آیا پروانه های نارنجی به شهرمان باز میگردند؟
نوشته و عکس: پیمان نجات
مدتی است این دوچرخه های با مزه نارنجی رنگ را در سطح شهرمان میبینیم. درست است، دوچرخه های بیدود را میگویم. هر روز که از منزل تا محل کار و سپس از محل کار تا منزل را با دوچرخه شخصی رکاب میزدم از میدان توحید که یکی از میدانهای دارای پارکینگ این دوچرخه ها است رد میشدم و هر بار با خود میگفتم یک روز باید این دوچرخه ها را امتحان کنم. البته که برای پشتیبانی از این حرکت، اشتراک بیدود را تهیه کرده بودم ولی به دلیل در دسترس بودن دوچرخه شخصی رغبت استفاده از آنها را نداشتم و برای روز مبادا ذخیره کرده بودم تا آنکه این روز مبادا سر رسید و یکی از روزهایی که به دلیل کارهای اداری و نیاز به همسفر شدن با یکی از دوستان مجبور شدم بدون دوچرخه شخصی تردد کنم که در مسیر بازگشت بخشی از مسیر میدان توحید تا میانه های خیابان ستارخان را با دوچرخه های اشتراکی بیدود رکاب زدم. در این نوشتار قصد دارم تا نگاهی نزدیکتر به این کوچولوهای نارنجی رنگ داشته باشیم و کمی در مورد ساز و کار آنها صحبت کنیم و بیشتر با این دوچرخه ها آشنا شویم. شاید بیدود برای شما مناسب باشد، شاید هم نه.
دوچرخه کرایهای یا اشتراکی؟
احتمالا تمام ما با مفهوم “دوچرخه کرایهای” از سالها پیش آشنا هستیم. دوچرخه هایی که در بعضی از پارکهای جنگلی به صورت ساعتی و با گرو گذاشتن مدارک شناسایی قابل کرایه هستند. این دوچرخه ها جهت سواری در مسیرهای دوچرخه سواری این پارکها در نظر گرفته شده اند و طبق قوانینی که بر آنها حاکم است قابلیت خروج از محدوده پارک را ندارند. همینطور به یاد داریم همین چند سال پیش بود که شهرداری تهران کیوسکهای کرایه دوچرخه را در سطح شهر نصب کرد و دوچرخه هایی را جهت کرایه به شهروندان فراهم کرد. قوانین کرایه ساده و مشابه قوانین پارکهای تفریحی بود. لازم بود تا شما مدارک شناسایی را به یکی از این کیوسکها ارائه داده و پس از احراز هویت و تهیه کارت اشتراک سالانه، که رایگان نیز بود، میتوانستید از هر کدام از این کیوسکها دوچرخهای تحویل بگیرید. هنگامی که شما دوچرخه ای را تحویل میگرفتید موظف بودید تا پیش از ساعت مشخصی در روز که ساعت پایان کار این کیوسکها بودند دوچرخه خود را به کیوسک دیگری تحویل بدهید در غیر این صورت جریمه ای برای شما در نظر گرفته میشد.
اما فرق دوچرخه کرایه ای با دوچرخه اشتراکی در چیست؟ در سیستم اشتراکی بر خلاف سیستم کرایه ای، دوچرخه ها خانه ای ندارند. به این معنی که دوچرخه ها در سطح شهر موجودند و شما تنها کافیست تا خود را به نزدیکترین دوچرخه رسانده و شروع به استفاده از آن کنید و هر زمان به مقصد رسیدید در همان محل دوچرخه خود را پارک کنید تا فرد دیگری در آن نزدیکی مجدداً از آن دوچرخه در مسیر دیگری استفاده کند. در کشور ما نخستین شرکتی که جهت ایجاد سیستم اشتراک دوچرخه اقدام کرده است شرکت پاک چرخ ایرانیان است که در سال 1396 به عنوان مجری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری بیدود فعالیت خود را آغاز کرده است. در این سیستم راهکارهایی جهت به اشتراک گذاری، پیگیری و نگهداری دوچرخه ها در نظر گرفته شده است که به بررسی آنها می پردازیم.
ثبت نام و شروع به استفاده از بیدود
در سیستم اشتراکی بیدود، بستر ارتباطی شما با دوچرخه ها اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی هوشمندتان است. جهت شروع به ثبت نام شما باید ابتدا اپلیکیشن این برنامه را دانلود و نصب کنید. مراحل نصب و دانلود بسته به اینکه از چه سیستم عاملی بر روی گوشی خود بهره میبرید با استفاده از توضیحات و راهنمایی های ارائه شده در سایت بیدود به راحتی امکانپذیر است. پس از باز کردن اپلیکیشن با صفحه ثبت نام مواجه میشوید. همچنین در این مرحله میتوانید قوانین و مقررات استفاده از بیدود را مطالعه کنید. پس از وارد کردن اطلاعات شناسایی و ارسال تصویری از کارت ملی خود باید جهت شروع به استفاده از بیدود مبلغ صد و پنجاه و نه هزار تومان سپرده و همینطور حق بیمه سالانه به میزان سی هزار تومان را پرداخت کنید. از قوانین و مقررات بیدود اینطور به نظر میآید که مبلغ سپرده در صورتی که بعدا از استفاده از بیدود صرف نظر کنید قابل استرداد است. طی صحبتی که با تعدادی از دوستان علاقهمند داشته ام متوجه شدم بخشی از افرادی که تا این مرحله را پیش آمده اند و قصد استفاده از بیدود را دارند در این مرحله از ادامه مسیر منصرف میشوند زیرا اطلاعات چندانی از خدمتی که در برابر مبلغ پرداختی دریافت میکنند ندارند. شاید اختصاص چند سفر رایگان به کاربران جدید جهت آشنایی با بیدود پیش از اخذ مبلغ سپرده به آشنایی کاربران با بیدود کمک کند. البته شما پیش از پرداخت مبلغ اشتراک میتوانید بر روی نقشه محل پارکینگ ها و دوچرخه های بیدود را مشاهده کنید و از حضور دوچرخه های بیدود در مسیر مورد استفاده خود مطمئن شوید.
پس از پرداخت مبلغ سپرده و حق بیمه تمام قابلیتهای اپلیکیشن برای شما آزاد شده و میتوانید بخشهای مختلف برنامه را مشاهده کنید. در داخل برنامه جهت پرداخت هزینه هر سفر نیز کیف پولی تعبیه شده است که شما باید با استفاده از درگاه پرداخت اینترنی مبلغ دلخواه خود را شارژ کرده و به ازای هر 30 دقیقه سواری مبلغ 1500 تومان را از این کیف پول پرداخت نمایید. سیستمی نیز جهت امتیازدهی فعالیتها در بیدود در نظر گرفته شده است و جهت کارهای مثبت مانند سفر با بیدود، پارک در پارکینگهای بیدود یا دعوت از دوستان میتوانید امتیاز جمع آوری کرده و با امتیازهای خود از سفرهای رایگان بهره ببرید.
تصویر: سیستم امتیازدهی در بیدود. جهت هر فعالیت مثبت یا منفی امتیاز یا اعتباری در نظر گرفته شده است. با جمع آوری امتیاز میتوان از سفرهای رایگان بهره برد. در صورت کاهش اعتبار، مبلغ سپرده شما کاهش خواهد یافت و همچنین مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای سفرهای خود خواهید بود. با رعایت قوانین و حفظ مبلغ اعتبار خود بر روی عدد 100 سپرده شما کامل خواهد بود و هزینه سفرتان مطابق معمول محاسبه خواهد شد.
شروع به سواری با اسکن کردن کد هر دوچرخه
پس از ثبت نام و پرداخت مبلغ اشتراک و همچنین شارژ مبلغی در کیف پول خود تنها لازم است تا بر روی نقشه ای که در برنامه وجود دارد نزدیکترین دوچرخه به خود را پیدا کرده و خود را به آن برسانید. پارکینگ های بیدود مکانهایی است که دوچرخه هایی که در مکانهای خارج محدوده قرار دارند پس از جمع آوری توسط ماشینهای نگهداری بیدود به این مکانها حمل میشوند. هدف از تعبیه این پارکینگ ها اطمینان از در دسترس بودن دوچرخه در مکانهای شلوغی مانند میادین اصلی است. در حال حاضر دو منطقه در تهران تحت پوشش پارکینگها و دوچرخه های بیدود هستند البته شما میتوانید با دوچرخهای که در اختیار دارید به هر جای تهران سفر کنید ولی این دوچرخه پس از پایان سفر شما و در مدت کوتاهی توسط ماشینهای جمع آوری به داخل محدوده برگردانده خواهد شد. پس از یافتن دوچرخه بیدود تنها لازم است بارکد موجود بر روی قفل دوچرخه یا فرمان آن را توسط برنامه اسکن کنید تا پس از چند لحظه قفل دوچرخه باز شده و سفر شما آغاز شود! پس از باز شدن قفل زمانسنج سفر شما بر روی صفحه گوشی نمایش داده خواهد شد و تمام زمانی که در حال سفر هستید در نوتیفیکیشن بار گوشی خود پیامی مبنی بر اینکه در حال سفر هستید رویت میکنید.
تصویر. در داخل اپلیکیشن شما میتوانید مکان پارکینگها و دوچرخه های بیدود را در اطراف خود رویت کنید و به سمت نزدیکترین دوچرخه موجود بروید و پس از یافتن دوچرخه با اسکن کردن کد آن قفل دوچرخه را باز کنید.
تصویر. جهت باز کردن قفل دوچرخه و شروع سفر لازم است تا کد موجود بر روی فرمان یا قفل دوچرخه را توسط گوشی خود اسکن کنید.
تصویر. تمام بخش دیجیتال دوچرخه در قفل آن قرار دارد. پس از اسکن کردن کد دوچرخه قفل دوچرخه باز شده و سفر آغاز میشود. قفل به خوبی به تنه دوچرخه متصل شده است و با رد شدن از داخل طوقه عقب و بی حرکت کردن آن امکان استفاده بدون اجازه از دوچرخه را از بین میبرد. همچنین این دوچرخه ها به ردیاب مجهز هستند که در صورت حمل دوچرخه بدون باز شدن قفل امکان ردیابی آنها را فراهم میکند. سلول خورشیدی تعبیه شده بر روی قفل امکان شارژ آن در طی روز و با نور خورشید بدون نیاز به اتصال به برق را امکانپذیر میکند که به سادهتر شدن نگهداری بیدود کمک میکند.
دوچرخه های بیدود
اول از همه باید اعتراف کنم دوچرخه های بیدود از نظر بصری جلوهی زیبایی دارند. چالشی که طراحان بیدود با آن مواجهه بودند طراحی دوچرخه ای بوده است که در عین داشتن حداقل های امنیتی و الزامات یک سواری مناسب، ساده و کم هزینه بوده و نیاز به کمترین میزان نگهداری داشته و همچنین امکان سواستفاده از دوچرخه و قطعات آن نباشد که به حق در این زمینه خوب عمل کردهاند. به نظر میرسد بیشتر قطعات دوچرخه منحصر به فرد بوده و فقط جهت دوچرخه های بیدود طراحی شده است.
طراحی تنه دوچرخه به صورتی است که سوار و پیاده شدن به چرخ را آسان کند. جهت حصول این مورد در طراحی خبری از مثلث قدامی دوچرخه نیست و تنه از یک لوله فلزی منحنی ضخیم در بخش قدامی تشکیل شده است که فرمان و کاسه دو شاخ را به توپی وسط و مثلث عقب دوچرخه متصل میکند. این طراحی از استحکام دوچرخه میکاهد ولی برای یک دوچرخه شهری مناسب است و سوار و پیاده شدن به چرخ را راحت تر میکند. موقعیت سواری در دوچرخه های بیدود به صورتی است که بالاتنه سوار تقریبا عمود بر زمین است و به این موقعیت سواری اصطلاحا ایستاده یا Upright میگویند که در دوچرخه های شهری رایج بوده است و کنترل دوچرخه را برای سوارکار مبتدی و نیمه حرفه ای آسانتر میکند ولی انتقال قدرت نسبت به موقعیت سواری ورزشی که مقداری رو به جلوتر است سختتر انجام میشود. در مجموع بیدود در زمینه طراحی هندسه تنه عملکرد قابل قبولی داشته است و میتوان نام یک دوچرخه شهری بر آن نهاد.
بزرگترین مشکل دوچرخه های اشتراکی و کرایهای اندازه تنه است. اندازه تنه یک پارامتر شخصی است و هر سوارکار با توجه به قد و وضعیت بدنی خود باید اندازه تنه مناسب خود را انتخاب کند. طبق اعلام تیم پشتیبانی دوچرخه های بیدود توانایی تحمل وزن تا 100 کیلوگرم را دارند و اندازه تنه تمام دوچرخه های فعلی بیدود 15.5 اینچ است که طبق محاسبات معمول برای سوارکاری با قد بین 150 تا 160 سانتی متر مناسب است. بیدود جهت حل این مشکل سعی کرده است تا با طراحی لوله زین بلند و امکان افزایش فاصله زین تا توپی تنه، قدهای بیشتر از این میزان را نیز پوشش دهد. همچنین بر روی لوله زین راهنمایی درج شده است که به شما نشان میدهد با توجه به قد خود باید زین را در چه ارتفاعی تنظیم کنید. در این راهنما از قد 155 سانتیمتر تا 180 سانتیمتر نشانه گذاری شده است. پیچ بست لوله زین نیز از سیستم آزادسازی سریع(Quick Release) بهره میبرد که تغییر ارتفاع زین را آسان میکند. این اقدام یکی از اقدامات مثبت جهت رفع محدودیت اندازه تنه در دوچرخه های اشتراکی است ولی مشکل جای دیگر ظاهر میشود که شما ممکن است ارتفاع زین مناسبی داشته باشید ولی به دلیل قد بلند و دستهای بلند هنگام سواری احساس کنید دوچرخه برای شما بسیار کوچک است و این به دلیل ثابت بودن فاصله زین تا کاسه دوشاخ در جلو است. همینطور اگر قد شما بیشتر از 180 سانتیمتر است احتمالا در تنظیم ارتفاع زین به مشکل بر خواهید خورد و فشار نامناسبی به زانوهایتان وارد میشود.
تصویر. تنه بیدود از طراحی دوچرخه های شهری بهره میبرد که شامل میله ای منحنی در قدام و مثلث خلفی است. این طراحی سوار و پیاده شدن به دوچرخه را آسانتر میکند ولی از استحکام آن میکاهد. همانطور که قابل پیشبینی است در بیدود از دوشاخ ثابت استفاده شده است که به کاهش هزینه بیدود و آسانتر شدن تعمیر و نگهداری آن کمک میکند.
تصویر. در بیدود به جزئیات دقت شده است. جهت ساده سازی نمای بیرونی دوچرخه و کاهش امکان سواستفاده از قطعات کابل ترمز عقب از داخل تنه عبور میکند و توسط قطعه ای لاستیکی در محل خود تثبیت میشود.
تصویر. بر روی لوله زین راهنمایی درج شده است که به شما نشان میدهد با توجه به قد خود باید زین را در چه ارتفاعی تنظیم کنید. در این راهنما از قد 155 سانتیمتر تا 180 سانتیمتر نشانهگذاری شده است. همچنین پیچ بست لوله زین از سیستم آزادسازی سریع(Quick Release) بهره میبرد که تغییر ارتفاع زین را آسان میکند.
نکتهای که در مورد دوچرخه های بیدود در نگاه اول جلب توجه میکند ظاهر عجیب طوقه های آن است که منحصر به بیدود است. طوقه های بیدود 24 اینچ هستند و از لاستیک هایی بهره میبند که پنچر نمیشوند. علت این امر نبود سیستم تیوب در این تایرهاست و در اصل تایر بیدود حلقه ای لاستیکی است که در اطراف طوقه قرار دارد. این امر به کاهش هزینه نگهداری و همینطور افزایش عمر بیدود بسیار کمک میکند ولی نبود سیستم تیوب در کنار طوقه های کوچک 24 اینچی باعث میشود تا سواری شما خشن باشد و در دستاندازها ضربات عیناً به تنه منتقل شود که البته جهت کاهش انتقال ضربات به سوارکار از زینهای نرم و دارای ضربه گیر استفاده شده است که سواری را نرمتر و قابل قبول میکنند.
تصویر. طوقه های بیدود منحصر به فرد بوده و از سیستم پره بندی مرسوم استفاده نمیکند و این امر به ساده تر شدن نگهداری این دوچرخه ها کمک میکند. همچنین دیده نشدن والف تیوب بر روی طوقه حاکی از آن است که چرخهای بیدود از سیستم تیوب بهره نمیبرد و تایرها در اصل حلقه های لاستیکی هستند که به دور طوقه قرار دارند.
جهت ساده سازی و حذف قطعات اضافی ترمزهای بیدود نیز دستخوش تغییراتی شده اند. بیدود از ترمز کاسه ای سیمی در چرخ جلو و ترمز Roller سیمی در عقب بهره میبرد که هر دو ترمز بر روی توپی عمل میکنند. این عمل باعث میشود تا نمای کلی دوچرخه ساده تر باشد و قطعات در دسترس کمتری داشته باشد و همچنین نیاز به لنگرگیری چرخ(که در طوقه های بیدود عملا امکانپذیر نمیباشد) کمتر شود. این ترمزها همچنین نیاز به سرویس و نگهداری کمتری دارند. ولی این تغییر باعث شده است تا قدرت نگاهدارندگی ترمزهای بیدود نسبت به دوچرخه های دیگری که از سیستمهای مرسوم V Brake و دیسکی بهره میبرند کاهش داشته باشد و سوارکار باید این موضوع را در تنظیم سرعت و مسیر خود مد نظر بگیرد.
تصویر. کتی های ترمز بیدود به نحوی تنظیم شده است تا ساده باشد و کمترین قطعات در دسترس را داشته باشد. به دلیل طراحی خاص این کتیها امکان تغییر زاویه آنها بر روی فرمان وجود ندارد و این موضوع ممکن است در سوارکاران بلندقد باعث ایجاد دردهای مچ و خستگی شود. گریپ بیدود نیز منحصر به بیدود است و نام بیدود بر روی آن حک شده است. این گریپها به مانند بیشتر دوچرخه های شهری دارای بخش پهنتری هستند که به تقسیم فشار به کف دست کمک میکند. البته جنس گریپها به نحوی است که اصطکاک زیادی تولید نمیکند و امکان لیز خوردن دستها بر روی فرمان وجود دارد.
تصویر. کابل ترمز بلافاصله وارد میله فرمان میشود تا نمای زیباتری به بیدود بدهد و کمتر در دسترس باشد. این کابلها سپس از بخش پایینتر میله فرمان خارج شده و در جلو به سمت ترمز جلو حرکت میکند و در عقب دوباره وارد تنه میشود تا به ترمز عقب وارد شود. پیچ تنظیم ترمز نیز در حفاظی فلزی قرار دارد که تغییر آن را دشوار میکند.
تصویر. بیدود از سیستم کاسهای در چرخ جلو بهره میبرد. این سیستم باعث ساده سازی قطعات بیدود شده است ولی قدرت ترمز کمتری در اختیار شما قرار میدهد.
تصویر. بیدود از سیستم ترمز Roller در عقب بهره میبرد. این سیستم نیز باعث ساده سازی قطعات بیدود شده است و قطعات کمتری را در دسترس قرار میدهد ولی قدرت ترمز کمتری نیز در اختیار شما قرار میدهد. مورد قابل توجه استفاده از محافظ بر روی مهره توپی عقب جهت جلوگیری از سواستفاده های احتمالی است. این محافظ مانند بقیه قطعات بیدود با پیچی بسته میشود که جهت باز کردن آن به آچار مخصوص آن نیاز است.
سیستم انتقال قدرت بیدود تکدنده است
سیستم انتقال قدرت بیدود تکدنده است و شامل یک طبق 32 دنده در جلو و خودرویی 16 دنده در عقب است که نسبت دنده دو به یک را به شما میدهد. این ترکیب دنده به این معنی است که با هر دور دوران پای شما چرخ عقب دو دور خواهد چرخید. البته از یاد نبریم که قطر طوقه بیدود 24 اینچ است که کوچک بودن قطر چرخ در کنار این ترکیب دنده نسبتی از قدرت و سرعت را فراهم میکند که بیشتر مناسب مسیرهای هموار است و در سربالایی یا سرپایینی که به قدرت بیشتر یا سرعت بیشتر نیاز دارید شما را اذیت خواهد کرد. انتخاب سیستم دنده تکی برای بیدود استراتژی طراحان جهت ساده سازی بیدود، آسانتر شدن نگهداری آن و کاهش نیاز به تعمیرات است. درست است که حذف سیستم تعویض دنده قطعات کمتری را در دسترس قرار میدهد ولی استفاده از سیستم های تعویض دنده که داخل توپی عقب قرار میگیرند نیز این مشکل را حل میکند ولی تعمیرات و نگهداری بیشتری را میطلبد. جهت محافظت از زنجیر و جلوگیری از افتادن زنجیر و همچنین محافظت سوارکار در مقابل سیستم دنده و زنجیر از محافظ طبق و همچنین محافظ زنجیر بر روی تمام طول زنجیر استفاده شده است که مورد دیگری از توجه به جزئیات در طراحی بیدود است.
تصویر. استفاده از محافظ طبق و محافظ زنجیر به جلوگیری از افتادن زنجیر و محافظت سوارکار در مقابل سیستم دنده و زنجیر کمک میکند. بر روی تمام دوچرخه های بیدود شماره پلاک بر روی میله زنجیر در سمت راست تنه حک شده است. استفاده از قامه های ضعیف میتواند در فشارهای بالا باعث خم شدن قامه ها شود که نیاز به تعمیرات را افزایش میدهد.
به علت ماهیت دوچرخه های اشتراکی و نیاز به قرار دادن دوچرخه در وضعیت انتظار، دوچرخه بیدود به جک مجهز است که بسیار کمک کننده است. همچنین استفاده از گلگیر در جلو و عقب نشان از دقت تیم طراحی است. البته شایان ذکر است طبق گفته تیم پشتیابی در روزهای بارانی و در شرایط جوی نامساعد تمام دوچرخه های بیدود قفل شده و از دسترس خارج میشوند که این امر جهت جلوگیری از حوادث احتمالی حین دوچرخه سواری در باران و شرایط جوی نامساعد است. دوچرخه های بیدود از سیسیتم روشنایی بهره نمیبرند ولی استفاده از شبرنگ در جلو و عقب به افزایش ضریب امنیت بیدود در شب کمک میکند و زنگ تعبیه شده در گریپ سمت راست بسیار پرکاربرد است. در نهایت سبد بیدود در جلو که توانایی حمل بار تا 5 کیلوگرم را دارد یکی دیگر از مواردی است که در طراحی این دوچرخه ها به چشم میخورد و مجددا! ماهیت شهری این دوچرخه ها را یادآور میکند.
تصویر. استفاده از گلگیر در جلو و عقب، جک جهت قرار گرفتن دوچرخه در وضعیت ایستاده و سبد در جلوی دوچرخه از مواردی است که در طراحی دوچرخه به چشم میخورد.
تصویر. زنگ تعبیه شده در گریپ سمت راست بسیار کاربردی است و استفاده از آن بسیار آسان است.
تصویر. شعار بیدود که بر روی پشت زین حک شده است. ما میخواهیم پروانهها به شهرمان بازگردند. آیا باز خواهند گشت؟
سواری
سواری با بیدود نیز مانند سواری با هر دوچرخه دیگری میتواند بسیار لذتبخش باشد ولی همانند سواری با هر دوچرخه دیگری لازم است تا انتظارات خود از سواری را بدانیم. بیدود جهت سفرهای کوتاه شهری خصوصاً در مسیرهای کفی و بدون شیب طراحی شده است. ممکن است افرادی که توانایی بدنی بیشتری دارند بتوانند مسافتهای بیشتر و سربالاییها را نیز با بیدود طی کنند ولی برای سوارکار مبتدی بیدود گزینه مناسبی جهت این کار نخواهد بود.
بیدود روح دوچرخه شهری کلاسیک را دارد و بسیار رام است. وضعیت نشستن شما که به صورت کاملا عمود است کنترل مناسبی برای شما به ارمغان میآورد. زین پهن بیدود همراه ضربه گیرهایی که در زین تعبیه شده است ضربات مسیر را، که به دلیل تایرهای بدون تیوب به طور کامل به تنه منتقل میشود، مقداری قابل تحمل تر میکند ولی در مجموع توصیه میشود به دنبال مسیرهای هموار و بدون دست انداز باشید. زاویه پیشانی مشابه زاویه پیشانی در دوچرخه های شهری است و باعث افزایش پایداری دوچرخه میشود ولی فرمان نسبتا باریک بیدود میتواند احساس لرزانی و ناپایداری نسبت به حرکت دوچرخه را به شما القا کند که پس از مدتی به کنترل بیدود عادت خواهید کرد. یکی از موارد اذیت کننده در سواری بیدود زاویه نسبتا افقی کتی های ترمز است که در طولانی مدت به دلیل انحراف ایجاد شده در مچها باعث خستگی میشود. ترمزها در مقایسه با ترمزهای دیسکی رده متوسط یا حتی ترمزهای V Brake معمول کمی ضعیف تر هستند که توجه ویژهی سوارکار جهت کنترل سرعت و پیشبینی مسیر را میطلبد تا از برخوردهای احتمالی جلوگیری شود. طبق توصیه تیم پشتیبان قبل از شروع به حرکت حتما ترمزهای بیدود را بررسی کنید. در نهایت باید بگویم متوجه شدم استفاده از زنگ بیدود بسیار لذتبخش است و در مقابل نگاه های متعجب عابرین پیاده یا رانندگان پاسخ مناسبی به حساب میآید!
پایان سفر و انتظار بیدود برای مسافر جدید
پس از رسیدن به مقصد تنها لازم است تا دوچرخه خود را در محل مناسبی خارج خیابان پارک کنید و با فشار دادن قفل و قفل کردن دوچرخه سفر خود را پایان دهید و پس از آن مبلغ سفر خود را پرداخت کنید. دقت کنید پارک کردن دوچرخه در زیرزمین، پارکینگ عمومی، حیاط، پارکینگ شخصی و داخل منزل منجر به بسته شدن حساب کاربری شما میشود.
تصویر. اهرم را فشار داده و دوچرخه را قفل کنید. حالا سفر شما به پایان رسیده است و وقت حساب کتاب است!
تصویر. در پایان سفر اطلاعات سفر نمایش داده میشود و امکان پرداخت هزینه سفر فراهم میشود. نمایش تخمینی از کالری مصرف شده و میزان دی اکسید کربنی که تولید “نکردهاید” میتواند بسیار انگیزه بخش باشد!
جمع بندی
دوچرخه، این موجود دوست داشتنی که از حدود دویست سال پیش تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار زیادی در شکل و عملکرد خود شده است اکنون نیاز شهرهای شلوغ و متراکمی چون تهران است. استفاده هر شهروند از خودروی شخصی، که وسیلهای عظیم الجثه است و در شرایط فعلی صنعت خودروسازی عموماً وسیلهای آلاینده است، با وجود اینکه برای انسان شهری بسیار وسوسه کننده به نظر میرسد ولی امری غیرممکن است و این موضوع اهمیت هر چه بیشتر حضور بیشتر دوچرخه به عنوان وسیله ای پاک را نشان میدهد. قیمت رو به رشد دوچرخه های شخصی در شرایط فعلی و هزینه های تهیه قطعات، نگهداری و تعمیرات دوچرخه باعث شده است تا بسیاری از افرادی که شرایط استفاده از دوچرخه جهت ترددهای روزانه را دارند رغبتی به این کار نداشته باشند. با توجه به این شرایط بیدود حرکت جدیدی در تهران است. بیدود میتواند شروعی باشد برای بازگرداندن پروانه ها به شهرمان. با وجود اینکه بیدود رایگان نیست ولی قطعا هزینهی مجموع استفاده از آن از وسایل حمل و نقل عمومی و خوردوی شخصی بسیار کمتر است. البته که مواردی در رابطه با بیدود نیاز به تغییر دارد ولی تغییرات مثبتی که این دوچرخه های اشتراکی به نسبت دوچرخه های کرایهای مرسوم دارند و همچنین لذت دوچرخه سواری، آنها را تبدیل به گزینه ای مناسب جهت سفرهای کوتاه شهری میکند.
خوب: جمع و جور و مفید/ لوله زین مناسب با قابلیت تنظیم ارتفاع جهت هماهنگی با قد سوارکار/ سیستم پشتیبانی قوی و طراحی اپلیکیشن مناسب/ وجود سیستم امتیازی و امکان استفاده از سفر رایگان با امتیازهای جمع اوری شده/ هزینه سفر قابل قبول
بد: نبود امکان سواری آزمایشی پیش از تهیه اشتراک بیدود/ تک سایز بودن اندازه تنه های بیدود/ زاویه کتی های ترمز نامناسب و غیرقابل تغییر/ در حال حاضر مناطق کمی تحت پوشش هستند