مجله دوچرخه و طبیعت
مجله دوچرخه و طبیعت
بانوانپزشکی

عوارض و مضرات دوچرخه‌سواری برای زنان و مردان

مجله دوچرخه و طبیعت

اینکه تمرینات دوچرخه‌سواری ده‌ها حسن و مزایای ارزشمند دارند صحیح است اما این واقعیت هم وجود دارد که فعالیت‌های دوچرخه‌سواری می‌توانند معایب و ضررهایی برای بدن انسان به همراه داشته باشند. البته معایب آن به میزانی نیست که بخواهید لحظه‌ای به کنارگذاشتن دوچرخه‌سواری فکر کنید؛ اما بسیار مهم است که با معایب دوچرخه‌سواری آشنا شوید تا بتوانید از بروز هر مشکلی در آینده جلوگیری کنید.

آیا عوارض و معایب دوچرخه‌سواری واقعاً وجود دارند؟ بله

1- تنظیم سایز دوچرخه و متناسب سازی شخصی

اولین قدم برای دوچرخه سواری تنظیم سایز دوچرخه است. به هیچ عنوان فکر آن را هم نکنید که بدون تنظیمات اولیه سایز، دوچرخه سوار شوید. عدم تنظیم سایز دوچرخه به راحتی می تواند به زانو ها آسیب جدی برساند. برای تنظیم سایز دوچرخه آموزش “تنظیم ارتفاع زین و سایز دوچرخه” را مطالعه نمایید.

2- دوچرخه‌سواری برای تراکم استخوان‌های شما مفید نخواهد بود

تحقیقات زیادی درمورد سلامت استخوان‌ها و نسبت تراکم استخوان در دوچرخه‌سواران و افراد معمولی صورت گرفته است. دلایل مختلفی وجود دارد که دوچرخه‌سواران تراکم استخوانی طبیعی کمتری نسبت به افراد معمولی دارند.

مهمترین عیب دوچرخه‌سواری که در مقالات فارسی کمتر به آن پرداخته شده است کم‌شدن تراکم استخوان است و شاید بتوان گفت این جدی‌ترین مورد است که باید به آن توجه داشت. در دوچرخه‌سواری فشار کمتری روی استخوان‌ها وارد می‌شود و بر اثر زمان طولانی در سال‌های متمادی، دوچرخه‌سوارانی که ورزش دیگری انجام نمی‌دهند دچار کم‌شدن تراکم استخوان می‌شوند. البته این موضوع برای دوچرخه‌سواران جاده بیشتر است چرا که دوچرخه‌سواران کوهستان در معرض ضربات بیشتری قرار می‌گیرند. البته این عیب گاهی بدلیل تجویز پزشک برای انجام ورزش هایی که نیاز است روی استخوان ها فشار کمتری وارد شود حسن به حساب می آید.

راه حل: کافی است یک مکمل ورزش مناسب را مثل پیداه روی، دویدن یا کوهنوردی در برنامه‌ی خود داشته باشید. و یا اگر هر فعالیت بدنی دیگری هم داشته باشید نباید نگران کاهش تراکم استخوان‌هایتان باشید.

منبع: www.trainingpeaks.com

3- اختلال در شریان‌های عصبی دستگاه تناسلی در زنان و مردان

تحقیقات نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری در شرایطی می‌تواند فشار بر شریان‌ها وارد کند و بعد از یک سواری طولانی دستگاه تناسلی را دچار بی حسی موقت کند. چرا که به شریان‌های عصبی دستگاه تولید مثل در مردان و زنان در هنگام نشستن روی دوچرخه فشار وارد می‌شود. این موضوع را جدی بگیرید و با انتخاب یک زین مناسب در سایز و زنانه و مردانه بودن آن از صدمات پیشگیری کنید.

مدیریت قاعدگی در بانوان دوچرخه سوار

هر چه دوچرخه‌سواران مبتدی‌تر باشند فشار وارده به سیستم شریان‌های عصبی بیشتر خواهد بود. دوچرخه‌سواران آماده و حرفه‌ای با رکاب‌زدن ممتد و با فشار متوسطِ مناسب، بخش اصلی فشار وزن خود را روی رکاب‌ها و فرمان منتقل می‌کنند اما دوچرخه‌سواران تازه‌کار از آنجا که عضلات ضعیف‌تری دارند آرام‌تر رکاب می‌زنند و آهسته‌تر حرکت می‌کنند و این آهسته رکاب‌زدن و عدم آمادگی بدنی باعث می‌شود بیشترِ وزن دوچرخه‌سواران روی زین وارد شود و این مهمترین دلیل فشار روی شریان‌های عصبی در دوچرخه‌سواران است.

راه‌حل چیست!؟

1- انتخاب زین مناسب: مهمترین دلیل برای جلوگیری از این عارضه و صدمات احتمالی، استفاده از زین مناسب است. یکی از انواع زین‌ها که برای این امر بسیار عالی است زین‌هایی هستند که در وسط آن‌ها گودی و یا حفره ای تعبیه شده است. این گودی و یا  سوراخ‌ها کمک می‌کنند فشار از روی شریان‌های عصبی برداشته شود. این موضوع هم برای مردان و هم برای زنان حائز اهمیت است و حتی برای زنان از حیث آنکه اسکلت لگن استخوانی پهن تر و در وسط کشیده‌تری دارند مهم‌تر هم خواهد بود. در طراحی زین‌های جدید و استاندارد، این موضوع را در نظر گرفته‌ شده و به‌صورتی طراحی می‌شوند که فشار از روی شریان‌های عصبی برداشته شود.

زین مناسب با بدست آوردن فاصله عرض دو اسکلت لگن انتخاب میشود و اسکلت بندی  زن با مرد متفاوت است و زین مناسب آنها هم به همین صورت با هم تفاوت دارد. بنابراین باید در انتخاب زین دقت نمایید. برای انتخاب زین مناسب “آموزش انتخاب زین دوچرخه” را مطالعه نمایید.

2- سعی کنید عضلات بدنتان را زودتر با ورزش‌های مکمل آماده کنید که فشار وزن بدنتان روی رکاب، فرمان و زین تقسیم شود.

3- بسیار مهم است که تنظیمات متناسب‌سازی دوچرخه را به‌ درستی انجام دهید. برای تنظیمات متناسب سازی “آموزش تنظیم سایز دوچرخه” را مطالعه نمایید.

کرنلیا (کیتی )هاگ

4- از شرت‌های پَددارِ مخصوص، در زمان دوچرخه‌سواری استفاده نمایید.

5- در زمان دوچرخه‌سواری هر ده تا پانزده دقیقه سعی کنید برای چند ثانیه از روی زین بلند شوید و ایستاده رکاب بزنید. ( البته این مورد برای جلوگیری از خواب‌رفتگی‌ احتمالی دستگاه تناسلی است و البته به کاهش خستگی پاها بسیار کمک می‌کند)

4- عوارض در زنان

اختلال های احتمالی و اختصاصی زنان در دوچرخه سواری به دو بخش تقسیم میشود.

1- فشار بر روی شریانهای عصبی دستگاه تناسلی

بسیار مهم است که خانم ها برای دوچرخه سواری از زین های مخصوص زنانه استفاده کنند. البته شاید استفاده از زین های معمول که بصورت کلی برای مردان و زنان تولید می شود در کوتاه مدت برای خانم ها مشکل خاصی را بوجود نیاورد این بستگی به استخوان بندی هر شخصی دارد. اما  توصیه می شود که خانم ها از زین مخصوص خود استفاده کنند به همان صورت که مردان لازم است از زین مخصوص مردان استفاده کنند. بصورت ساده زین های مخصوص با دارا بودن یک حفره و یا فرورفتگی در وسط، فشار را در زمان نشستن روی زین از شریان های عصبی برمی دارند.

2- فشار بر روی لابیای  (لب های داخلی حول واژن)

این اختلال با انجام دوچرخه سواری بوجود نمی آید بلکه داشتن این اختلال می تواند در زمان دوچرخه سواری باعث درد شود.

در برخی موارد زنان دوچرخه سوار حرفه ای در رشته های تایم تریل و سه گانه با این عارضه مواجه می شوند. چرا که در این رشته ها، دوچرخه سوار در پوزیشن خمیده رو به  جلو قرار می گیرد و فشار بر روی دستگاه تناسلی  لابیای  (لب های داخلی حول واژن) وارد می شود. در این موقع دو راه حل وجود دارد در اکثر مواقع این مشکل با استفاده از یک زین اختصاصی زنانه که معمولا در وسط آن حفره دارد  مشکل برطرف می شود البته این نکته را نباید فراموش کرد که زین های طبی جدیدی تولید شده اند که وسط آنها حفره ندارد اما طراحی آنها به گونه ای است که هیچ فشاری را روی مناطق حساس وارد نمی کنند. در مواقعی که لابیای  (لب های داخلی حول واژن) بزرگتر باشد نیاز به عمل جراحی لابیاپلاستی دارد. باید توجه داشت که این عارضه معمولا  در دوچرخه سواران حرفه ای در رشته های تایم تریل و سه گانه ایجاد مشکل می کند و فقط باید با تشخیص پزشک صورت گیرید و اکثر مواقع با انتخاب زین اختصاصی بانوان این مشکل برطرف میشود. به خصوص که در چند سال اخیر تکنولوژی زین ها بسیار پیشرفت کرده است. به گفته دکتر کاوونی اکثر کسانی که با این اختلال به او مراجعه کرده اند یک بار زایمان داشته اند و از هر 5 مراجعه 4 نفر آنها مادر بوده اند و به گفته او این موضوع اتفاقی نیست.

فواید دوچرخه سواری برای بانوان

دکتر کاوونی جراح زنان می گوید: من هر هفته بین دو تا نه زن را می بینم که به طور اختصاصی برای دوچرخه سواری می خواهند عمل لابیاپلاستی را انجام دهند. او توضیح می دهد که قطع کردن بافت ناخواسته  مشکل را حل می کند و برخی از بیماران می توانند ظرف دو هفته دوباره به دوچرخه سواری برگردند.  او همچنان می گوید: برخی از بیماران من دوچرخه سوار حرفه ای هستند و اکثریت آنها زنانی در سن 30 تا 40 ساله هستند

* Angel Kavouni  دکتر جراح زنان 

منبع: www.marieclaire.co.uk

5- کمردرد

دیده شده است که دوچرخه‌سواران به‌ویژه دوچرخه‌سواران تازه‌کار دچار کمردرد می‌شوند. در اکثر مواقع این اتفاق براثر ضعیف‌بودن عضلات میانی بدن پیش می‌آید که با تمرینات تقویتی و بدن‌سازی عضلات میانی این مشکل برطرف می‌شود. لازم است که دوچرخه‌سواران تمرینات مکمل داشته باشند و مهمترین عضلات خود را که روی دوچرخه تقویت نمی‌شوند، تقویت کنند. این موضوع به سادگی قابل حل است. راهنمای تقویت عضلات میانی بدن در دوچرخه سواری

6- متداول ترین دردهای ناشی در دوچرخه سواری

صرف‌نظر از اینکه شما خانم یا آقایی باشید که دوچرخه‌سواری را به‌صورت حرفه‌ای، مبتدی و یا ماجراجویانه دنبال می‌کنید، ممکن است در زمان دوچرخه‌سواری دچار دردهایی در نقاط مختلف بدن خود شوید. نگران نباشید این دردها به سادگی قابل برطرف‌شدن هستند. جهت از بین‌بردن هر دردِ احتمالی پیشنهاد می‌کنیم آموزش «راهنمای برطرف‌کردن متداول‌ترین دردهای دوچرخه‌سواری» را مطالعه نمایید.

مجله دوچرخه و طبیعت

راهنمایی نیاز دارید! بپرسید

avatar