تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

از لس‌آنجلس تا تهران: آیا دوچرخه‌سواری راه‌حلی برای کلان‌شهرهاست؟ نگاهی به گزارش BBC

لس‌آنجلس، پایتخت فرهنگ خودرو در آمریکا، در تلاش است با توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، تغییری اساسی در حمل‌ونقل شهری ایجاد کند. این گزارش که توسط بی‌بی‌سی تهیه شده، به چالش‌ها و فرصت‌های این مسیر پرداخته است. اما آیا تهران هم می‌تواند از این تجربه بهره بگیرد؟


آیا خطوط ویژه دوچرخه می‌توانند لس‌آنجلس، شهر عاشقان خودرو را دگرگون کنند؟

ریگان موریس – بی‌بی‌سی نیوز، گزارش از لس‌آنجلس

لس‌آنجلس، شهری که به بزرگراه‌های شلوغ و مسابقات خیابانی خودروهای کلاسیک مشهور است، مدت‌ها به‌عنوان پایتخت فرهنگ خودرو در آمریکا شناخته شده. اما آیا این شهر می‌تواند تا پیش از المپیک تغییر کند؟

با داشتن آسمانی آفتابی در بیشتر طول سال، برخی معتقدند لس‌آنجلس مکانی ایده‌آل برای دوچرخه‌سواری است.
“این شهر برای دوندگان، دوچرخه‌سواران و فعالیت‌های بیرونی عالی است، اما به‌طور کلی، ما به خودروهایمان وابسته‌ایم و به سرعت نیاز داریم،” می‌گوید دامیان کوویت، مدیر اجرایی سازمان خیابان‌ها برای همه (SAFE).

چالش‌های تاریخی و برنامه‌های آینده

لس‌آنجلس که با وسعتی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع گسترده شده، به خاطر تراکم ترافیکی بی‌پایانش مشهور است. در حالی که شهرهایی مانند نیویورک و بوستون به حمل‌ونقل عمومی روی آورده‌اند، در لس‌آنجلس این فرهنگ هرگز به‌طور کامل جا نیفتاده است؛ تنها حدود ۷٪ از مردم برای رفت‌وآمد به کار از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

با وجود آب‌وهوای ایده‌آل، تنها حدود ۱٪ از مردم لس‌آنجلس با دوچرخه رفت‌وآمد می‌کنند. اما با انتظار حضور صدها هزار تماشاچی برای جام جهانی ۲۰۲۶ و المپیک ۲۰۲۸، چیزی باید تغییر کند تا حمل‌ونقل در شهر آسان‌تر شود.

گروه های دوچرخه سواری؛ افزایش امنیت و کسب مهارت

برنامه “۲۸ پروژه تا ۲۰۲۸” که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، با هدف گسترش گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و ایجاد خطوط دوچرخه شکل گرفت. از آن زمان، خطوط جدید دوچرخه‌سواری در شهر در حال افزایش هستند.

مخالفت‌ها و چالش‌ها

با وجود این، برخی از ساکنان لس‌آنجلس نسبت به این تغییرات مقاومت می‌کنند و معتقدند که خطوط دوچرخه‌سواری ترافیک خودروها را بدتر می‌کند. به‌عنوان مثال، دارین درابینگ، مدیرعامل یک قبرستان، مخالف خطوط دوچرخه‌سواری نزدیک محل کارش است و می‌گوید این تغییرات باعث افزایش ترافیک در زمان مراسم‌های خاکسپاری می‌شود.

“هر جا که این طرح اجرا شده، شکست خورده است. فقط باعث افزایش ازدحام و ناامیدی مردم می‌شود،” او می‌گوید.

در برخی موارد، این خطوط موفق نبوده‌اند. در شهرستان گلندیل، خطوط دوچرخه پس از شکایت‌هایی در مورد ترافیک بیشتر حذف شدند.

تغییرات امیدبخش

با این حال، برخی از مردم، مانند میمی هولت، از بازگشت به دوچرخه‌سواری حمایت می‌کنند. او که به دلیل ترس از رانندگان سریع خیابان‌های شلوغ لس‌آنجلس، دوچرخه‌سواری را کنار گذاشته بود، دوباره تصمیم گرفت برای بهبود سلامتی‌اش از دوچرخه استفاده کند.

“اگر تنها یک مسیر متصل وجود داشت، من همیشه از آن استفاده می‌کردم،” او می‌گوید و امیدوار است شهر مسیرهای دوچرخه‌سواری را به هم متصل کند.

آینده‌ای روشن؟

شهردار لس‌آنجلس، کارن بس، پیش‌بینی می‌کند که تغییرات در حمل‌ونقل این شهر تأثیری پایدار خواهد داشت. با این حال، از ۲۸ پروژه برنامه‌ریزی‌شده، تنها پنج پروژه تکمیل شده و ۲۳ پروژه در حال پیشرفت است.

رابطه تاریخی دوچرخه و حقوق برابری زنان(فمینیسم)

با وجود دریافت ۹۰۰ میلیون دلار از دولت بایدن برای پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی، برای دستیابی به اهداف برنامه، منابع مالی بیشتری مورد نیاز است.

آیا لس‌آنجلس می‌تواند در فرهنگ وابستگی به خودرو تغییر ایجاد کند؟ زمان نشان خواهد داد.

لینک گزارش: https://www.bbc.com/news/articles/c3vrzelzdrlo


چالش‌های مشترک تهران و لس‌آنجلس

لس‌آنجلس شهری است که به خودرو وابستگی زیادی دارد و مانند تهران با مشکلات زیر مواجه است:

  1. ترافیک سنگین: خیابان‌های پرتردد و ازدحام خودروها، دوچرخه‌سواری را به یک چالش تبدیل کرده‌اند.
  2. نبود زیرساخت‌های کافی: مسیرهای امن و متصل برای دوچرخه‌سواری محدود است.
  3. مقاومت شهروندان: برخی مردم معتقدند که ایجاد خطوط دوچرخه‌سواری باعث افزایش ترافیک و کاهش کارایی خیابان‌ها می‌شود.

الهام از پروژه‌های لس‌آنجلس

در سال‌های اخیر، لس‌آنجلس پروژه‌ای با عنوان “28 پروژه تا 2028” را آغاز کرده است که هدف آن، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی پیش از بازی‌های المپیک است. در تهران نیز می‌توان از این تجربه الهام گرفت و پروژه‌هایی مشابه برای گسترش خطوط دوچرخه‌سواری اجرا کرد.

 

چه چیزی برای تهران قابل‌اجراست؟

تهران با وجود تفاوت‌هایی در ساختار شهری، می‌تواند از درس‌های لس‌آنجلس استفاده کند:

  • ایجاد مسیرهای متصل: همان‌طور که دوچرخه‌سواران لس‌آنجلس به “جزیره‌های جدا از هم” خطوط دوچرخه‌سواری اشاره کرده‌اند، در تهران نیز لازم است مسیرهای موجود به یکدیگر متصل شوند.
  • آموزش عمومی: برای تغییر نگاه مردم به دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک حمل‌ونقل پاک و اقتصادی، آگاهی‌بخشی ضروری است.
  • جلب مشارکت مردم: نظرسنجی‌ها و مشاوره با شهروندان می‌تواند از مقاومت در برابر تغییرات بکاهد.
چرا دوچرخه سواران ایران دوپینگ می کنند!

پرسش از شما

به نظر شما، آیا تهران هم می‌تواند تجربه موفق لس‌آنجلس را تکرار کند؟
چه اقداماتی برای افزایش ایمنی و جذابیت دوچرخه‌سواری در شهر ما ضروری است؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا