آموزش دوچرخه سواریآموزش دوچرخه سواری (مقدماتی)

راهنمای نحوه قرار گیری و نشستن روی دوچرخه

نحوه قرار گیری و نشستن صحیح روی دوچرخه نیازمند رعایت چند مورد اولیه است که باید آنها را رعایت نمایید. برای دوچرخه سواری صحیح و راحت تر همچنین بدور از آسیب های احتمالی لازم است بصورت صحیح روی دوچرخه نشسته و رکاب بزنید. در این آموزش در مجله دوچرخه و طبیعت همراه ما باشید تا تکنیک ها و موارد موردنیاز برای قرارگیری و نشستن روی دوچرخه را شرح دهیم.

پوزیشن دوچرخه سواری
پوزیشن و نحوه نشستن روی انواع سبک های دوچرخه

نحوه قرارگیری و نشستن در سبک های گوناگون دوچرخه

قبل از بررسی و توضیحات نحوه نشستن روی دوچرخه باید آگاه باشید که با توجه به سبک دوچرخه و سواری، پوزیشن و استایل ما بر روی دوچرخه تغییر میکند. به عنوان مثال یک شخص روی دوچرخه شهری یک استایل و پوزیشن را حفظ میکند و همان دوچرخه سوار بر روی دوچرخه جاده (کورسی) یک استایل و پوزیشن دیگر را خواهد داشت. و این موضوع بدلیل تغییر زوایای بدنه دوچرخه و همچنین فرمان، زین و رکاب های دوچرخه است. یک دوچرخه سوار جاده (کورسی) بالاتنه ای با زاویه خمیدگی بیشتری دارد چرا که این سبک دوچرخه برای سرعت و رقابت طراحی شده و دوچرخه سوار حالت خمیده و حمله به خود میگیرد. اما یک دوچرخه سوار بر روی دوچرخه شهری زاویه خمیدگی بسیار کمی دارد چرا که در سبک دوچرخه شهری راحتی دوچرخه سوار در اولویت قرار دارد تا ارودینامک بودن دوچرخه سوار.

چه موسیقی برای چه تمرینی!

اما با توجه به تمامی این موارد برای دوچرخه سواری، نکات اولیه ای وجود دارد که نحوه قرار گیری و نشستن روی دوچرخه را مشخص میکند. و تفاوتی ندارد که از چه سبکی از دوچرخه استفاده میکنید اینها نکات پایه برای قرار گیری و نشستن روی دوچرخه هستند که باید برای دوچرخه سواری آنها را رعایت کرد.

تنظیم ارتفاع لوله زین دوچرخه کوهستان

تنظیم سایز دوچرخه

ارتفاع لوله زین، تنظیم ریلی زین، تنظیم فرمان

اولین قدم برای قرار گیری و نشستن صحیح روی دوچرخه تنظیم ارتفاع زین و سایز دوچرخه است. بنابراین اگر تنظیمات ارتفاع لوله زین، تنظیم ریلی زین و تنظیمات فرمان را انجام نداده اید، پیشنهاد میکنیم ابتدا آموزش “تنظیم ارتفاع زین و سایز دوچرخه” را مطالعه نمایید و فرایند توضیح داده شده را انجام دهید.

توجه داشته باشید اگر زین دوچرخه را مطابق آموزش، بالا آوردید و برایتان در این شرایط رکاب زدن سخت است، زین را کمی پایین بیاورید و عجله نکنید. و در هر جلسه تمرین کمی زین را بالا بیاورید تا بدنتان کم کم با شرایط جدید و جایگاه صحیح زین عادت کند. شاید چند هفته نیاز باشد تا با ارتفاع جدید زین عادت کنید.

نحوه نشستن روی دوچرخه
نحوه نشستن روی دوچرخه
محل قرار گیری لگن روی زین دوچرخه
محل قرار گیری لگن روی زین دوچرخه

نحوه نشستن روی زین

نشستن بصورت صحیح روی زین کار پیچیده ای نیست. کافی است در وسط زین بنشینید. در واقع جایی که لگن احساس راحتی بیشتری میکند. و زین دوچرخه باید بصورت صاف تنظیم شده باشد.  توجه داشته باشید که اگر روی زین راحت نیستید ممکن است این احساس ناراحتی به چند دلیل باشد، از شورت دوچرخه سواری استفاده نمیکنید، سایز زین مناسب سایز لگن شما نیست و همچنین ممکن است به زین خود عادت نداشته باشید!

دور پا در دوچرخه سواری حرفه ای

اگر این احساس ناراحتی در شما وجود دارد پیشنهاد میکنیم دو آموزش زیر را مطالعه نمایید.

راهنمای انتخاب زین دوچرخه

راهنمای برطرف کردن درد نشیمنگاه در دوچرخه سواری

حالت صحیح مچ دست در دوچرخه سواری
حالت صحیح مچ دست در دوچرخه سواری

قرار گیری صحیح مچ دست روی فرمان

مچ دست ها نباید در زمانی که فرمان را گرفته اید دچار خمیدگی رو به پایین و عقب باشد. این نحوه گرفتن فرمان باعث ایجاد عارضه در آینده در مچ دستان شما خواهد شد و همچنین در کوتاه مدت باعث بی حسی و درد در مچ دست میشود. همچنین اگر گرفتن فرمان بدون زاویه مچ دست برایتان سخت است استفاده از سردسته یا همان گریپ طبی فرمان که در محل برخورد دست با گریپ پهن است انتخاب مناسبی می تواند برایتان باشد. این نوع گریپ ها به جلوگیری از بی حسی کف دست نیز کمک میکنند.

اگر در قسمت مچ و کف دست دچار درد و بی حسی میشوید آموزش “بی حسی و درد کف دست در دوچرخه سواری” را مطالعه نمایید.

خم نگاه داشتن آرنج در دوچرخه سواری
خم نگ داشتن آرنج در دوچرخه سواری

خمیدگی آرنج

در زمان گرفتن فرمان دوچرخه، آرنج های دست باید کمی خمیدگی داشته باشند. اگر بصورت صاف و بدون خمیدگی آرنج، فرمان را بگیرید ضربه ها دفع نمیشوند و فشار زیادی به اسکلت بدن وارد میشود.

 

نقرار دادن پنجه پا روی رکاب دوچرخه
قرار گیری مفصل پنجه پا روی رکاب

قرار دادن پنجه پا روی رکاب

اگر از کفش و پنجه رکاب دوچرخه سواری استفاده میکنید بصورت تعریف شده پنجه پا روی رکاب قرار میگیرد. اما اگر برای دوچرخه سواری از کفش های اسپرت و معمولی استفاده میکنید باید توجه داشته باشید که پنجه پا روی رکاب قرار میگیرد و باید با پنجه پا رکاب بزنید. نه وسط پا و نه پاشنه پا!

دوچرخه سواری در هوای طوفانی

 

خمیدگی کمر

خمیدگی و زاویه کمر با توجه به سبک دوچرخه و سواری متفاوت است. اما بصورت کلی نباید قوز کنید و همچنین نباید کمر سیخ و بدون انحها بداشته باشید.

 

زاویه سر و گردن

سر نباید به قدری پایین باشد که نگاهتان روی لاستیک ها باشد و همچنین نباید به قدری بالا باشد که آسمان را نگاه کنید. بصورت طبیعی امتداد مسیر را نگاه کنید. اینها مواردی هستند که بعد از چندبار سواری و تمرین، بهترین حالت ها را بدست خواهید آورد.

 

در پایان مطالعه “آموزش جامع دوچرخه سواری اصولی” را پیشنهاد میکنیم. در این آموزش نکات پایه و مهم برای دوچرخه سواری توضیح داده شده است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
[کل: 7 میانگین: 4.6]

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest
نام خود را وارد نمایید
جهت دریافت پاسخ آدرس صحیح ایمیل خود را وارد نمایید.

4 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x