تبلیغ
تنظیمات سایز دوچرخهbike fittingراهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

نحوه محاسبه سایز دوچرخه مناسب

4.3 11 رای ها
لطفا امتیاز دهید

انتخاب یک دوچرخه در سایز مناسب همانند یک کت و شلوار است. شما نمی توانید یک دست کت و شلواری که 4 سایز از شما بزرگتر یا کوچکتر است را بپوشید به همان شکل هم نمی توانید یک دوچرخه که  چند سایز از شما بزرگتر و یا کوچکتر است را استفاده کنید. عدم استفاده از سایز مناسب دوچرخه برای هر فرد باعث آسیب رساندن به بدن می شود بنابراین باید به این نکته توجه ویژه ای داشت. پس در ابتدا می بایست یک دوچرخه که مناسب و نزدیک به سایز خود را انتخاب نمایید و بعد برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید تنظیمات مختص قد و بدن خود را به روی دوچرخه انجام دهید.

 

تنظیم سایز دوچرخه” و “انتخاب یک دوچرخه در سایز مناسب” دو مبحث کاملا جدا است. برای انتخاب یا خرید دوچرخه ابتدا باید یک دوچرخه  که مناسب سایز فرد باشد را انتخاب کرده (که تمرکز این آموزش بر روی همین بخش است) و بعد از خرید، دوچرخه را شخصی سازی کرده تا مناسب بدن دوچرخه سوار شود. این آموزش جهت انتخاب دوچرخه در سایز مناسب هر فرد آماده شده است

و برای تنظیمات سایز دوچرخه “آموزش تنظیم سایز دوچرخه” را مطالعه نمایید.


سایز دوچرخه چیست!؟

سایز دوچرخه 2

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

می توان گفت که سایز دوچرخه همانند سایز یک لباس است که باید مناسب قد دوچرخه سوار باشد. در دوچرخه های مدل های بچه گانه سایز دوچرخه با تغییر سایز چرخ عقب و جلو و همچنین تغیر سایز بدنه، تغییر میکند. سایز دوچرخه های بچه گانه به عبارتی 12، 16، 20، 24 است که در بعضی از برندهای پیشرو سایز 26 نیز در دوچرخه های بچه گانه هم نیز ارائه می شود. و دوچرخه های بزرگسالان با استاندارد چرخ 26، 27.5 و 29 در سبک های کوهستان و در سبک شهری و دوچرخه جاده (کورسی) با استاندارد 700c ارائه میشوند. که هر کدام دارای حداقل سه سایز مدیوم، لارج و ایکس لارج هستند. در دوچرخه های بزرگسالان هر شخص میتواند از هر چهار سایز استاندارد 26، 27.5، 29 و استاندارد 700c استفاده کند اما بسیار مهم است که سایز بدنه یا فریم دوچرخه مناسب قد هر شخص باشد. در این آموزش روش محاسبه سایز بدنه دوچرخه که عامل انتخاب سایز دوچرخه است معرفی و توضیح داده می شود.

راهنمای خرید دوچرخه‌ی شهری

توجه داشته باشید که بسیاری از فروشندگان کلاسیک در ایران و همچنین وب سایت های فروشگاهی متعددی، سایز چرخ عقب و جلو دوچرخه را که سایز های 26، 27.5 29 هستند را عاملی برای تشخیص سایز دوچرخه برای هر فرد معرفی میکنند. و این روش بصورت کامل برای دوچرخه های بزرگسالان اشتباه است. در دوچرخه های بزرگسالان باید سایز بدنه دوچرخه در نظر گرفته شود.

فریم دوچرخه یا همان بدنه دوچرخه توسط 21 مولفه هندسی (شکل پایین) طراحی می شود. 2 بخش از مولفه هندسی به نامهای TOP TUBE LENGTH و SEAT TUBE LENGTH برای سایز دوچرخه حائز اهمیت است. برای در نظر گرفتن سایز مناسب دوچرخه این 2 مولفه هندسی در نظر گرفته می شود و فرمولهایی که سایز دوچرخه مناسب را برای اشخاص انجام می دهند و در این آموزش به شما معرفی خواهیم کرد هم از این 2 مولفه هندسی استفاده میکنند.

سایز دوچرخه 1

این سایز بندی در تمامی برندهای دوچرخه و سبکها و حتی در سایزهای مختلف از یک مدل از دوچرخه هم کاملا با هم تفاوت دارد. معمولا تولیدکنندگان  نیز  دوچرخه ها را در سایزبندی خیلی کوچک (XS)، کوچک ( S )، متوسط ( M )، بزرگ ( L )، خیلی بزرگ (XL) و گاها در بعضی از برندها (XXL)، به بازار عرضه می‌شوند.

 

بهترین روش محاسبه سایز دوچرخه

در ابتدا بدانید که یکی از بهترین روش ها برای محاسب سایز مناسب دوچرخه برای هر فرد استفاده از چارت سایز شرکت سازنده است چرا که سایز دوچرخه ها در برندهای مختلف کمی با هم تفاوت دارد. بصورت مثال حتما برای شما تا بحال پیش آمده که در زمان خرید یک کفش متوجه شده اید که سایز کفش جدید با کفش قبلی شما کمی مغایرت دارد. در واقع این دوکفش نزدیک به هم هستند اما درج سایز در کارخانه ها کمی با هم دیگر تفاوت دارد. یا یک برند تولیدی کفش، سایز  نیم هم دارد اما برند دیگر سایز نیم ندارد. به همین صورت این تفاوت در بدنه دوچرخه هم وجود دارد از این روی راحت ترین روش برای انتخاب سایز دوچرخه مناسب استفاده از چارت سایز دوچرخه سازنده است اما روش های زیر می توانند به شما بسیار کمک کنند. در روش هایی که در این آموزش ارائه شده است روش دوم بالاترین میزان دقت را دارد. روش اول حالت کلاسیک و عمومی است که بوسیله آن می توانید سایز مناسب را محاسبه کنید و روش سوم  چارت یکی از برندهای دوچرخه است که در این آموزش بصورت نمونه قرار داده شده است. از این جدول می توانید استفاده نمایید اما از آن جهت که سایز برندهای مختلف کمی با هم تفاوت دارد این جدول در تمامی برندها بصورت دقیق نمی تواند عمل کند.

 

روش اول

3 – سایز دوچرخه براساس قد، طول فاق پا و طول دست ها

در این روش به بررسی سه مولفه مهم برای انتخاب درست سایزبندی دوچرخه  می‌پردازیم: A- ارتفاع داخلی پا (فاق تا کف پا)،  B- قد دوچرخه سوار و C- کشیدگی دست‌ها.

راهنمای جامع خرید کفش دوچرخه سواری
محاسبه سایز دوچرخه
روش محاسبه سایز دوچرخه

A – ارتفاع داخلی پا (فاق تا کف پا)

ارتفاع داخلی پای شما می‌تواند مشخص کننده قد شما در حالت ایستاده باشد. روش ارتفاع داخلی پا (فاق تا کف پا)،  در انتخاب دوچرخه توصیه می‌شود. زمانی که مطابق تصویر بالا روی دوچرخه ایستاده باشید فاصله لوله بالایی دوچرخه تا بین پای شما حداقل 5/08 سانتی متر(معادل 2 اینچ) باشد تا امکان سوار شدن راحت بر روی دوچرخه برای شما فراهم شود. ( مانند تصویر بالا )

سایز دوچرخه کورسی

اگر از دوچرخه کلاسیک استفاده میکنید و میله TUBE LENGTH آن بدون شیب است فاصله لوله بالایی دوچرخه تا بین پای شما 2/05 سانتی متر(معادل 1 اینچ) باشد.

 

سایز دوچرخه 42

B- کشیدگی دست ها معیاری در انتخاب سایز

میزان کشیدگی دست های شما نیز بر انتخاب سایز دوچرخه تاثیر مستقیم میگذارد. برای بررسی این موضوع برای مشخص شدن میزان کشیدگی دست هایتان باید ape index بدنتان را به دست بیاورید. ape index همان حاصل تفریق اندازه دست های شما (در حالتی که در راستای شانه به طرفین کشیده شده اند) از قد شما در حالت ایستاده است.

C- نتیجه Ape index یکی از دو حالت زیر خواهد بود:

1- اگر ape index شما عددی مثبت باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما بلندتر است.)، بنابراین بهتر است شما سایز دوچرخه را بزرگتر  انتخاب کنید.

2- اگر ape index شما عددی منفی باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما کوتاهتر است.)، بنابراین به نظر میرسد اگر سایز کوچکتر را انتخاب کنید، راحت تر خواهید بود.

به عنوان مثال: 152 سانتیمتر (طول دستها در حالت کشیده) – 163 سانتیمتر (ارتفاع قد) = جواب میشود 11 سانتیمتر . در این مثال، شما یک Index Ape منفی دارید و باید برای اندازه دوچرخه مناسب یدنه دوچرخه کوچکتر را انتخاب نمایید.

 

UntFDGHitled 6

روش دوم

4 – محاسبه سایز با نرم افزار آنلاین و اپلیکیشن

ebicycles یک نرم افزار رایگان و بسیار کاربردی برای بدست آوردن سایز دوچرخه است. به راحتی می توانید  وارد سایت www.ebicycles.com شوید و مطابق تصویر زیر عمل کنید.

1- در ابتدا نوع دوچرخه مد نظر خود را انتخاب کنید

1- دوچرخه جاده (کورسی)      2- دوچرخه کوهستان      3- دوچرخه بی.ام.ایکس       4-دوچرخه بچه گانه

اپلیکیشن برای سایز دوچرخه

2- در مرحله دوم می توانید بعد از انتخاب جنسیت خود از واحد اینچ و سانتیمتر برای وارد کردن ارتفاع قد و فاصله بین کف پا تا نشیمن گاه یاهمان فاق پا استفاده کنید.

اپلیکیشن برای سایز دوچرخه2

3- در بخش آخر می توانید تمامی اطلاعات مورد نظر سایز دوچرخه مناسب خود را بدست آورید. در این بخش ایده آل ترین سایز دوچرخه مناسب را بدست آورید و حتی سایزهای حداقل و حداکثری که می توانید سوار شوید به شما معرفی خواهد شد. نکته بسیار جالب در این بخش برای دوچرخه سواران حرفه ای که خیلی بیشتر حائز اهمیت است بدست آوردن سایز قامه است.

اپلیکیشن برای سایز دوچرخه3


روش سوم 

5 – محاسبه سایز دوچرخه به وسیله جدول

همچنین یکی از راه های دیگر که می توانید به راحتی سایز دوچرخه مناسب خود را بدست آورید جدول سایز بندی است که در زیر بصورت تصویری مشخص شده است. البته باید در نظر داشت که این روش همانند دو روش قبل بسیار دقیق نیست.

راهنمای انتخاب زین مناسب برای آقایان و خانم‌ها

جدول سایز بندی دوچرخه کوهستان

توجه داشته باشید اکثر دوچرخه های داخل یازار ایران، سبک دوچرخه کوهستان هستند.

ارتفاع قد (سانتیمتر)سایز  دوچرخه (بدنه) توصیه شده
150 – 155 cm13 تا 14 in
155 – 160 cm14 تا 15 in
160 – 165 cm15 16 in
165 – 170 cm16 تا 17 in
170 – 175 cm16.5 تا 17.5 in
175 – 180 cm17.5 تا 18.5 in
180 – 185 cm18 تا 19 in
185 – 190 cm19 تا 20.5 in
190 – 195 cm20.5 تا 22 in
from 195 cm22 in به بالا

جدول سایز بندی دوچرخه آقایان

جدول محسابه سایز دوچرخه های شهری

ارتفاع قدسایز بدنه دوچرخه توصیه شده
150 – 160 cm42 – 48 cm
160 – 170 cm48 – 52 cm
170 – 175 cm52 – 55 cm
175 – 180 cm55 – 58 cm
180 – 185 cm58 – 61 cm
185 – 190 cm61 – 63 cm
190 – 195 cm63 – 66 cm
from 195 cmسایز بدنه 66 cm به بالا

جدول سایز بندی دوچرخه مخصوص بانوان

به طور میانگین، بانوان در مقایسه با آقایان، پاهای کشیده تر و بالاتنه کوتاهتری دارند (در قد یکسان). به همین دلیل دوچرخه بانوان لوله بالایی کوتاهتر، فرمان باریک تر و زین مخصوص بانوان دارد. از آنجایی که همه انسان ها دارای توده بدنی یکسانی نیستند، دوچرخه مناسب دوچرخه ای است که متناسب با توده بدنی شما باشد و با آن احساس راحتی کنید، حال دوچرخه مخصوص بانوان باشد یا خیر. به عنوان یک قانون عمومی می توان گفت اگر قد شما کوتاهتر از 165 سانتی متر است استفاده از دوچرخه های مخصوص بانوان برای شما راحتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

جدول سایز بندی دوچرخه بانوان
جدول سایز دوچرخه برای بانوان

برای بدست آوردن سایز مناسب دوچرخه برای بانوان می توانید از جدول بالا استفاده کنید. به اعداد بین دو فلش قرار گرفته اند توجه کنید بصورت مثال شخصی که قد بین 150 تا 163  سانتیمتر دارد میبایست از دوچرخه سایز 14 یا xs استفاده کند

همچنین برای دسترسی به جدول سایز دوچرخه آموزش “جدول سایز انواع سبک های دوچرخه” را مطالعه نمایید.


جدول سایز بندی دوچرخه برای کودکان

چگونگی سایزبندی دوچرخه کودکان با دوچرخه بزرگسالان متفاوت است. دوچرخه کودکان معمولا با توجه به اندازه چرخ های دوچرخه و یا رده سنی کودکان سایز بندی می شوند. در ادامه به بیان چند نکته مفید و کاربردی جهت انتخاب دوچرخه برای کودکان میپردازیم:

1- به یاد داشته باشید که هرگز سن کودک را تنها معیار انتخاب دوچرخه قرار ندهید، بلکه معیار درست برای تناسب دوچرخه با بدن کودک، قد اوست و نه سن او.

تفاوت چرخ های 26، 27.5 و 29 اینچی دوچرخه

2- قد و ارتفاع داخلی پا (همانطور که در قبل توضیح داده شد)، در انتخاب دوچرخه برای کودکان نیز یک راه حل مهم تلقی می شود.

3- یک باور عمومی اما غلط در انتخاب دوچرخه برای کودکان این است که “یک سایز بزرگتر بخریم که چند سال بعد هم که رشد کرد بتواند استفاده کند”، لطفا این کار را نکنید! دوچرخه بزرگتر برای کودک شما تنها ترس از دوچرخه سواری را به همراه می آورد و لذت این ورزش فرح بخش را برای کودک شما از بین می‌برد.

4- پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز  بعد از تهیه دوچرخه مناسب برای فرزندتان  “آموزش دوچرخه سواری کودکان” را جهت آموزش دوچرخه سواری به فرزندتان را مطالعه کنید.

جدول سایز بندی دوچرخه برای کودک و نوجوان
جدول سایز دوچرخه برای کودک

برای بدست آوردن سایز مناسب دوچرخه برای کودک خود می توانید از جدول بالا استفاده کنید. به اعداد بین دو فلش قرار گرفته اند توجه کنید بصورت مثال کودکی که قد آن بین 90 تا 105  سانتیمتر است میبایست از دوچرخه سایز 12 استفاده کند. نکته دیگر که در سایز دوچرخه کودکان مهم است تغییر سایز طوقه و لاستیک دوچرخه ها است که با بزرگ شدن سایز دوچرخه کودکان سایز طوقه و لاستیک تغییر می کند.

همچنین برای بدست آوردن سایز دوچرخه کودکان می توانید از آموزش “راهنمای سایز دوچرخه مناسب کودکان” مطالعه نمایید.

 

جدول سایز براساس انواع سبک های دوچرخه

همچنین یکی از راه های دیگر برای محاسبه سایز دوچرخه استفاده از جدول های اختصای برای سبک های مختلف دوچرخه نظیر، دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان، دوچرخه جاده، دوچرخه هیبرید و همچنین سبک های دیگر دوچرخه است. برای استفاده از جدول سایز دوچرخه بر اساس سبک دوچرخه آموزش “جدول سایز انواع سبک های دوچرخه” مطالعه نمایید. در این آموزش بصورت جامع درخصوص سایزهای مناسب دوچرخه برای افراد در انواع دوچرخه ها توضیح داده شده است.

 

6- سایز طوقه دوچرخه و سایز بدنه دوچرخه را اشتباه نگیرید!

ما در مجله‌ی دوچرخه و طبیعت بارها شاهد بوده‌ایم که علاقه‌مندان به دوچرخه، سایز چرخ دوچرخه (Wheelset) با سایز بدنه‌ی دوچرخه (Frame) را اشتباه می‌گیرند بصورت مثال بسیاری از افراد تصور می کنند که سایز 26 و 27.5 و 29 سایز بدنه دوچرخه است و این در صورتی است که این ها سایز طوقه و یا همان چرخ عقب و جلو دوچرخه است و این دو  کاملاً متفاوت هستند. به همین دلیل  در گروه تحریریه‌ی مجله‌ی دوچرخه و طبیعت جهت آشنایی و درک دو عنوان سایز چرخ دوچرخه (Wheelset) با سایز بدنه‌ی دوچرخه (Frame) آموزش زیر آماده‌ شده است. پیشنهاد می کنیم آموزش زیر را مطالعه نمایید.

مطالعه آموزش “تفاوت سایز چرخ (Wheelset) با سایز بدنه دوچرخه (Frame)” توصیه میشود.

 


7- آموزش تنظیمات متناسب سازی سایز دوچرخه

پیشنهاد می کنیم اگر  تصمیم دارید به تازگی دوچرخه سواری را شروع کنید و یا بصورت تفریحی یا ورزشی  از دوچرخه استفاده نمایید. تنظیمات کامل مختص  خود را برای جلو گیری از آسیب های احتمالی به بدن، روی دوچرخه انجام دهید.

معرفی مرکز بایک فیتینگ و آنالیز حرکتی bike_bodylab

1- تنظیم سایز دوچرخه

2- مجموعه ای از “آموزش های تنظیم سایز دوچرخه


 

8- سوالات متداول شما در خصوص سایز دوچرخه!

 

سایز دوچرخه بر اساس سن!؟

در واقع روش صحیح بدست آوردن سایز دوچرخه با توجه به قد افراد است. در مدل های دوچرخه های بچه گانه بصورت عمومی از سن کودکان برای محاسبه سایز استفاده میکنند. اما روش صحیح و دقیق با توجه به قد کودکان و همچنین بزرگسالان است.

سایز دوچرخه کجا نوشته؟

محاسبه سایز بدنه دوچرخه
سایز دوچرخه کجا نوشته؟

سایز دوچرخه را معمولا روی بدنه دوچرخه در میله افقی به سانتیمتر یا اینچ نوشته است. در ایران در دوچرخه های اکونومی یا اقتصادی گاها سایز بدنه درج نمیشود. برای بدست آوردن سایز بدنه کافی است مطابق تصویر بالا بخشی که با خط قرمز مشخص شده است را سانت کنید. دقیقا از مرکز توپی تنه تا بالای بست زین. این سایز بدنه دوچرخه است. برای دوچرخه های کوهستان اینچ استفاده میشودو برای دوچرخه های شهری معمولا سانتیمتر استفاده میشود.

برای تبدیل اینچ به سانتیمتر میتوانید عدد اینچ را در 2.54 ضرب نمایید. به این شکل عدد اینچ به سانتیمتر تبدیل میشود. نرم افزار آنلاین تبدیل سانتیمتر به اینچ و برعکس آن در وب زیاد است. با سرچ در گوگل به راحتی در دسترس هستند.

تشخیص سایز دوچرخه؟

به روشی که در پاراگراف بالا توضیح داده شد میتوانید سایز بدنه دوچرخه را تشخیص دهید.

بزرگترین سایز دوچرخه چقدر است؟

بزرگترین سایز دوچرخه با توجه برند دوچرخه متفاوت است. بعضی از برندها دوچرخه ها را در یک یا دو سایز برای بزرگسالان تولید میکنند. و برندهای معتبر جهانی دوچرخه های بزرگسالان را در 5/6 سایز نیز تولید میکنند. معمولا بزرگترین سایز دوچرخه سایز

معمولا برندهای شناخته شده تا سایز XL به عبارتی 55cm یا 21inch را موجود دارند. بعضی از برندهای شناخته شده در بعضی از مدل های دوچرخه تا سایز 59 اینچ را نیز تولید میکنند.

در برندهای اکونومی نیز معمولا سایز بدنه دوچرخه به مدیوم را لارج خلاصه میشود. برای تهیه دوچرخه در سایز های بزرگ باید از برندهای جهانی شناخته شده دوچرخه خود را تهیه نمایید.

سایز دوچرخه را از کجا بفهمیم؟

در تصویز بالا و در سه پرسش قبل بصورت تصویری این پاسخ داده شده است.

انواع سایز دوچرخه کدام ها هستند؟

دوچرخه های کودکان و بچه گانه 12، 16، 20، 24 و 26 هستند.

و دوچرخه های بزرگسالان با استاندارد چرخ 26، 27.5 و 29 در سبک های کوهستان و در سبک شهری و دوچرخه جاده (کورسی) با استاندارد 700c ارائه میشوند. که هر کدام دارای حداقل سه سایز مدیوم، لارج و ایکس لارج هستند. که در این مقاله روش های محاسبه سایز بدنه به شکل های متفاوت توضیح داده شده است.

 

4.3 11 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

114 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا