تبلیغ
سرویس و تعمیر دوچرخه

نحوه تنظيم كلاچ شانژمان شيمانو شادو پلاس

رای ها
لطفا امتیاز دهید

این آموزش برای تنظیم کلاچ شانژمان مدل‌هاي XTR، XT و SLX شيمانو است. برای آموزش تنظیم شانژمان یا همان دنده عقب دوچرخه آموزش “آموزش جامع تنظیم شانژمان یا دنده عقب دوچرخه “ مطالعه کنید.

 

شانژمان شادو پلاس (Shadow Plus)شيمانو با كاهش حركت محفظه شانژمان در حين دوچرخه سواري در مسیرهای ناهموار، ايستايي زنجير و دقت تعويض دنده را بهبود بخشيده است. سیستم كلاچ در يك شانژمان شادو پلاس شيمانو براي مقاومت در برابر حركت رو به جلو محفظه شانژمان از اصطكاك بهره می‌برد. ممكن است با گذشت زمان  عملکرد کلاچ شیمانو شادو پلاس کند شود و به خوبی عمل نکند و دوچرخه‌سواران متوجّه شوند كه باید مقدار اصطكاك روي كلاچ را افزايش دهند تا ساييدگي طبيعي جبران شود. در اين مقاله به شما نشان مي‌دهيم كه چطور تعويض دنده شانژمان شادو پلاس مدل‌هاي XTR، XT و SLX شيمانو را با دقت و کمترین ضربه زنجير تنظيم كنيد.

نحوه كار شادو پلاس
وقتي كلاچ را از وضعيت «Off» در وضعيت «On» قرار مي‌دهيد، عملاً يك ميل بادامك كه روي يك نوار فلزي پيچيده شده در اطراف كلاج، فشار مي‌آورد را مي‌چرخانيد. اين نوار در زمان حرکت، میزان اصطكاك كلاچ را افزايش داده و درنتيجه مقدار نيروي لازم براي حركت محفظه شانژمان را افزايش مي‌دهد.

روش اضافه کردن مایع درزگیر (چسب تیوبلس) به لاستیک

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو256

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

محفظه همچنان حركت خواهد كرد، اما حركت مذكور به اندازه محفظه يك شانژمان بدون اين سیستم كلاچ، آزادانه نخواهد بود.

نمايي از مكانيزم ميل بادامك در وضعيت Off
شادو پلاس در وضعيت «Off»: ميل بادامك درگير نشده و هيچ فشاري را بر نوار اصطكاك اعمال نمي‌كند. در اين حالت عملكرد شانژمان مانند هر مدل ديگري براي مقاومت در برابر حركت رو به جلو محفظه شانژمان به فنر كشش صفحه، وابسته است.

تنظیم دنده شیمانو889
نمايي از مكانيزم ميل بادامك در وضعيت Off

نمايي از مكانيزم ميل بادامك در وضعيت On
شادو پلاس در وضعيت «On»: ميل بادامك درگير شده و نيرويي را بر نوار اصطكاك اعمال مي‌كند كه باعث مي‌شود حرکت محفظه شانژمان به سمت جلو دشوارتر شود.

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو288
نمايي از مكانيزم ميل بادامك در وضعيت On

1- خلاص كردن كلاچ
پيش از كار روي كلاچ، مطمئن شويد اهرم در وضعيت Off قرار دارد.
مطمئن شويد اهرم در وضعيت Off قرار دارد. در اين وضعيت هرگونه فشاري از روي نوار اصطكاك برداشته شده و چرخاندن پيچي كه باعث افزایش یا کاهش میزان مقاومت روي نوار اصطكاك می‌شود را آسان‌تر مي‌سازد.
توجّه داشته باشيد كه مهم نيست دوچرخه در چه دنده‌اي قرار دارد. ما توصيه مي‌كنيم در كوچك‌ترين خودرو روي شانژمان كار كنيد. در اين وضعيت قادر خواهيد بود در مرحله 4، حركت محفظه شانژمان را در سراسر دامنه حركتش آزمايش كنيد.

شناخت قطعات دوچرخه

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو892

2- جدا كردن پوشش كلاج
سه پيچ آلن 2 ميلي‌متري، پوشش كلاج را در جاي خود نگه‌داشته‌اند
پوشش پلاستيكي كه از كلاچ و ساير اجزاي داخلي محافظت مي‌كند، توسط سه پيچ آلن 2 ميلي‌متري در جاي خود محكم شده است. اين سه پيچ را باز كرده و آنها را در محلي كه گم نشوند، كنار بگذاريد.

تنظیم دنده دوچرخه77

3- سفت كردن نوار اصطكاك
در اينجا وضعيت بر حسب مدل شانژمان متفاوت خواهد بود.

شانژمان XTR، يك آچار كوچك دارد كه در خارج از سیستم كلاچ قرار گرفته است. اسم فني اين آچار «تثبيت‌كننده سوييچ» (Switch Stabliizer) است. اين آچار کوچک را جدا کرده و مطابق عکس پیچ تنظیم سیستم كلاچ را محكم کنید، بعد از آن مطمئن شويد آچار را درست در جای خودش قرار می‌دهید.
شرکت شيمانو متوجّه شده كه مردم، اين ابزار را به‌درستی در محل خود نصب نمي‌كنند، به‌همين دليل در مدل‌هاي جديدتر XT و SLX شادو پلاس، آن را حذف کرده است.

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو2792

شانژمان شادو پلاس XT و SLX شيمانو، يك گيره غيرقابل جداسازي دارد كه ميل بادامك را محكم مي‌كند.
تثبيت‌كننده سوييچ در مدل‌هاي XT و SLX، قابل جداسازي نبوده و به‌عنوان آچار استفاده نمی‌شود.
اگر شانژمان شادو پلاس شما فاقد آچار جداشونده است برای سفت کردن پیچ تنظیم سیستم کلاچ از یک دم‌باریک استفاده کنید.

استانداردهای لاستیک تیوپلس

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو

تنظيمات كوچك، تغییرات قابل توجّهي را ايجاد مي‌كنند. شيمانو توصيه مي‌كند که هنگام تنظيم، هر بار فقط يك‌چهارم دور يا كمتر از آن تغيير اعمال كنيد. براي افزايش فشار، پيچ را در جهت حركت عقربه‌هاي ساعت و براي كاهش آن، پيچ را در خلاف جهت مذكور بچرخانيد.

4- آزمايش كشش
اهرم كلاچ را به سمت بالا به چرخوانید تا بر روی on قرار گیرد و پایه شانژمان را به سمت جلو حركت دهيد. در اين حالت بايد يك مقاومت قوي و ثابت را احساس كنيد.

مقدار نيروي لازم براي حركت دادن پایه شانژمان را آزمايش كنيد. مقاومت بايد قوي و ثابت باشد
اگر لازم است، تنظيماتي را براي افزايش يا كاهش كشش انجام دهيد. دنده‌ها را عوض كرده و توجّه داشته باشيد كه تعويض دنده نبايد مستلزم تلاش زيادي باشد. اینکه تلاش زیادی لازم باشد یعنی نوار اصطكاك را بيش از حد سفت كرده‌ايد.

تنظیم شارژمان شادو پلاس شیمانو757

5- نصب مجدد پوشش كلاج
پوشش را روي سیستم كلاچ برگردانده و پيچ‌هاي 2 ميلي‌متري كه در مرحله 3 كنار گذاشته بوديد را در جاي خود ببنديد.
پيش از نصب مجدد پوشش، مطمئن شويد كه لاستيك آب‌بندي گرد و خاك به‌درستی در محل خود قرار گرفته است
يك لاستيك براي عايق‌بندي گرد و خاك وجود دارد كه در هنگام جدا كردن پوشش كلاچ از جاي خود خارج مي‌شود. پيش از نصب مجدد پوشش كلاچ مطمئن شويد كه اين لاستيك را به‌درستي در جاي خود قرار داده‌ايد.

چه زمانی یک زنجیر فرسوده را تعویض کنیم؟ (قسمت دوم)

تنظیم دنده شیمانو

6-  سواري آزمايشي
با دوچرخه‌تان يك دور كوتاه بزنيد. آيا به‌نظر مي‌رسد تعويض دنده روي آن (مخصوصاً در بزرگ‌ترين خودرو) به تلاش زيادي نياز دارد؟ در اين صورت، كمي از فشار روي نوار اصطكاك كم كنيد تا جايي كه به نقطه مطلوب خود برسيد.

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا