بانوانپزشکی

توصیه های دوچرخه سواری در حین بارداری

یکی از اولین کارهایی که زنان بعد از بارداری انجام می دهند بررسی این مورد است که چه ورزش هایی برای آنان مجاز است: دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری یا تمرینات دیگر؟ دوچرخه سواری در دوران بارداری می تواند اثرات مثبتی بر بدنِ در حال رشد شما و نیز اثرات ذهنی مطلوبی داشته باشد. انجام تمرینات با شدت پایین مانند دوچرخه سواری فضای بسته (با دوچرخه ثابت یا با قرار دادن دوچرخه بر روی پایه نگهدارنده دوچرخه) نه تنها شما را قوی نگه می دارد و انرژی شما را بالا می برد و سرحالتان می کند بلکه بر جنین هم اثرات مثبتی دارد. مهمترین توصیه مراکز پژوهشی و درمانی اجتناب از افتادن با دوچرخه است که با رعایت برخی نکات قابل پیشگیری است.

خانم باردار در حال دوچرخه سواری روی دوچرخه ثابت
دوچرخه سواری در دوران بارداری

با توجه به همین موضوع پیش از آنکه اقدام به دوچرخه سواری در حین بارداری کنید باید حتما با پزشک خود مشورت نمایید و توصیه ها و دستورالعمل های عمومی را رعایت کنید. اگر پیش از این تجربۀ دوچرخه سواری ندارید بهتر است از انجام اینکار اجتناب کنید. تحرک در دوران بارداری و کنترل میزان بالارفتن وزن برعکس توصیه سنتی برخی پزشکان بر عدم تحرک، می تواند باعث زایمان راحتتر و سلامت قلبی عروقی جنین و مادر شود. ملاحظات زیر را برای بهینه کردن دوچرخه سواری در دوران بارداری رعایت کنید.

فواید دوچرخه سواری برای بانوان
خانم در حال تمرینات یوگا
دوچرخه سواری در دوران حاملگی

توصیه های دوچرخه سواری در حین بارداری:

  1. در اولین ملاقات با پزشک با متخصص خود صحبت کنید: به او بگویید تا چه حدی دوچرخه سواری می کنید و مایل هستید این کار را تا چه میزان در دوران بارداری ادامه دهید. اگر به علت مسئله ی پزشکی به شما توصیه شد این کار را انجام ندهید از آن اجتناب کنید. تنها نه ماه صبوری لازم است و می توانید ورزش هایی مانند یوگا را جایگزین کنید.

 

  1. به بدن خود گوش دهید: در حال رشد دادن یک انسان درون خود هستید- کار بزرگی است. اگر بدن شما فرمان داد سرعت و شدت فعالیت خود را کم یا متوقف کنید به آن گوش دهید. در این دوران از فعالیت های شدید ورزشی که ضربان را بسیار بالا می آورد یا باعث به شماره افتادن تنفس می شود اجتناب کنید.

 

  1. در دوران سه ماهۀ اول و تشکیل جفت درون بدن شما فعالیت سختی در جریان است و این برای بدن شما خستگی آور است. در نظر داشته باشید که نسبت به قبل خسته تر خواهید بود. از سفرهای طولانی و طاقت فرسا در عصر اجتناب کنید. انرژی شما در صبح ها بیشتر است و استفاده از هوای تازه و رکاب زدن ملایم می تواند جلوی حالت های تهوع صبگاهی را بگیرد. در دوره سه ماهه دوم و سوم نیز می توانید دوچرخه سواری کنید اما از پزشک خود مشورت بگیرید.
هفت دلیل احتمالی برای دوپینگ دوچرخه سواران

 

  1. احتمالا شنیده اید که ورزش می تواند به اجتناب از تهوع صبحگاهی کمک کند. اما نباید خود را در معرض بوهای شدید مانند پمپ بنزین ها و یا نفس نفس زدن قرار دهید. اگر این فعالیت ورزشی برعکس تمام توصیه ها حال شما رو خوب نمی کند آن را انجام ندهید.
خانمی در حال دوچرخه سواری
دوچرخه سواری در دوران حاملگی
  1. در صورت بزرگ شدن شکم مرکزثقل شما می تواند تغییر کند. این موضوع ممکن است تعادل شما را برهم بزند. اگر سابقه تمرین بر روی تعادل خود را ندارید و حتی در حین راه رفتن احساس عدم تعادل می کنید از دوچرخه سواری اجتناب کنید.

 

  1. با توجه به بالا آمدن شکم خود در سه ماهۀ دوم بهتر است که دسته های فرمان دوچرخه را بالاتر بیاورید. این به شما کمک می کند راحت تر بنشینید و قامت شما صاف باشد و تعادل شما بهتر حفظ شود.

 

  1. افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است به همین خاطر ممکن است که دچار التهاب ناشی از نشستن روی زین شوید. از زین نرم تر و یا از شورت مخصوص دوچرخه که داری پد-بالشتک است استفاده کنید.

 

  1. همانطور که رحم شما رشد می کند تا کودک شما در آن جا شود، اندام های داخلی شما دچار انقباض می شوند. ممکن است این فشرده شدن ها تا حدودی نفس شما را تنگ کند – این بدان معنا نیست که شما در حین بارداری نمی توانید دوچرخه سواری کنید، اما قانون طلایی سر جای خود است، به بدن خود گوش دهید.
فواید دوچرخه سواری برای سالمندان

 

  1. اگر دوچرخه سواری برای شما دشوار است و از آن لذت نمی برید دست نگه دارید. صرفا به این خاطر که این کار برای دیگران ممکن است مجوزی برای انجام آن توسط شما نیست تمام بارداری ها با هم متفاوت است و شما بهتر است به وضعیت خود توجه کنید.

 

به طور کلی پیش از دوچرخه سواری در فضای آزاد از موارد زیر اطلاع کسب کنید:

  • هواشناسی
  • میزان دست اندازها و حفره های داخل مسیر عبور خود
  • میزان تردد ماشین در آن منطقه
  • میزان عبور دوچرخه سواران دیگر
  • آلودگی های سمی یا آلاینده ها در هوا

تمامی این موارد می تواند منجر به بهم خوردن تعادل و زمین خوردن بشود. مسیری ایمن و پیش بینی پذیر که از قبل به آن آشنا هستید را انتخاب کرده و در آن رکاب بزنید.

زن حامله در حال آب خوردن
دوچرخه سواری در دوران حاملگی

در زمان دوچرخه سواری در فضای بسته موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • به اندازه کافی مایعات مصرف کنید
  • ریتم خود را در نظر بگیرید و از فشار بیش از حد جلوگیری کنید
  • از بالارفتن بیش از حد دمای بدنتان اجتناب کنید که ممکن است چرخه ی شما را بهم بزند.

منابع:

www.healthline.com

www.cyclinguk.org

www.totalwomenscycling.com

مینا قربانی

کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی - دانشگاه تهران
guest
آگاه شدن از پاسخ دیدگاه
0 سوالی دارید! بپرسید
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x