فرهنگی، تجاری و اقتصادی

دوچرخه و استارت‌آپ هوشمند بیدود

۱۲۰‌هزار دوچرخه اشتراکی!؟

در شرایطی که کشور روزهای پرچالش اقتصادی را سپری می کند و با افزایش بی سابقه قیمت دلار،  ‌روی کار آمدن یک استارت‌آپ جدید با قابلیت اجاره دوچرخه شاید اتفاق خوشایندی باشد. باید مثبت اندیش بود تا شاید  استارت‌آپ جدید به سرنوشت خانه های دوچرخه شهرداری تهران دچار نشود. این یک واقعیت است تا برطرف نکردن مشکلات اساسی زیرساخت فرهنگی کشور نمی توان از یک فناوری و محصول جدید (محصولی که خواسته است و نه نیاز) به درستی استفاده کرد.با این وجود شنیدن این خبر خوشحال کننده است.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ فرصت مناسبی بود برای عرض‌اندام شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل،‌ خودرو و حتی موتورسیکلت و دوچرخه، خدمات ارائه می‌دهند، ‌آن‌هم بر پایه فضای مجازی و با استفاده از استارت‌آپ‌ها. سعید بابایوسفی، مدیرعامل شرکت پاک‌چرخ ایرانیان می‌گوید که  استارت‌آپ  «بیدود» از سال 2014 در کشور چین رقم خورده است؛ به اشتراک‌گذاری دوچرخه‌های هوشمند از طریق استارت‌آپ‌ها که البته با واکنش خوبی از سوی مردم چین همراه بوده است. البته از آن زمان تاکنون 217شهر دنیا از این استارت‌آپ‌ها استفاده کرده‌اند و حالا نوبت ایران است تا با تمام دغدغه‌های زیست‌محیطی‌اش قدم در این راه بگذارد. این دوچرخه‌ها کاملا هوشمند طراحی شده‌اند و با انواع معمولی آن‌ها تفاوت دارند.

با موبایلتان به‌جای تاکسی دوچرخه کرایه کنید
تفاوت این دوچرخه‌ها با آنچه تاکنون توسط شهرداری انجام می‌شده، در این است که شهرداری تنها در محل‌های تعبیه‌شده اقدام به اجاره دوچرخه می‌کند و راکب باید دوچرخه را در همین محل‌ها تحویل دهد. اما دوچرخه‌های اشتراکی به‌واسطه قفل هوشمندشان، این امکان را دارند تا در هر مکانی، پارک و از طریق نقشه تعبیه‌شده روی اپلیکیشن،‌ متقاضی بعدی برای دریافت دوچرخه، اقدام و آن را تحویل بگیرد. گفتنی است که از لحظه تحویل دوچرخه زمان اجاره‌گیری، مسافت طی‌شده، میزان کالری مصرف‌شده توسط راکب و حتی میزان کربن اکسیدی که به‌خاطر استفاده نکردن از خودرو در هوا انتشار پیدا نمی‌کند، محاسبه و مشخص می‌شود.

هزینه دوچرخه های اشتراکی
هزینه‌ای که برای این سرویس درنظر گرفته‌شده است، در همان حدی است که برای استفاده از اتوبوس و تاکسی در داخل شهر پرداخت می‌شود، بنابراین در مسافت‌های کوتاه عملا مقرون به‌صرفه‌تر از دیگر وسایل‌نقلیه عمومی خواهد بود. مدیرعامل بیدود البته اشاره‌ای نیز به شیب خیابان‌های تهران و مشکلاتی که می‌تواند برای راکبان غیرحرفه‌ای دوچرخه در پایتخت داشته باشد نیز می‌کند و می‌گوید: استفاده از دوچرخه‌های برقی قطعا جزو برنامه‌های آتی ما، در کمتر از یک‌سال آینده است، اما در حال حاضر برنامه اصلی ما پوشش نقاطی از شهر است که خیابان‌های شیب‌دار نداشته باشند. بیدودسوارها با تکیه بر تکنولوژی استفاده‌شده در این دوچرخه‌ها، دیگر دغدغه ای برای دزدیده شدن دوچرخه‌ای که به امانت گرفته‌اند، نخواهند داشت و آنگونه که مدیرعامل این استارت‌آپ جدید می‌گوید، ‌بیدود در صورت سرقت دوچرخه تمام مسئولیت آن را برعهده خواهد گرفت.

دوچرخه‌های بیدود در روزهای بارانی قفل می‌شوند
راندن در هوای بارانی و برفی شاید دغدغه خیلی از دوچرخه‌سوارها باشد. نکته جالب اینجاست که دوچرخه‌های بیدود در روزهای اندکی از طول سال که امکان استفاده از دوچرخه مهیا نیست، با اعلام قبلی توسط اپلیکیشن، ‌قفل و غیر قابل استفاده می‌شوند.


اما شهری مانند تهران به چه تعداد دوچرخه اشتراکی نیاز دارد؟

سوالی که بابایوسفی در پاسخ به آن می‌گوید: بر اساس آمارهای تهیه‌شده در چین،‌ به‌ازای ورود هر 27کاربر جدید به سیستم یک دوچرخه به ناوگان اضافه می‌شود. بر همین اساس، پیش‌بینی ما این است که تهران ظرفیت ۱۲۰‌هزار دوچرخه اشتراکی را دارد و در حال حاضر این تعداد دوچرخه در انبارهای شرکت موجود است.

مجله دوچرخه و طبیعت

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of