تبلیغ
آموزش دوچرخه سواریآموزش دوچرخه سواری (مقدماتی)

آموزش دوچرخه سواری به کودکان

4 2 رای ها
لطفا امتیاز دهید

آموزش ابتدایی دوچرخه سواری برای کودکان و کسانی که دوچرخه سواری بلد نیستند.

برای آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان ” آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان و افراد مبتدی” را مطالعه کنید.

بهترین زمان برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان از سنین 3و4 سالگی است از این سن به بعد شما می توانید به راحتی به فرزندان خود دوچرخه سواری را در قالب بازی و تفریح آموزش دهید. در ابتدا همیشه به یاد داشته باشید زمانهایی که کودک مایل به یادگیری است او را تشویق به یادگیری دوچرخه سواری نمائید. برای ایجاد انگیزه به یادگیری دوچرخه سواری در کودکان بهترین روش نگاه کردن به دوچرخه سواری خودتان و همسنی های خود او است.

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان می بایست شرایط را فراهم کنید و به او  اجازه دهید خودش طریقه راندن را کم کم و به تدریج بیاموزد. یکی از کارهایی که برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان رایج است و ما آن را توصیه نمیکنیم بستن چرخ های کمکی به پشت دوچرخه ای است که کودک نوآموز آن را می راند ، این کار مانع تجربه نگاه داشتن تعادل دوچرخه توسط کودک می شود . با در نظر گرفتن آموزش های اولیه باید به کودک اجازه داد تا خودش دوچرخه سواری را تجربه کند . در این آموزش نحوه یادگیری دوچرخه سواری به کودکان را معرفی خواهیم کرد که  برای هزاران کودک انجام شده و هرگز خطا نداده است. و مطمئن باشید که با این روش کودکان به راحتی دوچرخه سواری را فرامیگیرد.

تکنیک های کوتاه و اختصاصی برای تمرینات استقامتی

آموزش دوچرخه سواری به کودکان

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

مرحله اول

کودک باید طریقه درست نشستن برروی دوچرخه را بداند . دوچرخه متناسب با کودک باید به گونه ای تنظیم شود که دستهای او به راحتی به فرمان و اهرم ترمزها برسد. همچنین می‌بایست زین دوچرخه متناسب با قد کودک پایین آورده شود. برای تنظیم ارتفاع زین در زمان یادگیری اولیه، مطابق شکل زیر عمل کنید. این تنظیم زین بسیار مهم است به آن توجه کنید. باید زمانی که کودک روی زین  دوچرخه می‌نشیند به راحتی کف پای خود را روی زمین قرار دهد و زانوی کودک هم نباید خم شوم. باید بصورتی باشد که زمانی که کودک روی زین دوچرخه می نشیند بتواند قدم بردارد و راه برود.(مطابق شکل پایین)


اندازه صحیح دوچرخه برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان

مرحله دوم

معمولا بعضی از دوچرخه های سایز 12 که برای کودکان 2 تا 4 سال طراحی می شوند (مطابق شکل بالا) رکاب ندارند و برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان در این سن بسیار ایده آل هستند اگر دوچرخه ای که برای آموزش به کودک استفاده می کنید رکاب دارد می بایست آن را باز کنید، بطوری که ظاهر دوچرخه مثل یک اسب اسباب بازی برای کودک باشد. اگر کودک شما بزرگتر است و می بایست از دوچرخه بزرگتر استفاده کند مجدد از همین روش برای آموزش دوچرخه سواری به او استفاده کنید. فقط کافی است رکاب دوچرخه را باز کنید و به همین روش دوچرخه سواری را به او آموزش دهید.

آموزش دوچرخه سواری شهری (مجموعه ای از فیلم های آموزشی)

آموزش دوچرخه سواری به کودکان3

مرحله سوم

از یک زمین با سطح صاف شروع کنید ( درفضای باز) ، در حالی که کودک (مطابق شکل بالا) روی دوچرخه نشسته است و کف پاهای او به راحتی به زمین رسیده است و فرمان را در دست گرفته است او را تشویق به حرکت دادن دوچرخه با پاهایش برروی زمین نمایید و وقتی حرکت را شروع کرد ، او را تشویق به استفاده از ترمزها نمایید تا به آرامی بایستد. در این مرحله به تدریج کودک برقرای تعادل دوچرخه را فرامیگیرد. به هیچ عنوان عجله نکنید این راه امن ترین و مطمئن ترین راه برای یادگیری دوچرخه سواری است.

به زودی کودک این مرحله را به راحتی پشت سر می گذارد و آماده ورود به مرحله بعدی می شود .


آموزش دوچرخه سواری به کودکان4

مرحله چهارم

به کودک پیشنهاد کنید تا دوچرخه را با هر دو پا ، رو به جلو حرکت دهد. در آن مواقعی که هردو پای او روی هوا هستند و دوچرخه در حال حرکت به جلو است . کودک احساس شادابی و نشاط خاصی خواهد داشت. یک سربالایی کوتاه با شیب کم پیدا کنید و به کودک اجازه دهید از آن بالا رود و بعد از آن پایین بیاید ، در ابتدا بهتر است از نقاطی در انتهای شیب شروع کنید (تا مسیر کوتاه باشد) اگر سرعت گرفت و از اینکار راضی بود مسیر را طولانی تر کره و به نقاط بالاتر شیب بروید.

آیا دوچرخه ثابت یا اسپینینگ  فواید دوچرخه سواری در فضای باز  را دارد؟

آموزش دوچرخه سواری به کودکان2

مرحله پنجم

به کودک اجازه دهید مسیرهای ناهموار بیشتری را تجربه کند. او به تدریج مهارت های برقراری تعادل دوچرخه را بدست می آورد و هر روز از دوچرخه سواری لذت بیشتری را خواهد برد.


آموزش دوچرخه سواری به کودکان6

مرحله ششم

بعد از اینکه کودک مهارت های اولیه را بدست آورد و به راحتی توانست در حالی که سوار دوچرخه است راه برود و بدود از او بخواهید زمانی که کمی سرعت گرفت پاهای خود را از زمین بلند کند و تعادل برقرار کردن کامل را تجربه کند. به هیچ عنوان عجله نکنید کودک کم کم خود این مهارت را فرا می گیرد فقط کنار او باشید و با حوصله مشوّق خوبی برای او شوید.


آموزش دوچرخه سواری به کودکان5

مرحله هفتم

بسیار طبیعی است که کودکان در هنگام دوچرخه سواری به زمین بخورند. استفاده از دستکش می تواند از صدمه به کف دست جلو گیری کند. بصورت کلی در ابتدای آموزش کودکان به آرامی زمین می خورند و صدمه جدی نمی بینند هرچقدر بچه ها در دوچرخه سواری پیشرفت کنند زمین خوردن های آنها شدید تر خواهد شد  بنابراین با استفاده از کلاه ایمنی و دستکش از این صدمات جلوگیری کنید.


آموزش دوچرخه سواری به کودکان7

مرحله هشتم

زمان سپری شده برای هر کودک در انجام این مراحل می تواند بسیار متفاوت باشد. در کلیه مراحل عجله نکنید بگذارید کودک این مراحل را با بازی پشت سر بگذارد. بصورت کلی هم پیشنهاد می شود بچه ها تا سن 4 سالگی به همین روش دوچرخه سواری بدون پدال دوچرخه سوار شوند و از آن لذت بببرند. در کودکانی که سن بالای 4 سال دارند زمان سپری کردن این مراحل از چند هفته تا چند ماه کاملا متفاوت است اما از آنجایی که بچه ها برای دوچرخه سواری ذوق بسیار دارند این مراحل را به سرعت پشت سر می گذارند.

بدن شما در حین دوچرخه سواری

وقتی کودک این مراحل ( دوچرخه سواری بدون رکاب، پدال) را آموخت، رکاب(پدال) ها را در محل خود نصب نمایید. اگر هم دوچرخه ای که از آن استفاده می کردید از نوع دوچرخه بدون پدال برای کودکان بود می بایست در این مرحله دوچرخه جدید با رکاب که متناسب با سایز کودک خود تهیه کنید.

و بعد، از یک مسیری که کمی  شیب دارد برای حرکت رکاب زدن استفاده کنید و به کودک پیشنهاد کنید در حین سرازیر شدن رکاب هم بزند ، این یک لحظه رویایی برای کودک شماست به همین راحتی کودک دوچرخه سواری را آموخته است.

پس از یادگیری کامل و برقرای تعادل دوچرخه توسط کودک ، باید ارتفاع زین را به تدریج بالا آورده بطوری که زانوی ها در حین پازدن و حالتی که پدال در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد ، خم نشود.

4 2 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا