فنی | تعمیر و نگهداری و سرویس دوچرخه

روش اضافه کردن مایع درزگیر (چسب تیوبلس) به لاستیک

بعد از آماده سازی مراحل اولیه جهت تیوبلس کردن چرخ ها دو روش اصلي براي اضافه كردن مایع درزگير تیوبلس به لاستيك وجود دارد:

 

پیشنهاد می کنیم این آموزش را به ترتیب مطالعه کنید.

1 – ” بخش اول استانداردهای لاستیک تیوبلس

2 – “بخش دوم فرایند تبدیل لاستیک غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس”

3 – ” بخش سوم روش اضافه کردن مایع تیوبلس به لاستیک لاستیکهای تیوبلس” شما  اینجا هستید

آموزش ویدیویی به زبان اصلی / منبع یو.تو.یوب


روش اول

1- برسی اولیه

برچسب مربوط به مقدار توصيه‌شده مایع درزگير تیوبلس از روی لاستیک بررسي كنيد.


2- نصب لاستیک بر روی طوقه

پيش از اضافه كردن مایع درزگير تیوبلس، هر دو لبه لاستيك را روي طوقه جا بيندازيد.


3- باز کردن سر سوپاپ یا همان والف

بررسي كنيد كه سوپاپ یا همان والف به طوقه محكم شده باشد، سپس هسته را با استفاده از يك جداكننده هسته سوپاپ مانند از محل خود خارج كنيد.


4- باد کردن لاستیک 

لاستيك را یک بار کاملاً با كمپرسور هوا باد كنيد، اين كار باعث می شود لبه‌های لاستیک کاملاً در جاي خود قرار بگيرند. اگر لبه لاستيك و طوقه به‌خوبي طراحي شده و سازگار باشند (مانند سيستم‌هاي UST)، مي‌توانيد اين كار را با يك تلمبه دستی هم انجام دهيد.

فرآیند تبدیل طوقه غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس

5- برسی قرار گیری لبه لاستیک در حفره طوقه

بررسي كنيد كه لبه لاستيك درست در محل خود قرار گرفته باشد. در بعضي موارد، لبه بيش از حد پايين است. در اين صورت، باد لاستيك را خالي كرده، لبه را جدا نموده و سپس آن را با آب و صابون روان كنيد. حالا دوباره برای امتحان، لاستيك را باد كنيد. در انتها بعد از اینکه لبه لاستیک در جای خود به درستی قرار گرقت باد لاستیک را خالی کنید.


6-وارد کردن مایع تیوبلس یا همان چسب تیوبلس

مايع درزگير تیوبلس را از طریق سوپاپ به داخل لاستیک تزريق كنيد.


7- بستن هسته سوپاپ یا همان هسته والف

هسته سوپاپ را در محل خود نصب كرده و آن را محكم نماييد.


8- برسی مجدد

مجدد بررسي كنيد كه لبه لاستيك درست در محل خود قرار گرفته باشد.


9- باد کردن مجدد لاستیک به حداکثر فشار درج شده بر روی لاستیک

لاستيك را دست‌کم به اندازه حداكثر فشار درج‌شده روي برچسب آن باد كنيد.


10- آب بندی

چرخ را بچرخانيد تا مايع درزگير تیوبلس در اطراف بخش داخلي چرخ حركت كند.


11- با کمک تکان دادن مایع تیوبلس را در داخل لاستیک کامل بخش کنید

چرخ را افقي نگه داشته و آن را تاب دهيد تا به پخش شدن مايع در لبه لاستيك كمك كنيد. لاستيك را برگردانده و مجدداً همين كار را تكرار نماييد.

راهنمای جامع تعمیر و سرویس سیستم ترمز روغنی شیمانو (ترمز هیدرولیک دوچرخه)

12- صبر کنید

حالا بايد صبر كنيد. مدتي زمان لازم است تا مايع درزگير كاملاً گرفته و نشتي‌ها را مسدود كند. روي سيستم‌هاي UST، اين كار مي‌تواند بلافاصله انجام شود. براي ساير سيستم‌ها، ممكن است تا چند ساعت و در مواردي حتي چند روز طول بكشد. دليل طول كشيدن روند مذكور اين است كه مايع درزگير بايد درزها و نشتي‌ها را يافته و آنها را ببندد.


13- چک کردن های پیاپی

نشت مايع درزگير تیوبلس از لبه لاستيك


14- عدم درزبندی صحیح

كانال طوقه در اين چرخ، هوابندي مناسب نشده است. گاهي اوقات ممکن است مايع درزگير تیوبلس اين مشكل را حل كند اگر مایع تیوبلس نتوانست این درزبندی را انجام دهد به این معناست که درزبندی داخل را بدرستی انجام نداده اید. چند ساعت صبر کنید و لاستیک را بتد بزنید و چرخ را بچرخانید تا مایع تیوبلس به تمام روزنه ها برسد در نهایت اگر مایع نتوانست روزنه ها را پر کند باید درزبندی را مجدد انجام دهید. در شکل بالا هم مشکل از درزبندی نوار دورطوقه است که بدرستی آبندی نشده اسن.


15- چک کردن

هر چند ساعت يك‌بار، فشار هوا را بررسي (و در صورت نياز) تجديد كرده و چرخ را بچرخانيد تا مايع درزگير تیوبلس در همه قسمت‌ها پخش شود. وقتي چرخ هوا را پايدار در خود نگه‌داشت، لاستيك را براي فشار مورد نظر دوچرخه‌سوار تنظيم كنيد. حالا اين چرخ آماده استفاده است.

چک لیست و زمان بندی سرویس دوچرخه

روش دوم

معمولان از این شیوه زمانی استفاده می شود که آچار جداكننده هسته سوپاپ در دسترس نباشد و در نتیجه می بایست به وسیله اين شيوه مایع تیوبلس را در داخل لاستیک اضافه کرد. این روش به يك فنجان اندازه‌گيري نياز دارد. همچنين يك كمپرسور هوا نيز مؤکداً توصيه مي‌شود.

1- باز کردن لاستیک

بخشی از لاستیک را از طوقه درآورید.


2- ریخت مایع تیوبلس

برچسب مربوط به مقدار توصيه‌شده مایع درزگير لاستيك تیوبلس را بررسي كرده و مایع درزگير را داخل لاستيك بريزيد.


3- بستن لاستیک

به‌آرامي چرخ را بچرخانيد تا درحالي‌‌كه لبه جدا‌شده بالا مي‌آيد، مايع در قسمت پايين بماند. نصب لبه لاستیک را تمام كنيد. اگر لبه تنگ است، استفاده از آب صابون و روان كردن لبه مي‌تواند به نصب آن كمك كند. در صورت لزوم مي‌توانيد از يك تاي‌ ليور استفاده كنيد.
مراحل نصب بعدی مطابق روش قبلی است.


تعمير لاستيك تيوبلس دوچرخه


به‌طوركلي، پنجري در لاستيك‌هاي تيوبلس قابل تعمير نيست. پنجري لاستيك‌هاي تيوبلس UST و ساير لاستيك‌هاي تيوبلس با نوار داخلي بوتيل (Butyl) احتمالاً با استفاده از يك كيت وصله جوش پلاستيك‌مانند VP-1 قابل تعمير هستند. تلاش براي استفاده از ساير انواع وصله‌ها يا تلاش براي تعمير ساير انواع لاستيك‌هاي تيوبلس، توصيه نمي‌شود.

guest
آگاه شدن از پاسخ دیدگاه
9 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
شهریور 14, 1398 12:58 ب.ظ

درود بر شما
ممنون بابت مطالب خوبتون
سوالم اینه که حالا کسیکه تیوبلس کرده پس از چه زمانی باید مایع را شارژ کند
ممنون

فرشاد
فرشاد
شهریور 23, 1398 10:13 ب.ظ

سلام
وقتی این مایع پنچری میگیره امکانش هست از همون جایی که قبلا پنچر شده دوباره سوراخش باز بشه

بهمن
بهمن
فروردین 23, 1399 8:32 ب.ظ

سلام وعرض ادب میخوام ببینم بعداز ریختن مواد در داخل لاستیک آیا ماده آبکی چه اتفاقی برای آن میافتد آیا سفت میشود یا همچنان آبکی باقی میماند

مسعود
مسعود
پاسخ به  docharkhehMag
آبان 4, 1400 7:53 ب.ظ

نکته کنکوری مخصوص دوچرخه سواران چسب از همان ابتدا به بعد از وارد شدن داخل تایر خشک میشود به دلیل واکنش با هوا و اگر سوراخی داشته باشد همان موقع گرفته میشه ، و عملا اگه در اینده سوراخی در… بیشتر بخوانید

محمد
محمد
خرداد 19, 1399 10:41 ق.ظ

سلام. میشه محبت کنید و دوچرخه سازی که در تهران لاستیک غیر تیوبلس را به تیوبلس تبدیل می کند معرفی کنید؟ ممنون میشم نظرتونو درباره دولایه کردن تیوب یا همون کفنی لاستیک برای کاهش احتمال پنچری را بدونم. من چند… بیشتر بخوانید

پرویز
پرویز
پاسخ به  محمد
مهر 22, 1399 1:54 ق.ظ

سلام نمایندگی جاینت خیابون قلمستون

دکمه بازگشت به بالا
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x