شناخت انواع دوچرخه کوهستان
این آموزش گزیده ای از مقالع جامع راهنمای شناخت انواع دوچرخه است که بخش شناخت سبک دوچرخه کوهستان برای مطالعه راحت تر تفکیک شده و در این آموزش با عنوان شناخت انواع دوچرخه کوهستان قرار داده شده است.
مطالاعه آموزش های زیر پیشنهاد می شود
2- راهنمای خرید دوچرخه دست دوم
3- مجموعه آموزش های خرید دوچرخه
فهرست مطالب- نگاه اجمالی به انواع سبک های دوچرخه کوهستان
- تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension
- چگونه انواع دوچرخه کوهستان را تشخیص دهیم!
- دوچرخه کوهستان / کراس کانتری Cross country
- دوچرخه کوهستان / اسپرت Sport
- دوچرخه کوهستان / تریل Trail
- دوچرخه کوهستان / آل مونتاین All mountain
- دوچرخه کوهستان / اندرو Enduro
- دوچرخه کوهستان / دانهیل Downhill
- دوچرخه کوهستان / فت بایک Fat bikes
نگاه اجمالی به انواع سبک های دوچرخه کوهستان
به همان صورت که از نام دوچرخه کوهستان مشخص است این سبک از دوچرخه برای مسیرهای خاکی طراحی شده است. دوچرخه کوهستان به هفت رده تقسیم میشود که کاربری هر کدام از دیگری متفاوت است. بنابراین شناخت آنها برای انتخاب و یا خرید دوچرخه بسیار مهم است. در ادامه کاربری این هفت سبک را به همراه تصاویر آنها می توانید مشاهده و مطالعه نمایید.
- کراس کانتری Cross country
- اسپرت Sport
- تریلTrail
- آل مونتاینAll mountain
- / اندروEnduro
- دانهیلDownhill
- فت بایکFat bikes
تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension
سبک های دوچرخه کوهستان براساس طراحی و نوع کمکفنر به کار رفته در آن به دو بخش دوچرخههای Hard Tail و Full Suspension تقسیم میشوند. Hard Tail معمولا به دوچرخههایی گفته میشود که تنها در دوشاخ جلو کمکفنر دارند و یا کلا کمکفنری ندارند.
Full Suspension به دوچرخههایی گفته میشود که بعلاوه کمک در دوشاخ جلو دارای یک کمک در چرخ عقب هم هستند. این دسته از دوچرخهها فریمی دوتکه دارند؛ بهنحویکه دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.
دوچرخه Hard Tail با Full Suspension
حال شاید این سئوال برایتان پیش آید که چه فرقی میان دوچرخههای Hard Tail و Full Suspension وجود دارد؟ در واقع این سبک دوچرخه سواری است که مشخص می کنم که کدام برای شما بهتر است! اگر شما دوچرخهسوار حرفهای نیستید، خرید دوچرخه Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک کمکفنر دیگر در چرخ عقب است و طراحی بدنه آن بسیار متفاوت از سبک Hard Tail است تنها برایتان هزینهای اضافه ایجاد میکند. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخههای Hard Tail بهصرفه است. دوچرخههای Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده میشوند تا به واسطهی کمکفنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخها منتقل شود. البته سواری دوچرخه های Full Suspension را نباید نادیده گرفت. احتمال آنکه شما هم جزو دسته ای باشید که پس از سوار شدن بر روی یک دوچرخه باکیفیت Full Suspension دیگر قادر به سوار شدن سبک Hard Tail نباشید بسیار زیاد خواهد بود.
چگونه انواع دوچرخه کوهستان را تشخیص دهیم!
در ابتدای شناخت دوچرخه های کوهستان بدانید یک اصل کلی وجود دارد هر چه به انتهای این جدول بروید طراحی دوچرخه ها به شکلی می شود که برای رکاب زدن کمتر و پیمایش مسیرهای ناهموار تر صورت می گیرد. به این شکل که در ابتدای این جدول دوچرخه کراس کانتری برای رکاب زدن بیشتر و پیمایش مسیرهای ناهموار کمتر طراحی شده است و در انتهای این جدول دوچرخه دانهیل قرار دارد که فقط برای پیمایش مسیر های بسیار سخت و سرپایینی از شیبهای تند طراحی شده است. یک راه ساده برای تشخیص دوچرخه های کوهستان مقدار بازی کمک جلو آنها است این روش می تواند به شما کمک کند که قبل از اینکه نگاهی به دفترچه کاتالوگ یا وب سایت شرکت تولید کننده بیاندازید به راحتی بتوانید تشخیص دهید که آن دوچرخه در چه رده بندی قرا دارد. بصورت مثال دوچرخه کراس کانتری بازی دوشاخ جلو آن 10 یا 11 سانتیمتر است و برای دوچرخه دانهیل که برای مسیرهای سرپایینی بسیار خشن طراحی شده است بازی کمک دوشاخ(پاشاخ) جلو آن 20 سانتیمتر است. بنابراین به دوشاخ های استفاده شده دقت کنید. جدا از آن لوازم هر رده با هم تفاوت دارد. که در نگاه اول شاید برای تشخیص سبک یک دوچرخه کمی سخت باشد اما بازی کمک دوشاخ جلو معیار خوبی است.
دوچرخه کوهستان / کراس کانتری Cross country
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 10 یا 11 سانتیمتر
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
- کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار و مسیر مسابقه دارد)
این سبک از دوچرخه کوهستان پرطرفدار ترین سبک در دوچرخه کوهستان است که خود به دو دسته حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم می شود. سبک غیر حرفه ای به نام کوهستان اسپرت، sport xc و یا با نام های مشابه شناخته می شود که در عنوان بعدی آن را معرفی می کنیم. در این سبک: مدل دوچرخه کراس کانتری برای مسابقات حرفه ای طراحی شده است و برای خرید یک مدل خوب آن باید حداقل چیزی حدود 2هزار دلار هزینه کنید که برای ارزش پول ریال ما در ایران بسیار گران خواهد شد جدای از این سبک از دوچرخه مناسب یک دوچرخه سوار حرفه ای است. و اصلا گزینه خوبی برای شروع دوچرخه سواری و یا دوچرخه سواری در شهر مناسب نیست.بنابراین این مدل فقط برای حرفه ای ها است.
دوچرخه کوهستان / اسپرت Sport
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 10 یا 11 سانتیمتر
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
در واقع این سبک از دوچرخه همان دوچرخه کراس کانتری است که برای عموم مردم و نه برای مسابقات حرفه ای طراحی و تولید می شود می توان گفت که این سبک دوچرخه اصیل ترین سبک دوچرخه کوهستان است. همان سبکی است که دوچرخه کوهستان اصیل با آن شکل گرفت و اکنون کامل شده است اما کماکان نزدیک ترین سبک به مدل های کلاسیک دوچرخه کوهستان است. در این مدل همانند دوچرخه کراس کانتری از یک دوشاخ جلو (کمک جلو) 10 یا 11 سانتیمتری استفاده میشود. و به ندرت از “کمک وسط” در آن استفاده می شود بنابر این در سبک کوهستان اسپرت کمتر دیده می شود که دوچرخه Full Suspension باشد و فقط در دوشاخ جلو دوچرخه کمک تعلیق استفاده میشود. بعضی از شرکت های تولید کننده این سبک را از دوچرخه کراس کانتری جدا کرده و با نام های کوهستان اسپرت، sport xc و در سبک جدا معرفی می کنند. اما بعضی از شرکت های تولید کننده این سبک دوچرخه را کماکا در همان کراس کانتری و یا با عنوان کوهستان کراس کانتری غیر حرفه ای معرفی می کنند.اما در رده پایین تر از دوچرخه های مسابقه کراس کانتری. به این شکل که لوازم و فریم استفاده شده در این سبک از دوچرخه از رده متوسطی و پایین تری استفاده می شود که در مجموعه قیمت پایین تری را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت البته این به هیچ وجه به این معنی نیست که این سبک دوچرخه کیفیت پایینی داشته باشد! و برعکس بسیار با کیفیت خواهند بود و در این بخش به کیفیت دوچرخه نخواهیم پرداخت و در بخش راهنمای خرید دوچرخ، کیفیت دوچرخه ها بررسی می شود.
در گذشته این دو سبک دوچرخه یکی بودند اما رفته رفته با تخصصی شدن هر محصول این دو سبک از دل دوچرخه کوهستان جدا شدند.
برای چه کسانی مفید است: این سبک از دوچرخه کوهستان بیشترین طیف علاقه مندان را به خود اختصاص میدهد. در واقع برای کسانی که قصد طبیعت گردی دارند یا برای کسانی که در پارکهای جنگلی یا شهرهای کوهستانی تصمیم دارند دوچرخه سواری کنند بسیار مناسب است.این سبک دوچرخه به قدری پرطرفدار است که در خیلی از شهر ها هم برای تردد از آن استفاده می شود با آنکه برای شهر طراحی نشده است. در بیشتر مدل های این سبک فضای مناسب روی بدنه دوچرخه برای اتصال ترک بند و خورجین طراحی شده است بنابراین این دوچرخه یکی از گزینه ها برای مسافرت با دوچرخه می تواند باشد با آنکه بصورت تخصص برای این کار طراحی نشده است.
دوچرخه کوهستان / تریل Trail
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 12 یا 13 سانتیمتر
- (پیشنهاد شده برای 70% مسیرهای سربالایی و 30% مسیرهای سرپایین)
- کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار)
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
برای چه کسانی مفید است: معمولان برای دوچرخه سوارانی پیشنهاد میشود که هم خواهان رکاب زدن در مسیرهای خاکی هستند اما تعادل و مانور بیشتری نسبت به دوچرخه کوهستان اسپرت و یا کراس کانتری نیاز دارند. این سبک دوچرخه معمولا مورد علاقه دوچرخه سواران دانهیلی است که نیاز به تمرینات هوازی دارند و از این سبک دوچرخه استفاده میکنند چرا که از دوچرخه کراس کانتری راحتی بیشتری دارند و در عین حال مناسب برای رکاب زدن هستند.
دوچرخه کوهستان / آل مونتاین All mountain
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 14 یا 15 سانتیمتر
- (پیشنهاد شده برای 50% مسیرهای سربالایی و 50% مسیرهای سرپایین)
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
رفته رفته هر چه به انتهای جدول دوچرخه کوهستان میرویم مقدار بازی دوشاخ جلو بیشتر و بیشتر میشود که این موضوع نشانگر این است که دوچرخه برای مسیرها و سرپایینی های سخت تر طراحی شده است.
دوچرخه کوهستان / اندرو Enduro
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 16 یا 17 سانتیمتر
- (پیشنهاد شده برای 30% مسیرهای سربالایی و 70% مسیرهای سرپایین)
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
می توان گفت که دوچرخه های اندرو قبل از دوچرخه های دانهیل خشن ترین دوچرخه کوهستان هستند. به تصویر بالا دقت کنید معمولا در دوچرخه اندرو بجای کلاه کاسکت دوچرخه کوهستان از کلاه فک دار استفاده می شود چرا که هیجان و خطر این سبک به شدت از سبک های قبلی بالاتر می رود.
دوچرخه کوهستان / دانهیل Downhill
- مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 20 سانتیمتر
- (پیشنهاد شده برای 0% مسیرهای سربالایی و 100% مسیرهای سرپایین)
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
- برای اطلاع از استاندارد سایز چرخ های دوچرخه کوهستان آموزش تفاوت چرخ ای 29،27.5 و 26 را مطالعه نمایید.
می توان گفت سبک دوچرخه دانهیل پرخطر ترین سبک دوچرخه سواری است. این سبک دوچرخه فقط برای مسیر های سرازیری بسیار خشن طراحی شده است. به کمک های بسیار قوی در دوشاخ جلو(پاشاخ) و عقب دوچرخه دقت کنید که بالاترین میزان بازی را در دوچرخه کوهستان دارند. در دوشاخ جلو این میزان به 20 سانتیمتر می رسد و برای تقویت آن دوشاخ از پایین و بالای پیشانی دوچرخه به فریم متصل می شود که این موضوع باعث شده که دوچرخه دانهیل از یک پاشاخ بسیار قوی بهره ببرد و نه یک دوشاخ معمولی.
دوچرخه کوهستان / فت بایک Fat bikes
- Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29+ تولید می شود.
فت بایک آخرین سبک از دوچرخه کوهستان است. این سبک برای مسیرهای ساحلی و برفی طراحی شده که لاستیک های چاق آن مانع از فرو رفتن چرخ به داخل شن و برف می شود.