظیر 170، 172.5، 175 و همچنین سایزهای دیگر تولید می‌شوند و بنابر ارتفاع قد دوچرخه‌سوار تغییر می‌کنند. به‌صورت مثال در دوچرخه‌های سایز 16 اینچ یا همان S از طبق قامه‌هایی با بازوی 170 و در دوچرخه‌ای با سایز 18 یا L از طبق قامه‌هایی با سایز بازوی 175 استفاده می‌شود و به همین صورت در دوچرخه‌های مدل‌ زنانه که سایز کوچک‌تر دارند از طبق قامه‌ای با بازوی کوتاه‌تر استفاده می‌شود.  همچنین معمولاً در طبق قامه‌ها از سینی‌های کوچک‌تری (چرخ دندۀ جلو) استفاده می‌شود که با فشار پای کمتر بتوان رکاب زد. این موضوع هم در دوچرخه‌های نوجوانان و هم در دوچرخه‌های بانوان در نظر گرفته می‌شود.

برای دوچرخه سواری چه لباسی بپوشیم!؟

فاصله بین دو رکاب دوچرخه

فاصلۀ محور تا محور رکاب‌ها

به همان صورت که در بالا توضیح داده شد زنان لگن بزرگ‌تری از مردان دارند و این موضوع باعث می‌شود فاصلۀ بین دو پای زنان بیشتر از مردان باشد و همچنین محل قرارگیری کف پا روی زمین و یا روی رکاب دوچرخه بیشتر باشد. به همین دلیل فاصلۀ دو محور رکاب‌ها در دوچرخه‌های زنانه بیشتر است. البته تمامی موارد به غیر از مورد اول که در این یادداشت توضیح داده شده است کمتر در دوچرخه‌های مدل زنانه رعایت می‌شود و بیشتر در دوچرخه‌های رده‌بالا از برندهای معتبر در نظر گرفته می‌شوند. و این مورد فاصلۀ بین دو محور رکاب‌ها به مراتب کمتر در برندهای مختلف دیده می‌شود و معمولاً این مورد بعد از خرید دوچرخه توسط بایک فیتر، شخص و یا مجوعه‌ای که مراحل بایک‌فیتینگ و یا تنظیمات شخصی‌سازی سایزها را انجام می‌دهند صورت می‌گیرد. که البته تا این لحظه که این یاداشت به رشتۀ تحریر درآمده است هیچ‌کدام از مراکز بایک‌فیتینگ در ایران این تنظیم را ارائه نمی‌دهند.

برای آگاهی از بایک‌فیتینگ یادداشت «آموزش راهنمای زین مناسب برای آقایان و خانم‌ها» را مطالعه نمایید.

نتیجه‌گیری

به همان صورت که در بخش‌های بالایی یادداشت توضیح داده شد در اکثر دوچرخه‌های مدل زنانه نوع تنۀ دوچرخه و رنگ آن با مدل‌های دوچرخۀ مردانه تفاوت دارند و مابقی موارد در دوچرخه‌های رده‌بالا و یا برندهای معتبر رعایت می‌شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که تمامی این موارد به غیر از بدنۀ دوچرخه بعد از خرید دوچرخه قابل تعویض هستند و می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سایز کنید، اما شاید به‌دلیل هزینۀ بالای لوازم زیاد به صرفه نباشد.

چطور یک دوچرخه توریستی انتخاب کنیم؟

 

جهت راهنمایی خرید دوچرخه مطالعه دو عنوان زیر پیشنهاد می‌شود.

 

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا