تبلیغ
راهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

راهنمای جامع خرید کفش دوچرخه سواری

3 2 رای ها
لطفا امتیاز دهید

برای دوچرخه سواری از هر کفشی میتوانید استفاده کنید اما اگر از دوچرخه بصورت جدی استفاده میکنید انتخاب صحیح پوشیدن یک جفت کفش دوچرخه سواری است. هر شخص بعد از مدتی ورود به دنیای دوچرخه سواری به خرید کفش دوچرخه سواری فکر میکند. باید بدانید که اگر دوچرخه سواری را بصورت جدی ادامه میدهید به یک کفش دوچرخه سواری مناسب احتیاج دارید. تفاوتی ندارد که برای تردد و یا ورزش از دوچرخه استفاده میکنید! یک کفش مخصوص دوچرخه سواری بازدهی و کیفیت دوچرخه سواری را بصورت چشم گیری افزایش میدهد. البته به معنای نیست که از کفش های معمولی برای دوچرخه سواری نمیتوانید استفاده کنید اما برای کیفیت بیشتر و بازدهی بالاتر لازم است یک جفت کفش مخصوص دوچرخه سواری تهیه کنید. در این آموزش که در وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت تهیه شده است با ما همراه باشید ما تلاش میکنیم هر آنچه که درباره خرید کفش دوچرخه سواری به آن نیاز است را شرح دهیم.

 

کفش دوچرخه سواری چیست!؟ و تفاوت آن با کفش های معمولی

کفش دوچرخه سواری با کفشهای معمول دارای تفاوت های اساسی است. کفش دوچرخه سواری کف سفتی دارد و کمک میکند انتقال نیرو از طریق کف پا به رکاب ها صحیح بصورت صحیح انجام شود. وهمچنین مهمترین ویژگی کفش دوچرخه سواری طراحی کف کفش است. در بخش پنجه کف کفش دوچرخه سواری 2 یا 3 حفره وجود دارد. که یک قطعه فلزی یا پلاستیکی (با نام پل یا پل پدال یا پل لوک) در هر دو جفت کفش با پیچ متصل میشوند. این پل ها در زمان رکاب زدن در یک فرایند مکانیکی در رکاب مخصوص دوچرخه که با نم پنجه رکاب یا پنجه لوک نامیده میشود قرار گرفته و قفل میشود. و این فرایند باعث میشود پا بصورت محکم به پنجه رکاب متصل شود و فواید بیشماری را برای دوچرخه سوار به همراه داشته باشد.

نحوه محاسبه سایز دوچرخه مناسب
راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 3
نمونه کفش دوچرخه سواری جاده (کورسی)

محاسن استفاده از کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب

استفاده از کفش و پنجه تغییر زیادی در رکاب زدن ایجاد میکند. بصورت کلاسیک با کفش های معمولی در زمان رکاب زدن صرفا میتوان رکاب های دوچرخه را به سمت پایین فشار داد. و این فرایند تنها 1 الی 2 عضله اصلی پا را بصورت کامل درگیر میکند. اما در زمانی که از کفش و پنجه استفاده میکنید امکان رکاب زدن 360 درجه فراهم میشود. و با کمی تمرین 5 عضله اصلی پا (سُريني، ساق پا، چهارسر، همسترينگ، خم‌كننده ران) بصورت کامل درگیر میشوند. تصور کنید عضلات بیشتر چه قدرت بالاتری را برای رکاب زدن فراهم میکنند. این تنها یکی از فواید استفاده از کفش و پنجه دوچرخه سواری است.

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 4
افزایش مهارت با استفاده از کفش دوچرخه سواری

افزایش مهارت در پیچ ها، پرش ها، مسیرهای فنی، ارتقاع کیفیت در مسیرهای سربالایی همگی از فواید فوق العاده استفاده از کفش مخصوص دوچرخه سواری و پنجه رکاب مخصوص دوچرخه سواری هستند. زمانی که پاها روی پنجه رکاب قفل میشوند مهارت ها را بصورت چشم گیری بالا میبرند و همچنین کیفیت رکاب زدن و انتقال نیرو بسیار بالا میرود. اما تجربه این موارد نیازمند تمرین با کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب است تا بدن با آن عادت کند سپس در مدت کوتاهی با کسب مهارت، فواید بیشمار آن به سراغتان خواهد آمد.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

اگر از اهمیت بالا کفش و پنجه رکاب دوچرخه سواری بخواهیم بگوییم میتوانیم دوچرخه سواران حرفه ای جهان را مثال بزنیم. تمامی دوچرخه سواران حرفه ای جاده (کورسی)، کوهستان و تمامی رشته های دوچرخه سواری از کفش و پنجه دوچرخه سواری استفاده میکنند. بدون کفش و پنجه دوچرخه سواری نمی توان قدرت لازم برای رقابت ها را بدست آورد.

تنها رشته های نمایشی و بعضی از دوچرخه سواران در رشته دانهیل، اندرو ممکن است بدلیل شرایط خاص این سبک های دوچرخه سواری از کفش و پنجه دوچرخه سواری استفاده نکنند.

معایب کفش دوچرخه سواری

مهم ترین ایرادی که به کفش دوچرخه سواری برای تازه کارها می توان وارد کرد تمرینات اولیه برای عادت کردن به آن است. چرا که کفش دوچرخه سواری به دلیل آنکه در پنجه رکاب قفل میشود میتواند باعث سقوط و زمین خوردن افراد تازه کار در جلسات اول شود. این اتفاق بسیار شایع است. اما نگران نباشید راه حل ساده ای وجود دارد که در ادامه آن را توضیح میدهیم.

همچنین برای استفاده از کفش دوچرخه سواری به یک پنجه رکاب نیز احتیاج دارید. بنابراین باید به فکر خرید یک پنجه رکاب نیز باشید.

من باید از کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب استفاده کنم!؟

استفاده از کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب در رشته های جاده، پیست و اکثر رشته های کوهستان و همچنین رشته های دیگر دوچرخه سواری یک الزام است. اگر در این رشته ها از کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب استفاده نکنید توانایی رقابت با ورزشکاران دیگر را نخواهید داشت.

راهنمای جامع خرید دوچرخه

اما اگر بصورت غیر حرفه ای برای  ورزشی، تفریحی، ماجراجویی و حتی برای تردد، دوچرخه سوار میشوید این یک انتخاب شخصی است. شما این انتخاب را دارید که از کفش دوچرخه سواری و پنجه راکب استفاده کنید یا با کفش های معمولی دوچرخه سواری کنید! دوچرخه سواران زیادی هستند که برای تردد در شهر و یا حتی دوچرخه سوارهای ماجراجو سایکل توریست،  که ترجیح میدهند از کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب استفاده نکنند. البته کفش های دوچرخه سواری در طرح های متفاوتی طراحی و تولید میشوند. کفش های مخصوص داخل شهر یا سفر و هچنین برای هر سبکی از دوچرخه سواری وجود دارند که هر کدام طراحی ویژه خود را دارند. که از هرکدام از آنها میتوانید استفاده نمایید. که در ادامه این آموزش سبک های مختلف کفش دوچرخه سواری را شرح خواهیم داد.

تمرینات اولیه برای استفاده از کفش دوچرخه سواری

کفش دوچرخه سواری به دلیل آنکه در پنجه رکاب قفل میشود میتواند باعث سقوط وزمین خوردن افراد تازه کار در جلسات اول شود.و این اتفاق بسیار شایعی است. اکثر زمین خوردن ها در زمانی رخ میدهد که فرد به تازگی کفش مخصوص دوچرخه سواری را به پا میکند و در زمان توقف فراموش میکند که پای خود را از قفل پنجه رکاب خارج کند. تمامی دوچرخه سواران تجربیات مشترکی از زمین خورد در آغاز استفاده از کفش دوچرخه سواری را دارند. نباید برای جلسات اولیه سخت گرفت. عصب و عضله بدن به شرایط جدید عادت میکنند و احتمالا بعد از چندبار زمین خورد در زمان توقف که سرعت شما در پایین ترین میزان است مشکل برطرف میشود. برای رفع این مشکل میتوانید جلساتی را در محیط امن نظیر پارکها داشته باشید و توقف و شروع مجدد را بارها تمرین کنید تا بدنتان عادت کند. نگران نباشید کار پیچیده ای نیست. بدن با تمرین فرایند باز و بسته شدن پل کفش از داخل پنجه رکاب را یاد میگیرد.

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 2
روش استفاده از کفش دوچرخه سواری

روش استفاده از کفش دوچرخه سواری

روش صحیح قفل کردن کفش روی پنجه رکاب کار ساده ای است که با چند بار تمرین میتوانید این کار را یه راحتی انجام دهید. ابتدا باید بخش جلویی پل را داخل پنجه رکاب قرار دهید و سپس با فشار به سمت پایین بخش عقب پل داخل پنجه رکاب قفل میشود. به این صورت کفش دوچرخه سواری داخل پنجه رکاب قفل میشود. برای خارج کردن پل کفش از داخل پنجه رکاب باید پاشنه پا را به سمت خارج فشار دهید. برای پا راست باید پاشنه پا را به سمت راست و برای پا چپ، پاشنه پا را به سمت چپ فشار دهید. به این صورت پل کفش از داخل پنجه رکاب خارج میشود. این کار را زمانی که ثابت هستید برای هر پا بصورت جدا تمرین کنید تا با عملکرد آن بخوبی آشنا شوید.

چطور یک دوچرخه توریستی انتخاب کنیم؟

برای استفاده از کفش دوچرخه سواری “آموزش استفاده از کفش دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

انواع کف و محل قرار گیری پل کفش

صرفا برای آشنایی بهتر است بدانید که دو نوع متداول کف کفش برای قرار گیری انوع پل ها وجود دارد.

نوع دوپیچ که پل آن فلزی است و برای کفشهای کوهستان شهری استفده میشود و بدلیل فلزی بودن پل، عمر بالایی دارد.

نوع سه پیچ که پل پلاستیکی دارد و برای کفش های جاده (کورسی) و پیست استفاده میشود. عمر کوتاهی دارد اما بدلیل سطح بزرگتر انتقال نیرو بهتری دارد.

آشنایی با پنجه رکاب کوهستان

پنجه رکاب ها انواع مختلفی دارند اما دو نوع مطرح و پرکاربرد، مدل های دوپیچ و سه پیچ است. مدل دوپیچ برای پنجه رکاب های کوهستان، شهری … استفاده میشود و مدل سه پیچ برای دوچرخه جاده استفاده می شود. که در این مقاله سعی نداریم انواع پنجه رکاب ها و پل های آنها را معرفی کنیم. اما این دو مدل پرکاربردترین هستند که از آنها استفاده میشود. اکثر برندها از هیمن استاندارد برای تولید محصولات استفاده میکنند.

نحوه قرار گیری کفش دوچرخه سواری کوهستان بر روی پنج رکاب
نحوه قرار گیری کفش دوچرخه سواری بر روی پنجه رکاب (کوهستان)

آشنایی با پنجه رکاب جاده (کورسی)

نحوه قرار گیری کفش دوچرخه سواری جاده بر روی پنج رکاب کورسی
نحوه قرار گیری کفش دوچرخه سواری بر روی پنجه رکاب جاده (کورسی)

تنظیم زاویه بازی پل ها

زاویه بازی پل کفش دوچرخه سواری
زاویه بازی پل کفش دوچرخه سواری

پل هایی که به کف کفش متصل میشوند دارای دامنه بازی مشخصی هستند. به این معنا که زمانی که پل کفش داخل پنجه رکاب قفل شود، پل کفش بصورت مشخصی به چپ و راست حرکت میکند. بازی بعضی از پل کم و یا بدون حرکت و بعضی از پل ها دامنه بازی بیشتری دارند. دلیل این دامنه حرکتی برای راحتی پا است. بصورت کلی پل های کفش کوهستان و شهری دامنه حرکتی بیشتری دارند. و پل های کفش جاده (کورسی) دامنه حرکتی کمتری دارند. و یا دوچرخه سواران تایم تریل و پیست از پل هایی استفاده میکنند که دامنه حرکتی بسیار کمی دارند یا دامنه بازی ندارند. و دوچرخه سواران استقامتی از پل های کفشی استفاده می کنند که دامنه حرکتی بیشتری دارد.

بستن پل روی کف کفش

آموزش تنظیم دوچرخه یبلایبسلا11

باید به بستن روی کف دقت داشته باشید. پل کفش باید در محل صحیحی از پنجه با توجه به فرم پا شما بسته شود. برای این منظور “آموزش راهنمای جامع تنظیم دوچرخه جاده، گیره کفش” را مطالعه نمایید.

شناخت انواع کفش های دوچرخه سواری

کفش های دوچرخه سواری در طراحی های گوناگون برای کاربری های متفاوت و برای تمامی رشته های دوچرخه سواری تولید میشوند. کفش های شهری، جاده (کورسی)، کوهستان، ماجراجویی، کفش های دوچرخه های ثابت و انوع بسیار دیگر.

تفاوت چرخ های 26، 27.5 و 29 اینچی دوچرخه

شاید همه آن ها یک کار را انجام دهند اما تفاوت های بسیاری در اآنها وجود دارد. و این موضع بسیار مهم است که اگر تصمیم دارید کفش دوچرخه سواری تهیه کنید کفشی را انتخاب کنید که مناسب سبک دوچرخه سواری شما باشد. بصورت مثال کفش های جاده (کورسی) کف صافی دارند و پل این کفش ها پلاستیکی است و برای راه رفتن در خیابان و یا مسیرهای خاکی مناسب نیستند. در صورت راه رفتن با این کفش ها پل آن به راحتی میشکند و یا کف صاف آن باعث زمین خوردن شما در زمان پیاده روی و یا دویدن میشود. و این در صورتی است که کف کفش کوهستان داری عاج است و به راحتی میتوانید در مسیرهای خاکی بدوید. و یا کف کفش شهری هم عاج دارد و هم کف نرم تری دارد که کمک میکند پیاده روی نیز با این کفش راحت باشد. بنابراین باید نوع کفش دقت داشته باشید.

نمونه کفش های دوچرخه سواری جاده (کورسی)

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 11

کفش های دوچرخه سواری کورسی معمولا خشک ترین کفه و جذب ترین رویه را دارند. کف صافی دارند و پل های پلاستیکی بزرگی جهت انتقال نیرو بهتر در کف آن نصب میشود. که آن ها را برای پیاده روی نامناسب میکند. اما برای دوچرخه سواران حرفه ای جاده بهترین گزینه هستند. همچنین مدل های متنوع بسیاری از نظر جنس، خشکی کف و رویه و همچنین اتصالات دارند.

نمونه کفش های دوچرخه سواری کوهستان کراس کانتری

کفش های دوچرخه سواری کوهستان کف خشک و  عاج های مستحکمی جهت دویدن در مسیرهای خاکی دارند. روی آنها مقاوم است. همچنین پلی که در کف کفش نصب میشود از نوع فلزی است که مقاوم و طول عمر بالایی دارد.

نمونه کفش های دوچرخه سواری ماجراجویی

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 8

همچنین کفش های دوچرخه سواری وجود دارند برای تردد در شهر، ماجراجویی و سفر مناسب هستند. این کفش ها همانند یک کفش معمولی راحت هستند و با آنها میتوان پیاده روی کرد. پل فلزی دوپیچ مانند کفش های کوهستان روی آن نصب میشود. گزینه عالی برای دوچرخه سواری شهری و ماجراجویی هستند.

نمونه کفش دوچرخه سواری کوهستان اندرو و گراول

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 1
نمونه کفش دوچرخه سواری کوهستان اندرو

به همان صورت که توضیحات بالا اشاره کردیم کفش های دوچرخه سواری دارای تنوع بالایی هستند. در تصویر بالا دو نمونه کفش های کوهستان اندرو و گراول آمده است که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. هر دو کفش ویژگی های مشابه کفش های کوهستان را دارند. کفش اندرو در برابر ضربات بسیار مقاوم تر است و کفش گراول برای مسیر های استقامتی راحتی بیشتری نسبت به کفش های کوهستان کراس کانتری دارد.

دوچرخه ها و سه چرخه های خوابیده

نمونه کفش دوچرخه سواری داخل سالن

راهنمای انتخاب کفش دوچرخه سواری 7
کفش دوچرخه سواری داخل سالن

همچنین کفش های دوچرخه سواری اختصاصی برای داخل سالن و مکان های سرپوشیده طراحی و تولید میشوند. روی آنها راحت و تنفس بالایی دارد.

نمونه های بالا تنها بخشی از تنوع کفش های دوچرخه سواری هستند میتوانید به وب سایت های سازنده کفش دوچرخه سواری وارد شده و با مدل های متنوع دیگر آشنا شوید.

کفش های کف تخت

همچنین کفشهای دوچرخه سواری تولید میشوند که مشابه کفش های معمولی کف تختی دارند. این کفش ها با رکاب های تخت میخ دار استفاده میشوند که میخ های رکاب باعث چسبنگی کفش میشوند. البته عملکرد این نوع کفش ها با عملکرد کفش و پنجه قابل مقایسه نیست. معمولا از این کفش ها در رشته های نمایشی استفاده میشود.

 

سایز مناسب کفش دوچرخه سواری

در زمانی که کفش دوچرخه سواری را پوشیده اید و ایستاده اید نباید انگشتان به جلو کفش چسبیده باشند. باید بتوانید انگشتان را تکان دهید. همچنین نباید بین پاشنه و پشت کفش فاصله ای وجود داشته باشد.

 

برخی از سوالات متداول شما در باره کفش دوچرخه سواری

آیا من باید حتما از کفش مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنم؟

تقریباً با هر کفشی می توانید دوچرخه سواری کنید، اما هرکسی که به طور منظم دوچرخه سواری می کند می تواند از کفش هایی که مخصوص دوچرخه سواری طراحی شده است بهره مند شود. در مقایسه با کفش‌های ورزشی معمولی، کفش‌های دوچرخه با کفی سفت‌تر برای انتقال انرژی کارآمدتر هنگام پدال زدن طراحی شده‌اند. همچنین کف کفش به وسیله پل به پنجه رکاب متصل میشود و این موضوع بازدهی رکاب زدن را بصورت چشم گیری افزایش میدهد.

چرا کفش های دوچرخه سواری مهم هستند؟

در مقایسه با کفش های دویدن، کفش های دوچرخه سواری کفی سفت تری دارند. هنگام انتقال انرژی فشار به پدال ها انرژی کمتری از دست می رود. کفی سفت همچنین محافظت بهتری از پاهای شما در هنگام سواری ایجاد می کند و باعث کاهش خستگی و گرفتگی می شود.

کفش های دوچرخه سواری چقدر تفاوت در دوچرخه سواری ایجاد میکنند؟

افرادی که از کفش‌های دوچرخه‌سواری استفاده میکنند، بصورت میانگین 25 درصد توان خروجی (حدود 800 وات) در طول 100 متر را در مقابل کفش های معمولی تجربه میکنند.

آیا می توانم از کفش های معمولی دوچرخه سواری استفاده کنم؟

بله، انتخاب اینکه از کفش های معمولی استفاده کنید یا از کفش های دوچرخه سواری با شماست. اما اگر تصمیم دارید دوچرخه سواری را بصورت جدی ادامه دهید لازم است از کفش دوچرخه سواری استفاده کنید.

برای استفاده صحیح از کفش دوچرخه سواری “آموزش استفاده از کفش دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

3 2 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا