تبلیغ
سرویس و تعمیر دوچرخه

چه زمانی باید طوقه (رینگ) فرسوده دوچرخه را تعویض نماییم!؟

طوقه همانند بخش های دیگر دوچرخه بعد از مدت زمان استفاده مستهلک می شود و باید تعویض گردد. شاید اکثر ما فکر کنیم که تا زمانی که طوقه دچار لنگی و آسیب دیدگی ناشی از ضربات نشده باشد نیاز به تعویض ندارد. اما طوقه های دوچرخه هایی که از سیستم ترمز لقمه ای استفاده میکنند نیاز به بررسی دارند و بعد از گذشت زمان میبایست تعویض شوند. چرا که بر اثر عمل ترمز گرفتن و ایجاد استهکاک بین لقمه (لنت) و طوقه، دیواره خارجی طوقه دوچرخه دچار سایش شده و نازک میشود و باعث شکستن طوقه میشود.

چگونه میتوان تشخیص داد که طوقه (رینگ) دوچرخه فرسوده است؟ ما در این آموزش در وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت به شما خواهیم گفت چگونه طوقه فرسوده دوچرخه را تشخیص دهید.

چه زمانی باید طوقه رینگ فرسوده دوچرخه را تعویض کرد 1

اکثر شرکت های تولید کننده طوقه در قسمت لاین ترمز یا دیواره خارجی، خطوط و یا شیاری برای مشخص شدن مقدار سایش دیواره خارجی در نظر گرفته اند. در تصویر بالا در سمت چپ شیار طولی و در تصویر بالا سمت چپ نقطه فرورفته را جهت تشخیص سایش طوقه ها را ملاحضه می کنید. بعد از گذشت زمان استفاده از دوچرخه و سایش دیواره های خارجی این نشانگرها از بین میروند و نشانی از آنها باقی نمی ماند. در این زمان میبایست طوقه و یا همان رینگ دوچرخه تعوض گردد.

فرآیند تبدیل طوقه غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس

چه زمانی باید طوقه رینگ فرسوده دوچرخه را تعویض کرد 3

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

روشی دیگر جهت تشخیص سایش دیواره خارجی طوقه وجود دارد. برای تشخیص از این روش میبایست از لبه تیغ و یا خط کش که میدانید سطح سافی دارند استفاده کنید. لبه تیغ و یا خط کش را روی دیواره خارجی طوقه دوچرخه لاین ترمز قرار دهید. اگر طوقه سالم باشد همانند تصویر بالا در بین لبه طوقه و شیع مورد نظر فاصله خالی ایجاد نمیشود اما اگر طوقه براثر ترمز گرفتن فرسایش داشته باشد همانند تصویر پایین در بین دیواره طوقه و شیع فاصله ایجاد میشود. این فاصله مقدار سایش طوقه است. که در چنین مواقعی نیاز است طوقه تعویض شود.

اگر طوقه ای نشانه ها را برای تشخیص سایش نداشت می توانید از این روش استفاده نمایید.

چه زمانی باید طوقه رینگ فرسوده دوچرخه را تعویض کرد 2

اگر طوقه دوچرخه و یا همان رینگ‌های شما بیش از حد فرسوده شوند، عملکرد ترمز کاهش میابد، و در موارد شدید، خطر شکستن طوقه وجود دارد زیرا ضخامت کافی در دیواره طوقه برای مقابله با فشار لقمه ها (لنت ها) وجود ندارد.

راه های جلوگیر از سایش دیواره طوقه دوچرخه

در واقع سایش دیوارخارجی طوقه دوچرخه برای دوچرخه هایی که از سیستم ترمز لقمه ای (لنت) استفاده میکنند امری ناگزیر است. اما تعویض به موقع لنت ترمز و استفاده از لنتهای با کیفیت تا حد زیادی از فرسایش زودهنگام  لاین ترمز و دیواره خارجی طوقه دوچرخه جلوگیری میکند. همچننین تمیز بودن سطح لنت و لاین ترمز از ایجاد گرما و سایش  کمک می کند.

چه زمانی یک زنجیر فرسوده را تعویض کنیم؟ (قسمت دوم)

روش تشخیص سایش لاین ترمز در طوقه های کربن

چه زمانی باید طوقه رینگ فرسوده دوچرخه را تعویض کرد 5

برای تشخیص سایش طوقه های کربن کاری دشوارتر در پیش دارید چرا که نشان گر سایش در دیواره خارجی یا لاین ترمز وجود ندارد اما به کمک راهکارهای زیر میتوانید زمان تعویض طوقه های کربن را نیز تشخیص دهید.

1- در مرحله نخست پیشنهاد می کنید  وب سایت سازنده طوقه های کربن را بررسی نمایید چرا که ممکن است روش های تشخیص سایش لاین ترمز در برندها کمی متفاوت باشد.

2- تشخیص اینکه چه زمانی یک طوقه یا رینگ کربنی فرسوده شده است دشوارتر است. بنابراین باید به سطح کربن توجه ویژه ای داشته باشید.

3- به طور کلی، رینگ های فیبر کربنی با لایه خاصی از مواد روی مسیر ترمز ساخته می شوند تا عملکرد ترمز خوبی داشته باشند، از گرما جلوگیری کنند و عمر رینگ را طولانی تر کنند. در زیر این لایه رویی، بافت کربن خام قرار دارد. اگر آنقدر از چرخ‌های کربنی خود استفاده کرده‌اید که این لایه ساختاری در معرض دید قرار گرفته است، ممکن است زمان تعویض رینگ فرا رسیده باشد. گاهی اوقات لبه ممکن است در این قسمت تغییر رنگ دهد.

4- ترمزهای کربنی معمولاً همان خمیدگی و سایش را که لاین ترمز آلیاژی مشخص میشود را نشان نمی‌دهند. در حالی که تا حد کمی به سمت داخل منحنی می‌شوند. آنچه باید به دنبال آن باشید زمانی است که الیاف بافته شده خود کربن شروع به آشکار شدن یا ساییدگی می کنند.

نحوه تنظيم كلاچ شانژمان شيمانو شادو پلاس

5- اگر دست یا انگشتان خود را روی سطح ترمز بکشید و احساس کنید که لاین ترمز یا همان دیواره خارجی زبر  است نشانه ای از که رزین فرسوده شده است.

6- همچنین ممکن است در هنگام ترمزگیری متوجه لرزشی شوید که زمانی که چرخ‌های کربنی کاملاً جدید بودند، این مشکل رخ نمیداد. این مورد نیز می تواند نشانه ای از فرسودگی لاین ترمز باشد و زمان خوبی برای بازرسی حرفه ای طوقه و یا همان رینگ ها است.

لقمه یا لنت ترمز طوقه های کربنی

توجه داشته باشید که هر برند طوقه کربنی، لقمه (لنت) مناسب توصیه شده خود را دارد. بنابراین میبایست از لقمه های (لنت) توصیه شده کارخانه سازنده استفاده کنید.

همچنین لنت و یا لقمه کثیف باعث ایجاد گرمای بیشتر و سایش دیوار خارجی و یا همان لاین ترمز شود.

با تشکر از صفحه اینستاگرام: instagram.com/probikeir

 

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

ماهیار خاکبان

محمدمهدی (ماهیار) خاکبان در سال ۱۳۹۴ مجله دوچرخه و طبیعت را با چشم انداز ساخت رسانه ای تخصصی در ارائه محتوا آموزشی, گزارش ها و نقد و برسی اکوسیستم دوچرخه سواری تأسیس کرد.‌ اکنون وب سایت مجله دوچرخه و طبیعت پیشرو در ارائه محتواهای تخصصی دوچرخه سواری به زبان فارسی است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا