تبلیغ
راهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

برای دوچرخه سواری چه لباسی بپوشیم!؟

رای ها
لطفا امتیاز دهید

لباس مناسب و تجهیزاتی نظیر کلاه و عینک در تمامی رشته های دوچرخه سواری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لباس مناسب میتواند راحتی شما را در زمان دوچرخه سواری افزایش دهد و تجهیزات کلاه، عینک، دستکش و حتی شورت مخصوص دوچرخه سواری برای جلوگیری از آسیب یک الزام است. در این یادداشت با ما همراه باشید تا سبک های متداول لباس دوچرخه سواری و تفاوت آنها بررسی کنیم و با توجه به این موضوع در پایان با درک صحیح از تفاوت ها، لباس مناسب رشته دوچرخه سواری خود را تهیه نمایید.

لباس مناسب دوچرخه سواری رابطه مستقیم با سبک دوچرخه سواری و رشته دوچرخه سواری شما دارد.  اما قبل از معرفی انواع لباس ها باید آگاه باشید که در هر سبکی که از دوچرخه استفاده میکنید چه برای تردد در شهر و چه برای ورزش و ماجراجویی!  باید حداقل ها را رعایت کنید. این حداقل ها به ترتیب کلاه، عینک، دستکش و شورت مخصوص دوچرخه سواری هستند. لازم است که به هر شکلی که سوار دوچرخه میشوید از آنها استفاده نمایید. این موارد برای جلو گیری از آسیب ها نقش بسیار مهمی دارند. تا جایی که عدم استفاده از کلاه در بسیاری از کشورها و همچنین ایران غیر قانونی است.

 

کلاه دوچرخه سواری

کلاه دوچرخه سواری 1
راهنمای شناخت انواع لباس دوچرخه سواری

می توان با اطمینان گفت مهمترین بخش از پوشاک و تجهیزات دوچرخه سواری کلاه است. کلاه دوچرخه سواری با توجه به سبک و رشته های دوچرخه سواری و سایز سر افراد در مدل های متنوع تولید میشود. کلاه دوچرخه سواری یک لازمه اصلی است. در اکثر کشورها استفاده از آن یک قانون و الزام است و یا در برخی از کشور ها در بعضی مسیرها استفاده از آن آزاد و در برخی مسیرها یک الزام و قانون است. در ایران نیز در دستورالعملی که تدوین شده است، استفاده از کلاه دوچرخه در زمان دوچرخه سواری یک قانون و الزام است.

بنابراین کلاه دوچرخه سواری اولین مورد ازپوشاک و تجهیزات دوچرخه سواری است. در انتخاب کلاه باید به دو مورد توجه داشته باشید. کلاه باید مناسب سبک دوچرخه سواری شما باشد و مورد مهم سایز آن است که بایستی مناسب سرتان باشد. درصورتی که کلاه سایز مناسب سر نباشد نمیتواند از ضربه ها بدرسته جلوگیری کند و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

راهنمای انتخاب و خرید کلاه دوچرخه سواری

راهنمای جامع خرید دوچرخه

 

دستکش دوچرخه سواری

دستکش دوچرخه سواری
دستکش دوچرخه سواری

استفاده از دستکش دوچرخه سواری در تمامی سبک ها مهم است. باید توجه داشتن که زمین خوردن یک بخش طبیعی از دوچرخه سواری است. و در اکثر مواقع زمین خوردن اگر تصادف و زمین خورد بسیار شدید نباشد و بدن هوشیار باشد عکس العمل طبیعی بدن این است که برای جلو گیری از آسیب به بخش های حیاطی بدن، دست ها را در مقابله با کاهش ضربه در مقابل جسم که سرعت دارد قرار میدهد. بنابراین چه شما بخواهید و چه نخواهید بدن در یک عملکرد هوشمندانه در زمان زمین خوردن دست ها را مقابل شما قرار می دهد. و داشتن دستکش تا حد بسیار زیادی از آسیب جدی به کف دست جلو گیری میکند. تصور کنید با سرعت بیست کیلومتر در در حال دوچرخه سواری هستید و به هر دلیلی چرخ شما واژگون میشود. اگر دستکش نداشته باشید باسرعت بیست کیلومتر کف دستهای شما به زمین برخورد میکند. و با عکس العمل طبیعی، بدن تلاش میکند با کف دست سرعت و سور خوردن خود را کاهش دهد. که در این صورت اگر دستکش نداشته باشید تمام کف دست شما از بین خواهد رفت.  و این در صورتی است که اگر دستکش داشته باشید تا حد زیادی از این آسیب جلوگیری میشود.

البته زمین خوردن نیاز به آموزش دارد. زمین خوردن اتفاقی جدانشدنی از دوچرخه سواری و رشته های مشابه است. بنابراین باید نحوه صحیح زمین خوردن را برای جلوگیری از آسیب بیشتر آموزش دید.

دستکش های دوچرخه سواری با توجه رشته و سبک دوچرخه سواری و آب و هوای سرد و گرم مدل های متفاوتی دارند. مدل های معمول نیم انگشتی هستند و تمام انگشت را پوشش نمیدهند. و مدل های زمستانه تمام انگشت هستند. و برای رشته های کوهستانی بخصوص اندرو و دانهیل از مدل های تمام انگشت استفاده میشود.

دستکش دوچرخه سواری در جلو گیری از سرخوردن دست روی فرمان مهم است. همچنین با روی دستکش میتوانید عرق پیشانی خود را پاک کنید.

 

عینک دوچرخه سواری

نمونه عینک دوچرخه سواری
عینک دوچرخه سواری

مهمترین عملکرد عینک دوچرخه سواری جلوگیری از خشک شدن چشم براثر وزش باد در دوچرخه سواری و همچنین جلوگیری از ذرات ریز و درشت گرد غبار به چشم است. همچنین عینک مناسب از ورود اشعه های مضر خورشید به چشم جلوگیری میکند. بنابراین عینک دوچرخه سواری یکی از تجهیزات بسیار مهم در هر سبکی از این رشته ورزشی است.

عینک های ورزش میتوانند برای دوچرخه سواری مناسب باشند اما عینک های دوچرخه سواری با توجه به رشته ها و سبک ها خصوصیات ویژه خود را دارند. بهتر است است از عینک های تخصصی و قطعا اورجینال استفاده نمایید.

 

کفش دوچرخه سواری

کفش دوچرخه سواریX2
کفش دوچرخه سواری

دوچرخه سواری، کفش های مخصوصی دارد. در کف کفش های دوچرخه سواری یک پل فلزی یا پلاستیک فشرده نصب میشود و کفش بوسیله پل در داخل رکاب دوچرخه که با نام پنجه رکاب یا پنچه لوک شناخته میشود قرار گرفته و قفل میشود. این کار برای بالابردن بهروی توان دوچرخه سوار است. بجای آنکه دوچرخه سواری فقط رکاب را سمت پایین فشار دهد، رکاب را بصورت 360  درجه میتواند بچرخاند. یعنی استفاده کامل و صحیح از عظلات. و نتیجه کار با کفش و پنجه مخصوص دوچرخه سواری در مقابل کفش و رکاب معمولی قابل مقایسه نیست.

چگونه قیمت دوچرخه دست دوم را محاسبه کنیم

کفش و پنجه دوچرخه سواری برای تمامی سبک ها، بصورت جدا طراحی و تولید میشود. بعضی از مدل ها راحت و بعضی بسیار خشک و بعضی دارای عاج هستند. در رشته های سرعتی کفش ها سبک و با کف کاملا خشک تولید میشوند. و در رشته های استقامتی کفش راحتی بیشتری دارد. و در رشته های اسپرت و شهری بسیار راحت تر هستند.

در رشته های جاده، کراس کانتری و اکثر رشته ها استفاده از کفش و پنجه و یا همان کفش و پنجه لوک یک اجبار است. اما برای دوچرخه سواری در شهر یک انتخاب شخصی است. چرا که استفاده از کفش و پنجه لوک نیاز به مهارت دارد و در صورت نداشتن مهارت باعث زمین خورد به ویژه در زمان توقف ها میشود. به همین دلیل بسیاری از دوچرخه سواران شهری، توریستی و تفریحی ترجیح میدهند از کفش های ساده ورزشی برای دوچرخه سواری استفاده کنند.

همچنین مدل هایی از کفش های دوچرخه سواری برای رشته های نمایشی و یا دانهیل وجود دارند که به پنجه رکاب قفل نمیشوند و تنها سطح کف کفش کمی پهن تر است و روی رکاب میخ هایی وجود دارد که باعث جلو گیری از سرخوردن پا و استحکاک بیشتر میشود.

توجه داشته باشید که اگر از کفش های ساده و ورزشی برای دوچرخه استفاده میکنید بهتر است که کف کفش خشک باشد که از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

برای تهیه و خرید کفش دوچرخه سواری مطالعه “آموزش جامع خرید کفش دوچرخه سواری” پیشنهاد میشود.

همچنین برای استفاده ار کفش دوچرخه سواری مطالعه “آموزش نحوه استفاده از کفش دوچرخه سواری” نیز توصیه میشود.

 

شورت دوچرخه سواری

شورت دوچرخه سواری
شورت دوچرخه سواری

شورت مخصوص دوچرخه سواری یکی از موارد مهم دیگر است که به جای لباس زیر باید استفاده شود. این شورتها در بین پاها ها و نشیمنگاه یک پد مخصوص دارند که علاوه بر ایجاد راحتی، آنتی باکتریال نیز هستند و لبه های دوخته شده ای مانند شورت های معمول را ندارند و از عرق سوزی پا جلوگیری میکنند. در تمامی سبک ها و رشته های دوچرخه سواری از این شورتها استفاد میشود. برای دوچرخه سواری شهری و یا تفریحی که از شلوارک و یا شلوار عادی استفاده میشود میتوان از نوع شورت های دوچرخه سواری استفاده کرد که شبیه به شورت عادی هستند اما در آنها پد تعبیه شده است و برای پوشیدن در زیر شلوار و شلوارک است.

باید توجه داشت که شورت های دوچرخه سواری جایگزین شورت های عادی هستند و در زمان استفاده از آن نباید شورت عادی را استفاده کرد. همچنین تفاوت هایی در پد مدل های مردانه و زنانه وجود دارد که باید در زمان خرید به آن توجه داشت. در مدل های زنانه در بخش جلویی پد بسیار کوچک است و در مدل های مردانه پد بزرگتر است.

شناخت انواع دوچرخه کوهستان

شورت های دوچرخه سواری دارای مدل های متفاوتی هستند. بعضی از مدل ها دوبند هستند که معمولا توسط دوچرخه سواران حرفه ای جاده یا کراس کانتری استفاده میشود و بعضی از مدلها بدون دوبند و ساده هستند. و با توجه به دما و فصل سال بعضی بلند تا زیر زانو و بعضی تمام پا را می پوشانند. و بعضی از مدل ها برای پوشیدن در زیر شلوار عادی روزانه هستند.

 

پیراهن دوچرخه سواری

نمونه پیراهن لباس دوچرخه سواری
پیراهن دوچرخه سواری

پیراهن دوچرخه سواری یک تفاوت ویژه و اختصاصی با لباسهای ورزشی دیگری که میشناسید دارد. پیراهن دوچرخه سواری در پشت چند جیب برای حمل تغذیه دارد که به وسیله آن میتوانید خوراکی و حتی ابزار سبک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. همچنین با توجه به نوع لباس و فصل سال، لباس منفذ های مناسبی برای خشک نگهداشتن بدن دارد.

پیراهن های دوچرخه سواری با توجه به فصل و دما دارای جنس و آستین کوتاه و بلند هستند. بصورت کلی تنوع زیادی در لباس های دوچرخه سواری وجود دارد.

 

لباس مناسب دوچرخه سواری  شهری

نومنه لباس دوچرخه سواری شهری
لباس مناسب دوچرخه سواری شهری

لباس مناسب دوچرخه سواری در شهر یک شلوار و تیشرت اسپرت است. و اگر در هوای خنک و سرد فعالیت دارید از لباسهای اسپرت مناسب همان فصل می توانید استفاده کنید. در دوچرخه سواری شهری با توجه به نوع فعالیت می توانید از لباس های عادی استفاده کنید. بصورت مثال اگر از دوچرخه برای تردد تا محل کار استفاده میکنید میتوانید لباس رسمی بپوشید. اما باید بعد مسافت و گرما هوا که باعث تعرق میشود را در نظر بگیرید. و یا میتوانید از یک لباس کژوآل استفاده کنید. بصورت کلی با توجه به نوع فعالیت همانند پوشش روزمره میتوانید از لباس های متفاوت استفاده کنید. نکته مهم استفاده از کلاه مناسب، عینک و دسستکش و ترجیحا شورت مخصوص در زیر لباس است که باید از آنها همیشه استفاده کنید. استفاده از شورت مخصوص باعث کاهش خستگی نشیمنگاه و عوارض آن میشود. اگر مسیر طولانی رکاب میزنید از شورت مخصوص استفاده کنید. شاید گاها دیده باشیم که دوچرخه سوارانی با لباس جذب برای رشته های جاده و مسابقه ای با یک چرخ اکونومونی در شهر دوچرخه سواری می کنند. این اقدام همانند شخصی است که لباس موتور ریس را بپوشد و با یک موتور سی جی اقدام به موتور سواری در شهر کند. بنابراین پیشنهاد ما استفاده از لباس و پوشش مناسب برای هر فعالیتی است.

 

لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان اسپرت

لی اوبلابیلت عکس سایت X2
لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان اسپرت

لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان اسپرت که شامل سبک های دوچرخه سواری ورزشی در کوه و جنگ و پارکهای جنگلی می شود، یک شلوارک، شلوار و تیشرت آزاد است. این لباس ها برای راحتی موردنیاز در این سبک، گشاد طراحی می شوند و پارچه آنها از مقاومت خوبی جهت جلوگیری از آسیب ها در زمان زمین خوردن برخوردار است. همچنین همانند تمامی سبک ها باید از کلاه، عینک، دستکش و شورت مخصوص استفاده کرد. معمولا در شلوارک های این رشته، یک شورت مخوصص پددار همراه آنها ارائه میشود. در این سبک معمولا از یک کوله کوچک برای حمل ابزارهای مورد نیاز و یک کیسه آب استفاده میشود.

انتخاب دوچرخه دست دوم برای سفر (سایکل توریست)

همچنین با توجه به انتخاب شما میتوانید از کفش و پنچه رکاب مخصوص نیز استفاده نمایید.  که پیشنهاد ما در تمامی رشته ها استفاده از کفش و پنجه است. چرا که بازدهی و کیفیت رکاب زدن را به مراتب بهبود میدهد.

معمولا لباسهای سَبک های دوچرخه سواری کوهستان نظیر کوهستان اسپرت، تریل، آل مونتاین مشابه همین لباس هستند. لباس سبک اندرو هم شباهت زیادی به همین لباس ها دارد اما مقاوم تر هستند که در عنوان بعدی توضیح داده میشود.

همچنین برای شناخت انواع سبک های دوچرخه میتوانید آموزش “شناخت انواع دوچرخه” را در مجله دوچرخه و طبیعت بخوانید.

 

لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان رشته اندرو

نمونه لباس دوچرخه سواری رشته اندرو
لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان رشته اندرو

لباس رشته اندرو کمی به سبک لباس  کوهستان اسپرت نزدیک است. و با توجه به مسیر های پرخطری که در این سبک مورد استفاده قرار میگیرد لباسهای این رشته از مقاومت بیشتری برخوردارند. معمولا از دستکش های بلند که تمامی انگشتان را می پوشاند استفاده میشود. همچنین مواقعی از زانوبند نیز استفاده میشود و کلاه سبک اندرو مقاوم بالایی دارد  و در بعضی از موارد از کلاه های فک دار (مشابه کلاه سبک دوچرخه سواری دانهیل) استفاده میشود. معمولا دوچرخه سوارهای سبک کوهستان اسپرت و اندرو، یک کوله کوچک را به همراه خود دارند. که در داخل کوله یک کیسه آب و ابزار تعمیرات قرار میگیرد.

 

لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان، رشته دانهیل

لباس دوچرخه سواری رشته دانهیل
لباس مناسب دوچرخه سواری کوهستان، رشته دانهیل

با توجه به خطر بالا این رشته دانهیل، مقاومت لباس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تولید لباسهای رشته دانهیل از پارچه های مقاومی استفاده میشود همچنین کلاه های فکدار این رشته، طراحی مخصوصی دارند و تمام سر را میپوشانند و همچنین دستکش ها از مقاومت بالایی برخوردارند و با توجه به نوع مسیر از زانو بند، آرنج بند شولدر  گردن و محافظ بخش میانی بدن استفاده میشود.

در  بعضی از موارد نیز ضاهر لباس دوچرخه سواران دانهیل شباهتی به سبک لباس های اندرو دارد. اگر مسیر های مورد نظر، خیلی فنی و سنگین نباشند دوچرخه سواران این رشته از لباسهای سبُک تری که نزدیک به لباس سبک اندرو است استفاده میکنند.

 

لباس دوچرخه سواری کراس کانتری

نمونه لباس دوچرخه سواری رشته کراس کانتری
لباس دوچرخه سواری کراس کانتری

در سبک دوچرخه سواری کوهستان کراس کانتری، لباسها شباهت زیادی با سبک دوچرخه جاده دارند. در سبک دوچرخه سواری کراس کانتری بدلیل رقابت در این رشته لباس ها همانند سبک دوچرخه جاده سبک، آرودینامیک و راحت طراحی میشوند. همچنین کفش های این سبک جذب و دارای عاج برای دویدن در مسیرهای ناهموار تولید میشوند. بصورت کلی تمامی کفش های سبک کوهستان دارای عاج و میخ هستند.

 

لباس مناسب دوچرخه سواری جاده

نمونه لباس دوچرخه سواری جاده
لباس دوچرخه سواری کورسی (جاده)

در این سبک از دوچرخه سواری لباس ها جهت راحتی و اهمیت ارودینامیک، جذب طراحی می شوند. همچنین کفش های این سبک جهت انتقال نیرو، جذب و کفی خشک تری دارند. کلاه و عینک این رشته سبُک تر و از ارودینامیکی بیشتری برخوردار است. بصورت کلی برای رشته های استقامتی و سرعتی، لباس ها جذب تر و کفش خشک تر میشود و برای استفاده اسپرت و ورزشی، لباس کمی آزاد تر و کفش راحتر تر میشود.

دوچرخه ها و سه چرخه های خوابیده

 

لباس مناسب دوچرخه سواری رشته های سرعت و تایم تریل

نمونه لباسهای دوچرخه سواری رشته تایم تریل
لباس مناسب دوچرخه سواری رشته های سرعت و تایم تریل

در این رشته ها ارودینامیک موضع بسیار مهمتری به نسبت رشته های دیگر است. بنابراین ارودینامیک بودن لباس ها از دستکش، کلاه، پیراهن، شورت گرفته تا جوراب و کفش و روکش کفش بسیار هائز اهمیت است. و جنس پارچه ها استفاده شده نیز متفاوت از سبک دوچرخه سواری جاده است.

 

لباس مناسب سفر با دوچرخه

لباس دوچرخه سواری برای سفر
لباس مناسب سفر با دوچرخه

پوشش مناسب سفر با دوچرخه از لباسهای راحتی تشکیل شده است. و می تواند با توجه به سلیقه شخص دوچرخه سوار تغییر کند. می توان با توجه به شرایط و شخص دوچرخه سوار از لباسهای طبیعت گردی، اسپرت، کوهستان یا جاده استفاده کرد. اما دوچرخه سوارانی که در سفر با دوچرخه تجربه زیادی دارند از لباس های اسپرت استفاده میکنند. البته استفاده از شورت دوچرخه، کلاه، دستکش، عینک نیز همانند تمامی سبک ها لازم است.

استفاده از کفش پنجه مخصوص دوچرخه با توجه به انتخاب دوچرخه سوار می تواند متغییر باشد.

لباسهای بهاره، تابستانه و پاییزی و زمستانه

تمامی لباسهای دوچرخه سواری نظیر شورت، شلوار، پیراهن، دستکش، کفش  داری مدل های متفاوتی برای فصل های سال هستند. معمولا لباسها با عنوان بهارهه که مناسب بهار و پاییز است و عنوان های تابستانه و زمستانه ارائه میشوند. همچنین لباسهای لایه دوم و سومی نظیر بادگیر، کاپشن، شلوار، روکش کفش، اسکارف و …. وجود دارد که در روزهای بارانی و یا سرد سال می توان از آن لباسها استفاده میشود.

 

آیا هنگام دوچرخه سواری باید یک لباس بیس لایر (لایه پایه) بپوشید؟

لباس بیس لایر (لایه پایه) لباس کلیدی برای راحتی دوچرخه سواری است. لباس بیس لایر با کیفیت، کمک میکند در تابستان خنک تر بمانید و در زمستان گرمای بدن خود را راحت تر حفظ نمایید.

درباره لباسهای بیس لایر مقاله “چرا باید لباس بیس لایر بپوشید!؟” را مطالعه نمایید.

 

نتیجه گیری

در این نوشتار کوتاه سعی کردیم نگاه اجمالی برای درک پوشش های مناسب دوچرخه سواری داشته باشم. پوششهای دیگری نیز برای دوچرخه سواری نظیر اسکارف(دستمال گردن ورزشی)، ساق دست و پا بهارهه و زمستانه، کلاه ها نقاب دار، لباس های بیس لایر برای بهار و زمستان، باد گیر و کاپشن و جلیغه برای روزهای سرد و بارانی وجود دارند. که با توجه به نیاز از آنها میتوانید استفاده کرد.

بخشی از پوشش دوچرخه سواری نظیر کلاه، دستکش، عینک، شورت مهم هستند و باید از آنها استفاده نمایید. و مابقی آنها با توجه سبک دوچرخه سواری یک انتخاب هستند.

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا