تبلیغ
راهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

راهنمای جامع خرید دوچرخه

3.6 5 رای ها
لطفا امتیاز دهید

آیا قصد دارید دوچرخه بخرید؟  و در بین برندها و مدلهای دوچرخه در بازار سردرگم شده اید؟ و شاید اطلاعات مناسبی  از سبک و انواع دوچرخه و استفاده هر دوچرخه و کارایی آنها ندارید! به نظرتان خرید دوچرخه شهری مناسب است یا خرید دوچرخه کوهستان! و شاید خرید دوچرخه حرفه ای! شاید هم جزو آن دسته از افراد هستید که در فکر خرید دوچرخه الکتریکی را در سر دارید! خرید دوچرخه  دست دوم و یا ارزان قیمت بهتر است یا خرید دوچرخه با کیفیت!؟ یا مارک خوب دوچرخه در بازار را میشناسید؟

این ها تنها بخشی از ده ها پرسشی است که ممکن است درباره خرید دوچرخه داشته باشید! در این آموزش با ما در مجله دوچرخه و طبیعت همراه باشید تا بصورت گام به گام تمامی اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب و خرید دوچرخه را به شما بگوییم. توجه داشته باشید در این آموزش، مبانی، تفاوت، انتخاب و خرید دوچرخه  مناسب برای کاربری که مدنظرتان است معرفی می شود و کمک خواهیم کرد با انواع دوچرخه ها آشنا شوید و در نهایت شرکت های واردکننده دوچرخه را معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی و دانش اقدام به خرید دوچرخه مد نظر خودکنید.

 

در پایان اگر سوالی داشتید در بخش دیدگاه ها در انتها همین مقاله بپرسید ما به تمامی پرسش ها پاسخ می دهیم.

 

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

اکثر افراد برای شروع دوچرخه سواری از یک دوچرخه معمولی که گاهی از برندهای متفرقه درجه دوم و سوم است که حتی کاربری آنها به واضحی مشخص نیست و از طراحی مهندسی صحیحی برخوردار نیستند استفاده می کنند. اما زمانی می رسد که نیاز دارید با آگاهی و دانش دوچرخه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر چنین است این آموزش می تواند برای شما بسیار مفید باشد و اگر قصد خرید یک دوچرخه معمولی را دارید باز میتواند به شما کمک کند.

آموزش “راهنمای خرید دوچرخه”  از چند بخش به ترتیب زیر تقسیم و آماده سازی شده است  بعض از بخش ها به تنهایی یک آموزش مجزا هستند برای مطالعه کامل هر بخش لازم است وارد لینکی که در هر بخش معرفی شده است شوید و آن آموزش را مطالعه کنید و مجدد به همین آموزش که در آن هستید برگردید و  مطالعه آموزش را ادامه دهید.  این بخشها را مرحله به مرحله مطالعه کنید تا با آگاهی هر چه بهتر، دوچرخه مد نظر خود را بتوانید تهیه کنید.

1- شناخت انواع دوچرخه و کاربرد آن

در مرحله نخست نیاز و ضروری است سبک های دوچرخه را بشناسید تا با کاربری هر دوچرخه آشنا شوید چرا که هر سبک از دوچرخه برای کاربری خاص خود ساخته شده است. و با در نظر گرفتن نیاز خود دوچرخه مناسب در سبک کاربری مدنظرتان را انتخاب نمایید. و بعد از آن نسبت به بودجه و سلیقه خود یکی از برندهای دوچرخه را برای خرید انتخاب کرده و با در نظر گرفتن سایز مناسب قد خود دوچرخه را خریداری کنید.

اولین قدم برای خرید دوچرخه شناخت انواع و سبک های دوچرخه است به همین جهت پیشنهاد می کنیم ” آموزش شناخت انواع دوچرخه” را  حتما مطالع کنید. چرا که ده ها سبک دوچرخه برای کابری های مختلف تولید می شود. و انتخاب صحیح دوچرخه در کاربری مدنظرتان قدم اول برای انتخاب و خرید دوچرخه است.

شناخت انواع دوچرخه

دوچرخه کوهستان

  1. کراس کانتری Cross country
  2. اسپرت Sport
  3. تریل Trail
  4. آل مونتاین All mountain
  5. / اندرو Enduro
  6. دانهیل Downhill
  7. فت بایک  Fat bikes

دوچرخه شهری

  1. دوچرخه شهری urban
  2. هیبرید Hybrid
  3. فیتنس Fitness
  4. تاشو folding bike

دوچرخه توریستی

  1. توریستی Touring

دوچرخه جاده (کورسی)

  1. مسابقه ای RACE
  2. جاده Endurance
  3. سایکل کراس  CYCLOCROSS
  4. تایم تریل و سه گانه TRIATHLON
  5. دوچرخه پیست /  TRACK

دوچرخه نمایشی

  1. جامپ / dirt jump
  2. بی.ام.ایکس bmx
  3. تریال trial

دوچرخه برقی

  1. برقی / Electric

دوچرخه های بچه گانه

  1. دوچرخه های بچه گانه

 

2- معرفی 3 سبک دوچرخه برای استفاده روزانه

در این بخش سه سبک از دوچرخه که کاربری زیادی در استفاده های روزمره را دارند معرفی می کنیم. اما برای شناخت کامل انواع سبک های دوچرخه پیشنهاد ما مطالعه ” آموزش شناخت انواع دوچرخه” است که در بالا هم معرفی شد.

راهنمای خرید دوچرخه ارزان قیمت

پیشنهاد دوچرخه برای استفاده در شهر: اگر برای استفاده در شهر و تردد های روزانه  دوچرخه مناسب نیاز دارید سه انتخاب می توانید داشته باشید.

اگر تصمصم دارید برای تردد در شهر دوچرخه ای مناسب تهیه نمایید مطالعه “راهنمای خرید دوچرخه شهری” پیشنهاد میشود.

نمونه سواری دوچرخه های شهری1

دوچرخه شهری Urban : بهترین انتخاب استفاده از دوچرخه های شهری است. این سبک دوچرخه کمک می کند شما راحت ترین پوزیشن و استایل را بر روی دوچرخه در زمان رکاب زدن داشته باشید. بنابر این راحت ترین سواری را با دوچرخه های شهری می توانید داشته باشید. این سبک دوچرخه هم می تواند دارای سیستم دنده باشد و هم سیستم دنده نداشته باشد اما اگر در شهر مثل تهران زندگی می کنید و کوچه و خیابان ها مملوو از فراز نشیب هستند پیشنهاد میکنیم حتما از دوچرخه دارای سیستم دنده استفاده کنید. این سبک دوچرخه معمولا دارای سبد برای گذاشتن لوازم مورد نظرتان در داخل آن است و یا جای مناسب در بدنه دوچرخه برای نصب سبد در نظر گرفته شده است. (اطلاعات کامل درباره این سبک دوچرخه را در آموزش “راهنمای شناخت انواع دوچرخه” بخوانید).

برای خرید دوچرخه شهری  مقاله “راهنمای خرید دوچرخه شهری” در کنار این مقاله میتواند بسیار مفید باشد.

نمونه سواری دوچرخه های هیبرید
نمونه سواری دوچرخه های هیبرید

دوچرخه هیبرید: این سبک  دوچرخه  یکی از گزینه های بسیار مناسب دیگر برای دوچرخه سواری در شهر است. در واقع طراحی اولیه دوچرخه هیبرید یا هیبریدی همان دوچرخه شهری است که ممکن است به سمت دوچرخه های  کوهستان و یا به دوچرخه جاده(کورسی) گرایش پیدا کند می توان مثلثی را فرض کرد که در یک ضلع آن دوچرخه شهری و در ضلع دیگر دوچرخه کوهستان و در ضلع دیگر دوچرخه کورسی قرار دارد و با ترکیب این سه سبک از دوچرخه، دوچرخه هیبریدی شکل گرفته است. حال می تواند این گرایش به یک و یا دو سبک از این دوچرخه ها بیشتر باشد همین موضوع باعث می شود که تنوع زیادی در دوچرخه های هیبرید داشته باشیم. می توان گفت دوچرخه های هیبریدی که گرایش به دوچرخه های کورسی دارند سرعت در آنها در اولویت قرار داده شده و دوچرخه هایی که به سمت سبک کوهستان گرایش دارد الویت مهارت و راحتی در آنها قرار داده شده است. در روی این دوچرخه ها هم محله نصب سبد خرید و ترکبند جهت قرار دادن لوازم مورد نیاز بر روی دوچرخه قرار داده شده است. این سبک برای دوچرخه سواری در شهر بسیار محبوب است.(اطلاعات کامل درباره این سبک دوچرخه را در آموزش “راهنمای شناخت انواع دوچرخه” بخوانید).

نمونه سواری دوچرخه کوهستان اسپرت

دوچرخه کوهستان: اگر به دنبال دوچرخه همه کاره میگردید و قصد دارید با دوچرخه خود هم طبیعت گردی کنید و هم در پارکهای جنگی رکاب بزنید این دوچرخه می تواند ایده آل باشد. این سبک دوچرخه برای استفاده در شهر طراحی نشده است اما  بعد از دوچرخه شهری و دوچرخه هیبریدی برای دوچرخه سواری شهری در جایگاه سوم قرار می گیرد. بویژه اگر در شهری با خیابان های پر از با فراز و نشیب مثل تهران زندگی می کنید. این سبک دوچرخه به هفت رده مختلف تقسیم می شود. سبکی از دوچرخه کوهستان  مدنظر ما است که توسط شرکت های تولید کننده با نام هایی مانند دوچرخه کوهستان، کراس کانتری غیر حرفه، کوهستان اسپرت، sprt xc و یا عناوین شبیه آن نامید می شود.(اطلاعات کامل درباره این سبک دوچرخه را در آموزش “راهنمای شناخت انواع دوچرخه” بخوانید).

طوقه های 26 اینچ تا طوقه 27.5 و طوقه 29

سایز چرخ عقب و جلو

اگر قصد خرید دوچرخه کوهستان را دارید باید بدانید که دوچرخه کوهستان با استاندارد 3 سایز در چرخ ها تولید میشود. به این معنی که چرخ عقب و جلو دوچرخه در 3 سایز و استاندارد مختلف تولید می شود.

استاندارد 26 اینچ: استاندارد قدیمی و کلاسیک دوچرخه کوهستان است. این استاندارد رفته رفته در حال کم شدن است به این صورت که شرکت های تولید کننده اکثر محصولات خود را کمتر با این استاندارد قدیمی تولید می کنند. اگر تصمیم دارید دوچرخه سواری را تازه شروع کنید می توانید از این سایز چرخ به عنوان دوچرخه اول شروع کنید اما اگر تصمیم دارید دوچرخه بروز تری داشته باشید پیشنهاد می کنیم از دوسایز دیگر که در سطر پایین معرفی می کنیم استفاده نمایید.

استاندارد 27.5 و  29 اینچ: این دو استاندارد جدید و بروزی هستند و اکثر تولید کنندگان تمرکز تولیدات خود را روی این دو استاندارد  قرا داده اند. پیشنهاد ما  هم استفاده از این دو استاندارد در سایز چرخ عقب و جلو است.

چرا باید لباس بیس لایر بپوشیم!؟

بصورت بسیار ساده استاندارد 27.5 اینچ برای دوچرخه سوارانی مبتدی و متوسط پیشنهاد می شود و استاندارد 29 اینچ برای دوچرخه سواران حرفه ای  و با تجربه پیشنهاد می شود. برای چرخیدن چرخ های بزرگ تر انرژی بیشتری نیاز است. اگر دوچرخه سوار تازه کاری هستید از استاندارد چرخ های 27.5 اینچ استفاده کنید. البته هرکدام از استاندارد ها معایب و محاسن مخصوص به خود را دارند و گاهی دوچرخه سواران بسیار با تجربه هم ممکن است استاندارد 27.5 اینچ را برای خود ایده آل بدانند. برای اینکه با محاسن و معایب این سه استاندارد در سایز چرخ ها آشنا شوید “آموزش تفاوت چرخ 26، 27.5 و 29” را مطالعه کنید.

تفاوت  سایز چرخ دوچرخه (Wheelset)  با سایز بدنه ی دوچرخه (Farme)

ما در مجله‌ی دوچرخه و طبیعت بارها شاهد بوده‌ایم که علاقه‌مندان به دوچرخه، سایز چرخ دوچرخه (Wheelset) با سایز بدنه‌ی دوچرخه (Frame) را اشتباه می‌گیرند این دو  کاملاً متفاوت هستند. به همین دلیل آموزش زیر، در گروه تحریریه‌ی مجله‌ی دوچرخه وطبیعت جهت آشنایی و درک دو عنوان سایز چرخ دوچرخه (Wheelset) با سایز بدنه‌ی دوچرخه (Frame) آماده‌ شده است.

آموزش تفاوت سایز چرخ دوچرخه (Wheelset)  با سایز بدنه ی دوچرخه (Farme)

 

3- تفاوت برندهای درجه یک و دو و متفرقه

بعد از اینکه سبک دوچرخه مناسب کاربری مد نظر خود را انتخاب کردید زمان آن فرا میرسد که با تفاوت برندهای درجه یک، دو و متفرقه آشنا شود.

برندهای درجه یک: برندهایی نام آشنایی هستند که چندین مشخصه اصلی را به همراه دارند. در اکثر دسته های اصلی نظیر دوچرخه کوهستان/ جاده (کورسی) / شهری و … دوچرخه تولید می کنند و از آن مهمتر که بسیار حائز اهمیت است تولید دوچرخه در سایزهای مختلف است. بصورت مثال دوچرخه جاده یا همان کورسی را در سایزهای S/L/XL/XXL تولید و عرضه می کنند. و اکثر دوچرخه های سبک کوهستان را با لاستیک های  استاندارد 27.5 و 29 تولید مکنند. و سبک های اصلی دوچرخه را در ورژن مخصوص خانم ها را هم دارند.

 

برندهایی درجه یکی که در ایران نمایندگی دارند: جاینت، اسکات، مریدا

برندهای جهانی که بدلیل تحریم ها در چندسال اخیر، دیگر شرکت های ارائه کننده آنها را وارد نمیکنند!: کندال، اسپیشیالایزد، فوجی، کیوب

برندهای بین المللی که در ایران ارائه میشوند اما از محبوبیت کمتری در جهان برخوردارند: کی تی ام، ژیتان.

برندهای اکونومی (اقتصادی) بازار ایران: اورلرد، ولوپرو، ویوا، فلش، راپیتو، اینتنس، بنلی، کراس، کویر و بلست…

 

برندهای مقرون بصرفه(اکونومی): این برندها دوچرخه هایی استانداردی تولید می کنند. اما محدودیت هایی در ارائه آن به مشتریان دارند. بصورت مثال از یک سبک دوچرخه مانند شهری: در تمامی سایز ها نظیر S/M/L/XL/XXL تولید نمی کنند و فقط از یک دوچرخه یک یا دو سایز  تولید می کنند در واقع محدودیت در تولید ارائه سایز دارند و یا سایزهای خاص نظیر XXL  را تولید نمی کنند. و یا در تمامی سبک ها دوچرخه ندارند و یا عنوانی نظیر دوچرخه مخصوص خانم را ندارند و یا صرفا رنگ بندی یک دوچرخه را تغییر می دهند و به عنوان دوچرخه بانوان ارائه می کنند. و یا در بخش دوچرخه کوهستان استاندارد چرخ 27.5 و 29 را در تمامی مدلها ندارند. می توان گفت که روی دوچرخه هایی که بیشترین فروش را در بازار دارند مانور میدهند و سعی به دست آوردن آن بخش فروش بازار را دارند.

 

اگر تصمیم دارید از برندهای اکونومی خرید داشته باشید به مواردی که پاراگراف بالا توضیح داده شده است دقت نمایید.

 

مزایای این برندها: فرض کنید با هزینه هفت میلیون تصمیم دارید یک دوچرخه کوهستان بخرید. اگر این هزینه را صرف خرید یک دوچرخه برند درجه یک مثل جاینت کنید به مراتب لوازمی که روی آن دوچرخه قرار گرفته است با یک دوچرخه برند درجه دوم با همان قیمت پایین تر است. بگزارید با مثالی این موضوع را شفاف کنیم.

صرفا بصورت مثال: دو دوچرخه اسکات و بلست در نظر بگیرید. هر دو آن دوچرخه ها قیمت هفت میلیون دارند. دوچرخه اسکات از آنجایی که برند جهانی است وتکنولوژی های بکار رفته در تولید بدنه بالایی دارد فریم و یا همان بدنه گران قیمتی دارد، فرض کنیم بدنه دوچرخه اسکات مورد نظر ما در این مثال 3 میلیون باشد بنابراین از هفت میلیون 4 میلیون باقی می ماند یعنی حدود ارزشی بر 4 میلیون لوازم می تواند روی این دوچرخه نصب باشد حالا در نظر بگیرید دوچرخه برند درجه دوم مثال ما یعنی دوچرخه بلست بدنه ارزان قیمت تری دارد بدلیل آنکه نه به اندازه اسکات شناخته شده است و احتمالا نه به اندازه آن از کیفیت بالایی برخوردار است. اما نکته در هیمنجا است: بنابراین بدنه و یا همان فریم ارزان قیمت تری دارد فرض کنید بدنه ای با ارزش حدود 2 میلیون دارد حالا 5 میلیون از قیمت دوچرخه هفت میلیونی باقی مانده است می توان گفت که حدود ارزشی بر 5 میلیون لوازم بر روی این دوچرخه نصب است. در واقع این موضوعی است که در رابطه با برندهای گران قیمت تر با برندهای ارزان تر همیشه وجود دارد.

نحوه محاسبه سایز دوچرخه مناسب

به یاد داشته باشید که شرکت های  سازنده دوچرخه صرفا بدنه دوچرخه را میسازند و نه لوازم آن را!

برندهای متفرقه: دوچرخه هایی هستند که  عناوین ذکر شده در عنوان درجه دوم در آنها رعایت نشده ومشکلات دیگر و جدی را می توانند داشته باشند در  برندهای متفرقه امکان این موضوع زیاد است که دوچرخه مبانی اولیه استاندارد در آنها در نظر گرفته نشده باشد. و حتی امکان دارد بدرستی نتوان تنظیمات سایز دوچرخه را در آنها انجام داد و یا از لوازم های متفرقه در آنها استفاده می شود. دوچرخه های متفرقه مناسب دوچرخه سواری جدی نیستند. این دوچرخه ها همان دوچرخه های ارزان قیمت بازار هستند. زمانی که یک دوچرخه از برندهای رتبه یک و حتی دوم خریداری می کنید مطمئن خواهید بود که استانداردها بصورت کامل در دوچرخه ها رعایت شده اما در دوچرخه های متفرقه و ارزان تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

 

4- هزینه و قیمت مورد نیاز جهت خرید دوچرخه

دوچرخه‌ در قيمت های مختلف وجود دارد که دليل عمده‌ي تفاوت قيمت‌ها به نوع قطعات به‌کاررفته در ساخت دوچرخه‌ و بدنه آن و شرکت سازنده بدنه برمي‌گردد. در نظر داشتن اين موضوع که دوچرخه‌ها بر اساس نوع استفاده به چند دسته‌ي کلي که در بالا اشاره شد تقسيم مي‌شوند و قيمت هر کدام از اين رده‌ها تفاوت بسيار زيادي با يکديگر دارند.

پیشنهاد ما این است که اگر تصمیم دارید از دوچرخه بصورت جدی استفاده کنید از دوچرخه های متفرقه و ارزان قیمت استفاده نکنید و اگر هم به هر دلیل تصمیم به این کار گرفته اید سعی کنید از مشاوره یک کارشناس استفاده کنید و یا از فروشگاه های معتبر دوچرخه خریداری کنید چرا که فروشگاه های معتبر دوچرخه هایی که ارضه می کنند حداقل استاندارد و کیفیت مورد نیاز در آنها رعایت شده است.

پیشنهاد دوم: تا می توانید اطلاعات کسب کنید. معمولا نمایندگی  برندهای دوچرخه درجه یک اطلاعات مناسبی در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. وظیفه فروشندگان دوچرخه راهنمایی و ارائه اطلاعات مناسب به مشتری است بنابر این حق شما است که با اعتماد بنفس کامل در نمایندگی های دوچرخه حضور پیدا کنید و  در باره محصول آنها اطلاعات بگیرید. در واقع جایزه فروشندگانی که به شما بهترین اطلاعات را می دهند خرید شما از آنها است. البته این به آن معنا نیست که فروشندگان شرکتها وظیفه داشته باشند برای شما دقایق طولانی و یا ساعت ها زمان صرف کنند شما باید اطلاعات مبانی خود را که در این آموزش ها معرفی می کنیم بالا ببرید و جهت اطلاعات تکمیلی از فروشندگان شرکتها در کمال احترام کمک بگیرید.

خرید از گران قیمت ترین برندها به نفع ما نخواهد بود با توجه به بودجه خود برند مورد نظر را انتخاب کنید سعی کنید از برندها های معتبر دوچرخه تهیه کنید حال درجه یک و یا دو، تفاوتی ندارد در مرحله نخست میبایست مناسب کاربری مدنظر شما باشد. و بعد استاندارد بودن آن و در آخر برای سایز و  قد شما اندازه باشد.

 

5- دوچرخه دست دوم بهتر است یا دوچرخه نو

معنای دوچرخه دست دوم در ایران و  کشورهای پیشرفته کاملا متفاوت است. در کشور های پیشرفته وسیله ای که خریداری شده و گاهی استفاده ای از آن نشده و یا برای چندبار از آن استفاده شده  و نهایتا در صورت استفاده بیش از 50 درصد از عمر وسیله باقی مانده است را به عنوان وسیله دست دوم ارائه میکنند. اما در ایران گاهی  وسیله ای که عمر آن به پایان رسیده و یا عمر زیادی از آن باقی نمانده را به عنوان وسیله دست دوم معرفی و برای فروش عرضه می کنند این در صورتی است که در این مرحله وسیله یا باید بازیافت شود و یا لازم است به روی آن تعمیرات اساسی که هزینه آن بالا خواهد بود انجام شود.نکته مهمم در خرید دوچرخه دست دوم این است که دوچرخه و بویژه سیستم دنده دوچرخه   کاملا مصرفی و عمری مشخص دارد و اگر بصورت مناسب نگهداری نشود عمر آن بسیار کوتاه تر هم خواهد شد از این روی اگر تمایل به خرید دوچرخه دست دوم دارید باید بتوانید دوچرخه دست دومی که حداقل 50درصد از عمر آن باقی مانده باشد را تشخیص دهید. برای تشخیص دوچرخه دست دوم که کماکا قابل استفاده باشد “آموزش تشخیص دوچرخه دست دوم سالم” را مطالعه کنید.
برای تشخیص سلامت دوچرخه دست دوم پیشنهاد می کنیم سه آموزش زیر را مطالعه کنید.

راهنمای سایز مناسب دوچرخه کودکان

1- راهنمای خرید دوچرخه دست دوم

2- راهنمای محاسبه قیمت دوچرخه دست دوم

3- انتخاب دوچرخه دست دوم برای سفر (سایکل توریست) 

 

6- سایز مناسب دوچرخه

نحوه بدست آوردن سایز دوچرخه

انتخاب یک دوچرخه  مناسب همانند یک کت و شلوار است. شما نمی توانید یک دست کت و شلواری که 3 سایز از شما بزرگتر یا کوچکتر است را بپوشید به همان شکل هم نمی توانید دوچرخه ای که  چند سایز از شما بزرگتر و یا کوچکتر است را استفاده نمایید در بعضی مواقع می توان دوچرخه ای که یک سایز  از  سایز مناسب شما بزرگتر یا کوچکتر باشد را  به وسیله تنظیمات متناسب سازی تنظیم نموده تا مناسب سایز و قد شما شود اما فقط در موارد خاص!و بیشتر مواقع این امکان وجود ندارد و یا پیشنهاد نمی شود. بنابر این باید سعی کنید دوچرخه مناسب قد خود را تهیه کنید.

عدم استفاده از سایز مناسب دوچرخه برای هر فرد باعث آسیب رساندن به بدن می شود بنابراین باید به این نکته توجه ویژه ای داشت. پس در ابتدا می بایست یک دوچرخه که مناسب و نزدیک به سایز خود را انتخاب نمایید و بعد برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید تنظیمات مختص قد و بدن خود را به روی دوچرخه انجام دهید.

برای آگاهی از انتخاب سایز دوچرخه “آمووزش نحوه سایز دوچرخه مناسب” را مطالعه نمایید.

 

7-ترمز دیسک بهتر است یا ترمز لقمه ای و وی برک!؟

یکی از موارد مهم که در انتخاب و خرید دوچرخه مهم است خرید دوچرخه با ترمز لقمه ای است یا دوچرخه ای با ترمز دیسک! ترمز های دیسک و لقمه ای محاسن و معایب خود را دارند. ترمز های لقمه ای که معمولا مدل های وی برک آن متعارف است و از آن استفاده میشود ترمز های خوبی هستند قیمت آنها مناسب و اقتصادی است و عملکرد قابل قبولی دارند. اما قدرت ترمز دیسک را ندارند و در بارندگی ها مانند ترمز دیسک عملکرد عالی ندارند. اما برای تردد های داخل شهر و یا مسیر های اسفالت گزینه کاملا مناسبی هستند. اما در مسیر های خاکی و یا سرازیری های تند عملکرد عالی ندارند.

ترمز های دیسک به دو دسته کلی تقسیم میشوند. ترمز های دیسک مکانیک و ترمزهای دیسک هیدرولیک! ترمز های دیسک مکانیکی معمولا با کشش کابل ترمز، یک لنت را با صفحه دیسک میچسباند و با فشار، صفحه دیسک را به لنت مقابل میچسباند و باعث عمل ترمز میشوند. در واقع در ترمز های دیسک مکانیک معمولا تنها یکی از پیستونها عمل میکند و به همین جهت ترمزهای دیسک مکانیک عملکرد چشمگیری ندارند. اما ترمز های دیسک هیدرولیک با کارایی دو پیستون بهترین عملکرد را در مسیر های سرازیری، خاکی و بارانی دارند. در واقع ترمزهای دیسک هیدرولیک به لحاظ کیفیت و عملکرد، قابل مقایسه با ترمزهای دیسک مکانیک و انواع ترمز های لقمه ای نیستند.

همچنین ترمز های دیسک هیدرولیک در صورتی که وزن دوچرخه سوار سنگین باشد عملکرد خوبی دارند اما ترمز های دیسک مکانیک و لقمه ای در چنین شرایطی عمکرد مناسبی ندارند.

نتیجه

ترمز های دیسک هیدرولیک در تمامی مسیرها بهترین عملکرد را دارند اما قیمت بالاتری نسبت به نوع دیسک مکانیک و لقمه ای دارد. و ترمز های دیسک مکانیکی تفاوت چندانی در عملکرد با ترمز های انواع لقمه ای ندارند اما قیمت بالاتری نسبت به ترمز لقمه ای دارند. ترمزهای لقمه ای که ترمز وی برک یکی از مدل های آن است برای استفاده های شهری و مسیرهای اسفالت و یا مسیرهایی که شیب های تند نداشته باشند عملکرد خوبی دارد.

یک از محاسب ترمزهای دیسک این است که با لنگ شدن طوقه (رینگ) مشکلی در ایجاد عمل ترمزگرفتن ایجاد نمیشود.

نکته: ترمزهای دیسک هیدرولیک متفرقه ای با دوچرخه های اکونومی و یا اقتصادی، در بازار ارائه میشوند. بهتر است دوچرخه ای با ترمز لقمه ای تهیه کنید تا ترمز دیسک هیدرولیک متفرقه. در ترمز دیسک تفاوت زیادی در کیفیت مدل های متفرقه و مدل های اصلی نظیر برندهای شیمانو وجود دارد.

 

9-دوچرخه های دنده ای یا بدون دنده

تقریبا اکثر دوچرخه های موجود در بازار از نوع دوچرخه های دنده ای هستند. تمامی سبک های دوچرخه های کوهستان، جاده و بسیاری از سبک های دیگر، همگی از نوع دوچرخه های دنده ای هستند. تنها بخشی از دوچرخه های شهری که با نام سینگل اسپید یا تک سرعته شناخته میشوند بدون دنده هستند. دوچرخه های دنده ای کمک میکنند در شیب های متفاوت بهترین بازدهی را داشته باشید. دوچرخه های دنده ای باید انتخاب اول باشند. تنها در شرایطی که مسیرهای مورد استفاده، بدون شیب باشند میتوانید به دوچرخه های تک سرعته فکر کنید. در چنین شرایطی برای تردد داخل شهر دوچرخه ها تک سرعته گزینه مناسبی میتوانند باشند.

جدول سایز انواع سبک های دوچرخه

 

10-دوشاخ کمک دار (سیستم تعلیق) یا دوشاخ خشک

تقریبا تمامی سبک های دوچرخه های کوهستان با دوشاخ کمک دار یا باسیستم تعلیق کمک ارائه میشوند. سیستم تعلیق دوشاخ برای جذب و دفع ضربات ناشی از ناهمواری های زمین است. که دوچرخه سواری نرم و لذت بخشی را به همراه خواهد داشت. اما کمی اتلاف انرژی را در زمان دوچرخه سواری به همراه دارد. اکثر دوچرخه های شهری با دوشاخ خشک و بدون کمک ارائه میشوند و بعضی از مدل های دوچرخه های شهری با دوشاخ کمک دار (سیستم تعلیق دوشاخ) 5/6 سانتیمتری که بازی کمتری از مدل های دوچرخه های کوهستان دارد ارائه میشود. دوشاخ بدون کمک اتلاف انرژی کمتری دارد و دوچرخه بسیار بهتر راه میرود و همچنین وزن بسیار کمتری دارد و به لحاظ اقتصادی قیمت بسیار مناسب تری دارد. اما دوشاخ های کمک دار به لحاظ اقتصادی قیمت بالاتری دارند، وزن آنها بالاتر است نیاز به نگهداری دوره ای دارند اما سواری نرم تری دارند.

بعضی از دوچرخه سوار ها دوشاخ کمک دار را ترجیح میدهند چرا که ضربات از روی فرمان به مقدار زیادی برداشته میشود. اما برخی از دوچرخه سوارها دوشاخ خشک را ترجیح میدهند چون سواری با کمترین میزان اتلاف انرژی را به همراه خواهد داشت.

 

11- از کجا بخریم؟

مهمترین شرکت های واردکننده دوچرخه که نیاز بازار ایران را تامین می کنند به شرح زیر است. تمامی شرکت ها امکان ارائه فروش مستقیم دوچرخه را دارند بنابراین بصورت مستقیم می توانید دوچرخه مورد نظر را هم از شرکت های اصلی و هم نمایندگان آنها خریداری نمایید.

فروشگاه های آنلاین متعددی هم وجود دارند که با سرچ در  گوگل به تعداد قابل توجهی از آنها دسترسی خواهید داشت.

 

شرکت صبا دوچرخ : قدیمی ترین شرکت وارد کننده دوچرخه برندهای معتبر

نمایندگی برندهای: دوچرخه اسکات SCOTT، دوچرخه جیتانGITANE، دوچرخه رالی RALEIGH،  دوچرخه بلست BLAST

وب سایت: www.saba-docharkh.com


گروه کراس چرخ: شرکتی که دوچرخه جاینت در بازار ایران با قدرت جا انداخت اما متاسفانه نمایندگی این برند پرفروش را از دست داد

نمایندگی دوچرخه های: دوچرخه مریدا merida و تولید دوچرخه برند کراس croos

وب سایت: www.cross-ir.com


شرکت نیکران موتور پاسارگاد: یکی از شرکت هایی که در چند سال اخیر فعالیت خود را شروع کرده است.
نمایندگی دوچرخه های: کیوب، ترینکس، فلش، راپیدو، بونیتو، اینتنس
وب سایت: www.nikrunmotor.com


شرکت انرژی موتور

نمایندگی دوچرخه های: جاینت، انرژی، قناری

وب سایت: www.energimotor.ir


گروه شکاری:

نمایدگی دوچرخه های: اوورلرد، ولوپرو، آمانو، المپیک، اوکی، سانتوزا، راکی و …

وب سایت: www.shekarigroup.com

12- تنظیم سایز دوچرخه

تنظیم ارتفاع لوله زین دوچرخه کوهستان

بعد از اینکه دوچرخه مناسب در سایز خود را انتخاب کردید میبایست تنظیمات شخصی سازی ارتفاع قد طول فاق پا و دستها را روی دوچرخه انجام دهید. به یاد داشته باشید که تنها انتخاب دوچرخه در سایز مناسب شما به تنهایی کفایت نمی کند و اگر شما تنظیمات سایز دوچرخه را انجام ندهید بدون شک با آسب دیدگی زانو و کمر و گاهی گردن مواجه خواهید شد. تنظیمات سایز دوچرخه بسیار مهم است قدم اول بعد از تهیه دوچرخه تنظیم  سایز دوچرخه است. مهمترین بخش از تنظیم دوچرخه تنظیم ارتفاع زین و بعد آن تنظیمات بالا تنه و اگر از کفش پنجه مخصوص دوچرخه سواری استفاده می کنید تنظیمات پنجه رکاب و پل کفش است.

برای تنظیم سایز دوچرخه و متناسب سازی آن برای ارتفاع قد دو آموزش آماده سازی شده است. آموزش اول برای دوچرخه های جاده و کورسی بصورت کاملا تخصصی آماده شده است و آموزش دوم برای دوچرخه کوهستان بصورت روان تر و ساده تر آماده شده است.

1-  “آموزش راهنمای تنظیم سایز دوچرخه جاده”

تنظیم سایز دوچرخه کوهستان

2-  “آموزش راهنمای تنظیم سایز دوچرخه کوهستان”

تنظیم ارتفاع لوله زین دوچرخه کوهستان


13- آموزش اصولی دوچرخه سواری

شاید فکر آن هم نکنید که دوچرخه سواری  صحیح و اصولی تا چه اندازه  می تواند وابسته به داشتن دانش و مبانی اولیه باشد. چه خواه تصمیم داشته باشید از دوچرخه به عنوان یک وسیله برای جابجایی در شهر و چه برای ورزش و یا برای طبیعت گردی یا مسافرت و یا هر فعالیت جدی دیگری استفاده کنید نیارمند داشتن دانش و رعایت مبانی اولیه دوچرخه سواری هستید. به همین جهت پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با مبانی اولیه دوچرخه سواری “آموزش جامع دوچرخه سواری اصولی” را مطالعه کنید.

3.6 5 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

365 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا