تبلیغ
تنظیمات سایز دوچرخهbike fittingراهنمای خرید دوچرخه و تجهیزات

راهنمای انتخاب و خرید سایز و سبک کلاه دوچرخه سواری

5 1 رای
لطفا امتیاز دهید

امروزه فناوری بکار رفته در کلاه های دوچرخه سواری باعث شده است که این کلاه ها پیشرفت بسیاری نسبت به گذشته داشته باشند. حادثه ها پی در پی و نا گوار برای دوچرخه سواران باعث شده کلاه دوچرخه سواری از اهمیت بالایی برخوردار باشد از این رو انتخاب کلاه مناسب بسیار مهم است. در این آموزش انتخاب کلاه مناسب برای رشته مورد نظر شما و نحوه انتخاب سایز کلاه دوچرخه برسی و معرفی می شود.

کلاه های ایمنی روز به روز در حال پیشرفت هستند و مدل های عرضه شده به مراتب دارای استایل مناسب، تهویه بسیار عالی و در اغلب موارد دارای وزن پایین می باشند.

چه نوعی کلاهی برای چه رشته ای از دوچرخه سواری !؟؟

کلاه های دوچرخه سواری به چندین دسته بندی تقسیم می شوند. که معمولا شامل مدل های اسپرت، جاده، کوهستان،  کلاه های فکدار دانهیل،  سبک آزاد و کلاه های مخصوص کودکان هستند. همه این مدل های برای محافظت دوچرخه سواران دربرابر ضربه های وارده در حالی که حداکثر سبکی، راحتی و شکل ظاهری مناسبی  داشته باشند، طراحی شده اند.

کلاه های اسپرت: مدل های اقتصادی(ارزان تر) که قابل استفاده برای تمامی دوچرخه سواران توریستی، جاده و کوهستان  می باشد.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

کلاه های جاده: (کورسی)

کلاه دوچرخه جاده یا کورسی

کلاه دوچرخه سواری جاده سبکی بسیار رایج و پر استفاده است. در واقع تکامل یافته کلاه های کلاسیک است که سبک های کلاه های دوچرخه سواری از این سبک تکامل یافته اند و برای سبک های دیگر طراحی شده اند. از مزایای این کلاه  می توان به وزن پایین، تهویه هوای بالا و طراحی آیرودینامیک آن اشاره کرد. از این سبک کلاه در دوچرخه سواری جاده استفاده می شود و حتی مناسب دوچرخه سواری در شهر هم می باشد.
در مقاله (ده كلاه دوچرخه‌سواري جاده‌اي كه مي‌دانيم عاشق‌شان خواهيد شد) با کلاه های جاده بیشتر آشنا شوید.

راهنمای جامع تنظیم دوچرخه جاده(قسمت سوم، گیره کفش و ...)

کلاه تایم تریل و پیست:

کلاه تایم تریل دوچرخه

کلاه های تایم تریل و پیست در نهایت آرودینامیکی برای رشته های پرسرعت دوچرخه سواری طراحی می شوند. این سبک از کلاه ها سبک تر و بسیار آرودینامیکی تر از سبکهای کلاه های دیگر هستند. از این سبک کلاه در رشته های تایم تریل و رشته های پیست استفاده می شود.


کلاه های کوهستان اسپرت:

کلاه دوچرخه کوهستان اسپرت

این سبک از کلاه ها به منظور حداکثر محافظت در برابر موانع مسیر ساخته شده اند. این کلاه ها به طور رایج دارای لبه آفتابگیر و پوشش وسیعتر جلوی سر می باشند. سیستم نگهدارنده مخصوص این کلاه ها در مسیرهای سخت، به طور ایمن و مستحکم روی سر باقی می ماند. این سبک کلاه مناسب دوچرخه سواران کوهستان است.


کلاه کوهستان کراس کانتری xtc:

کلاه دوچرخه سواری کراس کانتری

کلاه های کراس کانتری یکی از محبوب ترین سبک های کلاه هستند این سبک از کلاه همانند سبک اسپرت  به منظور حداکثر محافظت در برابر موانع مسیر ساخته شده اند با این تفاوت که قسمت محافظ پشت سر کوتاه تر و سبک تر از مدل اسپرت است. این  کلاه برای مسیرهای استقامتی کوهستان و مسابقات ایده آل است و به طور رایج دارای لبه آفتابگیر و پوشش وسیعتر جلوی سر می باشند. دوچرخه سواران رشته سایکلوکراس نیز اغلب از به استفاده از این نوع کلاه ها تمایل نشان می دهند.

چرا باید لباس بیس لایر بپوشیم!؟

کلاه های فکدار دانهیل:

کلاه دوچرخه برای رشته دانهیل

این سبک کلاه ها با مقاومت بسیار بالا در برابر زمین خوردگی های دوچرخه سوار در رشته پر از حادثه دانهیل طراحی شده اند. این کلاه ها معمولا با لباس مخصوص این رشته ورزشی یعنی شولدر و زانو بند و آرنج بند مورد استفاده قرار می گیرد.


فری استایل یا سبکهای آزاد:

کلاه دوچرخه سبک فری استایل

این سبک از کلاه های دوچرخه سواری معمولا دارای پوشش متراکم تر و مقاوم در برابر ضربه های آنی در سرعت پایین طراحی شده اند. معمولا از این سبک کلاه برای رشته های تریال و یا حتی دوچرخه سواری در شهر استفاده می شود.


کلاه مخصوص کودکان:

کلاه دوچرخه سواری برای کودکان

سبکی دیگر از کلاه هم وجود دارد که برای کودکان طراحی شده است. اگر کلاهی از سر کودک بزرگتر باشد نمی تواند فشاره وارده در زمان زمین خوردن کودک را بگیرد. درنتیجه لتزم است کلاه سایز کودک باشد و این سبک کلاه در سایز های کوچکتر برای کودکان طراحی می شود.


محاسبه سایز کلاه دوچرخه سواری برای شخص

سایر کلاه دوچرخه سواری

انتخاب سایز مناسب کلاه  دوچرخه سواری بسیار ضروری است. چرا که در زمان زمین خوردن،  ضربه و فشار وارده  بدرستی در کلاه تقسیم خواهد شد و این موضوعی بسیار مهم برای جلوگیری از فشار وارده به سر در زمان تصادف و زمین خوردگی است. در نظر بگیرید اگر یک کلاه برای سرتان بزرگ باشد و حتی اگر بندهای آن را هم به خوبی بسته باشید در زمان زمین خوردن کلاه براحتی از سرتان جدا خواهد شد و هیچ فایده ای را برایتان نخواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که کلاه دوچرخه سواری برای سرتان اندازه باشد

راهنمای شناخت انواع دوچرخه

برطبق دسته بندی های موجود کلاه های دوچرخه سواری در سایزهای کوچک، متوسط، بزرگ یا سایزهای بزرگتر به بازار می آیند. برای تعیین سایز خودتان، یک متر قابل انعطاف را به دور بزرگترین ناحیه سرتان (حدود 1.5 سانتیمتر بالاتر از ابروهایتان) بپیچید. یا یک روبان یا نخ به دور سرتان بپیچید و سپس با خط کش یا متر طول آن را اندازه بگیرید. سپس به دنبال کلاهی متناسب با اندازه تان باشید.

گاهی اوقات تولید کنندگان در سایزهای ارائه داده با یکدیگر تفاوت هایی دارند، و ممکن است هر یک تفسیر خاصی از اندازه های کوچیک، متوسط و بزرگ داشته باشند. در اینجا به طور عمومی اندازه های بکار رفته برای بزرگسالان را خواهیم گفت.

سایز کوچک: 51 تا 55 سانتیمتر

سایز متوسط: 55 تا 59 سانتیمتر

سایز بزرگ: 59 تا 63 سانتیمتر

خیلی کوچک، خیلی بزرگ: زیر 51 سانتیمتر، بالای 63 سانتیمتر

تک سایز (مردان): 54 تا 61 سانتیمتر

تک سایز (زنان): 50 تا 57 سانتیمتر

بیشتر کلاه های کودکان نیز تک سایز می باشد و دامنه اندازه آنها بین 46 تا 57 سانتیمتر می باشد.

در صورت اندازه سرمان بین دو سایز قرار داشت کدام را انتخاب کنیم؟ توصیه عمومی انتخاب سایز کوچکتر می باشد.


تنظیم کلاه روی سر

دوچرخه جاده

لازم است با چند تنظیم ساده کلاه خود را تنظیم شخصی کنید. همگی کلاه ها یک حلقه دور سر و بند قابل تنظیم دارند. برای تنظیم کلاه، قبل از قرار دادن آن روی سرتان، ابتدا حلقه دور سر داخل کلاه را بیشتر باز کنید.

معرفی مرکز بایک فیتینگ و آنالیز حرکتی bike_bodylab

در ابتدا پیچ تنظیم پشت کلاه یا لغزنده پشت کلاه را باز کنید و کلاه را روی سر خود قرار دهید.

1- فاصله جلویی کلاه را چک نمایید لبه کلاه با ابروی شما می بایست حدود دو بند انگشت فاصله داشته باشد.

2- فاصل لبه های کلاه را چک نمایید که کلاه بصورت کج و ناهماهنگ روی سر قرار نگرفته باشد.

3- لازم است که خانم ها برای قرار گیری بهتر کلاه بر روی سر  موی خود را همانند شکل بالا ببندند و از فاصله بین پیچ تنظیم پشت سر و پشت کلاه به بیرون هدایت کنند. اگر این فاصله در کلاه وجود نداشت مو را در پایین پیچ تنظیم  قرار دهید.

4– بند زیر چانه را در زیر هر دو گوش تنظیم کنید تا به حالت ایمن و راحت دست پیدا کنید. در نهایت، در حالی که بند زیر چانه را سفت کرده اید، دهان خود را باز کنید. اگر کلاه قسمت جلوی سرتان را کمی فشار نمی دهد باز هم بند زیر چانه را سفت کنید و مجدداً امتحان کنید. دقت کنید با سفت کردن بیش از حد بند، خود را در شرایط ناراحتی قرار ندهید

5- بند هفتی شکل را چک نمایید که روی گوش قرار نگرفته باشد.

راهنمای جامع تنظیم دوچرخه جاده(قسمت دوم، فرمان و ...)

6- پیچ تنظیم پشت کلاه را کامل ببندید که روی سر کاملا محکم شود.

5 1 رای
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا