پزشکی

توصیه هایی برای دوچرخه سواری در دوران کرونا

با توجه به همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و اهمیت طراحی دستور العمل های اجرایی در راستای رعایت پرتکول های بهداشتی و نیز حفظ تحرک کافی و تندرستی جسمانی و روانی، کشورهای مختلف قوانینی را به صورت عرفی و اجرایی برای شهروندان خود وضع کرده اند. کشورهای زیادی به منظور کاهش تماس اجتماعی به جای استفاده از حمل و نقل عمومی، پیاده روی و یا دوچرخه سواری را برای جابه جایی توصیه کرده اند. لازم به ذکر است ورزشکاران از آنجایی که بخش جدایی ناپذیر از اجتماعات هستند باید ملاحظاتی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در نظر داشته باشند.

هدف ما از این مقاله ذکر نکاتی است که به دوچرخه سواران کمک کند تا در عین حفظ فعالیت ورزشی خود بخشی از نیروی اجتماعی مقابله با این ویروس باشند.

در دوران کرونا ملاحظات عمومی زیر را هنگام فعالیت در سطح عمومی شهر در نظر داشته باشیم:

  1. از ارتباط چهره به چهره بپرهیزید.
  2. در صورت پیاده شدن از دوچرخه و نزدیک شده به افراد و ورود به اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.
  3. با تمام افراد یک متر، ترجیحا دو متر فاصله فیزیکی را رعایت کنید.
  4. به تنهایی، با اعضای خانواده، یا با حلقه ی بسیار نزدیک دوستان خود دوچرخه سواری کنید و از دیدارهای جمعی و رکاب زدن با کلوپ های دوچرخه سواری و یا دوچرخه سواران غریبه پرهیز کنید.
  5. ترجیحا سفر نکنید تا مجبور نباشید از خدمات احتمالی اسکان، تعمیر و یا امداد استفاده کنید.
  6. در زمان قرنطینه در منزل بمانید و بر روی چرخ ثابت تمرینات خود را انجام دهید.
عوارض و مضرات دوچرخه‌سواری برای زنان و مردان

در این بخش به مواردی جهت رعایت بهداشت شخصی برای دوچرخه سواری می پردازیم:

پیش از استفاده از دوچرخه آن را ضدعفونی کنید:

از آنجایی که لاستیک های دوچرخه آلودگی های زمین را به بالا پرتاپ می کند توصیه می شود پیش از سوار شدن بر دوچرخه تمام سطوح بالایی را ضدعفونی کنید. این موارد شامل زین، فرمان، با تمرکز ویژه بر روی دستگیره ها، دسته تعویض دنده و زنگ است. اتصال های بدنه و تمامی نقاطی که احتمال لمس شدن دارد مانند تنظیم کننده ارتفاع و موقعیت زین باید پاک شود. به طور کلی، شما با قسمت های دیگر دوچرخه تماس زیادی نخواهید داشت، اما اگر می خواهید لاستیک های خود را باد کنید یا لاستیک خود را عوض کنید، مطمئن شوید که تلمبه، شیر و تایر را پاک کنید. دستکش های لاتکس علاوه بر جلوگیری از مالیده شدن روغن گریس به دست باعث ایجاد مانعی بین پوست و هر نوع میکروب در دوچرخه می شود و یک لایه محافظتی دیگر ایجاد می کنند.

ضدعفونی کردن کلاه دوچرخه نیز توصیه می شود، شما ممکن است کلاه دوچرخه سواری خود را بر روی سطوح آلوده قرار داده باشید. به واقع هر آنچه در تماس با شما هست را پیش از استفاده ضدعفونی کنید.

بهترین زمان دوچرخه سواری برای لاغری

از مکان هایی که افراد بسیار در آن فعالیت می کنند پرهیز کنید. و توصیه های ضدعفونی دوچرخه و لوازم آن را با هم رکاب های خود به اشتراک بگذارید. اگر دوچرخه یا تجهیزات خود را کرایه می کنید رعایت این نکات حتی بیشتر از لوازم شخصی خودتان اهمیت دارد. ترجیحا در حین تمرین به خصوص اگر امکان ضدعفونی لوازم را ندارید آن ها را به اشتراک نگذارید.

مهمترین توصیه اجتناب از لمس صورت و حتی عینکتان در حین رکاب زدن است و در اولین فرصت دست های خود را ضدعفونی کرده و یا با صابون بشویید. پس از اتمام تمرین، تمامی لباس های خود و ابزارهای مخصوص دوچرخه سواری مانند دستکش ها، عینک، کلاه دوچرخه، لباس بادگیر و دیگر پوشش ها را شستشو دهید.

به جای حضور در گروه به تنهایی رکاب بزنید:

در دوران کرونا، رکاب زدن تنها توصیه می شود، از هوای تازه لذت ببرید، از مسیرهای پرتردد دوچرخه دوری کنید یا برنامه ی خود را برای ساعتی بگذارید که آن مسیرها کمتر شلوغ است. اگر ممکن است فاصله ی خود را با دیگران حفظ کنید. در نظر داشته باشید دیگران ممکن است بدون رعایت فاصله ی ایمنی در دو جهت حرکت کنند.

اگر به ایستگاه توقف دوچرخه برخورد کردید و مایل به توقف بودید اجازه بدهید دیگران محل را ترک کنند سپس وارد ایستگاه شوید. هرگز حفظ فاصله ی اجتماعی را نادیده نگیرید. در نظر داشته باشید ایمنی در دوچرخه سواری تنها به معنی داشتن تجهیزات نیست بلکه رکاب زدن ایمن و برخورد مناسب با دوچرخه سواران، موتورسواران و وسایل نقلیه دیگر است.

شیوه‌ی صحیح گرم‌کردن در دوچرخه‌سواری

توجه به وضعیت سلامتی:

اگر نتیجه کرونای شما و یا یکی از نزدیکان شما و یا افرادی که اخیرا با آنها در تماس بوده اید مثبت است حتی اگر علائم بیماری را ندارید و یا اگر علائم بیماری را دارید حتما قرنطینه کنید و به هیچ عنوان حتی با فرض اینکه با کسی در تماس نخواهید بود حداقل به مدت دو هفته و تا زمان توصیه ی پزشک دوچرخه سواری یا پیاده روی نکنید.

تمرینات با شدت زیاد می تواند چالشی برای سیستم ایمنی باشد

توجه داشته باشید که مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد تمرینات با شدت متوسط می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود در صورتی که تمرینات با شدت زیاد می تواند چالشی برای سیستم ایمنی باشد. این دوران برای همگی دورانی بسیار استرس زا است و بهتر است در این موقعیت خاص شدت تمرینات خود را بالا نبرید. مطالعات برای بررسی عوارض منفی تمرینات با شدت بالا ادامه دارد، اما بهتر است به گمانه ها توجه کرد و در این دوران شدت تمرین متوسط را در پیش گرفت و اطمینان حاصل کرد که بعد از اتمام تمرینات ریکاوری و بازیابی کامل بدن انجام می پذیرد.

با درنظر گرفتن نکات ذکر شده در مقاله و توجه به این امر که حفظ سلامتی و کاهش بار بر نیروهای درمانی مهم ترین موضوع دوران مقابله با همگیری کرونا است می توانیم به سمت داشتن جامعه ی سالم تر و مسئول تر حرکت کنید. با مشارکت در فعالیت های سازنده ی ورزشی می توانیم قدمی مثبت در این راه برداریم.

درمان یبوست با دوچرخه سواری

منابع:

www.hss.edu

www.cyclingweekly.com

 

مینا قربانی

کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی - دانشگاه تهران
guest
آگاه شدن از پاسخ دیدگاه
0 سوالی دارید! بپرسید
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x