تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

آشنایی با کمیته دوچرخه سواری همگانی ایران

رای ها
لطفا امتیاز دهید

تلاش برای فراگیری دوچرخه سواری

 

رئیس کمیته دوچرخه‌سواری همگانی ایران: آلن پطروسیان

 

در دوران مدرن امروز، بیشتر فعالیت های انسان توسط ماشین‌ها انجام شده و در نتیجه فعّالیت بدنی انسان‌ها، مختصر و کوتاه شده است. در این شرایط، وسیله‌ای که بتواند انسان را سریع‌تر به مقصد برساند و همچنین موجب تحرّک جسمی و ذهنی او باشد قطعاً بسیار مورد توجّه قرار می‌گیرد.
دوچرخه وسیله‌ای ساده، سبک، کم‌حجم و انفرادی است که هم برای رفت‌و‌آمد سریع‌تر و هم برای تفریح، سرگرمی و ورزش قابل استفاده است. مهم‌تر از همه اینکه دوچرخه ویژگی‌های خاص و مزایایی همچون دوستی و سازگاری با سلامت، محیط‌زیست، اقتصاد شهروندان و کشور در شرایط ناپایدار زندگی مدرن و تجمّلاتی امروزی را داراست.
دوچرخه‌سواری همگانی در ایران از اوایل دهه هفتاد شمسی با ورود دوچرخه‌های کوهستان، عصر نوینی از فعّالیت خود را آغاز نمود. دهه هفتاد، نقش مهمی در شکل‌گیری و توسعه دوچرخه‌سواری همگانی ایران در بخش شهری و طبیعت داشت.
شهرداری‌ها نیز تقریباً در تأمین زیرساخت‌های شهری مورد نیاز با این روند توسعه همراه شدند اما توسعه دوچرخه‌سواری همگانی و مهم‌تر از آن علاقه شهروندان به این رشته در مقایسه با امکانات ایجادشده در شهرها، پارک‌های طبیعی و همچنین قوانین وضع‌شده فنی، ایمنی و حتی ترافیکی مربوط به آن، بسیار فراتر است.
فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز در توسعه دوچرخه‌سواری، مهم‌ترین نقش را در کشور ایفا نموده است. کمیته دوچرخه‌سواری همگانی ایران با توجّه به مواردی همچون تفاهم‌نامه موجود بین دو فدراسیون، سابقه طولانی برگزاری همایش‌های دوچرخه‌سواری همگانی توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی، اهمیت دوچرخه‌سواری همگانی به منظور انجام کارهای روزمرّه، دوچرخه‌سواری غیر رقابتی مردم در طبیعت که معمولاً در ایام تعطیل در سراسر کشور صورت می‌پذیرد و همچنین وجود بسیاری از خلاءهای زیرساخت شهری، فرهنگی و قانونی در این بخش، وظیفه خود دانست تا با راه‌اندازی این کمیته و تدوین آئین‌نامه‌ای به عنوان یک مکمل کمّی و کیفی در توسعه و نظارت فنی، ایمنی و هنجاری بر این رشته در کنار فدراسیون دوچرخه‌سواری توسط سی و یک کمیته متناظر استانی و همچنین کمیته‌های شهرستانی به ارائه خدمات در سراسر کشور بپردازد.

دوچرخه سواری چیست؟

کمیته دوچرخه سواری همگانی ایران

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

مأموریت کمیته:

کمیته دوچرخه‌سواری همگانی زیر نظر انجمن ورزش‌های طبیعی (فدراسیون ورزش‌های همگانی) با هدف توسعه حمل و نقل پاک و دوستدار سلامت، وظیفه توسعه، پشتیبانی و نظارت بر فعّالیت فنی، فرهنگی، ایمنی و هنجاری افراد و همه گروه‌های رسمی و مجازی دوچرخه‌سواری همگانی را بر عهده دارد. این کمیته وظیفه خود را توسط کمیته‌های متناظر خود در هیئت ورزش‌های همگانی سراسر کشور در سه بخش “دوچرخه‌سواری شهری”، “دوچرخه‌سواری نمایشی خیابانی” و “دوچرخه‌سواری در طبیعت” به انجام می‌رساند.
علاقمندان به فعّالیت در بخش “دوچرخه سواری شهری” معمولاً در طول هفته برای انجام کارهای روزمرّه خود از دوچرخه استفاده می‌کنند. همچنین علاقمندان به “دوچرخه‌سواری در طبیعت” در ایام تعطیل به طبیعت حومه شهرها و گاهی مناطق دوردست رفته و به صورت غیر رقابتی و تفریحی دوچرخه‌سواری می‌کنند. البته برخی افراد نیز برای دسترسی به مشاغل تخصصی خود در طبیعت به این نوع از دوچرخه‌سواری می‌پردازند.
علاقمندان به رشته “دوچرخه سواری نمایشی خیابانی” که با نام بی اِم ایکس فِلَت لَند (BMX Flatland) مصطلح است، از دوچرخه‌های bmx که یکی از ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین دوچرخه‌های دوران نوجوانی بوده و ضمناً مورد توجّه جوانان و بزرگسالان نیز هست، استفاده می‌کنند.
از دهه هفتاد میلادی به دلیل گستردگی دوچرخه در پیمایش‌های شهری، گذر از موانع و ترافیک با به‌کارگیری مهارت‌های فردی برای سازماندهی، توسعه فنی، ایمنی و هنجاری به صورت یک رشته درآمده است. این رشته امروزه تحت نظر فدراسیون بین‌المللی ورزش برای همه (ورزش‌های همگانی TAFISA ) در قالب رویدادهای رقابتی قاره‌ای و جهانی نیز برگزار می‌شود.
به امید توسعه حمل و نقل پاک و پاک‌زیستی در سرزمین پاک ایران

رای ها
لطفا امتیاز دهید
دوچرخه جویان دانشگاهی

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا