آموزش جامع تنظیم دنده عقب دوچرخه (تنظیم شانژمان)

به منظور تنظیم دقیق دنده عقب یا همان شانژمان دوچرخه که در زبان انگلیسی “Derailleur” نامیده می شود، ابتدا باید بدانیم که چگونه دنده عقب کار می کند. این مقاله به شما کمک می کند تا درک اولیه ای از نحوه عملکرد دنده عقب پیدا کرده و بعد از آن آموزش تنظیم دنده عقب دوچرخه بصورت جامع ارائه خواهد شد.
جهت تنظیم دنده جلو دوچرخه “آموزش جامع تنظیم دنده جلو دوچرخه (تنظیم طبق عوض کن)” مطالعه نمایید.
مدل های مختلفی از شانژمان یا همان دنده عقب دوچرخه وجود دارد اما همه آنها یک طراحی و عملکرد اساسی دارند.
خودرو عقب که همانند چرخ دنده هایی به توپی عقب دوچرخه متصل شده است بخشی از سیستم دنده عقب را تشکیل داده که نیازی به تنظیم ندارند و به ندرت خراب می شود و زمانی که خراب و فرسوده شود باید آن را تعویض نمایید. بخش اصلی سیستم دنده عقب که قابل تنظیم است و در این آموزش به آن می پردازیم شانژمان یا همان دنده عقب دوچرخه “Derailleur” نامیده می شود.
سه بخش اصلی تشکیل دهنده دنده عقب یا همان شانژمان دوچرخه
دنده عقب دوچرخه که در ایران به اسم شانژمان هم شناخته میشود از سه بخش اصلی همانند شکل بالا تشکیل شده است.
1- بازوی نگهدارنده بدنه
بازوی نگهدارنده در مفصل بالایی خود یک فنر جای داده است که به وسیله این مفصل و به کمک بخش متصل کننده آلمینیمی “به نام گوشواره” به بدنه دوچرخه متصل شده است وظیفه ثابت نگاه داشتن بدنه اصلی شانژمان را دارد. سیم کشش تنظیم دنده هم در این بخش قرار گرفته است.
2- بدنه اصلی
بدنه اصلی از دو باند و دو محور تشکیل شده که به کمک یک فنر در داخل بدنه و کشیدگی کابل یا سیم دنده وظیفه تغییر دنده را دارد. بخش اصلی تنظیم دنده و پیچ های تنظیم در این بخش وجود دارد.
3-بازوی پایین (بازوی پایین از دو بخش تشکیل شده است)
بازوی پایین شانژمان از دو بخش تشکیل شده است. 1- “مفصل فنری” که وظیفه جمع کردن زنجیر را دارد. 2- “دو قرقره” یا چرخ دنده که وظیفه هدایت زنجیر روی خودروهای مختلف که حرکت مکانیکی آن باعث تعویض دنده می شود، تشکیل شده است.
آشنایی با پیچ تنظیم “H-limit screw” و “L-LIMIT SCREW”
روی تمای دنده های دوچرخه یا همان شانژمان ها دوپیچ تنظیم “H” و “L” در کنار هم (مطابق شکل) بالا وجود دارد. این دو پیچ ممکن است در روی بدنه اصلی یا در بالا و یا در جای دیگر از بدنه اصلی قرار گرفته باشند. این دو پیچ کمک می کنند تا شانژمان را برای حرکت بیش از حد در کوچکترین خودرو بزگترین خودرو تنظیم کنید. بخش عمده تنظیم دنده عقب به تنظیم صحیح این دوپیچ بستگی دارد.
پیچ های تنظیم “H” و “L” برای جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به داخل و یا به سمت خارج به حالت تعلیق تنظیم می شوند.
پیچ اول “H-limit screw” :
H-limit screw برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به داخل و فیکس آن بر روی خودرو کوچک است.
پیچ “H” محدودیت حرکت داخلی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ H باعث محدود کردن حرکت در سمت راست می شود.
پیچ دوم “L-LIMIT SCREW” :
L-LIMIT SCREW برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به خارج و فیکس دنده روی خودرو بزرگ است.
پیچ “L” محدودیت حرکت بیرونی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ L باعث محدود کردن حرکت در سمت چپ می شود.
تنظیم شانژمان عقب دوچرخه
1- آماده کردن دنده عقب و جلو برای تنظیم شانژمان
در ابتدا به وسیله دسته دنده که روی فرمان قرار دارد دنده عقب را در پایین ترین خودرو قرار دهید و دنده جلو دوچرخه که طبق عوض کن نامیده میشود را در بزرگترین دنده جلو قرار دهید که زنجیر روی بزرگترین سینی طبق قرار گیرد.
2- برسی صاف بودن گوشواره
حال با یک بررسی بصری از عقب دوچرخه و دنده دوچرخه کار را شروع کنید. دقت کنید در این مرحله اگر گوشواره دوچرخه به وضوح مطابق شکل بالا خم شده باشد، تنظیمات شما کار نخواهد کرد. اگر گوشواره خم شده است برای رفع آن، به آموزش تراز کردن گوشواره مراجعه کنید.
3- چک کردن مجدد دسته دنده یا همان شیفتر
دسته دنده یا همان شیفتر را چک کنید که دنده عقب حتما کاملا خلاص شده باشد و قرقره شانژمان مطابق شکل بالا روی کوچکترین خودرو قرار گیرد. گاهی بدلیل تنظیم اشتباه قبلی دنده عقب در پایین ترین خودرو قرار می گیرد ولی دسته دنده کاملا خلاص نشده است. بنابراین روی اهرم خلاص کردن دسته دنده چند بار فشار وارد کنید تا مطمئن شوید که در مکانیسم هیچ جایی برای خلاص شدن و دنده بیشتری وجود ندارد.این باعث می شود مطمئن شوید که دنده عقب (گیربکس عقب) به طور کامل خلاص شده است.
بهترین راه برای تنظیم پیچ H باز کردن سیم دنده است چرا که اگر سیم دنده سفت و کشیده شده باشد به شما اجازه نمی دهد این پیچ را تنظیم نمایید. بنابر پیچ سیم دنده را باز نمایید تا سیم آزاد شود و بتوانیم پیچ H را به راحتی تنظیم نمایید.
4- اگر دنده روی کوچکترین خودرو قرار نگرفت چه کنیم!؟
اگر زنجیر به کوچکترین دنده عقب تغییر نکند، احتمالا از طرف پیچ تنظیم یا تنظیم کابل متوقف می شود. باید در این زمان پیچ H را مطابق شکل بالا کمی باز کنید تا به فنر شانژمان اجازه دهد که جمع شود و روی خودرو کوچک قرار گیرد. اگر با بازکردن پیچ H دنده مطابق تصویر روی خودرو کوچک قرار نگرفت به احتمال آخر سیم دنده را باز نکرده اید و سیم دنده پیش از حد سفت و کشیده است. باید پیچ سیم دنده را مطابق تصویر پایین باز نمایید تا سیم دنده آزاد شود تا زنجیر روی خودرو کوچک قرار گیرد.
5- بازکردن سیم دنده
بهترین راه برای تنظیم پیچ H باز کردن سیم دنده است چرا که اگر سیم دنده سفت و کشیده شده باشد به شما اجازه نمی دهد این پیچ را تنظیم نمایید. بنابر پیچ سیم دنده را باز نمایید تا سیم آزاد شود و بتوانیم پیچ H را به راحتی تنظیم نمایید.
6- تنظیم قرقره شانژمان با کوچکترین خودرو در یکه خط راست
حال که زنجیر روی خودرو کوچک قرار گرفت باید تلاش کنید تا قرقره شانژمان با کوچکترین خودرو در یک خط مستقیم مطابق شکل بالا قرار بگیرد. باید پیچ تنظیم H-limit screw را مطابق شکل بالا کم کم به سمت عقب بر گردانید (مطابق تصویر قرمز رنگ بالا). میبایست به میزانی باز کنید که (مطابق تصویر آبی رنگ بالا) چرخ دنده شانژمان با کوچکترین خودرو در یک خط راست قرار گیرند.
اگر با باز کردن پیچ تنظیم H-limit screw چرخ دنده شانژمان با خودرو در یک خط راست قرار نگیرد به احتمال بسیار زیاد سیم دنده بیش از حد سفت است! که نمی گذارد شانژمان به میزان کافی جم شود تا قرقره شانژمان با کوچکترین خودرو در یک خط قرار گیرد. بنابر این مطابق روشی که بالا گفته شد سیم دنده را یا کمی شل کنید یا آن را باز کنید که قرقره یا همان چرخ دنده شانژمان با کوچکترین خودرو در یک خط راست قرار گیرند. به یاد داشته باشید حدف در اولین مرحله تنظیم قرار گیری قرقره شانژمان با کوچکترین خودرو در یک خط راست است.
7- تنظیم کشش سیم دنده
زمانی که چرخ دنده شانژمان با خودرو کوچک بوسیله پیچ تنظیم H-limit screw در یک خط قرار گرفت می بایست کشش سیم دنده را تنظیم کنید. سیم دنده را تاجایی بکشید و سفت کنید که تنظیم همترازی شانژمان وخودرو کوچک که در بالا گفته شد خراب نشود. این نکته بسیار مهم است سیم دنده باید سفت شود ولی به هیچ عنوان نباید به مقداری کشیده شود که همترازی قرقره شانژمان و خودرو کوچک از بین برود.
8- با تعویض دنده همراستایی قرقره شانژمان و خودروها را چک کنید
زمانی که قرقره شانژمان با خودرو کوچک به درستی تنظیم و روی یک خط راست قرار گرفت و سیم دنده هم بصورت کامل کشیده و سفت شد بخش زیادی از تنظیم دنده دوچرخه انجام شده است. شکل بالا در سمت راست را نگاه کنید! بعد از اینکه سه دنده تغییر کرد قرقره شانژمان دیگر دقیق در وسط خودرو چهار قرار نگرفته است! این بدان معنی است که بدرستی دنده تنظیم نشده است و در اینجا سیم دنده بیش از حد کشیده شده است. بسیار مهم است که به وسیله پیچ H قرقره شانژمان را در اولین مرحله با کوچکترین خودرو بدرستی تنظیم کنید تا در یک خط راست قرار گیرند و بعد از آن خلاصی سیم دنده را بدرستی گرفته شود. اگر مراحل بالا بدرستی انجام شده باشد همانند شکل سمت چپ قرقره شانژمان، زنجیر و خودرو در تمامی دنده ها در یک خط راست قرارمی گیرند.
نکته: اگر در این مرحله بوسیله شیفتر یا همان دسته دنده روی فرمان یک دنده را تغییر دادید ولی دو دنده جابجا شد نشان دهنده آن است سیم بیش از حد جمع است. می توانید تنظیمات مختصر سیم دنده را بوسیله سرپیچی که در انتهای سیم دنده وجود دارد انجام دهید. با چرخش آن می توانید سیم را جمع و یا آزاد کنید.
9- تنظیم پیچ L-LIMIT SCREW
به شکل بالا دقت کنید! بسیار مهم است زمانی که دنده در بالاترین خودرو قرار گرفت قرقره شانژمان با بزرگترین خودرو در یک خط راست قرار گیرد! اگر همانند تصویر بالا در یک خط راست قرار نگیرد می تواند بسیار خطرساز شود! در چنین مواقعی مفصل پایینی شانژمان می تواند داخل پره های دوچرخه شود و باعث آسیب جدی و شکستن شانژمان و پره های دوچرخه شود. بنابر این حتما پیچ تنظیم L-LIMIT SCREW بچرخوانید تا در این حالت هم شانژمان با خودرو بزرگ در یک خط قرار گیرند و با بستن پیچ تنظیم اجازه ندهید که شانژمان بیش از حد به پره ها نزدیک نشود.
10- پیچ تنظیم B-SCREW
این پیچ زمانی نیاز به تنظیم دارد که زنجیر بدرستی روی خودرو بزرگ ننشیند. اکثر سیستم های دنده نیاز دارند که بین خودرو بزرگ و قرقره شانژمان بین 5تا6 میلیمتر فاصله داشته باشد تا زنجیر بتواند براحتی در بین آن حرکت کند. با بستن پیچ B-SCREW می توانید این فاصله را تنظیم نمایید. و درستی این فاصله را با قرار دادن یک آچارآلن شماره 6 و مقایسه آن بصورت چشمی تشخیص دهید.
شانژمان شادوپلاس شیمانو برای دوچرخه های کوهستان
شانژمان های مدل XTR، XT و SLX شیمانو که در چند سال اخیر برای دوچرخه های کوهستان طراحی شده است دارای یک محفظه کلاچ برای تنظیم و جلو گیری از ضربه های وارد شده به زنجیر دوچرخه در مسیرهای ناهموار هستند. این شانژمان شادو پلاس (Shadow Plus)شيمانو نامیده میشود. برای تنظیم کلاچ آن می توانید آموزش “نحوه تنظیم کلاچ شانژمان شیمانو شادوپلاس” را مطالعه کنید.
خوب بود در مورد پیچ حداکثر دنده عقب نکته مهمی رو ذکر کردین
حتما باید درست تنظیم بشه تا زنجیر لای چرخ دنده ها و سیم پر نیافته ک اگ بیافته باید باید به شانژمان شب بخیر گفت..
سلام بخشید این پیچ LوH من کارنمی کند ودرجا می چرخد وهیچ کار نمی کند بیاد چی کار کنم
سلام دوست عزیز در حالی که پیچ را می چرخانید از زیر به داخل بدنه شانژمان نگاه کنید و ببینید واقعا کار نمی کنند!؟ معوملا این پیچ خراب نمیشود. لطفا دقیق بررسی کنید. این دوپیچ شاید به ظاهر کارنکنند اما… Read more »
سلام
من وقتی شاسی تعویض دنده طبق جلو را میزنم تا زنجیر روی طبق بزرگتر بیفتد زنجیر بعد از رها کردن شاسی به طبق کوچکتر برمیگرده.
مشکل از شاسیه با جای دیگه؟
سلام بر شما بهتره که این سوال در بخش تنظیم دنده جلو دوچرخه مطرح کنید. دلایل مختلفی می تونه وجود داشته باشه. موارد زیر بررسی نمایید. پیچ H بررسی کنید که بیش از حد سفت نشده باشه. (به احتمال زیاد… Read more »
متشکر از شما
خیلی کمکم کردید. واقعا مفید واقع شد.
به امید هوای پاک
سلامت باشید دوست عزیز
خوشحالیم مفید واقع شده
سلام ممنون از مطالب خوبتون فکر میکنم در این بخش در تنظیم پیچ های h و l محدودیت حرکت بیرونی و درونی را برعکس نوشته باشید محدود کردن حرکت بیرونی یعنی محدود کردن حرکت به سمت راست که شما چپ… Read more »
سلام دوست عزیز متوجه منظور شما هستم. معیار حرکت بیرونی و درونی پیچ های H و I مفصل اصلی شانژمان که به بدنه متصل می شود است. نه خود دوچرخه به این شکل که شانژمان عقب به داخل خود جمع… Read more »
سلام ببخشید این کار های که گفتید برای تنظیم دنده کردم ولی چرخم بدتر شد والان خراب شد الان باید چی کار کنم واینکه دنده من هم روی یک نمیره و طبق عوض کن جلوم هم کج شده باید چی… Read more »
سلام مهدی عزیز این موضوع کاملا طبیعی است. نمیشه انتظار داشت در دفعه اول بتوانید به راحتی دنده تنظیم کنید. اما نگران نباشد و از ابتدا آموزش مرحله به مرحله مطالعه کنید و مجدد سعی کنید. فقط با دوچرخه ای… Read more »
سلام ببخشید شارژمانم کج شده و وقتی که من می زنم دنه یک روی دنده 3است چجوری شارژمانم که کج شده را درست کنم
سلام دوست عزیز معمولا در چنین مواقعی گوشواره کج میشود. (رابط آلومینیومی بین شانژمان و بدنه دوچرخه) اگر گوشواره کج شده باشد باید برای صاف کردنش از یک آچار مخصوصکمک بگیرید. آچار که قطعا ندارید و آچاری نیست که همه… Read more »
ببخشید گوشواره هم کج نیست باید چی کارکنم
ایا ممکن است خود شارژمان کج باشد
سلام. در تصویر ارسالی کج بودن شانژمان مشخص نیست.
سلام
عکس شانژمان از زاویه عقب، پهلو و جلو به ایمیل زیر ارسال کنید. پاسخ در همینجا براتون یادداشت می کنم.
mag.docharkheh@gmail.com
با سلام. من وقتی دنده های عقب دوچرخه رو از دنده بزرگتر یا همون دنده بالاتر میخوام بیام دنده پایینتر همه چی درسته و دونه دونه دنده ها عوض میشه. اما وقتی از دنده کوچیک میخوام برم به دنده بالاتر… Read more »
:)) درسته دوست من، سیم کمی بیشتر از حد مجاز سفت شده. باید کمی سیمو آزاد کنید. اگر کشش سیمو در همین حالت قرار بدید، بعد از سوار شدن مجدد این صدای تق تق ایجاد میشه. که اصلا برای خودرو… Read more »
ممنونم. البته توضیح بدم که اینجوری نیست که شیفتر یه بار صدای تیک بده و دنده دو تا عوض بشه. بلکه به ازای هر صدای تیک یک بار دنده عوض میشه. من با باز کردن سیم و فشار دادن شیفتر… Read more »
سلام شهاب عزیز. 1- اما اگر سیم بیش از حد مجاز کشیده شده باشد و تنظیم به درستی انجام نشده باشد با یک باید فشار روی اهرم شیفتر دو دنده هم قابل تعویض است. اما بصورت اشتباه که نباید اینگونه… Read more »
Hi
I have my bike shackled off the trunk but now I can’t find a way to install it, the intermediate bolt between them is missing
سلام
من شانژمان دوچرخه ام از تنه جدا شده ولی الان راهی برای نصبش پیدا نمیکنم ، پیچ و مهره ی واسطهی بینشان گم شده است
سلام بهنام عزیز. باید اجزا گم شده را پیدا کنید و یا از فروشگاه های دوچرخه تهیه کنید!
سلام چرا گاهی خود بخود دنده ها عوض میشه ؟ گاهی هم با افتادن توی دست انداز ها دنده تغییر میکنه و ی صدای تق تق خیلی کوچیک هم میده ک با فشار و معمولا اضافه کردن دنده صدا قطع… Read more »
سلام. 1- بررسی کنید که گوشواره کج نشده باشد. 2- اگر گوشواره کج نباشد می بایست دنده را بصورت صحیح تنظیم نیست. طبق آموزش می توانید دنده بصورت صحیح تنظیم نمایید.
سلام من دنده های جلوم ۳ تاییه.اونوقت از دنده ۲ که میخوام برم ۳،شاسی مربوطه هرز میره.یعنی نمیره دنده ۳.چکار باید کرد؟
سلام دوست عزیز. دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد اما موردی که مشخص است عدم تنظیم دنده دوچرخه شما است. به احتمال زیاد سیم دنده شل است.
با کمک گرفتن از آموزش تنظیم دنده جلو دوچرخه، دنده را تنظیم نمایید.
https://docharkhehmag.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D9%84%D9%88-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85/
سلام دو چرخه من مشکلش این است که در موقع دنده عوض کردن به سمت بالا و همین طور پایین در یک دنده پایین تر برای مثال وقتی دنده ۳ میزنم به روی دنده ۴میرود.
سلام آریا عزیز
سیم دنده دوچرخه شما بیش از حد کشیده است. برابر آموزش بالا دنده دوچرخه خود را می توانید تنظیم نمایید.
سلام وقت بخیر. خودروی عقب وقتی روی دنده2 قرار میگیره از شانژمان صدای تیک تیک دائمی با هر بار چرخش شنیده میشه. فقط هم رو دنده 2 عقب این اتفاق می افته. ضمنا دوچرخه نو هست. تشکر
سلام دوست عزیز. این صدای تیک تیک نشان دهنده عدم تنظیم صحیح است. مطابق آموزش بالا می توانید تنظیمات را انجام دهید.
سلام من تازه یه دوچرخه اورلورد خریدم دردوتا دنده سبکترین حالت زنجیر یه سایش کمی به لاستیک عقب داره فروشنده میگه عادیه چون دوچرخه های اورلورد لاستیکش خیلی پهنه میشه راهنمایی کنیک
سلام محمد عزیز. بصورت کلی نباید چنین باشد. این موضوع تنظیم خاصی ندارد که راهنمایی کنیم تنها راه تعویض لاستیک است. اما بررسی کنید که لاستیک و طوقه در وسط رام عقب قرار گرفته باشد و تاب نداشته باشد. و… Read more »
سلام ببخشید من وقتی دندم روی ۳ هستش زنجیر روی ۲ هستش باید چیکار کنم اما گوشواره ی من خیلی کج هستش نمیشه خرید
سلام محمد عزیز. برای تنظیم صحیح شانژمان لازم است که گوشواره کج نباشد. برای صاف کردن گوشواره به آچار مخصوص گوشواره نیاز دارید که احتمالا به راحتی نمی توانید پیدا کنید. بنابراین از یک آلن شماره هشت استفاده نمایید و… Read more »
باسلام.مطااب عالی بود.
سیم تعویض دنده دوچرخه پاره شده.حال که میخوام بندازم سفت میشه و به دنده بزرگتر نمیره…
سلام دوست عزیز. لازم است آموزش را از ابتدا مطالعه نمایید تا مراحل را به ترتیب انجام نمایید. احتمالا در زمان تنظیم شانژمان در کوچکترین خودرو خلاصی سیم را نگرفته اید.
سلام خسته نباشید عذر میخام من شانژمان رو مطابق دستو العملی که گفتید تنظیم کردم، منتها مشکل اینجاست که روی خودرو های 4و5 وقتی پا میزنم، زنجیر به درستی روی خودرو سوار نمیشه و انگار که میخاد دنده عوض کنه… Read more »
سلام علی عزیز. این موضوع از عدم تنظیم شانژمان در مرحله اول است. مراحل اول را بدرستی انجام دهید. قرار گرفتن قرقره شانژمان بر روی کوچکترین خودرو و گرفتن خلاصی سیم دنده.
سلام
ببخشید من دسته دنده 3سرعتم سیمش از تو دسته دنده در اومده میشه تعمیرش کرد یا باید عوض بشه. ممنون.
سلام بر شما. اگر قطعه سربی سر سیم وجود دارد می توانید سیم را مجدد جا بزنید. اگر خیر سیم را تعویض نمایید.
دمتون گرم
سلام.ببخشید وقتی میخوام دنده دوچرخمو عوض کنم اصلا هیچ تغییری نه توی زنجیرش نه توی اعداد دنده بوجود میاد و اصلا صدای تغییر دنده هم نمیده تازه دوچرخمو خریدم چیکار باید کنم باید عوض بشه؟هزیتش چنده توروخدا راهنمایی کنید.با تشکر
سلام دوست عزیز. دنده های دوچرخه شما نیاز به تنظیم دارند. این تنظیم میبایست توسط فروشنده دوچرخه بصورت کامل و رایگان انجام شود. در مجموع تنظیم دنده هزینه زیادی ندارد و کار پیچیده و سختی نیست. در کمتر از چند… Read more »
با ساام خدمت مجله دوچرخه در آموزش تنظیم شانژمان تمام مراحل به دقت انجام شدو جواب خوبی گرفتم فقط دو سوال دارم اول اینکه وقتی دنده عقب روی بزرگترین دنده است و دنده جلو روی بزرگترین وقتی رکاب رو خلاف… Read more »
سلام بر مرتضی عزیز 1- دنده های دوچرخه به گونه ای طراحی نشده اند که در این حالت از آنها استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم آموزش زیر را مطالعه نمایید. https://docharkhehmag.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%88-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87/ 2- اگر صدا در زمان رکاب زدن ایجاد میشود… Read more »
دنده جلو من رو دنده 3 نمیره چه کار کنم؟
سلام علی رضا عزیز. مطابق آموزش بالا دنده جلو را تنظیم نمایید.
سلام من دنده رو روی یک تنظیم کردم.اما دنده روی هفت هستش باید چیکار کنم
سلام مهدی عزیز. لطفا آموزش را از ابتدا مطالعه بفرمایید سپس اگر راهنمایی نیاز داشتید بفرمایید.
بسیار عالی – ممنون از راهنمائی های بسیار دقیق و آموزنده شما
با عرض سلام و خسته نباشید..دوچرخه من موقع رکاب زدن در سربالایی ها مدام تق تق میکند که صدا بنظر مربوط به چرخ دنده و خودروهای عقب است ضمن اینکه خودروهای عقبی چرخ کمی آزاد هستند و حین رکاب زدن… Read more »
سلام مهدی عزیز. باید دوچرخه از نزدیک بررسی شود اما به احتمال زیاد دنده شانژمان عقب نیاز به تنظیم دارد. مطابق آموزش بالا ابتدا قرقره شانژمان را روی کوچکترین خودرو تراز نمایید و سپس سیم اضافه را جم کنید.
سلام دوچرخه نو خریدم هنگامی که رکاب نمیزنم زنجیر می ایسته بدین معنی که نمیشه معکوس رکاب زد . در صورت امان راهنمایی بفرمایید
ممنون
سلام و درود بر شما
دوچرخه ای که خریدم هنگام معکوس رکاب زدن نمیشه و زنجیر نمیچرخه
در صورت امکان راهنمایی فرمایید
ممنون
سلام علی رضا عزیز موارد زیر را بررسی کنید. 1- خودرو دوچرخه را بررسی نمایید که هرزگرد آن بصورت صحیح کار کند. 2- گاهی ممکن است از عدم تنظیم دنده دوچرخه و گیر کردن زنجیر در بین خودرو و قرقره… Read more »
ممنون بابت اطلاعات حرفه ای و دقیق و گام به گام . خیلی مفید بود
سلام ببخشید من یه دوچرخه ترینیکس m1000 خریدم نو نو ولی شانژمانش روی دنده 8 9 و10 یکم تیک تیک داره مدل شانژمانشم A7 LTWOO
سلام کنعان عزیز. شانژمان عقب دوچرخه نیاز به تنظیم دارد. از فزوشگاهی ک دوچرخه را خریداری کرده اید بخواهید تنظیمات اولیه دوچرخه را برایتان انجام دهند.
من دوچرخه را تازه خریداری کردم میخواستم ببینم هر چند وقت یک بار نیاز به روغن کاری داره لنت ها چند وقت یبار باید عوض شه و … اگه کمک کنین ممنون میشم
سلام 1- بستگی به سبک سواری شما دارد. بصورت مثال اگر یک جلسه تمرین در مسیر خاکی دارید لازم است بعد از تمرین زنجیر تمیز و مجدد روغن کاری شود. هر زمان که زنجیر خاکی و کثیف شود باید این… Read more »
واقعا کامل و کارساز بود ، اتفاقا من اصلا چیزی از سیستم شانژمان و طبق و دنده عقب و خودروی عقب و هیچ کدوم از این اسامی نمیدونستم ، با رجوع برای رفع عیب دوچرخه ام و با خوندن همین… Read more »
درود ارش عزیز 🙂
سپاس از راهنمایی ارزنده شما
سلام من چرخم اسمش فیفا هستش و رو دنده کوچیک عقب نمی افته و یک چر خنده هم تاب دارد چیکار کنم که درست بشه
لطفا اگه میشه جواب سوالمو به ایمیلم بفرس تید ممنون
۲۰۰۰ghderi@gmail.com
سلام محمد عزیز
پاسخ پرسش شما در آموزش بالا توضیح داده شده است.
آموزش را مطالعه بفرمایید و در صورت وجود پرسش بفرمایید تا راهنمایی کنیم.
سلام
پیچ hرا تنظیم کردم و تمام شش دنده براحتی عوض میشود و هر کاری میکنم روی دنده بزرگ قرار نمیگیرد
این اشکال با تنظیم پیچLبرطرف میشود
سلام. بله پیچ L را تنظیم نمایید. (کمی باز شود)
سلام روش فیزیکی برای کنترل هم راستا بودن خودرو و دنده جهت تنظیم اولیه پیچh وجود داره؟؟
در روش مشاهده چش
می خطا زیاد هست.
از پاسخ های شما ممنونم
سلام. میتونید از یک شی صاف نظیر خطکش و یا حتی لبه کاغذ استفاده کنید.
سلام،خسته نباشید… من موقع تعویض کردن دنده در حالت ایستاده پدال زدم و حالا شانزمان دوچرخه خم شده میخواستم ببینم درست میشه؟؟
سلام. در چنین شرایطی معمولا گوشواره کج می شود. گوشواره (قطعه فلز آلومینومی بین شانژمان عقب و بدنه) بررسی کنید. اگر کج شده باشد امکان صاف شدن آن در اکثر موارد وجود دارد. تصویر گوشواره کج شده و تشخیص آن… Read more »
سلام من دوچرخم 7 دنده است و وقتی دنده ی عقب را روی 1 می گذارم یه کم که میرم دنده از 1 میاد رو 2
سلام امیر عزیز. همانند آموزش بالا دنده دوچرخه خود را می توانید تنظیم نمایید.
سلام.من وقتی می خواهم دنده دوچرخه رو عوض کنم خیلی سفته و به سختی عوض میشه
می خواستم بدونم با روغن کاری یا… میشه درستش کرد یا نه
سلام علی رضا عزیز. بله تمیز کردن و روغن کاری روکش و سیسم دنده در نرمی عمل تعویض دنده موثر است.سیم دنده و روکش ها را بررسی نمایید که دچار شکستکی نباشند. اما کیفیت و رده لوازم مهمترین عامل در… Read more »
سلام دوچرخه من فلش اولترا۴ هست وقتی دنده عقب از ۵ پایین میره زنجیر می پره و صدا میده ممنون میشم کمکم کنید
سلام دوست عزیز. لازم است مطابق آموزش بالا دنده دوچرخه را از ابتدا بصورت صحیح تنظیم نمایید.
سلام و خسته نباشید …. من وقتی دنده عقب رو عوض میکنم دنده به درستی عوض میشه منتهی نمایشگر دسته دنده روی 1 مونده و فقط یه تکون مختصر میخوره ست دنده آسرا هست .. ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام بر شما. نمایشگر دسته دنده خراب شده و امکان تعمیر آن وجود دارد. اما آنچنان دارای اهمیت نیست چرا که در دسته دنده های رده بالا نمایشگری وجود ندارد و شما باید با ریتم دور پا و سرعت متوجه… Read more »
خیلی ممنون بابت وقتی که میزارید…. پس به خاطر این نمایشگر دسته دنده رو باز نکم صلاحه درسته
سلامت باشید. بله دقیقا.
سلام من یه مشکلی دندهای خودروم پیدا کرده وقتی میره رو دنده سوم هر پدالی که میزنم خودش میره رو چهار دوباره برمیگرده رو سه با دو پیچ ال و اچ میشه این مشکل رو از بین ببرم
سلام شهاب عزیز. خیر. این مشکل برای تنظیم کشش سیم است. با کمک بستن پیچ تنظیم روی کتی روی فرمان بصورتی که کشش سیم کم شود این مشکل را بر طرف کنید. پیچ ال و اچ برای تنظیم همراستا بودن… Read more »
سلام ، ببخشید دسته تعویض دنده من خیلی سفت هست و نمیتونم دنده رو به ۱ و ۲ و ۳ برسونم . چه کار کنم ؟
سلام امیر عزیز بصورت کلی شیفتر و یا همان دسته دنده جلو به دلیل قوی بودن فنر طبق عوض کن یا همان دنده جلو، سفت عمل می کند. بنابراین این سفت بودن از نوع طبق عوض کن است. در رده… Read more »