تبلیغ
راهنمای سفر با دوچرخه (سایکل توریست)

طراحی مسیر برای سفر با دوچرخه

آیدین غفار نژاد مهربانی / کتاب سفر با دوچرخه

طراحی مسیر برای سفر با دوچرخه به خودی خود به اندازه خود سفر جذاب است. وقتی که برای اولین بار می خواهید از طریق نقشه مسیر حرکت خود را بیایید ممکن است تا حدی گیج کننده باشد ولی نگران نباشید ما مجموعه ای از شگردها را اینجا گرد آورده ایم که توسط آن می توانید بهترین مسیرها را بیابید.

چک کردن هوای هر فصل در منطقه مورد نظر شما می تواند تاثیر قابل توجهی در لذت بردن شما از برنامه پیش رو داشته باشد. شما می توانید در هر شرایط آب و هوایی به سفر خود ادامه دهید به شرطی که قبلا برای شرایط مورد نظر پیش بینی و آمادگی لازم را داشته باشید.

طراحی مسیر برای سفر با دوچرخه2

همیشه در نظر داشته باشید: بهترین زمان برای گردشگری عمومی در هر منطقه حتما بهترین زمان برای مسافرت با دوچرخه نیست. ممکن است شما ترجیح دهید خارج از فصل اصلی منطقه مسافرت کنید. زمانی که خلوت تر است، پروازهای ارزانتری می توانید پیدا کنید و آب و هوا نیز به اندازه کافی خوب و قابل قبول است. تا کجا می توانید بروید : ما فرمول ساده ای داریم برای تخمین مسافتی که می توانیم در یک سفر با دوچرخه در هر روز طی کنیم. ابتدا ما باید مقدار مسافتی را که انتظار داریم بطور متوسط در هر روز طی کنیم تخمین بزنیم. برای ما این مسافت در حدود ۸۰ کیلومتر است که با توجه به بالا و پایین مسیر می تواند ۲۰ کیلومتر بیشتر یا کمتر شود. اگر به تازگی سفر با دوچرخه را شروع می کنید مسافت حدود ۶۰ کیلومتر را در نظر بگیرید. سپس ما این مقدار متوسط را در ۵ ضرب می کنیم تا مقدار متوسطی را که در هر هفته می توانیم طی کنیم به دست آید.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

این محاسبات تقریب خوبی از مقدار مسافتی که می توانیم طی کنیم با شرایط آب و هوایی مختلف و زمانی استراحت و تماشا در بین مسیر به ما می دهد. اگر برای رسیدن به مقصد، پرواز گرفته ایم در هر انتهای سفر یک روز بدون دوچرخه در نظر می گیریم تا بتوانیم کارهایی نظیر بسته بندی یا مونتاژ مجدد دوچرخه، رفعخستگی پرواز و تعیین جهت در محل جدید را انجام دهیم.

نقشه خوبی تهیه کنید

وقتی دنبال بهترین مسیرها برای دوچرخه سواری هستید یک نقشه خوب می تواند بسیار مفید باشد. نقشه هایی با مقیاس1:5000.000 – 1:200.000 می توانند دید خوبی در خصوص عوارض زمین و راه های فرعی مسیر ارائه دهند. این نقشه ها را اگر بخواهید برای مسیرهای طولانی تهیه کنید ممکن است گران باشند ولی برخی مواقع ممکن است بتوانید اطلسی از نقشه های مسیر مورد نظرتان را به قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب پیدا کنید. در این صورت می تواند صفحات مورد نیازتان را جدا کرده و استفاده نمایید.

اگر علاقه مند به استفاده از ورژن های الکترونیکی نقشه ها هستید گزینه مناسب برای شروع استفاده از گزینه ایست که این روزها همه برای کاربردهای روزانه خود از آن بهره می گیرند : گوگل مپ. ولی آیا این برنامه می تواند یک مسیر عالی برای دوچرخه سواری پیشنهاد دهد؟ خیر. مسیر ارائه شده توسط گوگل مپ را به عنوان طرحی اولیه در نظر بگیرید که با استفاده از نقشه های کاغذی و ابزارهایی که در زیر معرفی می کنیم بهتر خواهد شد.

برای شروع گزینه ماهواره در گوگل مپ می تواند در برآورد و شناسایی وضعیت مسیر بسیار موثر باشد (مثلا شانه مناسب جاده برای رکاب زدن) و یا بتوان جایی میان درخت ها را به عنوان محلی مناسب برای چادر زدن شناسایی کرد.

برای اینکه از گوگل مپ یک قدم جلوتر بروید می توانید سایت هایی مانند Ride With GPS و BikeHike و Cycle Route را هم امتحان کنید. همه اینها بر مبنای گوگل مپ کار می کنند ولی امکاناتی مانند ایجاد راهنماها، پروفیل ارتفاعی مسیر و ترک های قابل دانلود از مسیر نیز در این برنامه ها گنجانده شده است. طرح کلی مسیر

ویژگی های همسفر خوب

اولین باری که از نقشه استفاده می کنید شروع به ایجاد طرح کلی از مسیر خود نمایید. شما به دنبال نزدیک ترین مسیر مانند شراطی که با ماشین سفر می کنید نیستند ولی در نظر داشته باشید که مسیری را برگزینید که صدای خودروهای پشت سرتان در طول مسیر آزارتان ندهد.

در صورتی که مسیرهای مختلفی را در نظر دارید، می توانید در مورد دیدنیهای مسیر تحقیق کنید. محل های مناسب برای کمپ و جاهایی را که می توانید آب و غذا تهیه کنید را بررسی کنید. این اطلاعات را روی نقشه یا در دفترچه یادداشت خود یادداشت نمایید.

بعضی نشانه ها در نقشه هستند که می توانید به آنها هم توجه کنید. مثلا قله کوه ها مارک می شوند و یا تغییر رنگ در نقشه ها برای نشان دادن برخی عوارض زمین مانند منابع آب و… مورد استفاده قرار می گیرد.

دور سد طالقان – مسیر طراحی شده در نرم افزار ridewithgps

سفر اجرا شده گروه گردنه مه آلود – آبان ماه ۹۵ با توجه به اینکه اکثر قسمت های این مسیر، آسفالته و قابل شناسایی توسط نرم افزار است، به راحتی می توان این مسیر را نرم افزار طراحی

نمود. نمودار تغییرات ارتفاع زمین در پایین نقشه دیده می شود.

قبل از سفر وضعیت هوا را چک کنید

نمودار

اگر مسیر شما به سمت بالادست و سرچشمه رودخانه هاست مسیرتان قطعا سربالا خواهد بود. دانستن این نکات می تواند در برآورد شما از مسیر کمک کننده باشد.

برنامه ریزی

بعضی از مردم برنامه های سفر خیلی دقیق را دوست دارند و می خواهند طول مسیر هر روز و محل شروع و پایان آن به خوبی مشخص باشد. برخی دیگر فقط شروع و پایان مسیر را مشخص می کنند بعلاوه برخی نکات مهم در میانه مسیر، و ادامه برنامه ریزی را به روند سفر می سپارند. ما روش دوم را پیشنهاد می کنیم. با برنامه ریزی بیش از حد، شما موارد پیش بینی نشده و اتفاقاتی را که معمولا باعث افزایش تجربه دوچرخه سواری می شوند از دست خواهید داد. شما دوست دارید دعوت برای صرف زمان با دوستی جدید را بپذیرید یا در گرمای روز در جاده خود را جلو برانید فقط برای اینکه به مقصد تعیین شده آن روز برسید؟ | تنوع، مهم و کلیدی است.

نکته آخر در مورد برنامه ریزی: تمرکز بر روی تجربیات و احساسات کمک می کند تا سفری هیجان انگیز و دوست داشتنی داشته باشید. وقتی شما در برنامه تان ۳ روز دوچرخه سواری دور از آبادانی را گنجانده اید حتما برای روز چهارم روزی برای استراحت در شهری نسبتا بزرگ را تدارک ببینید تا بتوانید دوش بگیرید و خودتان را به غذای خوبی مهمان کنید. پارک های ملی جاهای خوبی هستند که دوچرخه را کنار بگذارید و برای یک روز، به پیاده روی و کوهنوری بروید.

مسیرهای ساحلی، فرعی های زیادی دارند که به شما اجازه می دهند مناظر بی نظیری را فقط چند کیلومتر دورتر از دریا و اقیانوس کشف کنید.

روش های مسیریابی

۱- از تجربیات دیگران استفاده کنید.

اکثر کسانی که قدم در راه سفر با دوچرخه می گذارند، در ابتدا هیچ دیدگاهی از مسیرهایی که می توانند طی کنند ندارند و صرفا در بهترین حالت مناطق را می شناسند. برای مثال ممکن است کسی تصمیم بگیرد سواحل جنوب ایتالیا را با دوچرخه طی کند. در این حالت ممکن است اطلاعات کلی در خصوص جغرافیای منطقه و شهرها، آب و هوا، تاریخ و فرهنگ منطقه داشته باشد. قطعا این اطلاعات اگرچه الزامی و مفید اند به تنهایی برای طراحی مسیر مناسب، کافی نیستند. در این شرایط، یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها، استفاده از تجربیات کسانی است که این مسیرها را طی کرده اند. اگر توانستید کسانی را بیابید که مسیر مورد نظر را با دوچرخه طی کرده باشند که یک قدم دیگر جلوترید.

سایت wikiloc

تجربه سفر با دوچرخه را ندارید!؟ نگران نباشید
wiciloc
تصویری از صفحه جستجوی سایت .Wikiloc در این جستجو، برنامه های دوچرخه

یکی از بهترین ابزارها برای جستجوی این مسیرها، سایت wikiloc است. این سایت، وظیفه دریافت و ارائه اطلاعات سفرها را بر عهده دارد. گردشگران می توانند با استفاده از دستگاههای سواری کوهستان در محدوده شمالی ایران فیلتر شده است. GPS و یا گوشی های تلفن همراه، مسیر حرکت خود را ضبط کرده و به همراه اطلاعات چند رسانه ای شامل عکس، فیلم، متن، موقعیت های نقاط مختلف با توضیحات و.. در این سایت به اشتراک بگذراند. در حال حاضر گنجینه بسیار ارزشمندی از مسیرها و سفرهای مختلف در این سایت گردآوری شده است. این اطلاعات بر حسب مناطق، بر حسب وسیله مورد استفاده، مسافت، سختی مسیر و.. دسته بندی شده و قابل فیلتر بندی و جستجو هستند.

اگر منطقه ای را برای سفر در نظر دارید کافی است بر روی نقشه، منطقه مورد نظر را زوم کنید تا سفرهایی که در آن ناحیه صورت گرفته است نمایش داده شود. می توانید در این نتایج، دوچرخه سواری را فیلتر کنید تا صرفا سفرهایی که با دوچرخه انجام شده است نمایش داده شود. با کلیک بر روی هر یک از این سفرها می توانید اطلاعات مربوط به آن را ببینید. در صورت تمایل می توانید فایل GPS مسیر را هم دانلود نموده و بر روی گوشی تلفن هراه یا دستگاه مسیریاب خود مورد استفاده قرار دهید.

در برخی مواقع، گردشگران در خصوص مقصد سفر تصمیمی نگرفته اند و صرفا دنبال برنامه ای با مشخصات معین برای اجرا هستند. مثلا کسی به دنبال تجربه دوچرخه سواری با سختی متوسط در مسیر بالای ۲۰۰ کیلومتر است. در این حالت می توان كل محدوده ایران را در نقشه زوم کرد و این اطلاعات را در جستجو فیلتر نموده و نتایج مناسب را انتخاب نمود.

در این بحث کوتاه مجال برای توضیحات کامل در خصوص این نرم افزار نیست ولی با جستجو در اینترنت می توانید راهنماهای کاملی برای استفاده از این سایت خوب بیابید. در اولین قدم، اپلیکیشن این سایت را دریافت و روی گوشی تلفن همراه خود نصب نمایید. در ادامه با ثبت سفرها در این سایت، می توانید شما هم راهنمایی برای سایر گردشگران باشید.

٢- خودتان مسیر سفر را طراحی کنید.

نقش خطوط موازی در عکاسی از جاده های بیابانی

طراحی مسیر سفر در بیشتر مواقع به سادگی استفاده از اطلاعات مسیرهای آماده نیست. در طراحی یک مسیر قطعا می بایست اطلاعات کاملتری داشت. اگرچه در حال حاضر گوگل مپ به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی مسیر مورد استفاده است، ولی این نرم افزار بسیاری از نیازهای دوچرخه سواران را پاسخگو نیست. از میان برنامه های مختلفی که برای طراحی مسیر پیشنهاد می شود، ما سایت Ridewithgps را بیشتر مورد استفاده قرار داده ایم و در این سایت، کاربری آسان را در کنار مزایای خوب یکجا دیده ایم. لذا در حال حاضر در طراحی مسیرها از این سایت بهره می گیریم.

این سایت در واقع از نقشه هایی بهره می گیرد که در لایه های مختلف، ورودی هایی از گوگل و سایر نقشه ها دارد. پس در حقیقت این سایت ارائه دهنده نقشه نیست و صرفا ابزاری برای کار با نقشه ها ارائه می دهد.

Ridewithgps
تصویری از یک مسیر طراحی شده در سایت Ridewithgps در لایه کانتور ارتفاع، توازی مسیر با کانتورهای ارتفاع در اکثر قسمت های مسیر مشخص است.

در قسمت پایین نقشه، پروفیل ارتفاع مسیر قرار دارد.

در این سایت می توانید برای مبدا و مقصد و محدوده مشخص، مسیرهایی انتخاب نمود و اطلاعات جانبی بسیاری که در دوچرخه سواری کاربرد دارد را نیز برای این مسیرها دریافت کرد. می توان حق انتخاب مسیر را از میان مسیرهایی که قبلا در نقشه ها تعریف شده است به سایت داد و یا از روی نقشه ها، مسیر مورد نظر راعلامت زد. اولی بیشتر در مسیرهای عادی و اکثرا آسفالت مورد استفاده است. روش دوم برای کسانی که به طبیعت بکرتر علاقه مندند مورد استفاده بیشتری دارد. در این روش می توانید از تصاویر ماهواره ای، خطوط قهوه ای در زمینه سبز را که نشان دهنده جاده های خاکی هستند شناسایی کنید. آنها را پی بگیرید و حدس بزنید که در پی دره ها و تپه هایی که در این مسیر رد می کنید به کجاها خواهید رسید. می توانید از لایه های کانتور ارتفاع استفاده کنید تا از میان مسیرهای مختلف، مسیری را که کمترین بده بستان را دارد برگزینید. قدم به قدم که جلو می روید، اطلاعات شیب مسیر و ارتفاع کسب شده در هر نقطه هم نمایش داده می شود. اگر تصور خوبی از توان بدنی تان داشته باشید می توانید مسیرهایی را بچینید که کاملا منطبق بر توان بدنیتان باشد و از دوچرخه سواری متناسب با توانتان بیشترین لذت را ببرید. همچنان که در خصوص سایت Wikiloc نیز توضیح داده شد، می توانید با جستجویی ساده، اطلاعات کاملی در خصوص نحوه کار با این سایت بیابید. از راهنمای خود سایت هم می توانید بهترین استفاده را بکنید.

نقشه
تصویری از نقشه ماهواره ای مربوط به مسیر کوه های رنگی ایوانکی در سایت Ridewithgps. مسیرهای خاکی مربوط به معادن منطقه در تصاویر هوایی کاملا قابل تفکیک و تشخیص اند. در این سایت می توان مسیری را بر روی هر یک از این خطوط ترسیم نموده و اطلاعات مسیر را دریافت نمود.

بعد از اینکه مدتی در میان دره ها و تپه های این سایت بالا پایین رفتید، حقایق جالبی از مسیرها را کشف خواهید کرد. مثلا همیشه در امتداد رودخانه ها می توانید دنبال راه هایی باشید که در کنار رودخانه با فاصله ای کم می خرامند. رکابزنی در این مسیرها که مشرف بر رودخانه باشند بسیار لذت بخش است. مخصوصا هرچه رودخانه بزرگتر باشد، این مسیرها به آرامی و با شیب ملایمی سرازیر می شوند و برای رکابزنی های طولانی برای مبتدیان بهترین گزینه اند. در چشمه سار رودخانه ها شرایط متفاوت است. دره های تیز تر و شیبهای تندتری در این راه ها هستند. ولی کاهش ارتفاع سریع در این مسیرها هیجان انگیز و دوست داشتنی است. اگر مسیرتان از میان کوهستان می گذرد، راه را در امتداد حلقه های کانتورهای هم ارتفاع نقشه ها بجویید. این حلقه ها، نقاط هم ارتفاع را در نقشه مشخص می کنند. معمولا اجداد ما در ایجاد مسیرهای مالرو و خاکی، تلاش نموده اند که تا حد امکان از بالا و پایین رفتن در دره ها و کوهها پرهیز کنند و اگر مجبورند، کمترین شیب ها را برای این کار انتخاب کرده اند. با نگاهی دقیق در پستی و بلندی های منطقه، می توان حدس زد که کجاها احتمالا مسیر خاکی وجود دارد. بعد از اینکه حدسیات خودتان را با نقشه های ماهواره ای منطبق کردید و نوارهای خاکی رنگ در زمینه سبز را دقیقا در محلی که حدس زده بودید دیدید، شگفت زده خواهید شد.

نقشه2
تصویری از نقشه ماهواره ای مربوط به مسیر اورامانات. این مسیر مانند بسیاری از مسیرهای زیبای دیگر در امتداد رودخانه ای کشیده شده است. رودها، راهنماهای خوبی برای انتخاب مسیرهایی مناسب اند. این مسیر در سایت Ridewithgps طراحی شده است.

در صورتی که نقشه قابل اعتمادی از یک مسیر نیافتید و حتی گوگل مپ نیز اطلاعاتی در خصوص آن مسیر نداشت، در این صورت نقشه های ماهواره ای کمک بزرگی برای یافتن مسیر در چنین مکان های دورافتاده ای هستند. مسیرهای آفرود را از روی عکس های ماهواره ای بیابید. ترک جی پی اس آن را به همراه نشانه های مسیر در دستگاه جی پی اس خود ذخیره نمایید و از این داده در مسیر استفاده کنید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا