تبلیغ
آموزش دوچرخه سواریآموزش دوچرخه سواری (مقدماتی)

آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان + فیلم فارسی

3.8 8 رای ها
لطفا امتیاز دهید

آموزش دوچرخه سواری در هر سنی امکان پذیر است و  شما می توانید با مطالعه آموزش پیش رو و انجام تمرینات تعادلی ساده، دوچرخه سواری را در چند جلسه یاد بگیرید. در این نوشتار معتبرترین روش آموزش دوچرخه سواری که بسیار آسان و کاربردی است و در سالهای متمادی نیز از آن استفاده می شود و  احتمال خطا در آن صفر است را به شما معرفی می کنیم تا به راحتی در هر سنی که هستید بتوانید دوچرخه سواری را شروع کنید. تجربه به ما ثابت کرده است که معمولا در 3 جلسه یک ساعته اکثر افراد با این روش دوچرخه سواری را یاد می گیرند

مشاوره آموزش دوچرخه سواری

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان “آموزش دوچرخه سواری به کودکان” را مطالعه کنید.

 

فیلم آموزش دوچرخه سواری با زیرنویس فارسی

 

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

 

 

آموزش دوچرخه سواری در  12 مرحله و در سه جلسه

 

مرحله اول

01 1

ابتدا سعی کنید یک محل خلوت با محیط باز پیدا کنید. اگر بتوانید یک مسیر مشابه تصویر بالا را پیدا کنید که در کناره های مسیر چمن باشد عالی خواهد بود چرا که هم آرامش روانی و تمرکز شما را افزایش خواهد داد و هم اگر احتمال زمین خوردگی در تمرین وجود داشته باشد آسیب وارده را به حداقل می رساند. البته بسیار به ندرت پیش خواهد آمد که در این روش زمین خوردگی وجود داشته باشد اما آماده کردن شرایط مناسب الویت هر آموزشی است.

 

مرحله دوم

02 1

فرمان دوچرخه را در دست بگیرید و سعی کنید با دوچرخه آشنا شوید. دوچرخه را حس کنید وبا آن ارتباط برقرار کنید.

 

مرحله سوم

03 1

دو دستی فرمان را بگیرید و دو انگشت اشاره و کناری آن را روی ترمز بگذارید سعی کنید در حالی که هنوز سوار دوچرخه نشده اید چندین بار ترمز بگیرید دوچرخه را با دست به عقب و جلو ببرید و مجدد ترمز بگیرید که با فرایند ترمز گرفتن کاملا آشنا شوید.

 

مرحله چهارم

معرفی ورزش دوچرخه سواری

04

لاستیک های دوچرخه را چک کنید که باد کافی داشته باشد. کم باد بودن باد لاستیک می تواند باعث شود دوچرخه شما را به زمین بزند.

 

مرجله پنجم

05

قبل از سوار شدن باید پاچه های شلوار خود را تا بزنید و یا داخل جوراب کنید که در هنگام رکاب زدن پاچه شلوارتان به طبق و زنجیر گیر نکند. اگر این کار را نکنید شلوارتان به راحتی می تواند روغنی و پاره شود.

 

مرحله ششم

06

در حالی که فرمان دوچرخه را بدرستی در دو دست گرفته اید پایه راست خود را مطابق تصویر بالا از پشت زین بالا بیاورید و در طرف دیگر دوچرخه بگذارید بصورتی که دوچرخه در بین دو پای شما قرار گیرد.

 

مرحله هفتم

07

حال به تصویر بالا دقت کنید در زمان آموزش دوچرخه سواری باید وقتی که روی زین دوچرخه نشسته اید به راحتی بتوانید هر دو پای خود را بصورت کامل روی زمین قرار دهید. بنابراین لوله زین دوچرخه را به شکلی تنظیم کنید که زمانی که روی زین نشسته این کف پایتان بصورت کامل روی زمین قرار گیرد و البته زین دوچرخه آنقدر پایین نباشد که زانوی های شما بیش از حد خم شوند. مطابق شکل بالا ارتفاع لوله زین را تنظیم نمایید. زمانی که دوچرخه سواری را بصورت کامل یاد گرفتید باید زین دوچرخه را بصورت استاندارد تنظیم نمایید. بعد از یادگیری کامل دوچرخه سواری برای تنظیم ارتفاع زین دوچرخه آموزش “تنظیم زین دوچرخه” را مطالعه نمایید. به یاد داشته باشید که می توانید زین دوچرخه را بصورت تدریجی در چند جلسه بالا بیاورید که حفظ تعادل به یکباره برایتان سخت نشود.

 

مرحله هشتم

08

این مرحله شروع تمرکز روی تمرین تعادلی است. در این مرحله باید سعی کنید که به همان صورت که فرمان دوچرخه را گرفته و روی زین نشسته اید با پاهای خود آرام آرام راه بروید. سعی کنید در جلسه اول همین تمرین را نیم ساعت یا حتی تا 45 دقیقه انجام دهید. این تمرین کمک می کند بدنتان به خوبی با دوچرخه یکی شود و دوچرخه را بشناسد. نباید به هیچ عنوان بترسید چون پاهای شما روی زمین قرار می گیرند دقیقا مثل راه رفتن. و تقریبا امکان اینکه برای شما اتقاقی رخ دهد صفر است. این تمرین بسیار مهم است آن را بخوبی انجام دهید.

 

مرحله نهم

09

این تمرین برای زمانی است که به خوبی تمرین مرحله قبل را انجام داده باشید در حالی که روی دوچرخه نشسته اید و توانستید به راحتی راه بروید باید شروع به تمرین جدید کنید حال باید سعی کنید بجای قدم های کوتاه قدم های بلند بردارید و زمانی که تسلط مناسب را پیدا کردید سعی کنید با کمک پاهایتان خود را به سمت جلو سور دهید و لحظه ای هر دوپای خود را از روی زمین بلند کنید. هر چه این تمرین ها را بیشتر انجام دهید تسلط شما بالاتر خواهد رفت. این مرحله رمز یادگیری دوچرخه سواری است پس تا زمان تسط کامل این مرحله را با خونسردی و بدون هیچ عجله ای تمرین کنید. برای این تمرین حداقل یک تا دو جلسه کامل زمان بگزارید. و بعد از انجام این تمرینات در چندین مسیر، آن را انجام دهید. در زمان تمرین تلاش کنید به همین روش دور زدن آهسته را نیز تمرین کنید. این تمرینات شاید هر چند ساده اما کلید حفظ تعادل در دوچرخه سواری هستند. هر چقدر بیشتر این تمرینات را انجام دهید مرحله بعدی که باید رکاب زدن را شروع کنید برایتان راحت تر خواهد بود.

تکنیک های کوتاه و اختصاصی برای تمرینات استقامتی

 

مرحله دهم

010

زمانی که در تمیرنات قبل تسلط مناسبی بدست آوردید و در حالی که روی دوچرخه نشسته اید راه بروید و خودتان را به سمت جلو سور دهید و دور بزنید و گامهایتان را از روی زمین بلند کنید، زمان آن رسیده است که رکاب زدن را شروع کنید

ابتدا رکاب دوچرخه را در حالت ساعت 2 قرار دهید. پنجه پای راست خود را روی محور رکاب بگذارید. اگر چپ پا هستید باید پای چپ خود را روی رکاب سمت چپ که در حالت ساعت 2 قرار گرفته است بگذارید. می توانید برای شروع فقط یک پا را روی رکاب قرار دهید و با رکاب زدن نیم دور و در حالتی که پای دیگر شما آزاد است و روی رکاب قرار ندارد چند بار خود را به سمت جلو سور دهید. به این شکل یک پای شما آزاد است و هر زمان بخواهید پای خود را می توانید روی زمین قرار دهید.

کم کم بعد از گذشت چند بار که این تمرین را انجام دادید سعی کنید بعد از حرکت پای دیگر را روی رکاب بگذارید و کم کم با هر دوپا رکاب بزنید. با چندین بار تمرین خواهید دید به راحتی تعادل دوچرخه را برقرار می کنید و رکاب میزنید.

100 مایل ماراتن جهنمی در ارتفاع 4هزار متری

 

مرحله یازدهم

11

حال شما بخش اصلی کار را انجام داده اید. تلاش کنید تمرین قبل را به تعداد انجام دهید. سپس چند دور رکاب بزنید و با ترمز خود را نگاه دارید. حرکت و توقف را تمرین کنید. این تمرینات شاید ساده باشند اما تمیرنات بسیار مهمی برای حفظ تعادل هستند.

 

مرحله دوازدهم

13

اگر مرحله قبل برای شما به هر دلیلی  سخت بود میتوانید برای حرکت اولیه از یک دوست و یا مربی کمک بگیرید که برای حرکت اولیه پشت زین شما را بگیرد. اما اگر تمرین مرحله دهم را بخوبی انجام دهید نگران حرکت اولی نباشید.

 

014

حال موفق شده اید دوچرخه سواری را یاد بگیرید سعی کنید چند روز اول در مسیرهای خلوت دوچرخه سوار کنید تا تسط لازم را پیدا کنید. تلاش کنید بارها و بارها دور زدن و توقف و حرکت مجدد را تمرین کنید. همچنین تلاش کنید کار با ترمز را به خوبی یاد بگیرید.  برای این تمرینات می توانید یک مسیر با طول حدود 20 متر را در نظر بگیرید. سپس رکاب زدن را شروع کنید در انتهای مسیر دور بزنید و زمان که به نقطه شروع رسیدید توقف کنید و مجدد حرکت کنید. این تمرینات توقف، حرکت، دور زدن و ترمز کردن مهارت های شما را افزایش میدهد.  و در آخر تلاش کنید مسیر های خلوت گوناگونی را  رکاب بزنید تا مهارت های شما افزایش پیدا کند.

اگر تصور کردید به هر دلیل نمی توانید این ترینات را انجام دهید می توانید از یک مربی دوچرخه سواری کمک بگیرید. مربی دوچرخه سواری کمک می کند این تمرینات را انجام دهید.

 

آموزش های مرتبط تکمیلی

بعد از یادگیری حفظ تعادل و مهارت اولیه دوچرخه سواری،  پیشنهاد می کنیم در جهت بالا بردن مهارت های خود دو آموزش زیر را مطالعه نمایید.

1- بصورت صحیح نشستن روی دوچرخه نیازمند رعایت چند مورد و تکنیک اولیه است به همین جهت مطاله  آموزش “نحوه قرار گیری و نشستن روی دوچرخه” توصیه میشود.

2- همچنین برای کسب مهارت های مقدماتی در زمان دوچرخه سواری  مطالعه “آموزش جامع دوچرخه سواری اصولی” پیشنهاد میشود.

 

آموزش دوچرخه سواری با مربی یا خودآموز

یادگیری دوچرخه سواری اولیه و حفظ کنترل فرایند پیچیده ای ندارد. و شما نیز می توانید با مطالعه این آموزش و تمرینات ارائه شده، دوچرخه سواری را یاد بگیرید اما همچنین می توانید در صورت تمایل از یک مربی دوچرخه سواری کمک بگیرید. مربی در تسریع یادگیری دوچرخه سواری و حفظ تعادل به شما کمک خواهد کرد.

بدن شما در حین دوچرخه سواری

 

معرفی مربی دوچرخه سواری

اگر به مربی دوچرخه سواری نیاز دارید می توانید در بخش دیدگاه ها درخواست معرفی مربی را اعلام نمایید. ما تلاش می کنیم در کمتر از 24 ساعت به پرسش ها پاسخ دهیم و مربی مورد نظر را معرفی کنیم. همچنین ما در صفحه “معرفی مربی های دوچرخه سواری کل کشور” بخش مهمی از مربی های دوچرخه سواری را معرفی کرده ایم. از این طریق نیز می توانید به مربی های دوچرخه سواری دسترسی داشته باشید.

 

سوالات متداول

1- من خانم هستم، آیا من می توانم دوچرخه سواری را یاد بگیرم؟

بله. بدون شک هر شخصی می تواند دوچرخه سواری را یاد بگیرد و از دوچرخه برای کاربرد موردنظر خود بهره ببرد. شما نیز می توانید دوچرخه سواری را یاد بگیرید.

2- آیا این آموزش برای دوچرخه سواری بانوان مناسب است؟

بله. این آموزش برای خانم ها نیز مناسب است. در واقع تفاوتی بین آموزش دوچرخه سواری مردان و زنان وجود ندارد. حتی روش آموزش دوچرخه سواری به کودکان نیز به همین صورت انجام میشود.

3- آیا این آموزش دوچرخه سواری بزرگسالان برای همه افراد در هر سنی مناسب است؟

بله. در هر سنی این روش آموزش توصیه میشود.

4- من دنبال آموزش دوچرخه سواری مبتدی بزرگسال هستم! این آموزش برای من مناسب است؟

بله این آموزش برای افراد مبتدی در هر سنی مناسب است.

5- یادگیری دوچرخه سواری معمولا چقدر زمان نیاز دارد؟

بصورت معمول اگر تمرینات حفظ تعادل را بدرستی انجام دهید در چند جلسه حفظ تعادل در دوچرخه سواری و رکاب زدن را یاد خواهید گرفت. و در مسیر های خلوت و پارکها میتوانید دوچرخه سواری کنید. اما برای تردد در خیابان ها لازم است که جلسات تمرینی متعددی را برای افزایش مهارت ها در برنامه داشته باشید. و بعد از کسب مهارت ها لازم در خیابان و یا مکان های شلوغ دوچرخه سواری کنید.

6- چگونه دوچرخه سواری یاد بگیریم؟

برای شروع دوچرخه سواری و حفظ تعادل دو راه دارید. یک: بصورت خودآموز این کار را انجام دهید و با مطالعه این آموزش و آموزش های دیگر در وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت، دوچرخه سواری را یاد بگیرید و دو: از یک مربی کمک بگیرید. مربی دوچرخه سواری به شما در فرایند یادگیری دوچرخه سواری میتواند بسیار کمک کند.

شیوه‌ی صحیح گرم‌کردن در دوچرخه‌سواری

7- من حدود 60 سال سن دارم آیا می توانم دوچرخه سواری یاد بگیرم؟

بله می توانید دوچرخه سواری را یاد بگیرید و از فواید بیشمار دوچرخه سواری بهرمند شوید. مربی دوچرخه سواری نیز می تواند در تسریع یادگیری آموزش دوچرخه سواری به شما بسیار کمک کند.

8- من دوچرخه سواری اصلا بلد نیستم! به نظر شما از یک مربی برای دوچرخه سواری اولیه کمک بگیرم یا خودم می توانم دوچرخه سواری را یاد بگیرم؟

یادگیری حفظ تعادل در دوچرخه سواری فرایند پیچیده ای ندارد. و شما نیز می توانید با مطالعه آموزش دوچرخه سواری که در بالا ارائه شده است دوچرخه سواری را یاد بگیرید. اما یک مربی می تواند در تسریع یادگیری دوچرخه سواری و همچنین تکنیک ها بسیار کمک کند. و تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهد. در واقع این یک انتخاب شخصی است.

9- آیا شما میتوانید مربی دوچرخه سواری به من معرفی کنید؟

بله. در بخش دیدگاه ها می توانید درخواست مربی دوچرخه سواری را مطرح نمایید. ما تلاش میکنیم در کمتر از 24 ساعت به پرسش ها پاسخ دهیم و مربی مورد نظر شما را معرفی کنیم. همچنین ما یک صفحه برای “معرفی مربی دوچرخه سواری” در مجله دوچرخه در نظر گرفته ایم که از این طریق می توانید به لست مربی ها و باشگاه هایی که آموزش دوچرخه سواری را ارائه میکنند دسترسی داشته باشید.

10- من می توانم دوچرخه سواری یاد بگیرم و در شهر از دوچرخه استفاده کنم؟ و برای دوچرخه سواری خانم ها در شهر مشکلی وجود دارد؟

بله شما در هر سنی می توانید دوچرخه سواری را یاد بگیرید. و با تمرین، مهارت های تعادلی را بدست آورید و سپس برای تردد در شهر از دوچرخه استفاده کنید. و برای دوچرخه سواری خانم ها در شهر مشکل قانونی وجود ندارد.

11- آیا من میتونم آموزش دوچرخه سواری رایگان انجام بدم!؟

بله، شما می توانید با مطالعه آموزش بالا و انجام تمرینات ارائه شده، بصورت رایگان دوچرخه سواری را یاد بگیرید.

 

3.8 8 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

293 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا