مجله دوچرخه و طبیعت
فرهنگی، تجاری و اقتصادی

دوچرخه و استارت‌آپ هوشمند بیدود

۱۲۰‌هزار دوچرخه اشتراکی!؟

مجله دوچرخه و طبیعت

در شرایطی که کشور روزهای پرچالش اقتصادی را سپری می کند و با افزایش بی سابقه قیمت دلار،  ‌روی کار آمدن یک استارت‌آپ جدید با قابلیت اجاره دوچرخه شاید اتفاق خوشایندی باشد. باید مثبت اندیش بود تا شاید  استارت‌آپ جدید به سرنوشت خانه های دوچرخه شهرداری تهران دچار نشود. این یک واقعیت است تا برطرف نکردن مشکلات اساسی زیرساخت فرهنگی کشور نمی توان از یک فناوری و محصول جدید (محصولی که خواسته است و نه نیاز) به درستی استفاده کرد.با این وجود شنیدن این خبر خوشحال کننده است.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ فرصت مناسبی بود برای عرض‌اندام شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل،‌ خودرو و حتی موتورسیکلت و دوچرخه، خدمات ارائه می‌دهند، ‌آن‌هم بر پایه فضای مجازی و با استفاده از استارت‌آپ‌ها. سعید بابایوسفی، مدیرعامل شرکت پاک‌چرخ ایرانیان می‌گوید که  استارت‌آپ  «بیدود» از سال 2014 در کشور چین رقم خورده است؛ به اشتراک‌گذاری دوچرخه‌های هوشمند از طریق استارت‌آپ‌ها که البته با واکنش خوبی از سوی مردم چین همراه بوده است. البته از آن زمان تاکنون 217شهر دنیا از این استارت‌آپ‌ها استفاده کرده‌اند و حالا نوبت ایران است تا با تمام دغدغه‌های زیست‌محیطی‌اش قدم در این راه بگذارد. این دوچرخه‌ها کاملا هوشمند طراحی شده‌اند و با انواع معمولی آن‌ها تفاوت دارند.

با موبایلتان به‌جای تاکسی دوچرخه کرایه کنید
تفاوت این دوچرخه‌ها با آنچه تاکنون توسط شهرداری انجام می‌شده، در این است که شهرداری تنها در محل‌های تعبیه‌شده اقدام به اجاره دوچرخه می‌کند و راکب باید دوچرخه را در همین محل‌ها تحویل دهد. اما دوچرخه‌های اشتراکی به‌واسطه قفل هوشمندشان، این امکان را دارند تا در هر مکانی، پارک و از طریق نقشه تعبیه‌شده روی اپلیکیشن،‌ متقاضی بعدی برای دریافت دوچرخه، اقدام و آن را تحویل بگیرد. گفتنی است که از لحظه تحویل دوچرخه زمان اجاره‌گیری، مسافت طی‌شده، میزان کالری مصرف‌شده توسط راکب و حتی میزان کربن اکسیدی که به‌خاطر استفاده نکردن از خودرو در هوا انتشار پیدا نمی‌کند، محاسبه و مشخص می‌شود.

مطلب مرتبط!
مردم کشور ایتالیا بیشتر دوچرخه می‌خرند تا خودرو

هزینه دوچرخه های اشتراکی
هزینه‌ای که برای این سرویس درنظر گرفته‌شده است، در همان حدی است که برای استفاده از اتوبوس و تاکسی در داخل شهر پرداخت می‌شود، بنابراین در مسافت‌های کوتاه عملا مقرون به‌صرفه‌تر از دیگر وسایل‌نقلیه عمومی خواهد بود. مدیرعامل بیدود البته اشاره‌ای نیز به شیب خیابان‌های تهران و مشکلاتی که می‌تواند برای راکبان غیرحرفه‌ای دوچرخه در پایتخت داشته باشد نیز می‌کند و می‌گوید: استفاده از دوچرخه‌های برقی قطعا جزو برنامه‌های آتی ما، در کمتر از یک‌سال آینده است، اما در حال حاضر برنامه اصلی ما پوشش نقاطی از شهر است که خیابان‌های شیب‌دار نداشته باشند. بیدودسوارها با تکیه بر تکنولوژی استفاده‌شده در این دوچرخه‌ها، دیگر دغدغه ای برای دزدیده شدن دوچرخه‌ای که به امانت گرفته‌اند، نخواهند داشت و آنگونه که مدیرعامل این استارت‌آپ جدید می‌گوید، ‌بیدود در صورت سرقت دوچرخه تمام مسئولیت آن را برعهده خواهد گرفت.

دوچرخه‌های بیدود در روزهای بارانی قفل می‌شوند
راندن در هوای بارانی و برفی شاید دغدغه خیلی از دوچرخه‌سوارها باشد. نکته جالب اینجاست که دوچرخه‌های بیدود در روزهای اندکی از طول سال که امکان استفاده از دوچرخه مهیا نیست، با اعلام قبلی توسط اپلیکیشن، ‌قفل و غیر قابل استفاده می‌شوند.


اما شهری مانند تهران به چه تعداد دوچرخه اشتراکی نیاز دارد؟

سوالی که بابایوسفی در پاسخ به آن می‌گوید: بر اساس آمارهای تهیه‌شده در چین،‌ به‌ازای ورود هر 27کاربر جدید به سیستم یک دوچرخه به ناوگان اضافه می‌شود. بر همین اساس، پیش‌بینی ما این است که تهران ظرفیت ۱۲۰‌هزار دوچرخه اشتراکی را دارد و در حال حاضر این تعداد دوچرخه در انبارهای شرکت موجود است.

مطلب مرتبط!
گیاه خوارانی که قهرمان زمین و المپیکند

راهنمای استفاده از اپلیکیشن دوچرخه بیدود

دانلود اپلیکیشن بیدود برای اندروید

 


تحلیل و برسی یکی از مخاطب های نشریه از دوچرخه های بیدود

مدتی است این دوچرخه­ های با مزه نارنجی رنگ را در سطح شهرمان می­بینیم. درست است، دوچرخه ­های بیدود را می­گویم. هر روز که از منزل تا محل کار و سپس از محل کار تا منزل را با دوچرخه شخصی رکاب می­زدم از میدان توحید که یکی از میدان­های دارای پارکینگ این دوچرخه ­ها است رد می­شدم و هر بار با خود می­گفتم … ادامه 


مجله دوچرخه و طبیعت

9
دیدگاه بگذارید

avatar
5 Comment threads
4 Thread replies
5 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
مبینعباسمحمد راستگومونا کارگرdocharkhehMag Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
یحیی خلدی
یحیی خلدی

باسلام واحترام وتشکربابت این حرکت شایسته لطفابرای کاربران ios هم اپلیکیشن روطراحی کنید.

مونا کارگر
مونا کارگر

سلام میخواستم بدونم مسیر و یا راهی مناسب دوچرخه سواران قرار دادین آخه اگر مسیری نباشه خیلی سخته از لابه لای ماشین ها یا حتی اتوبوس ها با دوچرخه بریم و خیلی سخت تر برای ی دختر که علاقه به دوچرخه سواری داره

محمد راستگو
محمد راستگو

زنگ زدم به شرکتش میگم میشه راهنمایی کنید که یه قفل gps دار رو مثل مال شما از کجا میتونم تهیه کنم !! طرف جواب داد : ساخت خودمونه و فروش نداریم گفتم عزیز ! روی رهیاب نوشته made in china بعد تو میگی ساخت خودمونه !! >< وصلم کرد به رییسش! همین ها رو بهش گفتم ! خودمونی براتون بگم رییسش گفت که: ما وارد میکنیم و دلمون هم نمی خواد به کسی بدیم چون طراحی سایت و مدل اپلیکیشن رو چینی ها از روی شرکت garmen کپی کرده اند و ما تو قرارداد با شهرداری گفتیم کار خودمونه… Read more »

عباس
عباس

باسلام
من چندوقتیه که از این دوچرخه ها استفاده میکنم.کلیت کار خیلی خوبه ولی دوچرخه ها از نظر فنی مقداری مشکل دارد.مثلا سینی پدال دوچرخه مناسب نیست و کوچک میباشد که منجر میشود فردی که سوار شده پدال بیشتری بزند و همچنین در سربالایی ها کمترین شیب به شدت خسته کننده وسخت میشود

مبین
مبین

خیلی خیلی دوست داشتم که منم عضو بیدود شوم اما حیف که اصفهانم شما میتونید به شهری مانند اصفهان هم دوچرخه بزارید حد اقل دو ایستگاه