تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

دوچرخه سواری چیست؟

1 1 رای
لطفا امتیاز دهید

“دوچرخه سواری” به فعالیتی گفته میشود که یک شخص با وسیله ای که از دو چرخ تشکیل شده و با نام “دوچرخه” شناخته میشود برای انجام فعالیت هایی نظیر حمل و نقل، تفریح، ورزش، سلامتی، سفر، ماجراجویی و مسابقات دوچرخه سواری از آن استفاده میکند. همچنین دوچرخه ها در سبک های متفاوتی برای کاربری های متفاوت تولید میشوند و به غیر از دوچرخه هایی متعارف که دوچرخ دارند، گونه هایی از این وسیله شامل تک چرخ، سه چرخه، چهارچرخه، دوچرخه های خوابیده و وسایل مشابه که با نیروی انسانی HPV  حرکت میکنند وجود دارند. در مقاله جامع “دوچرخه سواری چیست؟” تمامی این موارد بررسی میشوند. و با مطالعه این مقاله درک صحیح از دوچرخه سواری سواری و جنبه های وسیع آن در دنیای امروز بدست خواهید آورد.

این مقاله همواره در حال کامل شدن است شما نیز با درج نظرات خود در انتهای مقاله میتوانید به کامل شدن آن کمک نمایید.

این یک مقاله مرجع (Reference article) درخصوص دوچرخه سواری است و برای تمامی پرسش های شما در خصوص دوچرخه سواری اطلاعات و سرنخ مناسب میدهد. ما تلاش میکنیم این مقاله مرجع و جامع را همواره بروز نگاه داریم.

 

مقدمه

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

1- نگاهی کوتاه به دوچرخه سواری در جهان

دوچرخه ها در قرن نوزدهم معرفی شدند و در حال حاضر تعداد آنها تقریباً یک میلیارد در سراسر جهان است. آنها وسیله اصلی حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در شهرهای پرجمعیت اروپایی هستند. دوچرخه سواری به طور گسترده به عنوان یک روش حمل و نقل موثر و کارآمد در نظر گرفته می شود. و کاملا بهینه برای تردد در مسافت های کوتاه تا متوسط است.

دوچرخه در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری مزایای متعددی از جمله تمرینات بدنی پایدار برای سلامتی، پارک راحت تر دوچرخه در اکثر محل ها، افزایش قدرت دسترسی به خیابان ها و جاده ها و مسیرهای دوچرخه سواری در شهر و بسیاری از روستاها را ارائه می دهد. دوچرخه‌سواری همچنین مصرف سوخت‌های فسیلی، آلودگی هوا و صوتی، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و ترافیک خیابان ها را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد. و همچنین تردد با دوچرخه هزینه مالی کمتری نسبت با وسایل دیگر را برای کاربران و همچنین برای جامعه در برخواهد داشت.  دوچرخه کمترین آسیب به جاده ها، مسیرهای تردد طبیعی را نسبت به وسایل نقلیه دیگر وارد میکند. با نصب یک قفسه دوچرخه در جلوی اتوبوسها و داخل مترو و واگن قطار میتوان وسعت استفاده از دوچرخه برای دوچرخه سواری را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

علاوه بر این، دوچرخه‌سواری مزایای سلامتی مختلفی را ارائه می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و دیابت را که در سبک زندگی بی‌تحرک شایع هستند، کاهش می‌دهد. دوچرخه سواری بر روی دوچرخه ثابت نیز به عنوان بخشی از توانبخشی و بهبود مواردی چون آسیب های اندام تحتانی، به ویژه پس از جراحی لگن استفاده شده است. افرادی که به طور منظم دوچرخه سواری می کنند، بهبود سلامت روانی را نیز گزارش کرده اند، از جمله استرس کمتر و سرزندگی بهتر.

از جمله معایب دوچرخه سواری، الزام داشتن سطح مشخص از توانایی و مهارت برای دوچرخه سوار شدن نیاز است. و به غیر از مناطق پرجمعیت، در سفر زمان رسیدن به مقصد طولانی تر از وسایل نقلیه دیگر است (این موضوع در شهرهای پرجمعیت برعکس است). آسیب پذیری در برابر شرایط آب و هوایی و داشتن آمادگی جسمانی اولیه برای دوچرخه سواری در مسافت های متوسط تا طولانی از معایب دوچرخه سواری برای حمل و نقل است.

 

2- تاریخچه دوچرخه سواری در جهان

 

دوچرخه سواری به سرعت پس از معرفی دوچرخه در قرن نوزدهم به یک فعالیت محبوب تبدیل شد. امروزه، بیش از 50 درصد از جمعیت انسان ها می دانند که چگونه دوچرخه سواری کنند.

دوچرخه سواری اولین بار در دهه 1800 معرفی شد و به سرعت بسیار محبوب شد. با این حال، طراحی اولیه دوچرخه را می توان به سال 1493 ردیابی کرد، زمانی که Gian Giacomo Caprotti این ایده را ترسیم کرد. نسخه دیگری در سال 1791 در فرانسه ساخته شد. با این حال، آنچه بسیاری از مردم آن را اولین دوچرخه کاربردی می دانند در سال 1817 توسط کارل فون درایس، کارمند دولت آلمان ساخته شد.

در سال 1868، اولین مسابقه دوچرخه سواری برگزار شد. دوچرخه سواران 1200 متر را در پارک سنت کلود پاریس مسابقه دادند.

در ایالات متحده، دوچرخه در اوایل دهه 1900 بسیار محبوب بود. قدیمی ترین باشگاه دوچرخه سواری، باشگاه دوچرخه سواری سنت لوئیس، در سال 1887 تاسیس شد و تا به امروز میزبان مسابقات و رویدادهای دیگر است. با این حال، در سال 1920، دوچرخه سواری به دلیل رشد اتومبیل ها کم رنگ شد. در اروپا، دوچرخه سواری تا دهه 1950 همچنان قوی بود.

با این حال، امروزه افراد بیشتری به دوچرخه سواری می‌روند تا کار کنند تا در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند، ورزش کنند، و به این دلیل که دوچرخه سواری سرگرم‌کننده است.

 

جنگ جهانی

در تاریخ دوچرخه به عنوان روشی برای شناسایی و همچنین انتقال سربازان و تجهیزات به مناطق جنگی مورد استفاده قرار گرفته است. گروههان های دوچرخه سوار نظامی جایگزین سواره نظام های اسب سوار شدند.. در جنگ دوم بوئر، هر دو طرف از دوچرخه برای جستجو استفاده می کردند. در جنگ جهانی اول، فرانسه، آلمان، استرالیا و نیوزلند از دوچرخه برای جابجایی نیروها استفاده می کردند. ژاپن در تهاجم سال 1937 خود به چین، حدود 50000 نیروی دوچرخه سوار را به کار گرفت و نیروهای دوچرخه سوار نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم نیز نقش اساسی داشتند. آلمان در جنگ جهانی دوم دوباره از دوچرخه استفاده کرد، در حالی که بریتانیایی‌ها از «سیکل کماندو» هوابرد با دوچرخه‌های تاشو استفاده کردند. در جنگ ویتنام، نیروهای کمونیست به طور گسترده ای از دوچرخه به عنوان حمل بار در امتداد مسیر هوشی مین استفاده کردند.

آخرین کشوری که برای حفظ یک هنگ از نیروهای دوچرخه شناخته شده بود، سوئیس بود که آخرین واحد خود را در سال 2003 منحل کرد.

در صورت تمایل برای اطلاعات نقش دوچرخه سواری در جنگ جهانی مقاله “شجاعت حیرت انگیز دوچرخه سواران در جنگ جهانی” را مطالعه نمایید.

 

3- کاربردهای دوچرخه

دوچرخه ها برای ورزش، سلامتی جسمی و روانی، تفریح، حمل و نقل شهری، ماجراجویی، سفر و مسابقات دوچرخه سواری نیز استفاده میشوند. و با توجه به توسعه شهر ها، ترافیک، آلودگی هوا و صوتی نقش دوچرخه در جهت خنثی کردن این موارد بسیار پررنگ شده است و برای توسعه استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه و تردد درون شهری که به عنوان یک وسیله پایدار شناخته میشود، رشد تمامی کاربردهای دوچرخه به هم متصل می شوند. این موضوع و حمایت دولت ها و حوزه های قضایی، باعث رشد چشم گیر دوچرخه سواران در شهرهای توسعه یافته شده است.

 

حمل و نقل شهری

مهمترین جنبه دوچرخه استفاده از آن به عنوان وسیله ای پایدار در سیستم حمل و نقل درون شهری و حتی بسیاری از روستاها است. ازبدو ورود دوچرخه به جهان، مهمترین کاربرد دوچرخه جهت تردد بوده است و در ده های اخیر با توجه به توسعه زندگی های شهری و تولید و افزایش آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی ناشی از خودروها و کارخانه ها و ازدحام و تراکم بافت شهری اهمیت استفاده از دوچرخه در شهر بصورت چشم گیری افزایش یافته است. بسیاری از دولت ها، نهادهای قضایی و محققان برنامه ریزی های جدی را در خصوص استفاده از دوچرخه در شهر و کشور های خود انجام داده اند. و بسیاری از شهر های کشور های اروپایی نظیر هلند، بلژیک، فرانسه و کشورهای بسیار دیگر با برنامه ریزی و ارائه برنامه و اجرای موفق آنها شکل جدیدی به شهرهای خود داده اند. بنابراین می توان گفت دوچرخه به عنوان وسیله ای جهت حمل و نقل و تردد های شهری نقش بسیار پررنگی را ایفا میکند. در ادامه این مقاله در بخش زیر ساخت ها این موضع بیشتر برسی خواهد شد.

 

کاربردپذیری دوچرخه  Utility / کار با دوچرخه

کاربردپذیری دوچرخه‌ به دوچرخه‌سواری به عنوان یک روش حمل‌ونقل روزانه و هم به استفاده از دوچرخه در یک فعالیت تجاری، عمدتاً برای حمل و نقل کالا، که معمولا در محیط شهری انجام می‌شود، اشاره دارد.

مشاغل بسیار وجود دارند که برای تردد و حمل وسیله و بار از دوچرخه استفاده میکنند. جابجایی و ارسال فست فود یا غذاهای بیرون بر، ارسال یک بسته پستی، فروش محصول خاص بوسیله دوچرخه و تریلر متصل به آن از جمله مشاغلی هستند که فعالیت تجاری با دوچرخه را برای دوچرخه سوار شکل میدهند.

بصورت مثال خدمات پستی بسیاری از کشورها مدتهاست که به دوچرخه متکی بوده است. پست سلطنتی بریتانیا اولین بار در سال 1880 استفاده از دوچرخه را آغاز کرد. اکنون ناوگان تحویل دوچرخه سوار این کشور شامل 37000 دوچرخه و همچنین کشور های دیگر نظیر بریتانیا، 25700 دستگاه دوچرخه، آلمان، 10500 دستگاه دوچرخه، مجارستان 7000 دستگاه دوچرخه دارد.

جالب است بدانید سرویس آمبولانس لندن اخیراً امدادگران دوچرخه سوار را معرفی کرده است، که اغلب می توانند سریعتر از یک خودرو آمبولانس به صحنه حادثه در مرکز لندن برسند.

استفاده از دوچرخه توسط پلیس در کشورهایی در حال افزایش است، زیرا آنها دسترسی بیشتری به خیابان ها، مسیرهای دوچرخه و پیاده رو ها در زمان های شلوغی را دارند. در برخی موارد از افسران دوچرخه سوار به عنوان مکمل یا جایگزین افسران اسب سوار استفاده شده است.

دوچرخه ها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی در بسیاری از کشورها استفاده قابل توجهی دارند. در انگلستان و آمریکای شمالی، نسل‌هایی از نوجوانان به عنوان اولین شغل خود، روزنامه‌ها را با دوچرخه تحویل می‌دهند. لندن شرکت های حمل و نقل زیادی دارد که از دوچرخه با تریلر استفاده می کنند

در هند، بسیاری از داباوالای بمبئی از دوچرخه برای رساندن ناهار پخته شده در خانه به کارگران شهر استفاده می کنند. در بوگوتا، کلمبیا، بزرگترین نانوایی شهر اخیراً اکثر کامیون‌های حمل و نقل خود را با دوچرخه جایگزین کرده است. حتی صنعت خودرو نیز از دوچرخه استفاده می کند. در کارخانه بزرگ مرسدس بنز در Sindelfingen، آلمان، کارگران از دوچرخه‌هایی استفاده می‌کنند که با کد رنگی توسط بخش، برای حرکت در کارخانه استفاده می‌کنند.

 

تفریحی و گردش / تور دوچرخه سواری

تمامی مردم در هر سنی میتوانند از دوچرخه به عنوان وسیله ای مناسب برای سفر استفاده کنند. دوچرخه‌گردی یا سفر با دوچرخه که با نام سیکلوتوریسم نیز شناخته می‌شود، شامل گردش و کاوش یا گشت و گذار با دوچرخه برای اوقات فراغت در یک روز یا چندین هفته یا ماه است. گردشگری با دوچرخه یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های تفریحی است.

بصورت مثال یکی از تفریحات محبوب هلندی ها، لذت بردن از دوچرخه سواری آرام در حومه شهرهای این کشور است. زمین این کشور مسطح و پر از مسیرهای عمومی دوچرخه سواری است که دوچرخه سواران توسط ماشین ها و سایر ترافیک ها اذیت نمی شوند و موضوع این کشور را به مکانی به بهشت دوچرخه سواران تبدیل کرده است.

مطالعه ای که در تایوان انجام شده است نشان میدهد شرایط محیطی عامل مهمی برای تشویق مردم برای سفر با دوچرخه است.

این مطالعه با استفاده از پرسشنامه‌های بسیار و تجزیه و تحلیل‌های آماری به 5 پنج عامل اصلی اشاره دارد که مردم برای انتخاب دوچرخه در سفر به آنها اهمیت می دهند. این 5 عنوان عبارتند از: ایمنی مسیر، امکانات روشنایی در شب، مسیرهای مناسب، چشم‌انداز اطراف و تمیزی محیط زیست. بنابراین، پس از بهبود این 5 عامل، آنها مزایای تفریحی بسیار بیشتری برای گردشگری دوچرخه پیدا کردند.

این تحقیق کیفیت محیطی را برای گردشگران دوچرخه سوار بهبود بخشید که مزایای سلامتی بیشتری را در گردشگران و حتی بومیان نشان داد. تعداد دوچرخه سواران در تایوان از 700000 نفر در سال 2008 به 5.1 میلیون نفر در سال 2017 افزایش یافت. این تحقیق منجر به ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری بیشتر و ایمن تر شد. دوچرخه سواران هنگام دوچرخه سواری، ایمنی در جاده، کیفیت و خطوط مسیر، جاده های هموار، مناظر متنوع و طول مسیر را در نظر می گیرند. محیط نقش بزرگی در عامل تصمیم گیری افراد برای استفاده بیشتر از تورهای دوچرخه سواری دارد.

در ایران نیز گردش با دوچرخه علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده است و در شکل های متفاوتی گردشگری با دوچرخه صورت میگیرد. از دوچرخه سواران سایکل توریست که بصورت تکی یا چندنفره در جاده های بین شهری داخل کشور یا خارج از کشور دوچرخه سواری میکنند تا گروه ها و باشگاه هایی که برنامه های گردشگری با دوچرخه را در طبیعت همراه اعضای خود اجرا میکنند. گردشگری با دوچرخه با توجه به توع مسیر و جاده با دوچرخه های متفاوت که تخصصی برای مسیر های خاص طراحی شده اند صورت میگیرد.

 

ورزش دوچرخه سواری

در کنار تمامی کاربردهای فراوان دوچرخه، ورزش برای سلامتی و تناسب اندام را نمی توان نادیده گرفت. یکی از مهمترین کاربردهای دوچرخه به عنوان وسیله ای ورزشی برای سلامتی است. که علاقه مندان بسیاری در جهان را به خود اختصاص میدهد.

همچنین میتوانید در خصوص ورزش دوچرخه سواری مقاله “معرفی ورزش دوچرخه سواری” را مطالع نمایید.

 

دوچرخه سواری سازمان یافته

بسییاری از فعالیت های دوچرخه سواری بصورت سازمان یافته در اکثر کشور ها در حال اجرا و توسعه هستند. مجموعه ای از فعالیت هایی که با برنامه ریزی یک مجموعه، نهاد یا دولت ها صورت میگیرد در دسته دوچرخه سواری های سازمان یافته قرار میگیرند. این فعالیت ها با هر هدفی از قبیل رقاب، گردش های گروهی، طبیعت گردی های گروهی، کپمیپن های حمایتی دوچرخه سواری و فعالیت های اجتماعی و تمامی  رویدادهایی که بصورت سازمان یافته در دوچرخه سواری صورت میگیرند در این دسته نیز قرار دارند.

بصورت مثال بسیار از باشگاه های دوچرخه سواری در سطوح مختلف وجود دارند. که در مسابقات دوچرخه سواری سازمان یافته شرکت میکنند. یا برخی از دوچرخه سواری های سازمان یافته کاملاً رویدادهای اجتماعی هستند. یکی از نمونه ها جشن دوچرخه سواری معروف ماهانه سن خوزه کاستاریکا است که می تواند در ماه های تابستان به تعداد یک تا دو هزار دوچرخه سوار برسد. یا در ایران سه شنبه های بدون خودور را میتوان مثال زد.

 

فعالیت های اجتماعی سازمان یافته

فعالیت های بسیار سازمان یافته اجتماعی وجود دارد که معمولا در حمایت از دوچرخه سواری و زیرساخت های مورد نیاز  صورت میگیرند.مجوعه ای از فعالیت های دوچرخه سواری در جشن ها، همایش ها و پوییش ها در این دسته قرار میگیرند.

که توسط دولت ها، ان جی او ها، باشگاه ها و… امجام میشوند.

به عنوان نمونه، جشن دوچرخه سواری ماهانه سن خوزه، روزهای بدون خودرو در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین پویش سه شنبه های بدون خودرو ایران از این دسته هستند. برنامه های سازمان یافته اجتماعی یکی از مهمترین روش ها برای افزایش دوچرخه سواران است.

Critical Mass رویدادی است که معمولاً در آخرین جمعه هر ماه در شهرهای سراسر جهان برگزار می شود که دوچرخه سواران به طور دسته جمعی به خیابان ها می روند. در حالی که این سواری با ایده جلب توجه به غیر دوستانه بودن شهر برای دوچرخه سواران پایه گذاری شد، ساختار بدون رهبر Critical Mass تعیین یک هدف خاص را غیرممکن می کند. در واقع، هدف Critical Mass فراتر از اقدام مستقیم ملاقات در یک مکان و زمان مشخص و سفر گروهی در خیابان‌های شهر رسمیت نمی‌یابد.

 

مسابقات

مدت کوتاهی پس از معرفی دوچرخه، مسابقات به طور جداگانه در بسیاری از نقاط جهان برگزرا شد. مسابقات بزرگ در طول دهه 1890 “عصر طلایی دوچرخه سواری” با رویدادهایی در سراسر اروپا و همچنین در ایالات متحده و ژاپن رایج شد. در یک مقطع، تقریباً هر شهر بزرگ ایالات متحده یک یا دو مسیر برای مسابقات پیست داشت. در قاره اروپای دوچرخه سواری یک ورزش اصلی است. به ویژه در بریتانیا، فرانسه، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا. معروف ترین مسابقات دوچرخه سواری تور دو فرانسه و سپس جیرو ایتالیا است. تور فرانسه در سال 1903 آغاز شد و ادامه فعالیت خود، جهان ورزش را به خود جلب کرد.

شکل های متفاوت و بسیاری از مسابقات دوچرخه سواری وجود دارد. به عنوان مثال مسابقات جاده که می توانند تک مرحله ای باشند و در رشته های استقامت، تایم تریل و … اجرا شوند. از شناخته شده ترین مسابقات مرحله ای جاده می توان تور فرانسه را نام برد که از محبوبیت بسیار در جهان برخوردار است. همچنین مسابقا سایکل کراس که در مسیرهای خاکی و گلی با قرار دادن موانعی برگزار میشود. مسابقات دوچرخه های کوهستان که در چندیدن رده و سبک برگزار میشوند. مسابقات نمایشی بسیاری وجود دارند. در هر کدام از مسابقات دوچرخه سواری ورزشکاران با توجه به استعداد و برای موفقیت سالها تلاش میکنند. همچنین دوچرخه ها و تجهیزات هر کدام از رشته ها بصورت تخصصی طراحای میشوند و با یکدیگر تفاوت دارند.

سازمان های مرتبط که وظیفه کنترل و سازمان دهی مسابقات را دارند قوانین مسابقات را تدوین میکنند. به عنوان مثال فدراسیون جهانی دوچرخه سواری UCI در سال 1990 تصمیم گرفت قوانین اضافی ایجاد کند که حضور دوچرخه‌های مسابقه با وزن کمتر از 6.8 وزن (14.96 پوند) برای امنیت دوچرخه سواران ممنوع کرد. قوانین UCI همچنین برخی از نوآوری‌های بدنه دوچرخه (مانند دوچرخه خوابیده) را نیاز ممنوع می‌کند.

برای آشنای با مسابقات دوچرخه سواری مقاله “معرفی مسابقات رشته های دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

 

بازی و دوچرخه سواری

یکی از کاربردهای مهم دیگر دوچرخه، بازی و سرگرمی برای کودکان است. حتی در کشورهای توسعه نیافته یک دوچرخه کوچک برای بازی کودکان وجود دارد. بنابراین یکی از موارد مهم دوچرخه سواری بازی و سرگرمی است. کشور های توسعه یافته برنامه های اساسی برای آموزش و شکل دهی کودکان در جهت استفاده صحیح دوچرخه در برنامه ههای سازمانی خود دارند.

 

4- زیر ساخت های دوچرخه سواری

دوچرخه سواران، عابران پیاده و رانندگان خواسته های متفاوتی در طراحی خیابان ها دارند که ممکن است منجر به اختلاف نظر شود. برخی از حوزه‌های قضایی اولویت را به ترافیک وسایل نقلیه  موتوری می‌دهند، برای مثال راه‌اندازی سیستم‌های خیابان یک طرفه، خیابان های بزرگ، دوربرگردان‌های با ظرفیت بالا. بعضی از نهاد ها اولیت را دوچرخه سواران قرار میدهند. تا با اعمال و اقدامات زیرساخت در مسیرهای دوچرخه سواری، مردم بیشتری را به انجام دوچرخه سواری تشویق کنند و ترافیک خیابان ها کاهش و آرامش را به شهر برگردانند.

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری بین شهرها و کشورها بسیار متفاوت است، به ویژه از آنجایی که دوچرخه‌سواری برای حمل و نقل تقریباً به طور کامل در خیابان‌های عمومی انجام می‌شود. در شهرهایی که وسایل نقلیه موتوری در اولویت بودند، تمایل مردم جهت استفاده از دوچرخه کاهش میابد، در حالی که در شهرهایی که زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری ساخته شده است، نرخ دوچرخه‌سواری ثابت یا افزایش می یابد. گاهی اوقات، اقدامات شدید علیه دوچرخه سواری ممکن است رخ دهد. در شانگهای، جایی که دوچرخه زمانی شیوه حمل و نقل غالب بود، در دسامبر 2003 سفر با دوچرخه در چند جاده شهری به طور موقت ممنوع شد.

در مناطقی که زیرساخت خدمات نظیر پارکینگ ها و مینی گاراژهای قفل دار دوچرخه، مسیرهای دوچرخه، اجازه ورود دوچرخه به حمل و نقل عمومی نظیر مترو، قطار و اتوبوس و رک حمل دوچرخه در بیرون اتوبوس به مردمی که از دوچرخه برای تردد استفاده میکنند باعث ترویج دوچرخه سواری میشوند. و برعکس در شهرها و مناطقی که دولت ها و نهادها به مردم خدمات برای تردد و استفاده از دوچرخه را نمیدهند سهم مردم در استفاده از دوچرخه کاهش می یابد.

زیرساخت های دوچرخه سواری ممکن است در برخی شهرها با مسیرهای اسکیت بازان، اسکوترها، اسکیت سواران و عابران پیاده مشترک باشد. زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری اختصاصی در قوانین هر حوزه قضایی متفاوت است.

 

کرایه دوچرخه ها در شهرهای بزرگ

تعدادی از شهرها، از جمله پاریس، لندن و بارسلونا، اکنون طرح های موفقی برای کرایه دوچرخه دارند که برای کمک به دوچرخه سواری در شهر طراحی شده اند. معمولاً این دوچرخه‌های شهری در ایستگاه های مشخصی قرار دارند و با پرداخت برای بازه‌های زمانی مشخص در دسترس مردم قرار میگیرند. هزینه اجاره دوچرخه ها در هر شهری متفاوت است در لندن اجاره اولیه 2 پوند است همچنین 30 دقیقه اول برای هر سفر رایگان است.

 

زیرساخت های دوچرخه سواری در هلند

در هلند، بسیاری از جاده ها دارای یک یا دو مسیر دوچرخه سواری مجزا در کنار هم هستند یا خطوط دوچرخه سواری در جاده مشخص شده است. در جاده هایی که مسیرهای دوچرخه سواری در مجاور خیابان و جاده ها وجود دارد، استفاده از این مسیرهای دوچرخه برای دوچرخه سواران اجباری است و دوچرخه سواری در گذرگاه و خیابان اصلی مجاز نیست.

در هلند حدود 35000 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری به صورت فیزیکی از خیابان های وسایل موتوری جدا شده است، که معادل یک چهارم کل 140000 کیلومتر شبکه جاده‌ای کشور است. یک چهارم کل سفرهای کشور هلند با دوچرخه انجام می شود. حتی نخست وزیر هم زمانی که هوا خوب باشد با دوچرخه سر کار می رود. این امر موجب صرفه جویی در زندگی 6000 شهروند در سال و افزایش طول عمر 6 ماهه مردم و صرفه جویی 20 میلیون دلار در سال برای کشور هلند و جلوگیری از انتشارگاز CO2 می شود.

 

زیر ساخت دوچرخه سواری در تهران

در تهران و کلانشهر های ایران نیز طرح های استفاده از دوچرخه به عنوان وسایل نقلیه از سال های حدود 1385 آغاز شد. و طرح های متعددی در این راستا با توسط شهرداری ها اجرا شد. از دوچرخه های کرایه ای تا مسیرهای متععد اختصاصی دوچرخه سواری، که متاسفانه این طرح ها چندان موفقیت آمیز نبودن. و معمولا  با تغییر شهردار پروژه ها متوقف میشوند. هم اکنون پروژه کرایه دوچرخه بیدود در حال اجرا است اما از آینده آن نمی توان اطمینان داشت. در سال 1400 نیز پروژه بیدود در شهر اصفهان متوقف شد.

 

5- مهارت های مورد نیاز برای دوچرخه سواری

در کشورهای توسعه یافته بسیاری از مدارس، ادارات و پلیس برنامه‌های آموزشی را برای افزایش مهارت‌های دوچرخه‌سواری به کودکان، به‌ویژه برای آشنا کردن آنها با قوانین جاده‌ای که برای دوچرخه‌سواران اعمال می‌شود، اجرا می‌کنند. آموزش برای دوچرخه سواران بزرگسال توسط سازمان هایی نیز در دسترس است. و شرایط برای استفاده از دوچرخه برای همگان فراهم میشود. این مسیری است که صنعت دوچرخه جهان با آن روبرو است و شهر های توسعه یافته در تلاش هستند که دوچرخه را هر چه بیشتر به عنوان یکی از وسایل مهم تردد شهری رشد دهند.

فراتر از راندن دوچرخه مهارت های مورد نیاز در ترافیک است و آگاه سازی رانندگان خورو با دوچرخه سواران است که تمامی نیازها برای برای توسعه دوچرخه سواری با آگاه سازی و آموزش های مورد نیاز به جامعه در حال رشد است.

برای کسب مهارت ها و آموزش های مورد نیاز دوچرخه سواری مجله دوچرخه و طبیعت مجموعه ای از آموزش های دوچرخه سواری را تدوین و ارائه میکنید. پیشنهاد میکنیم مجموعه “آموزش های دوچرخه سواری” را نیز مطالعه نمایید.

همچنین برای یادگیری دوچرخه سواری ابتدایی “آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان” را مطالعه نمایید.

 

6- انواع دوچرخه

کارخانه های سازنده دوچرخه با توجه به نیاز بازار برای کاربردی های متفاوت محصولات متنوعی را تولید میکنند. دوچرخه های شهری، دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های جاده(کورسی)، دوچرخه های برای سفری(توریستی)، دوچرخه های نمایشی، دوچرخه های ترکیبی هیبرید، دوچرخه های برقی و همچنین در دسته های متعدد دیگر تولیدات خود را روانه بازار میکنند.

دوچرخه های شهری برای تردد های داخل شهر طراحی و تولید میشوند سبک از دوچرخه‌های کاربردی Utility bicycle وجود دارد که در کشور های مختلف به تجهیزاتی نظیر  گلگیر، سبد، قفسه، چراغ، خورجین، باکس های حمل بار، تریلر و.. تجهیز میشوند که کارایی آنها را به صورت روزانه افزایش می‌دهد. از آنجایی که دوچرخه به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل بسیار موثر است، شرکت های مختلف روش هایی را برای حمل هر چیزی از فروشگاه  گرفته تا حمل کودکان با دوچرخه ایجاد کرده اند. برخی از کشورها به شدت به دوچرخه متکی هستند و فرهنگ آنها حول دوچرخه به عنوان شکل اصلی حمل و نقل توسعه یافته است. در اروپا، دانمارک و هلند بیشترین سرانه دوچرخه را دارند و اغلب از دوچرخه برای حمل و نقل روزمره استفاده می کنند

همچنین دوچرخه های کوهستان در چندید سبک متفاوت برای ورزش، تفریح و ماجراجویی و مسابقات طراحی و تولید میشوند. دوچرخه‌سواری کوهستان در دهه 1970 آغاز شد، در اصل به عنوان یک ورزش در مسیرهای خاکی معرفی شد.دوچرخه کوهستان با توجه به سبک استفاده از آن برای طیق وسیعی از کاربری ها تولید میشوند. می توان گفت دوچرخه‌سواری کوهستان در سالهای اخیر تکامل بیشتری یافته اند. و سبک های آن مانن کوهستان اسپرت، کراس کانتری (اغلب به عنوان XC شناخته می‌شود)، اندرو، دانهیل، تری و همچنین سبک های دیگر تولید میشوند.

دوچرخه های جاده (کورسی) یکی از سبک های قدیمی دوچرخه به حساب می آیند، آنها لاستیک ها باریک تر و فرمان خمیده ای دارند و اغلب برای مسابقات و یا جاده ها از آنها استفاده میشود.

دوچرخه کوهستان شامل سبک های زیر میشوند:

کراس کانتری  Cross country، اسپرت Sport ، تریل  Trail، آل مونتاین  All mountain، اندرو Enduro ، دانهیل Downhill ، فت بایک  Fat bikes

دوچرخه های شهری شامل سبک های زیر میشوند:

دوچرخه شهری urban ، هیبرید  Hybrid، فیتنس Fitness ، تاشو folding bike ، سینگل اسپید یا تک سرعته  Fixies، cruiser

دوچرخه های توریستی و برای کاربرد مسافرت شامل سبک های زیر میشوند:

توریستی Touring

دوچرخه های جاده (کورسی ) شمال سبک های زیر میشوند:

مسابقه ای RACE ، جاده Endurance ، سایکل کراسCYCLOCROSS ، دوچرخه گراول GRAVEL ، تایم تریل و سه گانه TRIATHLON ، دوچرخه پیستTRACK

همچنین دوچرخه های برای انجام رشته های نمایشی وجود دارند که شامل موارد زیر میشوند:

جامپ dirt jump ، بی.ام.ایکس  bmx، تریال

همچنین سبکی از دوچرخه ها بوجود آمده که با نیروی برق کار میکند که در کشورهای توسعه یافته رشد بالایی داشته است که سبک های تولید شده آن شامل موارد زیر میشود:

ادوچرخه های برقی در تمای سبکی جاده، شهری، کوهستان و … تولید میشوند و تنوع بالایی را به خود اختصاص داده اند.

دوچرخه های خوابیده:

همچنین سبک دوچرخه های خوابیده در طراحی و استایل های متفاوت و دوچرخه های دونفر نیز وجود دارند. که تمامی این موارد باعث میشود طبیف بسیار گسترده ای از سبک دوچرخه ها وجود داشته باشد.

برای شناخت انواع سبک های دوچرخه، مقاله ای مرجع در وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت تالیف شده است. برای اطلاع از انواع سبک های دوچرخه مقاله “انواع سبک های دوچرخه” را نیز مطالعه نمایید.

 

7- تجهیزات دوچرخه سواری

برای استفاده از دوچرخه تجهیزات متنوع  و گسترده ای وجود دارد. مواردی نظیر گلگیر، سبد، قفسه، چراغ، خورجین، باکس های حمل بار، تریلر، کلاه، عینک، کفش کوله پشتی، کیت های ابزار همراه، چراغ خطر، تلمبه باد، سپر و موارد دیگری نیز وجود دارد که برای استفاده از دوچرخه پیشنهاد میشود از آنها استفاده کرد.

برای شناخت تجهیزات دوچرخه نظیر ترک بند، گلگیر، چراغ، کیت ابزار،  تلمبه “آموزش شناخت تجهیزات دوچرخه” را مطالعه نمایید.

 

8- لباس دوچرخه سواری

لباس مناسب و تجهیزاتی نظیر کلاه و عینک در تمامی رشته های دوچرخه سواری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لباس مناسب میتواند راحتی شما را در زمان دوچرخه سواری افزایش دهد و تجهیزات کلاه، عینک، دستکش و حتی شورت مخصوص دوچرخه سواری برای جلوگیری از آسیب یک الزام است.

همچنین برای آگاهی نوع لباس مناسب مورد نیاز آموزش “برای دوچرخه سواری چه لباسی بپوشیم” را مطالعه نمایید.

 

9- اثرات سلامتی

زمانی که دوچرخه سواری با سبک زندگی بی تحرک مقایسه شود مزایای سلامتی دوچرخه سواری بیشتر از خطرات و عوارض آن است،. یک مطالعه هلندی نشان داد که دوچرخه سواری منظم می تواند طول عمر را تا 14 ماه افزایش دهد.

دوچرخه سواری در هلند اغلب ایمن تر از سایر نقاط جهان است، بنابراین نسبت ریسک خطر به فایده دوچرخه سواری در مناطق دیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی، نشان داده شده است که مزایای دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی در مقایسه با عدم ورزش، از جمله طیف گسترده‌ای از پیامدهای فیزیکی و ذهنی، با نسبت‌های 9:1 تا 96:1 از خطرات بیشتر است.

طبق تحقیقات به دست آمده، دوچرخه سواری به طور کلی با افزایش سلامت و تندرستی مرتبط است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO))، عدم تحرک بدنی پس از سیگار کشیدن به عنوان یک خطر برای سلامتی در کشورهای توسعه‌ یافته، رتبه دوم را دارد و با 20 تا 30 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف، بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است. و مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO)) ده ها میلیارد دلار هزینه مراقبت های بهداشتی در سال میشود.

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان میدهد افزایش فعالیت بدنی بهترین انتخاب برای سلامت عمومی است و دوچرخه سواری یک “فعالیت بسیار مناسب” برای این منظور است. موسسه خیریه Sustrans گزارش می دهد که سرمایه گذاری در تهیه دوچرخه می تواند بازدهی و سلامتی و مزایای دیگر را به همراه داشته باشد. همچنین تحقیقاتی که توسط مجله دوچرخه وطبیعت صورت گرفته است نشان میدهد دوچرخه سواری به صورت روزانه عمر افراد و سلامتی آنها را بصورت چشمگیری افزایش میدهد.

دوچرخه اغلب توسط افرادی استفاده می شود که به دنبال بهبود تناسب اندام و سلامت قلب و عروق خود هستند. مطالعات اخیر در مورد استفاده از دوچرخه‌سواری برای رفت و آمد نشان داده‌اند که خطر پیامدهای قلبی عروقی را تا 11 درصد کاهش می‌دهد، و کاهش خطر در زنان کمی بیشتر از مردان بوده است. علاوه بر این، دوچرخه سواری به ویژه برای کسانی که مبتلا به آرتریت اندام تحتانی هستند و نمی توانند ورزش هایی را دنبال کنند که باعث ضربه به زانوها و سایر مفاصل می شود مفید است. از آنجایی که می توان از دوچرخه سواری برای اهداف عملی حمل و نقل استفاده کرد، نیاز کمتری به خود انضباطی برای ورزش وجود دارد.

دوچرخه سواری در حالت نشسته یک ورزش نسبتاً غیر تحمل کننده وزن است که مانند شنا، تراکم استخوان را افزایش نمی دهد. از طرف دیگر، دوچرخه سواری پرفشار که گاهی دوچرخه سوار از روی زین بلند میشود و ایستاده رکاب میزند و با انتقال بیشتر وزن بدن به پاها، تاثیرات بهتری را برای استخوان ها انجام می دهد. با این حال، دوچرخه‌سواری بیش از حد در حالت ایستاده می‌تواند باعث آسیب به زانو شود.

دوچرخه سواری در یک چرخه ثابت اغلب به عنوان یک ورزش مناسب برای توانبخشی، به ویژه برای آسیب اندام تحتانی، به دلیل تاثیر کم روی مفاصل، توصیه می شود. به طور خاص، دوچرخه سواری معمولاً در برنامه های توانبخشی زانو برای تقویت عضلات چهار سر ران با حداقل فشار بر روی رباط های زانو استفاده می شود. استرس و فشار از زانو را می توان با تغییر ارتفاع صندلی و موقعیت پدال برای بهبود توانبخشی کاهش داد. دوچرخه سواری همچنین برای توانبخشی پس از جراحی لگن برای مدیریت بهبود بافت نرم، کنترل تورم و درد، و اجازه دادن دامنه حرکتی بیشتر به عضلات مجاور زودتر در طول بهبودی استفاده می شود. در نتیجه، بسیاری از موسسات یک پروتکل توانبخشی ایجاد کرده اند که شامل دوچرخه سواری ثابت به عنوان بخشی از روند بهبودی است.

همچنین میتوانید مجموعه ای از مقالات پزشکی و سلامتی در خصوص دوچرخه را در “مقالات پزشکی در دوچرخه سوای” مطالعه نمایید.

 

سلامت روانی

اثرات دوچرخه سواری بر سلامت روانی کلی مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه اروپایی شرکت کنندگانی که از دوچرخه برای حمل و نقل و تردد استفاده میکردند را در مورد سلامتی روانی مورد بررسی قرار داده است، نتایج مطلوبی را در گزارش وجود دارد. گروه استفاده کنندگان از دوچرخه عمدتاً سلامت خود را خوب و استرس کم را گزارش داده اند و زندگی مطلوب و سرزندگی بهتر و احساس تنهایی کمتر را گزارش کردند. این نتایج را به می توان به مزایای اقتصادی و احساس استقلال و هویت به عنوان عضوی از جامعه دوچرخه سواران نیز نسبت داد.

تحقیقاتی توسط شرکت انگلیسی از افراد مسن بین 50 تا 83 سال صورت گرفته است. و شرکت کنندگان به دو گروه که از دوچرخه های عادی و گروه دوم از دوچرخه های برقی استفاده میکردند را بررسی کرد. مشخص شد که هر دو گروه دوچرخه سوار عملکرد اجرایی و رفاه را بهبود بخشیده اند. این نشان می دهد که عوامل غیر فیزیکی دوچرخه سواری مانند استقلال، تعامل با محیط بیرون و تحرک نقش بیشتری در بهبود سلامت روان دارند.

همچنین نشان داده شده است که دوچرخه‌سواری در برخی از شرایط سلامت روان، برای درمان کمکی مؤثری دارد.

برای آگاهی و مطالعه از تاثیرات دوچرخه سواری بر سلامت روانی میتوانید مجموعه ای از “مقالات علمی روانشناسی در دوچرخه سواری” را نیز مطالعه نمایید.

 

ایمنی دوچرخه

صدمات و عوارض در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری از این تصور که ناامن است رنج می برد. گزارش‌های ناکافی از تصادف‌ها و فقدان داده‌های استفاده از دوچرخه (میزان مسافت طی شده به کیلومتر در دوچرخه‌سواری) برای ارزیابی خطر و نظارت، وجود دارد.

در بریتانیا، میزان مرگ و میر در هر مایل یا کیلومتر کمی کمتر از میزان مرگ و میر در مقایسه با پیاده روی است. در ایالات متحده، نرخ مرگ و میر ناشی از دوچرخه سواری کمتر از 2/3 کسانی است که در همان مسافت پیاده روی می کنند. با این حال، برای مثال، در انگلستان، میزان مرگ و میر و جراحات جدی در هر ساعت سفر برای دوچرخه‌سواری نسبت به پیاده‌روی کمی بیش از دو برابر است.

با وجود عوامل خطر مرتبط با دوچرخه سواری، دوچرخه سواران در مقایسه با گروه های دیگر، میزان مرگ و میر کلی کمتری دارند. یک مطالعه دانمارکی در سال 2000 نشان داد که حتی پس از تطبیق با سایر عوامل خطر، از جمله فعالیت بدنی در اوقات فراغت، کسانی که با دوچرخه به محل کار نمی‌رفتند، 39 درصد بیشتر از کسانی که این کار را انجام می‌دادند، میزان مرگ و میر را تجربه کردند.

با این وجود نمی توان نقش فرهنگ و قوانین مناطق و زیرساخت ها را نادیده گرفت.

 

صدمات دوچرخه سواری را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

1- ترومای فیزیکی (خارجی)

2- استفاده بیش از حد (ذاتی)

ترومای حاد فیزیکی شامل صدمات وارده به سر و اندام‌ها در اثر سقوط و برخورد است. رانندگان در اکثر این تصادفات مقصر هستند. زیرساخت های دوچرخه سواری تفکیک شده میزان تصادفات بین دوچرخه و وسایل نقلیه موتوری را کاهش می دهد.

 

صدمات ناشی از استفاده بیش از حد

از یک مطالعه روی 518 دوچرخه سوار، اکثریت زیادی از آنها حداقل یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد دوچرخه سواری را گزارش کردند که بیش از یک سوم آنها نیاز به درمان پزشکی داشتند. شایع ترین محل آسیب گردن (48.8٪) و زانو (41.7٪)، و همچنین کشاله ران و باسن (36.1٪)، دست ها (31.1٪) و کمر (30.3٪) بود. زنان بیشتر از مردان از درد گردن و شانه رنج می‌برند.

بسیاری از دوچرخه سواران از آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد زانو رنج می برند که دوچرخه سواران را در تمام سطوح تحت تاثیر قرار می دهد. اینها توسط عوامل بسیاری ایجاد می شوند:

تناسب یا تنظیم نادرست دوچرخه، به ویژه زین.

تنظیم نادرست پدال های با گیر (کفش دوچرخه سواری و پنجه رکاب)

پیمودن مسیرهای سربالایی در اویل فصل، بدون آمادگی لازم

آمادگی تمرینی ضعیف برای سفرهای طولانی مدت

انتخاب دنده مناسب، برای بالا رفتن از سربالایی از زانوها محافظت می‌کند، حتی اگر ماهیچه‌ها بتوانند یک دنده پایین و سنگین تر را کنترل کنند.

صدمات ناشی از استفاده بیش از حد، از جمله آسیب مزمن عصبی در مکان های تحمل وزن (نشیمن گاه، دست ها، کف پا)، می تواند در نتیجه دوچرخه سواری مکرر برای مدت زمان طولانی رخ دهد. آسیب به عصب اولنار در کف دست، تونل کارپال در مچ دست، دستگاه تناسلی ادراری یا نوروپاتی در بخش صندلی دوچرخه ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد باشد.

دوچرخه‌های خوابیده بر اساس اصول ارگونومیک متفاوتی طراحی شده‌اند و به دلیل موقعیت سواری آرام، فشار وارده به زین و فرمان را از بین می‌برند.

توجه داشته باشید که ظرفیت بین افراد بسیار متفاوت است. شخصی که شروع به دوچرخه سواری می کند باید مراقب باشد که طول و دفعات جلسات دوچرخه سواری را به آرامی افزایش دهد، مثلاً با یک یا دو ساعت در روز یا صد مایل یا کیلومتر در هفته شروع شود. درد عضلانی یک محصول جانبی طبیعی فرآیند تمرین است، اما درد و بی حسی مفاصل نیز از علائم اولیه آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است.

یک مطالعه اسپانیایی بر روی ورزشکاران برتر سه‌گانه (دوچرخه سواری، شنا، دو) نشان داد افرادی که بیش از 186 مایل (300 کیلومتر) در هفته را با دوچرخه خود طی می‌کنند کمتر از 4 درصد اسپرم طبیعی دارند، در حالی که انتظار می‌رود مردان بالغ عادی از 15 تا 20 درصد اسپرم داشته باشند.

جهت تنظیمات سایز دوچرخه آموزش”تنظیمات سایز دوچرخه” را مطالعه کنید.

جهت بررسی انتخاب زین مناسب برای برطرف کردن درد باسن و نشیمنگاه، آموزش “راهنمای شناخت انواع زین دوچرخه” را مطالعه نمایید.

همچنین برای بررسی عوارض دوچرخه سواری آموزش “عوارض دوچرخه سواری برای زنان و مردان” را مطالعه نمایید.

جهت آشنایی با آسیب ها در دوچرخه سواری مقاله “شایع ترین درد ها در دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

جهت آشنایی و برطرف کردن درد کتف و شانه در دوچرخه سواری آموزش “درد شانه و کتف و قسمت فوقانی کمر در دوچرخه سواری” را مطالعه کنید.

جهت آشنایی با درد کمر در دوچرخه سواری و روش های برطرف کردن آن آموزش “علت و درمان کمردرد در دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

همچنین مجموعه ای از مقالات علمی در خصوص عوارض دوچرخه سواری در وب سایت مجله دوچرخه جمع آوری شده است برای دسترسی به آنها دسته آموزش های “عوارض در دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

 

10- دوچرخه و اقتصاد

پیش‌بینی می‌شود بازار با افزایش شهرنشینی و ابتکارات دولتی برای ترویج دوچرخه‌سواری و جلوگیری از ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی و تعداد رویدادهای ورزشی دوچرخه‌سواری، با افزایش و تقویت بازار تا سال 2025 روبه‌رو باشد.
دوچرخه در مقابل تولید خودرو
تا سال 1965، تولید جهانی اتومبیل و دوچرخه اساساً یکسان و هرکدام نزدیک به 20 میلیون دستگاه بود، اما در سال 2003 تولید دوچرخه به بیش از 100 میلیون در سال در مقایسه با 42 میلیون اتومبیل، افزایش یافت. تولید دوچرخه در سال 2004 در سطح جهان 105 میلیون دستگاه بود که نسبت به سال 2003، 5/1 درصد افزایش داشت (مؤسسه WorldWatch).

میزان تولید دوچرخه در جهان چقدر است؟
دو منبع عمده برای داده‌های آماری تولیدِ دوچرخه عبارت‌اند از: Bicycle Retailer and Industry News و مؤسسه‌ی تحقیقات بازار دوچرخه. اطلاعات این منابع و همچنین منابع دیگر توسط تیم Worldometer تجزیه و تحلیل می‌شوند و با توجه به تحلیل این داده‌ها، ثانیه‌ای 5 دوچرخه و یا به‌عبارتی دقیقه‌‌ای 300 دوچرخه در جهان تولید می‌شود. که این روند با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سال‌های آینده با افزایش همراه خواهد بود.

 

11- هنر و دوچرخه

دوچرخه و هنر در بسیاری از مواقع در سیر تکامل فرهنگی دوچرخه به یکدیگر گره خورده اند. این مفهوم جدیدی نیست، از گذشته تا کنون دوچرخه به عنوان نمادی از حس رهایی و آزادی مورد توجه مردم و هنرمندان بوده است. نمایشگاه های عکس، نقاشی و فستیوال های فیلم بسیاری با مزمون دوچرخه در کشور ها برگزار میشوند و مورد توجه مردم هستند. در این بین میتوان به بزرگترین فستیوال فیلم دوچرخه “bicycle film festival” نیویورک و فستیوال فیلم دوچرخه آلمان “Team Hollandes Frietjes” اشاره کرد.

 

12- دوچرخه سواری و محیط زیست

دوچرخه سواری نه تنها یک راه عالی برای بهبود سلامت جسمی و روحی شما، بلکه برای سلامت کره زمین نیز مفید است!

بدون گاز، بدون آلودگی

دوچرخه‌ها همانند وسایل نقلیه موتوری گازهای گلخانه‌ای مضری را که جو را آلوده می‌کند، منتشر نمی‌کنند، تنها افزایش متوسط  استفاده از دوچرخه در هر سال می تواند از تولید  حدود 6 تا 14 میلیون تن CO2 جلوگیری کند.

مواد شیمیایی مضر را کاهش می یابد

وقتی صحبت از خودروها می شود معمولاً گاز را تنها آلاینده می دانیم، اما از ضد یخ و سایر مایعات مضر برای محیط زیست نیز استفاده می کنند. دوچرخه سواری به جای رانندگی همه آنها را کاهش می دهد.

دوچرخه های بیشتر برابر است با جاده های کمتر

ماشین‌های بیشتر به معنای نیاز به ساخت جاده‌های بیشتری است که به آلودگی زمین و آب کمک می‌کند. دوچرخه بیشتر به معنای مسیرها و خطوط دوچرخه بیشتر است که پایدارتر هستند.

صدا نیز آلودگی است

ما به ندرت در مورد خودروها به آلودگی صوتی فکر می کنیم، مگر اینکه در یک خیابان شلوغ زندگی کنید. تعویض دوچرخه سواری با رانندگی، محله و خیابان ها را آرام تر می‌کند.

 

13- برابری و فمنیست

از نظر تاریخی دوچرخه به عنوان وسیله ای برای آزادی زنان عمل کرده است و بنابراین پیوندهایی با فمینیسم دارد.

دوچرخه تأثیر قابل توجهی بر زندگی زنان در زمینه های مختلف داشته است.  بیشترین تأثیر دوچرخه بر نقش اجتماعی زنان در دهه 1890 و در خلال شوق دوچرخه سواری رخ داد که جامعه آمریکا و اروپا را فرا گرفت. در طول این مدت، دستاورد اصلی دوچرخه برای جنبش زنان این بود که به زنان تحرک اجتماعی بیشتری داد. آنی لندندری فمینیست، سفر خود را با دوچرخه در سراسر جهان به عنوان اولین زن در این زمان انجام داد. با توجه به قیمت و طرح های پرداخت مختلف ارائه شده توسط شرکت های دوچرخه سازی آمریکایی، دوچرخه برای اکثر مردم مقرون به صرفه بود. با این حال، دوچرخه بیشتر بر زنان سفیدپوست طبقه متوسط و بالا تأثیر گذاشت. این امر نقش آنها را در جامعه از باقی ماندن در حوزه خصوصی یا خانگی به عنوان مراقب، همسر، و مادر به نقشی در ظاهر عمومی و مشارکت بیشتر در جامعه تبدیل کرد.

 

14- اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری UCI

هدف اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری توسعه‌ این رشته ورزشی در تمام سطوح، از رقابت‌های حرفه‌ای‌ گرفته تا استفاده‌ از دوچرخه در فعالیت‌های تفریحی و کاربرد آن به عنوان وسیله نقلیه است.
سطوح مختلف این ورزش دوچرخه سواری بسیار به هم مرتبط هستند: مردمانی که فرصت تماشای یک مسابقه دوچرخه‌سواری حرفه‌ای را دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که برای شروع دوچرخه‌سواری انگیزه پیدا کنند.

اتحادیه جهانی، دوچرخه‌سواری را در همه اشکال آن و برای همه مردم، به عنوان یک ورزش رقابتی، یک فعالیت اوقات فراغت سالم و یک وسیله حمل و نقل پایدار، بلکه به عنوان راهی برای تفریح، توسعه و نظارت می کند.

فدراسیون دوچرخه سواران اروپا نماینده حدود 70 سازمان جامعه مدنی محلی، منطقه ای و ملی در بیش از 40 کشور است که برای ترویج دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله حمل و نقل و اوقات فراغت تلاش می کنند

آدرس وب سایت فدراسیون جهانی دوچرخه سواری uci

 

15- فدراسیون دوچرخه سواری ایران

 

فدراسیون دوچرخه سواری

 

1 1 رای
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا