تبلیغ
سرویس و تعمیر دوچرخه

فرآیند تبدیل طوقه غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس

2 1 رای
لطفا امتیاز دهید

در اين مقاله فرآيند تبديل طوقه غير تيوبلس به سيستم تيوبلس بررسی شده كه شامل درزبندي نوار طوقه، نصب  سوپاپ یا همان والف و عيب‌يابي نصب لاستيك است.

 

پیشنهاد می کنیم این آموزش را به ترتیب مطالعه کنید.

1 – ” بخش اول استانداردهای لاستیک تیوبلس

2 – “بخش دوم فرایند تبدیل لاستیک غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس” شما  اینجا هستید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

3 – ” بخش سوم روش اضافه کردن مایع تیوبلس به لاستیک لاستیکهای تیوبلس”

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 1

آموزش ویدیویی به زبان اصلی / منبع یو.تو.یوب

اطلاعات مقدماتي
تبديل يك سيستم با تيوپ داخلي به يك سيستم تيوبلس، كاري شدنی است اما محدوديت‌هايي دارد. در شرایط ایدئال، لاستيك و طوقه بايد به صورت «آماده برای تيوبلس» (Tubless Ready) يا «سازگار با تيوبلس» (Tubless Compatible) مشخص شده باشند تا درزبندي لبه با طوقه به‌درستی ايجاد شود. اين رده‌بندي ممکن است روي خود محصول و يا اطلاعات ارائه‌شده توسط توليدكننده آن (مانند بسته‌بندي يا وب‌سايت توليدكننده) مشخص شده باشد.


برای تبدیل طوقه معمولی به سیستم تیوبلس فرایند زیر را به ترتیب انجام دهید.
برای انجام این فرایند نیاز است که لاستیک و طوقه مد نظر شما دارای استانداردهای مشخصی باشند که در بخش اول شرح داده شد.
مطالعه بخش اول:  استانداردهای لاستیک تیوبلس


1-لاستيك با رده‌بندي آماده برای تيوبلس

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 8
لاستيك با رده‌بندي آماده برای تيوبلس

2- طوقه با رده‌بندي سيستم تبديل تيوبلس

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 14
طوقه با رده‌بندي سيستم تبديل تيوبلس

3-نواربندي طوقه

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 4نوار دور طوقه قدیمی که یک نوار دور طوقه معمولی است  را با جدا كردن از داخل طوقه، آماده كنيد.

استانداردهای زنجیر دوچرخه

4- تمیز کردن

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 15بخش داخلي كانال طوقه را با استفاده از حلالي كه اثر روغني باقي نگذارد (مانند الكل يا استون) تميز كنيد.


5- نوارهای درزبند 

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 2يك نوار درزبندي با پهناي مناسب طوقه را انتخاب كنيد.


6- نوار غیر مناسب

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 10اين نوار بيش از حد باريك است. در نتيجه، درزها کاملاً پوشیده نخواهند شد.


7- نوار غیر مناسب

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 6اين نوار بيش از حد عريض است و در محل لبه طوقه وارد مي‌شود. اين وضعيت با درزبندي لبه، تداخل خواهد داشت.
چسباندن نوار را حداقل از يك حفره پره دورتر از سوپاپ آغاز كنيد. نوار را كشيده و هم‌زمان، آن را به‌آرامي روي سطح طوقه فشار دهيد.


8- محکم کاری

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 11

بعد از اینکه نوار دور طوقه تیوبلس را یک دور کامل چسباندید برای محکم کاری يك بار ديگر از روي حفره سوپاپ عبور دهید تا نوارچسب همپوشاني داشته باشد و سپس نوار را ببريد.


9- دقت کنید

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 3

مطمئن شويد كه نوار را يك‌نواخت در محل مورد نظر مي‌چسبانيد. اگر نوار به‌خوبی نچسبد، درزگيري كامل انجام نخواهد شد. نوار دور طوقه بعد از چسباندن نباید به شکل بالا باشد.


10- نصب سوپاپ

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 5
حفره سوپاپ را پيدا كنيد. از يك ابزار نوك‌تيز يا يك پيچ‌گوشتي چهارسوی كوچك براي ایجاد يك حفره گرد درون نوارچسب استفاده كنيد.

شناخت قطعات دوچرخه

11- انواع سوپاپ ها یا والف

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 7

انواع مختلفي از سوپاپ‌هاي تيوبلس وجود دارند كه ارتفاع و طراحي‌های متفاوتي دارند. شما باید سوپاپی بخرید که با طوقه شما انطباق داشته باشد در غیر این صورت درزبندی بدرستی انجام نمیشود.


12- قرار دادن سوپاپ در حفره

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 13

سوپاپ را از حفره ايجادشده در نوارچسب عبور داده و از حفره سوپاپ طوقه بگذارنيد. مطمئن شويد كه نگهدارنده سوپاپ به‌درستی با بخش داخلي طوقه هم‌تراز شده است.


13- قرار دادن واشر

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 9

اگر سوپاپ يك واشر دارد، آن را در محل خود قرار داده و سپس مهره سوپاپ را محكم کنید


14- نصب لاستيك

تبدیل لاستیک معمولی به لاستیک تیوبلس 12
پس از آنكه طوقه با نوارچسب درزبندي شد و سوپاپ را نصب كرديد، ادامه فرآيند نصب مشابه هر سيستم تيوبلس استاندارد ديگر است که در بخش سوم این آموزش توضیح داده ایم. با اين‌حال بايد بدانيد كه درزبندي موفق در يك فرآیند تبديل تيوبلس كار زمان‌بَري است، بنابراين توقع نداشته باشيد كه بتوانيد فوراً سوار دوچرخه شوید.
چند ساعت پس از نصب، لاستیک را بررسي نموده و ببینید که آيا به‌درستی درزبندي شده است يا خیر. اگر لاستيك نشتي دارد، هواي بيشتري اضافه كرده و آن را بچرخانید تا مايع درزگير در اطراف ناحيه داخلي لاستيك حركت كند. درزگيري كامل و آماده شدن يك لاستيك ممکن است حتي چند روز طول بکشد.

آموزش جامع تنظیم دنده عقب دوچرخه (تنظیم شانژمان) 

بخش سوم آموزش: روش اضافه کردن مایع تیوبلس به لاستیک

2 1 رای
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا