تبلیغ
خبر

افزایش ترافیک دوچرخه در سراسر اروپا به دلیل کرونا

بحران کرونا همچنان اروپا را در زنجیر نگه داشته و قرنطینه‌ی مربوط به این بیماری کل قاره را تحت تأثیر قرار داده است. مقررات مرتبط با کرونا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما یکی از موارد مشترک کشورهای اروپایی بازگشت به استفاد از دوچرخه به عنوان یک وسیله‌ی حمل و نقل کاربردی است. در این گزارش در مجله دوچرخهه و طبیعت  نگاهی به وضعیت اروپا در این مورد خواهیم داشت.

کرونا دقیقاً در قلب اروپا تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است. در بروکسل، مقامات شهری در مورد سبک جدیدی از زندگی صحبت می‌کنند – اصطلاح جدیدی در این زمینه پدید آمده به نام وِلُروشن “vélorution” و چشم‌انداز حمل و نقل را تغییر داده است. این طرح برای اولویت بخشیدن بیشتر به موضوع دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و ایجاد فضای بیشتر برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در شهر برنامه‌ریزی شده است. خودروها، اتوبوس‌ها و ترامواها همگی با میانگین حداکثر سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت کنترل خواهند شد. علاوه بر این، عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران حق استفاده از تمام عرض جاده را به عنوان کاربرانی دارای حقوق برابر خواهند داشت. بنابراین، پس از کرونا نیز هیچ بازگشتی به “روال کار معمول قدیمی” وجود نخواهد داشت. در عوض، عصر جدیدی از مفاهیم حمل‌ و نقل مدرن با مسیرهای دوچرخه‌سواری اضافی در حال طلوع می‌باشد و پایتخت بلژیک می‌بایستی به‌ عنوان الگو برای سایر کلان‌شهرهای اروپایی قرار گیرد.

اکنون نگرش‌ مردم در مورد رفت و آمد و حمل و نقل در حال تغییر است و مردم توجه بیشتری به دوچرخه برای تردد دارند. با این حال، سیستم زیرساخت‌های شهری می‌بایست تغییر کند

سرامیک اسپید در تلاش برای اخذ تاییدیه از UCI

شبکه حمل و نقل در برخی شهرها، از جمله لندن، عملاً در آستانه‌ی فروپاشی قرار گرفته است. حدود ۳۲۵ هزار مسافر در هر پانزده دقیقه با این مترو سفر می‌کردند اما اکنون خبری از این تعداد مسافر دیگر نیست. دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکترونیکی قبلاً به عنوان جایگزینی برای زیرزمینی مطرح می‌شدند و قبل از این بحران مورد بحث قرار می‌گرفتند اما اکنون موضوع جدی قرار گرفته اند. حتی خطوط مخصوص دوچرخه‌سواری برای مسافرانی که همان مسیر خطوط زیرزمینی را دنبال می‌کردند وجود داشت که اصطلاحاً بایک تیوب نامیده می‌شدند. همچنین پارلمان بریتانیا اعلام کرده بود که قصد دارد دو میلیارد پوند در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کند تا دوچرخه‌سواری را برای مردم در دسترس‌تر کند. کرونا اکنون به کل این موضوعات شتاب جدیدی بخشیده است. به عنوان مثال، ۲۵۰ میلیون پوند برای ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری نوظهور در نظر گرفته شده است. به دوچرخه‌سواران کوپن.هایی به ارزش ۵۰ پوند برای تعمیر دوچرخه‌هایشان ارائه می‌شود. تن‌گای اسکورپتی از بزرگترین تولید‌کنندگان دوچرخه بریتانیایی برامپتون از این اقدامات جدید خوشحال است و در این باره می‌گوید: “دوچرخه‌سواری در بریتانیا قبلا فقط برای ورزش بود. اکنون، نگرش‌ در مورد رفت و آمد و حمل و نقل در حال تغییر است. با این حال، سیستم زیرساخت‌های شهر باید تعویض شود.» دوچرخه‌فروشی‌ها در واقع اجازه داشتند در طول قرنطینه فروشگاه خود را باز نگه‌ دارند. با این حال، بسیاری از آنها تصمیم گرفتند برای سلامت کارمندان خود تعطیل کنند. این تولیدکننده همچنین اذعان می‌دارد: “درصد زیادی از فروش دوچرخه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. یکی از دلایل تاثیرگذار در این مورد قیمت‌ پایین دوچرخه پر سایت‌ها می‌باشد. تن‌گای اسکورپتی توضیح می‌دهد که بازارهای باکیفیت، مانند دوچرخه‌های الکترونیکی، همچنان در بریتانیا به سختی کار می‌کنند. انگلیس در زمینه‌ی دوچرخه‌سواری عملاً یک کشور در حال توسعه است، اما در کل اقدامات انجام‌ شده همگی برای دوچرخه‌سواری خوب هستند.»

بررسی یوروبایک ۲۰۲۱ ، آلمان eurobike

در فرانسه نیز به نظر می‌رسد که دولت به نفع دوچرخه‌سوارها اقداماتی انجام داده است. دوچرخه‌سواری از ۱۷ مارس تا ۱۲ می ممنوع بود. اکنون اما بیشتر و بیشتر برای به دوچرخه به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه نگاه می‌شود. دولت فرانسه به صراحت یک بسته اقدامات حمایتی ۲۰ میلیون یورویی را ارائه کرده است. این شرکت قصد دارد با ارائه ۵۰ یورو برای تعمیر دوچرخه از همه‌ی دوچرخه‌سواران حمایت کند. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای ساخت پارکینگ دوچرخه و مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید نیز وجود دارد. الیزابت بورن، وزیر محیط زیست فرانسه که مسئول این طرح می‌باشد، در مورد این اقدامات توضیح داد: «با رفع ممنوعیت تردد، اکنون زمان مناسبی برای نشان دادن این  پیش آمده تا دوچرخه‌سواری بیش از یک سرگرمی شده، و تبدیل به یک شیوه‌ی حمل و نقل مستقل شود.» در پاریس، زمانی که قرنطینه به پایان رسید، حدود ۶۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید احداث می‌شود، ایده‌ی اصلی این بود که بخش‌های داخلی شهرها از خودرو پاک شود. این طرح ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۴ اجرا شود، اما به دلیل کرونا و با توجه به اینکه شهروندان زیادی سوار دوچرخه‌ی خود شدند، این طرح در مناطق خاصی بسیار زودتر از موعد مقرر اجرا شد.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

دوچرخه سواری در دوران کرونا در اروپا 2

به دلیل بحران و محدودیت‌های متعاقب این پاندمی، بسیاری از مردم اهمیت بازگشت به طبیعت را دوباره کشف کردند.

انتشار و دانلود شماره ششم مجله دوچرخه و طبیعت

در اتریش، دکتر هولگر شوارتینگ، رئیس هیئت ورزش ۲۰۰۰ به تغییر رفتار حرکتی در طول بحران کرونا اشاره کرده و در این باره بیان می‌دارد: «به دلیل بحران و محدودیت‌های متعاقب آن، بسیاری از مردم اهمیت بیرون رفتن به طبیعت را دوباره کشف کردند. روز به روز افراد بیشتری با دوچرخه به محل کار خود می‌روند و دوچرخه به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه مهم و انعطاف‌پذیر از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.» این امر تأثیر بسیار مثبتی بر صنعت اتریش داشته است. این واقعیت که دوچرخه‌سواری در زمان کرونا مجاز بود نقش مهمی در این موضوع داشت. زمانی که فروشگاه‌ها بازگشایی شدند، تقاضای زیادی برای خرید دوچرخه وجود داشت. این امر به طور پیوسته‌ای در حال افزایش یافته است، همچنین وجود کمپانی‌های اجاره‌ی دوچرخه‌، که از ابتدای سال در اتریش مجوز کار گرفتند، مزید بر علت شد. اینکه آیا این توسعه در درازمدت ادامه خواهد داشت یا خیر هنوز مشخص نیست: دکتر شوارتینگ می‌افزاید: «این امر به گردشگری با دوچرخه در فصل تابستان آینده بستگی زیادی دارد.»

«در آلمان، مردم از این موضوع شکایت دارند که تنها کاری برای دوچرخه‌سواران انجام شد آن بود که به آنها اجازه داده شد دوچرخه‌سواری کنند. در اسپانیا نیز، دوچرخه‌سواری تبدیل به امری لوکس شد.»

این دقیقاً منبع درآمدی است که اسپانیا آن را از دست داده است، جایی که گردشگری دوچرخه‌سواری به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. جان‌اریک شوارتزر، مالک یک هتل کوچک ورزشی دوچرخه‌سواری ​​در مایورکا، می‌گوید: «بهار معمولاً در اینجا فصل اوج دوچرخه‌سواری است.» فقط از ۲ می است که برای ساعاتی اجازه خروج از خانه را داریم. «در آلمان، مردم شاکی هستند که تنها به آنها اجازه داده شده که سوار دوچرخه شوند و اقدام دیگری صورت نگرفته است. او توضیح می‌دهد که در اسپانیا نیز دوچرخه‌سواری تبدیل به امری لوکس شده است.» اثرات واقعی این بحران هنوز مشخص نیست، اما تغییرات اجتماعی امکان‌پذیر است. در شهرهای بزرگ، مانند مادرید یا بارسلون، مردم در حال حاضر از کیفیت هوای بهتری برخوردار هستند و دوچرخه را راهی برای حفظ آن می‌دانند. گفتن اینکه آیا این امر منجر به تحول در زمینه‌ی حمل و نقل پایدار خواهد شد یا خیر دشوار است. این کشور به شدت از بحران مالی رنج می‌برد. سرمایه‌گذاری دولتی کم است و کاهش گردشگری در سال جاری تأثیر زیادی بر این موضوع داشته و منجر به افزایش بیکاری شده است. همچنان که دولت مادرید از بازگشت به حالت عادی صحبت می‌کند، تاکنون، قوانین و مقررات جدید بیشتری اعمال شده است. جان‌اریک شوارتزر در جمع بندی این وضعیت می‌گوید کشور ضربه سختی خورده است.

محلی برای دورهمی های دوچرخه سواران ماجراجو (سرای چرخ)

ایتالیا، کشور دوچرخه‌سواری جاده‌ای، به طور مشابهی تحت تأثیر قرار گرفته است. تا زمان کاهش تدریجی قرنطینه که از ۴ می آغاز شد، ممنوعیت شدید خروج از خانه وجود داشت. دولت به سرعت متوجه شد که سیستم حمل و نقل نیاز به تغییر دارد، زیرا حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه شده بود. از ۱۳ می، برنامه‌ای با بودجه دولتی برای دوچرخه و دوچرخه‌های الکترونیکی وجود شکل گرفت. این حمایت مالی برای مردم شهرهایی با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شد. بدین صورت که اگر ۶۰ درصد از کل هزینه پوشش داده شود، یک جایزه ۵۰۰ یورویی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که یک دوچرخه باید بیش از ۸۳۰ یورو قیمت داشته باشد تا شامل این طرح حمایتی شود. این طرح قرار است تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ ادامه یابد. یک بسته ۱۲۰ میلیون یورویی در همین رابطه توسط دولت در دست اجرا قرار گرفته است. علاوه بر این، مقررات جدید ترافیک جاده‌ای شرایط بهتری را برای دوچرخه‌سواران در سراسر ایتالیا نوید می‌دهد.

در هلند، دوچرخه‌ها مدت زیادی است که بخش عمده‌ای از ترافیک کلی را تشکیل می‌دهند. فروشگاه‌های دوچرخه در طول بحران کرونا در اینجا نیز مجاز بودند باز بمانند. در نتیجه عملاً هیچ کاهشی در فروش مشاهده نشده است. انجمن تجاری داینمو ریتیل گروپ برای آوریل ۲۰۲۰ رشد ۵.۸ درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرده است. به ویژه، دوچرخه‌های الکترونیکی و لباس‌های مخصوص دوچرخه‌سواری بسیار مورد تقاضای خریداران بودند. فروش دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های جاده‌ای نیز رشد بسیاری کردند. شاید هلندی‌ها هم اکنون توسط خودشان این موضوع را کشف کرده باشند که دوچرخه‌ها می‌توانند ماشین‌های ورزشی و چیزی فراتر از یک وسیله‌ی نقلیه باشند.

پینارلو Nytro، سبک ترین دوچرخه برقی با وزن 11.4 کیلوگرم

https://www.eurobike.com

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا