تبلیغ
پزشکی

فواید دوچرخه سواری – 100 فایده دوچرخه سواری برای همه

پرونده‌ای که پیش روی شماست شامل 100 مورد از فواید دوچرخه‌سواری است که به‌صورت کامل و تخصصی ترجمه و گردآوری شده است. شاید درصدی از این موارد بیشتر ورزش‌ها را پوشش دهد ولی تمرکز اصلی بر ورزش دوچرخه‌سواری است.

سایت‌های زیادی درباره‌ی فواید دوچرخه‌سواری مقاله منتشر کرده‌اند؛ ولی این پرونده‌ی دوچرخه سواری که در مجله دوچرخه و طبیعت منتشر و  در پیش روی شما قار دارد و با این حجم از محتوا که به‌صورت اختصاصی درباره‌ی مزایای دوچرخه‌سواری است، برای اولین‌بار بر روی بستر اینترنت به‌ فارسی منتشر می‌شود.

تقدیم به تمامی علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری و آن‌دسته از عزیزانی که قصد دارند این ورزش را شروع کنند.

مترجم: محسن یزدان دوست‌

 

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

1 – فواید دوچرخه سواری در ساخت عضله

دوچرخه‌سواری ورزشی جدی برای پاست. مطمئناً چهار سر ران، همسترینگ و عضلات سرینی  روی این عضلات شما تأثیر خواهند داشت و فیبرهای عضلانی جدیدی را به وجود خواهند آورد.

درست است که روند ساخت عضلات در دوچرخه‌سواری به‌کندی پیش می‌رود ولی شما می‌توانید با رکاب‌زدن در سربالایی‌ها و همچنین استفاده از دنده‌های سنگین‌تر و تمرینات اینتروال سرعت این روند را سریع‌تر کنید و زودتر عضله‌سازی کنید. یکی از فواید اصلی دوچرخه سواری ساخت عضلات پایین تنه زیبا است.

 2 – فواید دوچرخه سواری و ازبینبردن چربی‌ها

ورزش هوازی با شدت پایین و فعالیت مداوم، همراه با مقاومت بالا یکی از مؤثرترین راه‌های چربی‌سوزی است. یک ساعت تمرین و یا هر روز رکاب‌زدن می‌تواند در این روند بسیار مؤثر باشد.

شما می‌توانید پس از چند ساعت ناشتایی این روند را به حداکثر برسانید؛ اما مراقب باشید که پس از پایان تمرین پرخوری نکنید! و رژیم غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید. از بین بردن چربی ها یکی از فواید بسیار مهم دوچرخه سواری برای همه افراد است.

3 – پاهای خود را تقویت کنید

دوچرخه‌سواری بسیار سرگرم‌کننده‌تر از کار با وزنه است و به شما کمک می‌کند تا عضلات پایین‌تنه‌ی قوی‌ای به وجود آورید، همچنین بهترین راه برای تقویت چهار سر ران و قدرتمند‌کردن پاهاست و همه‌ی این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که  روی دنده‌ی سنگین رکاب می‌زنید.

نکته‌ی مهم: اگر در یک دقیقه کمتر از 60 بار رکاب می‌زنید، دنده را سبک کنید تا به زانوهایتان آسیب نرسانید.

4 استرس خود را کاهش دهید

بسیاری از ورزشکارن به «runner’s high» که یک حالت ذهنی (همراه با استرس) ناشی از ورزش است اشاره می‌کنند، اما در دوچرخه‌سواری می‌توانید این احساس بدون استرس را  به دست بیاورید. دوچرخه‌سواری باعث می‌شود تا تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق‌تری بکشید و تمرکز خود را روی استرس‌های دیگر بخش‌های زندگی‌تان بگذارید. کاهش استرس از فواید عالی دوچرخه سواری است.

5 – زانوهای خود را حفظ کنید

دویدن و بیشتر ورزش‌های تیمی که شامل دویدن است با گذشت زمان به آرامی مفاصل زانوهای شما را از بین می‌برد. اما دوچرخه‌سواری تأثیر کمی بر مفاصل شما دارد؛ درنتیجه می‌توانید در سنین بالاتر نیز آن را ادامه دهید.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید تنظیم زین دوچرخه است و باید آن را به دقت انجام دهید چراکه بالا و پایین ‌بودن آن می‌تواند باعث آسیب جدی شود.

6 – عمیق‌تر نفس بکشید

همان‌طور که می‌توانید عضله‌های پای خود را تمرین دهید، می‌توانید ماهیچه‌هایی را که باعث منبسط و منقبض‌شدن ریه‌های شما می‌شود نیز تمرین دهید.

دوچرخه‌سواری یک روش عالی برای این کار است؛ چرا که می‌تواند به گسترش ظرفیت ریه‌ی شما کمک کند و به شما آموزش دهد که هوا را به طور مؤثرتر حرکت دهید.

دوچرخه سوار زن
دوچرخه سواری یک زن

 7 – شادتر شوید!

حتی 30 دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های هوازی در روز برای خلق‌و‌خوی ذهنی شما مؤثر است و آن را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، طبق یک مطالعه، افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند با افزایش سن احتمال افسرده‌شدن برای آن‌ها کاهش می‌یابد.

8 – اضطراب خود را کاهش دهید

ثابت شده است که دوچرخه‌سواری میزان استرس را تا 40٪ کاهش می‌دهد و درنتیجه می‌تواند احساس اضطراب را از بین ببرد. دوچرخه‌سواری با قرار‌دادن ذهن در جاده‌ی مقابل خود به‌جای جنبه‌های کاری موجود در زندگی که شما را آزار می‌دهد، می‌تواند یک وقفه‌‌ی ذهنی بسیار ضروری فراهم کند.

9 – انعطافپذیرتر شوید

دوچرخه‌سواری شما را مجبور می‌کند عضلات پایین‌تنه‌ی خود را که اغلب کشیده نمی‌شوند، مانند چهار سر ران و لگن، درگیر کنید. این کشش می‌تواند دامنه‌ی حرکت و انعطاف‌پذیری شما را افزایش دهد. با‌این‌حال لازم به یادآوری است که این عضلات را پس از سواری کشش دهید تا بعد از انقباض، سفت نشوند.

10 بهتر بخوابید

کاهش تناسب اندام با سطح بی‌خوابی در مردان و زنان ارتباط دارد، بنابراین مهم است که بدن خود را روی فرم نگه دارید تا بهترین شانس را برای داشتن یک خواب خوب داشته باشید. دوچرخه‌سواری روشی عالی به‌ویژه برای بهره‌مندی از خواب ناشی از ورزش است؛ زیرا اضطراب را کاهش می‌دهد و وزن را پایین می‌آورد، گفته می‌شود که هر دو در حل‌شدن مشکل بی‌خوابی مؤثر هستند.

بدون شک بهبود کیفیت خواب را پس از تمرینات دوچرخه سواری نمیشود نادیده گرفت. بهبود کیفیت خواب از فواید عالی دوچرخه سواری است.

یک زوج سوار بر دوچرخه
دوچرخه سواری دو نفر

11 – تقویت رابطهی جنسی و فواید دوچرخه سواری برای آن

ایجاد سیستم قلبی‌عروقی راهی عالی برای افزایش میل جنسی و مقابله با پیری است.

مردان ورزشکار می‌توانند میل جنسی پنج سال قبلِ افراد غیر ورزشکار را داشته باشند. مطالعه‌ای نشان داده مردان بالای 50 سال که حداقل سه ساعت در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند، 30٪ کمتر دچار ناتوانی جنسی می‌شوند. در زنان، ورزش‌های قلبی‌عروقی می‌تواند یائسگی را تا چند سال به تأخیر بیندازد.

12-  قلب سالمی داشته باشید

تمرین با دوچرخه می‌تواند خطر بیماری قلبی را به‌شدت کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که دوچرخه‌سواری به‌طور منظم می‌تواند 50٪ احتمال ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد، درحالی‌که مطالعاتی دیگر نشان داده کسانی که فقط 32 کیلومتر در هفته رکاب می‌زنند، تا پنجاه درصد کمتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند در معرض خطر هستند.

داشتن قلبی قوی از دیگر فواید مهم دوچرخه سواری است.

13- ریه‌های خود را تمرین دهید

ورزش منظم قلب و عروق می‌تواند حرکت مؤثرتر هوا را بهبود بخشد و به سلامت ریه‌ها کمک کند.

 تنفس سخت باعث می‌شود عضلات ریه‌های شما منبسط و منقبض شوند و درنتیجه بیشتر کار کنند که این امر می‌تواند  خطر ازداست‌دادن ریه را در سنین بالاتر کاهش دهد.

برای تناسب اندام چه مدت باید دوچرخه سواری کنیم؟

14 – کلسترول خود را بهبود ببخشید

ورزش هوازی، مانند دوچرخه‌سواری، یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) بدن است. فقط دو ماه دوچرخه‌سواری منظم با شدت، ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد، اما شما را بدون تنفس رها نمی‌کند که این برای افزایش 5٪ کلسترول HDL کافی است.

15- مبارزه با سرطان

ورزش به‌طور کلی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما مطالعاتی انجام شده که  دوچرخه‌سواری را به‌عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معرفی می‌کند. در یک مطالعه افرادی که رکاب ‌زدند بررسی شدند و مشخص شد که دوچرخه‌سواری می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را تا چند سال کاهش دهد. کاهش احتمال دچار شدن به سرطان از فواید دوچرخه سواری است.

16- دیابت را کنترل کنید

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً گردش خون را در قسمت پایین بدن خود تجربه می‌کنند که منجر به تورم پا می‌شود. دوچرخه‌سواری یک روش عالی برای کمک به افزایش بازگشت خون از پایین بدن است که منتج به کاهش تورم و درد پا می‌شود. ازآنجاکه دوچرخه‌سواری از گلوکز موجود در سلول‌های عضلانی شما نیز استفاده می‌کند همچنین می‌تواند به افراد دیابتی در تنظیم قند خون نیز کمک کند.

17- قدرت مغز خود را تقویت کنید

دوچرخه‌سواری فقط رگ‌های خونی را در عضلات پا ایجاد نمی‌کند، بلکه آن‌ها را در مغز شما نیز می‌سازد. درنتیجه تمرین منظم با دوچرخه  جریان خون را در مغز شما بهبود می‌بخشد که می‌تواند به دوباره پرکردن سلول‌های عصبی مربوط به پردازش فکر و حافظه کمک کند. فواید جادویی دوچرخه سواری شامل بخش گسترده ای از بدن میشود.

18- وعده‌های غذایی بیشتری بخورید

دوچرخه‌سواری می‌تواند به‌سرعت باعث سوزانده‌شدن چربی و ذخایر قند بدنتان شود، و شما را ملزم به خوردن مرتب وعده‌های غذایی کوچک کند تا انرژی خود را در طول دوچرخه‌سواری برگردانید. همین عادت خوردن مرتب وعده‌های کوچک به‌جای یک وعده با غذاهای زیاد که شما را دچار درد معده می‌کند، می‌تواند به عملکرد دستگاه گوارش شما در کنار رکاب‌زدن نیز کمک کند.

19- فشار خون خود را بهبود ببخشید

هر پزشکی به شما می‌گوید که فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای حمله‌ی قلبی است. آن‌ها همچنین به شما خواهند گفت که دوچرخه‌سواری و فواید آن یکی از بهترین تمرینات برای کاهش فشار خون شماست؛ زیرا در گردش خون از پاها به قلب، به بدن شما کمک می‌کند.

20- معتاد ورزش شوید

برای برخی از افراد، دوچرخه‌سواری چیزی فراتر از یک ورزش سرگرم‌کننده است و یک‌جور اعتیاد به حساب می‌آید! اما یک اعتیاد مثبت، اعتیادی که می‌تواند در جایگزینی یا جلوگیری از ابتلا به سایر اعتیادهای مضر کمک‌کننده باشد کند و رضایت قابل‌توجهی را به زندگی روزمره‌ی شما اضافه کند.

21- با بدن خود هماهنگ باشید

دوچر‌خه‌سواری، به‌ویژه در سطح رقابتی، شما را ملزم به درک همه‌ی سیگنال‌های ظریف بدن در‌مورد خلق‌و‌خو، خستگی، استرس و فشار می‌کند. تنظیم و کنترل برای تشخیص این سیگنال‌ها می‌تواند در ارزیابی و انطباق زندگی روزمره‌ی شما به‌عنوان مثال در مقابله با استرس در محل کار یا بیماری مفید باشد.

22 جوان‌تر به نظر برسید

مطالعه‌ای از دانشگاه استنفورد نشان داد که دوچرخه‌سواری به‌طور منظم با محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV می‌تواند علائم پیری را کاهش دهد. راز این عمل در این است که افزایش گردش خون به سلول‌های پوست شما اجازه می‌دهد مواد مغذی به دست آورند و سموم را دفع کنند؛ فقط به یاد داشته باشید که در هنگام رکاب‌زدن از لوسیون‌های ضدآفتاب استفاده کنید. کاهش علائم پیری از فواید عالی دوچرخه سواری است.

23- هضم‌کردن خود را تنظیم کنید

دوچرخه‌سواری همچنین عضلات داخل بدن شما (عضلات اطراف دستگاه گوارش) را نیز به کار می‌گیرد. حرکات مدفوع در دوچرخه‌سواران بیشتر است که به نظر می‌رسد این یک فایده نیست، اما در واقع احساس نفخ شکم را کاهش می‌دهد، باعث ایجاد مدفوع نرم‌تری می‌شود که دفع آن راحت‌تر است و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را کاهش دهد.

24- بیماری را در ساحل نگه دارید

ورزش‌های هوازی به لطف تقویت گردش خونی که ایجاد می‌کند، می‌تواند تقویت چشمگیری در سیستم ایمنی بدن شما ایجاد کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که پنج روز در هفته ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که ورزش نکرده‌اند بیش از 40٪ کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند و هنگامی که بیمار می‌شوند علائم آن‌ها 30٪ شدت کمتری نسبت به غیرورزشکاران دارد. افزایشت تقویت سیستم ایمنی بدن از فواید مهم دوچرخه سواری است.

25- بهبود ساختار استخوان

تمرینات مقاومتی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود تراکم استخوان و مبارزه با پوکی استخوان در هنگام افزایش سن است. با فشار‌دادن و کشیدن پاها روی پدال‌های دوچرخه، عضلات پای شما کار می‌کند که به نوبه‌ی خود باعث فعالیت استخوان‌ها شده و ساختار استخوان حفظ می‌شود.

26- زندگی طولانی‌تر 

با کاهش خطر ابتلا به برخی از قاتلان همیشگی یعنی: تصادفات رانندگی، بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان، دوچرخه‌سواری می‌تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند. مطالعات متعدد که مستقیماً به طول عمر می‌پردازند نشان داده است که دوچرخه‌سواران بیشتر از افراد غیرورزشکار عمر می‌کنند، به‌طور متوسط پنج سال بیشتر برای مردان و چهار سال برای زنان. افزایشت طول عمر از فواید مهم دوچرخه سواری است.

27- آرتروز را درمان کنید

دوچرخه‌سواری شامل یک فعالیت کم‌ضربه است که آن را به گزینه‌ای عالی برای تقویت عضلات نسبت به سایر ورزش‌های که باعث درد می‌شوند، تبدیل می‌کند. یک مطالعه نشان داده است که به همین دلیل، دوچرخه‌سواری می‌تواند پیشرفت آرتروز را کُند کند و اثرات آن را بر بیمارانی که درد و آرتروز را در زانواهیشان دارند کاهش دهد.

28- نوزاد شما از شما تشکر می‌کند

ورزش در دوران بارداری فواید زیادی برای مادران و نوزادان آن‌ها دارد. چندین مطالعه نشان داده است که ورزش می‌تواند خطر سزارین و عوارض خطرناک هنگام زایمان مانند پره اکلامپسی (از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی) را کاهش دهد. کودکانِ والدینی که ورزش می‌کنند نیز 50٪ خطر چاقی کمتری دارند.

29- هیدراته بمانید

آب‌رسانی مناسب می‌تواند باعث سلامت قلب و عروق شود و مفاصل و عضلات را در وضعیت مطلوبی نگه دارد و به تنظیم دمای بدن کمک کند. دوچرخه‌سواری یک روش عالی برای هیدراته‌ماندن و قسمتی از برنامه‌های روزمره شماست؛ زیرا بهترین عملکرد هنگام دوچرخه‌سواری آن است که شما را مجبور می‌کند آب زیادی بنوشید.

درمان یبوست با دوچرخه سواری

30- بیدار شو

مطالعات نشان داده است که بین ورزش منظم و کاهش خستگی رابطه‌ی قوی وجود دارد. برای مثال: شرکت‌کنندگان در یک مطالعه افرادی بودند که روزانه 20 دقیقه با شدت کم دوچرخه‌سواری می‌کردند، 65٪ آن‌ها احساس خستگی کمتری نسبت به شرکت‌کنندگانی که ورزش نکردند داشتند گرچه مکانیسم این امر روشن نیست، اما محققان معتقدند که ممکن است به این دلیل باشد که تحریک‌های ارائه‌شده به سیستم عصبی بیشتر از خود تمرین طول می‌کشد.

31- فواید دوچرخه سواری و بهبود وضعیت بدن

حالت صحیح درست هنگام دوچرخه‌سواری مسئله‌ی مهمی است. این امر عامل راحتی در مسافرت‌های طولانی‌مدت است، و همچنین بر سرعتی که در جاده دارید و همین‌طور خطر کاهش ابتلا به آسیب‌پذیری نیز تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که ایجاد وضعیت خوب روی دوچرخه با انجام برخی از تمرینات انجام می‌شود، این بهبود وضعیت به تمام جنبه‌های زندگی شما منتهی می‌شود و می‌تواند خطر کمردرد شما را نیز کاهش دهد.

32- ذخیره سازی دی‌اکسید کربن 

حتی یک دوچرخه‌سواری کوتاه‌مدت روزانه در حدود 8 کیلومتر برای رفتن به سر کار می‌تواند به سرعت بیش از 100 گالن گاز در طول سال اضافه کند و به همین ترتیب به انتشار دی‌اکسید‌کربن و تغییرات آب‌وهوایی جهانی کمک کند. دوچرخه‌سواری برای کار به سوخت‌های فسیلی احتیاج ندارد و در کاهش سهم شخصی شما در تغییرات آب‌و‌هوایی مؤثر است.

خانواده در حال دوچرخه سواری
دوچرخه سواری خانواده

33- دود را کاهش دهید

اتومبیل‌ها از بزرگ‌ترین عوامل مؤثر در آلودگی هوا هستند، زیرا نه‌تنها دی‌اکسیدکربن، بلکه آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ذرات دود نیز منتشر می‌کنند. دوچرخه‌سواری هیچ یک از این آلاینده‌ها را تولید نمی‌کند و می‌تواند به تمیز نگه‌داشتن هوای شهر برای تنفس بهتر کمک کند.

34- کاهش آلودگی صوتی

در مقایسه با موتور اتومبیل، دوچرخه‌ها اساساً ساکت هستند. کاهش آلودگی صوتی، به‌ویژه در شهرهای شلوغ، می‌تواند مزاحمت‌های صوتی را به‌شدت کاهش دهد و فضای دلپذیرتری ایجاد کند. علاوه‌براین، کاهش آلودگی صوتی فواید سلامتی جسمی را در پی دارد زیرا قرارگرفتن طولانی‌مدت در سطح متوسط صدا می‌تواند باعث آسیب شنوایی شود. کمک به  کاهش آلودگی صوتی از فواید مهم دوچرخه سواری برای شهر و مردم است.

35- از فضای کمتری استفاده کنید

یک جای پارک برای یک ماشین می‌تواند 12 دوچرخه را در خود جای دهد که در مقیاس یک شهر شامل زمین‌های زیادی می‌شود که به کاربری غیر از پارکینگ تبدیل می‌شوند. در واقع، شهرها اغلب هزینه‌ی پارکینگ را به‌عنوان یارانه می‌دهند؛ به‌این‌ترتیب که پول مالیات برای پرداخت هزینه‌های رانندگی مردم هزینه می‌شود.

36- بدون وقت‌تلف‌کردن

اتلاف وقت در ترافیک باعث مکش گاز، تولید دی‌اکسیدکربن و تولید آلودگی هوا و صدا می‌شود. دوچرخه‌ها نه‌تنها در حالت توقف در ایجاد این مشکلات سهیم نیستند، بلکه نیاز به توقف کمتر هم دارند؛ زیرا می‌توانند از ترافیک عبور کرده و یا از مسیر دوچرخه‌سواری مشخص استفاده کنند.

37- از منابع کمتری استفاده کنید

ابزار به‌کاررفته در ساخت دوچرخه‌ها دارای برخی نکات منفی زیست‌محیطی است، اما میزان آن در مقایسه‌ با اتومبیل بسیار کم است. محاسبه‌ی هزینه‌ها و تخریب باتری، صندلی‌های چرمی و مقدار زیادی از مواد صنعتی موردنیاز برای کنار هم قرار‌دادن یک ماشین در مقایسه با دوچرخه، بسیار بیشتر است.

38- باتری‌ها را پشت سر بگذارید

همه‌ی اتومبیل‌ها و حتی وسایل نقلیه‌ی برقی سازگار با محیط‌زیست از باتری‌های بزرگی استفاده می‌کنند که باید هر چند سال یک بار تعویض شوند. این باتری‌ها زباله‌های سمی تولید می‌کنند که دفع آن‌ها خطرناک است و نمی‌توان آن‌ها را بازیافت کرد. دوچرخه به هیچ باتری‌ای نیاز ندارد.

39- به حفظ‌کردن درختان کمک کنید

موادی که در همه‌ی لاستیک‌ها استفاده می‌شود به‌طور معمول از مزارع و جنگل‌هایی که این مواد به دست می‌آید ساخته شده‌اند ولی در مقابل لاستیک‌های ظریف دوچرخه که حجم ساخت کمتری نسبت به لاستیک‌های ماشین‌ دارد باعث می‌شود تا حجم عرضه و تقاضاها را کمتر کند تا مزارع و جنگل‌ها را نجات دهد.

40- آلودگی آب‌و‌هوا را کاهش دهید

روغن موتور، روغن مایع ترمز و ضد یخ از اتومبیل‌ها نشت می‌کند و به لطف تعداد اتومبیل‌های موجود در جاده‌ها به یک منبع اصلی و بزرگ آلودگی آب‌و‌هوا تبدیل شده و حاوی انواع مواد سمی است. از طرف دیگر، دوچرخه به هیچ روغنی احتیاج ندارد؛ بنابراین دوچرخه‌سواری می‌تواند به تمیز نگه‌داشتن آب نوشیدنی از سموم کمک کند. کمک به  کاهش آلودگی هوا از فواید مهم دوچرخه سواری برای شهر است.

41 – نجات حیوانات

تعداد حیواناتی که هر روز توسط اتومبیل‌ها کشته می‌شوند سرسام آور است؛ تخمین زده می‌شود که شمار آن‌ها در سراسر جهان ده‌ها میلیون باشد در‌حالی‌که برخورد دوچرخه با حیوان تقریباً خیلی نادر است. سرعت کندتر دوچرخه باعث می‌شود که این برخورد بسیار قابل اجتناب باشد و خطر برخورد را هم برای انسان و هم برای حیوانات به حداقل برساند.

خانمی در حال دوچرخه سواری

42- دوچرخه ارزان‌تر از اتومبیل است

اگر به وسیله‌ای برای رفت‌وآمد نیاز دارید، از نقطه‌نظر صرفاً اقتصادی، انتخاب بین دوچرخه‌ی جدیدی که صد دلار قیمت دارد و اتومبیل جدیدی که چندین هزار دلار یا بیشتر هزینه دارد، کاری بی‌فایده است. حتی پس از صرف هزینه برای لوازم جانبی‌هایی که دوچرخه‌ی شما را قادر به حمل وسایل و سواری در هر شرایط آب‌و‌هوایی می‌کند، شما سرمایه‌ی خود را با انتخاب یک دوچرخه‌ی خوب به‌جای یک اتومبیل ارزان پس‌انداز خواهید کرد. از فواید دوچرخه سواری استفاده از آن برای ترردها و در نتیجه کاهش هزینه ها است.

43- از دوچرخه‌های عمومی استفاده کنید

اگرچه دوچرخه بسیار ارزان‌تر از اتومبیل است، اما قیمت خاص خود را دارد و همچنین هزینه‌های اضافی برای نگهداری و افزایش طول عمر را می‌طلبد. بسیاری از شهرها برنامه‌های اشتراک دوچرخه را ارائه می‌دهند که می‌توانید با هزینه‌ی کم ماهانه از آن‌ها استفاده کنید، به این صورت درحالی‌که بیشتر نیازهای حمل‌و‌نقل خود را برآورده می‌کنید در هزینه‌های بیشتری نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

44- صرفه‌جویی در مصرف گاز

روزانه رانندگی 8 کیلومتری با اتومبیل برای رفتن به سر کار بیش از 100 گالن بنزین مصرف می‌کند، نیازی به گفتن نیست که این گاز اضافی برای راه‌اندازی مشاغل اطراف محله‌ی شما صرف می‌شود. درعوض استفاده از دوچرخه برای این مسیرها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در یک تُن بنزین شود که به نوبه‌ی خود صدها تا هزاران دلار در سال صرفه‌جویی می‌کند؛ این مقدار برای جبران سرمایه‌گذاری در دوچرخه و لوازم جانبی آن فقط در مدت 5 ماه کافی است.

سرمنشأ بوی نامطبوع بدن

45- صرفه‌جویی در پارکینگ

پارکینگ ماشین در بسیاری از مکان‌ها رایگان نیست از طرف دیگر، پارکینگ دوچرخه تقریباً همیشه رایگان است. حتی خرید یک قفل مطمئن دوچرخه نیز به مراتب هزینه‌ی کمتری نسبت به پرداخت هزینه‌ی پارکینگ در پی دارد.

46- بیمهی خود را رها کنید

بیمه‌ی اتومبیل می‌تواند سالانه صدها دلار هزینه داشته باشد که در بسیاری از موارد بیش از هزینه‌ی یک دوچرخه‌ی جدید و عالی است. درحالی‌که دوچرخه‌سواری بیشتر و رانندگی کمتر ممکن است به شما اجازه دهد اتومبیل خود را به‌طور کامل رها کنید و با صرفه‌‌ی اقتصادی بیشتری در قرارداد بیمه در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

47- سریع‌تر بروید

به قول معروف «وقت طلاست». در بسیاری از شهرها، با انتخاب دوچرخه‌سواری به‌جای رانندگی در صورت عدم ترافیک، می‌توانید سریع‌تر به مقصد برسید. دوچرخه‌سواری همچنین می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند؛ زیرا هنگام رسیدن به مقصد نیازی به گشتن به‌دنبال مکان پارک ندارید.

48- از مشاغل محلی پشتیبانی کنید

بیایید این را بپذیریم؛ با دوچرخه شما به احتمال زیاد به همان اندازه که در ماشین هستید سریع سفر نمی‌کنید. اما این انگیزه‌ای است برای خرید از فروشگاه‌های محلی که پول شما را در جامعه‌ی محلی خود نگه می‌دارد و از مشاغل کوچک پشتیبانی می‌کند.

49- بیاموزید که مکانیک باشید

حتی اگر عادت داشته باشید که دوچرخه‌ی خود را برای تعمیر به فروشگاه محلی ببرید، داشتن دوچرخه مهارت‌های مکانیکی ساده‌ای را به شما یاد می‌دهد. این مهارت‌ها می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند زیرا شما می‌توانید به‌جای تماس با یک متخصص گران‌قیمت، کارهای بیشتری را به‌تنهایی برطرف کنید.

دو دوچرخه سوار

50- هزینه‌های درمان خود را کاهش دهید

دوچرخه‌سواری برای سلامت شما عالی است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان و همچنین بیماری‌های روزمره را کاهش می‌دهد. این امر به درد کیف پول شما می‌خورد و باعث می‌شود هزینه‌ی کمتری برای ویزیت پزشک بپردازید و می‌تواند هزینه‌‌ی بیمه‌نامه‌ی شما را کاهش دهد.

51- کمتر هزینه کنید

دوچرخه‌سواری می‌تواند مانعی باشد برای سفرهای غیرضروری با ماشین: مثل رفتن به فروشگاه و یا رستوران که همه‌ی آن‌ها را می‌توان با رکاب‌زدن حذف کرد و هزینه‌ی کمتری در این مسیر پرداخت.

52- کمک به کاهش فرسایش جاده‌ها

اتومبیل‌ها به مرور باعث سایش و فرسایش قابل‌توجهی در جاده‌ها می‌شوند که این امر می‌تواند هزینه‌ای برای شهرها و به نوبه‌ی خود برای مالیات‌دهندگان داشته باشد؛ اما این فرسایش به‌وسیله‌ی دوچرخه‌سواری پس از 17 هزار کیلومتر تردد به وجود می‌آید.

53- بهبود گردشگری

مردم از شهرهایی که فرهنگ دوچرخه‌سواری غنی‌ای دارند لذت می‌برند، زیرا شلوغی کمتری دارند و دود‌آلود و پرسر‌و‌صدا نیستند. به‌علاوه بسیاری از شهرها در حال کشف مزایای اقتصادی گردشگری دوچرخه‌سواری هستند. آن‌ها همان‌طور که زیرساخت‌هایی را برای دوچرخه‌سواری ساکنان شهر خود ایجاد می‌کنند، گردشگران هم هنگام بازدید نیز به سمت دوچرخه‌سواری تشویق می‌شوند.

54- پاداش نقدی دریافت کنید

برخی از کارفرمایان برنامه‌هایی را برای پرداخت پاداش دوچرخه‌سواری برای کار تشویقی اجرا کرده‌اند. در این مسیر کارفرمایان برنده می‌شوند؛ زیرا می‌توانند پارکینگ خود را کاهش دهند و کارمندانی خلاق‌تر و سالم‌تر داشته باشند. شما هم با دریافت پول بیشتر در فیش حقوقی خود برنده می‌شوید.

55- لایحهی مالیاتی خود را کاهش دهید

اگر کارفرمای شما برای دوچرخه‌سواریِ کاری به شما پول می‌دهد، می‌توانید مدعی داشتن این نوع از درآمد باشید بدون اینکه بعداً مالیات آن را بپردازید.

56- عضویت در باشگاه بدنسازی را رها کنید

دوچرخه‌سواری راهی برای ایجاد تناسب اندام است. همچنین می‌تواند هزینه‌های دیگر را نیز کاهش دهد. می‌توانید عضویت در باشگاه‌های ورزشی را برای زمستان نگه دارید چراکه شاید بعضی‌ها دوست نداشته باشند در زمستان ورزش دوچرخه‌سواری را انجام دهند. ولی در فصل‌های دیگر می‌توانید دوچرخه‌سواری را به‌عنوان ورزش اصلی خود برگزینید.

57- دوستان جدید پیدا کنید

دوچرخه‌سواری می‌تواند به شما کمک کند پیوندهای عمیق‌تری با دوستانی که با آن‌ها رکاب می‌زنید برقرار کنید، یا می‌تواند راهی دیگر برای پیدا‌کردن دوستان جدید باشد. در بسیاری از شهرها باشگاه‌های محلی دوچرخه‌سواری وجود دارد که مملو از مردمی است که مشتاق سوار‌شدن با دوچرخه‌سواران جدید هستند. به‌راحتی می‌توانید با تعداد زیادی از آدم‌های جدید آشنا شوید و رکاب بزنید.

58- تعلق به باشگاه

تیم‌ها و باشگاه‌های دوچرخه‌سواری از دوچرخه‌سواران در هر سطح توانایی استقبال می‌کنند و  مزایای زیادی هم در دوچرخه‌سواری و هم در خارج از منزل پیشنهاد می‌کنند. بعضی از علاقه‌مندان که به مسابقه‌دادن مشتاق هستد در تیم‌های مخصوص عضو می‌شوند و عده‌ای دیگر هم که فقط به‌عنوان ورزشی تفریحی رکاب می‌زنند در این مسیر دوستان مخصوص خود را پیدا می‌کنند.

59- زمان خوبی را با هم سپری کنید

هیچ‌چیز مانند مشکلات، مردم را گرد هم نمی‌آورد! شما می‌توانید این را با دوچرخه و پیمودن مسیری که قصد رکاب‌زدن آن را دارید به‌ وجود بیاورید و خود و دوستانتان را به چالش بکشید. زمانی که شما دوچرخه‌سواری می‌کنید از دنیای تلفن و دنیای مشکلات بیرون می‌آیید و این سبب می‌شود تا پایه و اساس دوستی شما با دیگران قوی‌تر شود.

60- ایجاد خاطرات

دوچرخه‌سواری و مسیرهایی که با دوستانتان رکاب می‌زنید خاطرات به‌یادماندنی‌ای را می‌سازد که همیشه برای شما خاطره‌انگیر خواهد بود و این سبب می‌شود تا شما این خاطرات را با دیگران به اشتراک بگذارید.

61- به دیگران آموزش دهید

مربی‌بودن احساس خوبی دارد و این احتمال وجود دارد که دوچرخه‌سواری بتواند این در را به روی شما بگشاید. دوچرخه‌سوارانِ جدید دائماً در حال اضافه‌شدن هستند (زیرا متوجه می‌شوند دوچرخه‌سواری مزایای بسیاری دارد!) و زمان می‌برد تا یک دوچرخه‌سوار باتجربه مسیرهای محلی، کنترل دوچرخه و تجهیزات را به آن‌ها بیاموزد.

62 – آن را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید

پیوندهایی که دوچرخه‌سواری می‌تواند ایجاد کند درمورد خانواده‌ی شما نیز صدق می‌کند، زیرا دوچرخه‌سواری برای افراد در هر سنی و با هر توانایی‌ای قابل دسترسی است. دوچرخه‌سواری همچنین می‌تواند حس ماجراجویی و توانایی بدنی را به فرزندان شما القا کند که در تمام طول زندگی آن‌ها به‌خوبی به دردشان خواهد خورد.

63 – حمایت خیریه‌ها

دوچرخه‌سواری می‌تواند عظیم‌تر از شما باشد. بسیاری از هزینه‌ی مسابقه‌ها به خیریه‌ها تعلق می‌گیرد و همین امیر سبب می‌شود تا شما هم بتوانید از این طریق پول جمع‌آوری کنید و به کسانی که نیازمند هستند کمک‌های مالی برسانید.

راهنمای برطرف کردن مشکلات معده در دوچرخه سواری

64- بیشتر سر قرار بروید!

طبق یک نظرسنجی 23٪ افراد دوست دارند بیشتر با دوچرخه‌سواراها بروند سر قرار تا سایر ورزشکاران  و این شانس شما را برای نجام امور خیریه به 80% می‌رساند.

65- مسیرهای اطراف خود را بشناسید

باید با این حقیقت روبه‌رو شد که هر رکاب‌زدنی نمی‌تواند یک مسافرت طولانی نام بگیرد و مسیرهایی که معمولاً در اطراف محله‌ی خود می‌پیمایید ممکن است برای دوچرخه‌سواری ایده‌آل نباشند. درنتیجه، دوچرخه‌سواری شما را مجبور می‌کند در مسیرهای اطراف خانه‌ی خود که معمولاً رکاب نمی‌زنید، کاوش کنید و ممکن است به شما کمک کند میانبری را که از وجودش بی خبرید پیدا کنید.

دوچرخه سوار کودک
دوچرخه سواری کودک

66- مهارت‌های راهبردی خود را بهبود ببخشید

سوارِ دوچرخه شدن، شما را مجبور می‌کند که مسیر خود را پیدا کنید، زیرا شما برای بررسی GPS باید توقف کنید و از دوچرخه‌تان پیاده شوید، کاری که اکثر مردم ترجیح می‌دهند آن را انجام ندهند. تمرین مهارت‌های راهبردی با دوچرخه می‌تواند به بهبود احساسات شما کمک کند، بنابراین شاید در سفر بعدی با اتومبیلتان نیازی به بررسی GPS نداشته باشید.

67 مکان‌های جدید را کاوش کنید

دوچرخه‌سواری طولانی می‌تواند شما را مجبور کند تا از منطقه‌‌ی جغرافیایی خود خارج شده و جاده‌ها و مناطق جدیدی را که ممکن است روسازی مناسب داشته باشند پیدا کنید. دوچرخه‌سواری همچنین می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای بررسی خیابان‌هایی باشد که به‌طور معمول در آن رفت‌وآمد نمی‌کنید. از همه بهتر، لیست‌های متعددی از مکان‌های شگفت‌انگیز برای دوچرخه‌سواری در سراسر جهان وجود دارد که دوچرخه‌سواران می‌توانند به لیست رکاب‌زنی خود اضافه کنند.

68- دسترسی به مسیرهای دوچرخه‌سواری

 مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها و مناطق روستایی به‌طور فزاینده‌ای وجود دارند و در بسیاری از موارد مناظری به‌مراتب دیدنی‌تر از جاده‌های مجاور دارند و همچنین نوید مسیری با ترافیک صفر را می‌دهند.

69 یک ماشین کمتر در جاده

استفاده از دوچرخه به‌جای ماشین به معنای وجود یک ماشین کمتر در جاده است؛ گرچه ممکن است یک اتومبیل تفاوت زیادی ایجاد نکند اما تعداد زیادی که به دوچرخه روی می‌آورند می‌توانند به‌طور چشمگیری از ترافیک بکاهند. این به معنای ازدحام کمتر برای رانندگان و جاده‌های ایمن‌تر برای دوچرخه‌سواران است! یک برد برای همه!

70- پیشگیری از آسیب

برای افراد غیر دوچرخه‌سوار، داشتن یک روز (یا بیشتر) دوچرخه‌سواری در هفته می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از آسیب‌دیدن کند. برای مبتدیانی که صرفاً یک ورزش عادی انجام می‌دهند، دوچرخه‌سواری می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های بیش از حد کمک کند. علاوه‌براین، دوچرخه‌سواری عضلات خاصی مانند لگن، مفصل ران و چهار سر ران را هدف قرار می‌دهد و کشش می‌دهد که در بسیاری از ورزش‌ها مانند دویدن استرس ایجاد می‌کنند.

71- مزایای روزانه

مزایای زیادی برای دوچرخه‌سواری در یک روزِ هفته و یا بیشتر وجود دارد. دوچرخه‌سواری می‌تواند کارایی هوازی را به‌دلیل ماهیت چرخاندن پاها با سرعت بالا آموزش دهد و همچنین تمرین یک ورزش روزانه را فراهم می‌کند.

72 بهبودی از آسیب ورزش‌های دیگر

استفاده از دوچرخه‌سواری یک روش عالی برای حفظ فرم بدن هنگام آسیب‌دیدگی در ورزش‌های دیگر است. قسمت‌هایی از عضلات که در ورزش‌های دیگر آسیب دیده، می‌تواند با رکاب‌زدن بهبود پیدا کند و همچنین احتمال زیادی وجود دارد که آن آسیب‌ها هنگام رکاب‌زدن حساسیتی نشان ندهند.

73- شدت متناسب

دوچرخه‌ها دارای یک سری چرخ‌دنده هستند که انتخاب آن شدت تمرین موردنظر را مشخص می‌کند. اگر می‌خواهید استراحت داشته باشید به‌راحتی با دنده‌‌ی سبک رکاب بزنید و اگر هم به دنبال یک تمرین مقاومتی هستید و می‌خواهید پاهای خود را قوی‌تر کنید دنده را روی سنگین‌ترین حالت بگذارید.

74مقاومت انفجاری

دوچرخه‌ی مسابقه (کورسی) با قدرت انفجاری‌ای که به‌ وجود می‌آورد پاهای شما را مقاوم می‌کند، همین‌طور این مقاومت باعث می‌شود تا شما در ورزش‌های دیگر بتوانید پاهای قوی‌تری داشته باشید و در دوهای سرعتی بازیکن ارزشمندی باشید.

75- استقامت خود را بهبود بخشید

دوچرخه‌سواری، به‌خصوص در مسافت‌های طولانی، قدرت و تحمل شما را بالا می‌برد. این عمل به پاهای شما نیاز دارد تا بتوانند به‌طور مداوم قدرت را اندازه‌گیری کرده و توانایی شما را سریع‌تر بهبود بخشند، همچنین اینکه استقامت پایین‌تنه‌ای که به دست می‌آورید فقط مخصوص دوچرخه‌سواری نیست بلکه می‌توانید در دویدن‌ها و در ورزش‌های گروهی استقامت و مقاوت بیشتری داشته باشید.

76- تمرین در خط قرمز

تفاوت بین ورزشکارانِ خوب و ورزشکارانِ بزرگ در توانایی بهبود سریع و بازگشت به حالت اولیه پس از فعالیت‌های سخت است. دوچرخه‌سواری می‌تواند به عضلات شما کمک کند تا خودتان را در مقابل فعالیت‌های سخت ریکاوری کنید، که این امر می‌تواند تناسب اندام و عملکرد شما را در هر ورزشی تقویت کند.

77- سریع‌تر شوید

دوچرخه‌سواری به لطف سرعت بالای رکاب‌زدن می‌تواند شما را به یک دونده‌ی سریع‌تر تبدیل کند. بهترین دونده‌ها دارای سرعت 180 قدم در دقیقه هستند که دستیابی به آن برای بسیاری از دونده‌ها دشوار است. اما دوچرخه‌سواری شما را مجبور می‌کند که هنگام رکاب‌زدن 90 چرخش بزرگ را هدف بگیرید، که در این بین پاهای شما می‌آموزند تا سریع‌تر بچرخند.

78- تمرین بدون آسیب

اگر شما هر ورزشی را که دویدن داشته باشد هر روز انجام دهید ممکن است باعث مشکل در مفاصلتان شود و خطر آسیب‌دیدگی شما را افزایش دهد. اما از طرف دیگر هر روزِ بدون تمرین، تناسب اندامِ شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. دوچرخه‌سواری به‌عنوان نوعی تمرین متقاطع به شما امکان می‌دهد با خطر آسیب‌دیدگی کمتری تمرین کنید؛ زیرا تأثیر بسیار کمی روی زانو و پهلو دارد.

یک زن در حال دوچرخه سواری در شهر
دوچرخه سواری یک زن در شهر

79- ظرفیت هوازی بسازید

برای هر رویداد ورزشی که بیش از یک دقیقه طول بکشد، ظرفیت هوازی، توانایی بدن برای انتقال اکسیژن به عضلات را مشخص می‌کند. اینکه چه مدت می‌توانید در بهترین حالت بازی کنید و این امر ارتباط مستقیمی با عملکرد در فوتبال دارد. دوچرخه‌سواری یکی از بهترین تمرینات برای بهبود ظرفیت هوازی است زیرا ترکیبی از استقامت و فواصل فعالیت‌های سخت است.

80- ایجاد یک برنامهی آموزشی

یادگیری ساختن یک برنامه‌ی تمرینی، مهارت مهمی برای رقابت در هر رشته‌ی ورزشی است. دوچرخه‌سواری روشی عالی برای یادگیری شیوه‌ی ایجاد یک برنامه است؛ زیرا منابع زیادی در ارتباط با آن وجود دارد، از جمله برنامه‌های آموزشی ازقبل‌ساخته‌شده که می‌توانید متناسب با نیازهای خود آن را تنظیم و اجرا کنید.

راه های پیشگیری و درمان درد عضلات ناشی از تمرین

81- روی فرم ماندن در زمستان

بسیاری از دونده‌ها در ماه‌های زمستان از فرم خود خارج می‌شوند؛ به این خاطر که در هوای سرد و مرطوب برای بیرون‌رفتن مردد هستند. اما با دوچرخه‌سواری شما می‌توانید به‌راحتی فعالیت خود را داشته باشید و تا قبل از فصل بهار روی فرم باشید.

82- رقابت کنید

دوچرخه‌سواری می‌تواند مقدمه‌ای سرگرم‌کننده و خوشایند در دنیای ورزش‌های رقابتی باشد، زیرا مسابقات بسیاری وجود دارد که مبتدیان و افراد حرفه‌ای را مجذوب خود می‌کند. مسابقه می‌تواند به نوبه‌ی خود شما را ترغیب کند که دوچرخه‌سوار یا ورزشکار بهتری شوید، این موضوع بسیاری از مزایای سلامتی، اجتماعی و ورزشی ناشی از دوچرخه‌سواری را افزایش می‌دهد.

83- تعادل بهتر

دوچرخه‌ها به‌تنهایی به حالت ایستاده قرار نمی‌گیرند، بنابراین عمل ساده‌ی دوچرخه‌سواری و تمرکز بر ثابت نگه‌داشتن دوچرخه، تعادل بدن را به ذهن شما می‌آموزد. حاصل بهبود تعادل می‌تواند تمرکز روی هر حرکت دیگری باشد که در طول روز انجام می‌دهید ، تعادل یکی از عناصر مهم است که دست کم گرفته می‌شود.

84- بیاموزید از وزن بدن خود استفاده کنید

دوچرخه‌سواری یک ورزش فنی است که در آن فرودها، گوشه‌ها و توقف‌ها و شتاب‌های ناگهانی وجود دارد. داشتن وضعیت ایستاده روی دوچرخه نیاز به این دارد که شما درک کنید که چگونه وزن بدن خود را به اطراف حرکت دهید تا آن را با دوچرخه سازگار کنید. این تمرین ممکن است مختص دوچرخه‌سواری باشد، اما با بهبود مهارت‌های چابکی و هماهنگی، در بسیاری از ورزش‌ها به مزایای آن پی خواهید برد.

85- قدرت روحی

همه‌ی ورزش‌ها از نظر ذهنی طاقت‌فرسا هستند. دوچرخه‌سواری راهی عالی برای تمرین استقامت است. ساعت‌های طولانی، یخ‌زدن انگشتان هنگام رکاب‌زدن در زمستان، چکیدن آب از کل بدن پس از رکاب‌زدن در طوفان و باران، قدرت ذهنی‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند شما را در هر چالشی چه در ورزش و چه در زندگی راهنمایی کند. از فواید مهم دوچرخه سواری افزایش قدرت روحی هر شخصی است.

100 فایده دوچرخه سواری

88- ریتم آموزشی

آموزش دوچرخه‌سواری نیاز به فداکاری، استقامت و تمایل به ایجاد یک برنامه و پایبند‌بودن به آن را در پی دارد. همین اخلاق تمرینی و مهارت ساختن یک برنامه‌ی تمرینی برای تقریباً هر رشته‌ی ورزشی بسیار مهم و به‌راحتی قابل تفسیر است.

89- بهبود واکنش‌ها

شرایط می‌تواند به‌سرعت در جاده تغییر کند. در یک مسابقه، تغییرات سرعت می‌تواند ناگهانی باشد، درحالی‌که در هنگام دوچرخه‌سواری روزانه، مهم است که بتوانید سریعاً سرعت خود را تغییر دهید و ترمز بگیرید. به همین دلیل دوچرخه‌سواری می‌تواند به شما در بروز واکنش‌هایی در دست‌ها و پاها کمک کند و حتی این امر می‌تواند سرعت واکنش‌های شما را در تمام موارد زندگی افزایش دهد.

90- صلح درونی را پیدا کنید

دوچرخه‌سواری طولانی ممکن است در ابتدا یکنواخت به نظر برسد، اما پس از ساعاتی که در جاده به چرخ جلو نگاه می‌کنید، به یک حالت روانی ورود پیدا می‌کنید؛ این یک حالت ذن (تفکر لحظه به لحظه و ژرف‌نگری به ماهیت اشیا) است که با آرامش همراه است و فقط در دوچرخه‌سواری با مسافت‌های طولانی حاصل می‌شود.

91- سبک خود را داشته باشید

دوچرخه‌سواری می‌تواند بیانگر یک سبک زندگی و ارزش‌های شما باشد، ولی همچنان شما می‌توانید با انتخاب نوع دوچرخه سبک خودتان را معرفی کنید. کسانی که معتقدند باید زندگی را در مسیر سریع طی کرد می‌توانند دوچرخه‌ی جاده (کورسی) با سبک مسابقه‌ای انتخاب کنند، درحالی‌که افراد دیگر می‌توانند با کروزر ساحلی یا دوچرخه‌ی کوهستان رکاب بزند.

92- مدبرتر باشید

متأسفانه، همه‌چیز در جاده درست پیش نمی‌رود. ممکن است به یک زمین مسطح برخورد کنید، در یک جاده با تلفن همراه خاموش گم شوید، یا آب و غذای کمی به همراه داشته باشید. دوچرخه‌سواری به شما می‌آموزد که وقتی در جاده هستید، مدبر باشید و همین مهارت شما را در حل مشکلاتی که در همه‌ی جنبه‌های زندگی‌تان وجود دارد، یاری می‌کند.

93- ماجراجوتر باشید

دوچرخه شما را تشویق می‌کند تا ماجراجویی کنید و این موضوع فقط به جاده‌های محلی منتهی نمی‌شود. دوچرخه‌سوارهای دیگر هم گرد هم می‌آیند تا مسیرهای جدید را کشف کنند و با پیدا‌کردن مسیرهای جدید به خودشان پاداش دهند.

94- یک روز خوب را هدر ندهید

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک روز آفتابی را به‌خاطر اینکه نمی‌دانید بیرون از خانه چه‌کار کنید هدر بدهید. دوچرخه‌سواری می‌تواند فعالیت روزمره‌ی شما در روزهای خوب باشد؛ برای نوازش باد روی صورت، آفتاب‌گرفتن و لذت‌بردن از زیبایی محیط اطراف در روزی با آسمان آبی…

95- جهان را ببینید

سفر به دنیا در لیست آرزوهای بسیاری از افراد قرار دارد و دوچرخه‌سواری بهانه‌ی خوبی برای رفتن به مقصدهای دور از دسترس است. اکنون بسیاری از شهرهای دوست‌دار توریست، تورهای دوچرخه‌سواری ارائه می‌دهند. بسیاری از کشورها نیز، مسیرهای مشابه توردو فرانس را برای تعطیلات دوچرخه‌سواری همراه با گشت‌وگذار و امکانات رفاهی توسعه و ارائه داده‌اند.

97- افزایش پیشرفت در خلاقیت‌ها

درحالی‌که ضربان قلب شما ممکن است بعد از پیاده‌روی پس از دوچرخه‌سواری کاهش یابد، مزیت دیگری همچون افزایش جریان خون در مغز شما می‌تواند تا پایان روز ادامه داشته باشد. ثابت شده است که ورزش توانایی‌های حل مسئله را افزایش می‌دهد و می‌تواند جوهره‌ی خلاقیت شما را به جریانی آزادانه ترغیب کند.

98- خودکفایی را یاد بگیرید

هرچیزی ممکن است اشتباه انجام شود، به‌خصوص در سواری‌های طولانی. به همین دلیل است که دوچرخه‌سواران باید خودکفا باشند و تمام وسایل موردنیاز برای تعمیر، پیدا‌کردن راه و سوخت مورد نیار خود را در طول مسافت حمل کنند. این ظرفیتِ خودکفایی در فعالیت‌های دیگر، مانند مسافرت شخصی یا حتی کار در خانه می‌تواند مفید واقع شود.

99- نمک زیادی نخورید!

جمله‌ای که هر شخص غیرورزشکاری از پزشک خود می‌شنود، اما افزایش مصرف نمک می‌تواند برای دوچرخه‌سواران مفید باشد تا از هیپوناترمی (کم‌سُدیُمی خون، کاهش سطح خونی یون سدیم در بدن) در طول دوچرخه‌سواری جلوگیری کند. این بدان معنی است که می‌توانید بیشتر از میان‌وعده‌هایی که دوست دارید و لزوماً سالم نیستند لذت ببرید.

100– بیشتر خوش بگذرانید

دوچرخه‌سواری فواید زیادی دارد که هریک می‌تواند انگیزه‌ی کافی را برای رکاب‌زدن به شما بدهد. از هر دوچرخه‌سواری بپرسید که دوچرخه‌سواری چقدر سرگرم‌کننده است احتمالاً پس از یک ساعت همچنان در حال گوش‌کردن به ماجراجویی‌های جالب او هستید.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

19 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا