آموزش جامع تنظیم دنده جلو دوچرخه (تنظیم طبق عوض کن)


به منظور تنظیم دقیق دنده جلو یا همان طبق عوض کن دوچرخه که در زبان انگلیسی “Derailleur” عقب نامیده می شود، ابتدا باید بدانیم که چگونه دنده جلو کار می کند. این مقاله به شما کمک می کند تا درک اولیه ای از نحوه عملکرد دنده جلو دوچرخه پیدا کنید و بعد از آن آموزش تنظیم دنده جلو دوچرخه بصورت جامع ارائه خواهد شد.
جهت تنظیم دنده عقب دوچرخه “آموزش جامع تنظیم دنده عقب دوچرخه (تنظیم شانژمان)” را مطالعه نمایید.
مدل های مختلفی از دنده جلو دوچرخه وجود دارد اما همه آنها یک طراحی و عملکرد اساسی دارند و تنظیم آن از یک الگو اصلی پیرووی می کنند.
سه بخش اصلی تشکیل دهنده دنده جلو یا همان طبق عوض کن دوچرخه
دنده جلو دوچرخه “Derailleur” که در ایران به اسم طبق عوض کن شناخته میشود از سه بخش اصلی همانند شکل بالا تشکیل شده است.
1- بازو و بست نگهدارنده بدنه طبق عوض کن
بازوی نگهدارنده که بدنه اصلی دنده جلو دوچرخه یا همان طبق عوض کن را به بدنه دوچرخه متصل می کند می تواند به چند شکل باشد. 1- بصورت تسمه ای که دور بدنه دوچرخه قفل می شود. 2- بصورت بست مستقیم، که روی بدنه دوچرخه که از قبل بخشی برای اتصال طبق عوض کن در نظر گرفته شده است. 3- گهگاه بستی به روی میل توپ تنه که بسیار کم استفاده میشود. بیشترین استفاده در طراحی ها حالت اول و دوم است و بصورت کلی عملکرد یکسانی دارند و برای تظیم دنده جلو دوچرخه و یا همان طبق عوض کن تفاوتی ندارد و بصورت کلی این بخش وظیفه ثابت نگاه داشتن بدنه اصلی طبق عوض کن را دارد.
2- بدنه اصلی
بدنه اصلی از دو باند و دو محور تشکیل شده که به کمک یک فنر در داخل بدنه و کشیدگی کابل یا سیم دنده وظیفه تغییر دنده را دارد. بخش اصلی تنظیم دنده و پیچ های تنظیم در این بخش وجود دارد.
3-بازوی پایین
بازوی پایین طبق عوض کن همانند یک قفس در اطراف زنجیر تشکیل شده است این قفس به سیستم بدنه اصلی متصل شده است و شبیه به قرقره شانژمان عقب دوچرخه و به کمک کشیدن سیم دنده و فنر در داخل بدنه اصلی باعث وارد کردن فشار از سمت راست و چپ زنجیر میشود که این مکانیسم حرکت زنجیر را تغییر میدهد و آن راروی طبق بزرگ یا کوچک منتقل میکند که در نتیجه تغییر دنده را انجام می دهد.
رمپ های سینی طبق
تغییر دنده فقط در زمانی رخ میدهد که سوار دوچرخه یاشید و رکاب در حالت چرخش باشد. به دلیل فاصله اندازه زیادی که بین دو طبق وجود دارد تغییر دنده جلو و یا همان تغییر سینی طبق سخت تر از تغییر دنده عقب است. به همین دلیل روی طبق های مدرن و جدید رمپ هایی طراحی شده انده که در زمان تغییر دنده جلو کمک می کنند زنجیر راحت تر به دنده بالاتر و حتی پایین تر حرکت کند.
آشنایی با پیچ تنظیم “H-limit screw” و “L-LIMIT SCREW”
همانند شانژمان عقب دوچرخه روی دنده جلو دوچرخه یا همان طبق عوض دوپیچ تنظیم “H” و “L” در کنار هم (مطابق شکل) بالا وجود دارد. این دو پیچ ممکن است در روی بدنه اصلی یا در بالا و یا در جای دیگر از بدنه اصلی قرار گرفته باشند. این دو پیچ کمک می کنند تا دنده جلو دوچرخه برای حرکت بیش از حد درحالت بسته و حالت باز تنظیم شوند. بخش عمده تنظیم دنده جلو دوچرخه به تنظیم صحیح این دوپیچ بستگی دارد.
پیچ های تنظیم “H” و “L” برای جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به داخل و یا به سمت خارج به حالت تعلیق تنظیم می شوند.
پیچ اول “H-LIMIT SCREW” :
در تنظیم دنده جلو یا همان طبق عوض کن پیچ “H-LIMIT SCREW” ابتدا تظیم می شود. این پیچ برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد طبق عوض کن به داخل و فیکس کردن دنده روی سینی طبق کوچک است.
پیچ “H” محدودیت حرکت داخلی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ L باعث محدود کردن حرکت در سمت داخل می شود.
پیچ دوم “L-limit screw” :
“L-limit screw” برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد طبق عوض کن به خارج و فیکس آن بر روی سینی طبق بزرگ است.
پیچ “L” محدودیت حرکت خارجی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ L باعث محدود کردن حرکت در سمت راست می شود.
1- تنظیم موقعیت چرخشی
قبل شروع تنظیمات موقعیت دنده جلو یا همان طبق عوض کن را برسی کنید. برخی از مدل های طبق عوض کن، تنظیم ارتفاع یا چرخش محدود تری دارند. این مدل ها بر روی یک صفحه قرار می گیرند و تنظیم چرخش از پیش تعیین شده است و یا نیاز به تنظیم کمتری دارد. منتهی در بعضی از طبق عوض کن ها این تنظیم میبایست بصورت دستی کامل انجام شود مخصوصا آن سری از طبق عوض کن ها که پایه آنها بصورت بست، دور میله تنه بسته میشود. بنابراین برای اطمینان در ابتدا تنظیم چرخش و ارتفاع را برسی کنید.
قاب داخلی طبق عوض کن جلو باید تقریبا موازی با زنجیر باشد. اگر قاب موازی با زنجیر نباشد عملکرد تعویض دنده را به شدت تغییر می دهد. با شل کردن پیچ بست طبق عوض کن سعی کنید تا جای امکان مطابق شکل بالا قاب داخل طبق عوض کن و زنجیر را موازی کنید. با این حال در بعضی از مدلها اجازه سیستم های مستقلی طراحی شده اند که اجازه تنظیم چرخش را نمی دهند و با بستن طبق عوض کن روی دوچرخه خود تنظیم میشوند.
2- تنظیم ارتفاع
طبق عوض کن را در بزرگترین دنده یا همان بزرگترین سینی قرار دهید. در این حالت فاصله بین دندانه های سینی طبق با سطح پایین طبق عوض کن می بایست 1 تا 3 میلیمتر باشد.
3- آماده کردن دنده جلو و عقب برای تنظیم دنده جلو یا همان طبق عوض کن
در ابتدا مطابق تصویر بالا به وسیله شیفتر یا همان دسته دنده که روی فرمان قرار دارد دنده جلو را در کوچکترین سینی طبق و دنده عقب را در بزگترین خودرو قرار دهید.
4- تنظیم پیچ H-LIMIT SCREW
به حالت دنده حتما توجه کنید در این مرحله با تنظیم پیچ H-LIMIT SCREW باید تلاش کنید تا فاصله داخل سمت چپ قاب طبق عوض کن با زنجیر یک میلیمتر باشد. با چرخواندن پیچ H این فاصله را تنظیم کنید. اگر فاصله بیشتر باشد طبق عوض کن در زمان دنده دادن نمی تواند زنجیر را به سینی بزرگتر منتقل کند و اگراین فاصلی کمتر باشد زنجیر با قاب طبق عوض کند دچار استحکاک خواهد شد. سعی کنید این فاصله را بدرستی تنظیم کنید.
بهترین راه برای تنظیم این پیچ باز کردن سیم دنده است چرا که اگر سیم دنده کمی سفت باشد اجازه نمی دهد این پیچ بدرستی تنظیم شود. بنابر این سیم دنده را باز نمایید تا پیچ H را بتوانید به راحتی تنظیم کنید. بعد از اینکه پیچ H را تنظیم کردید مطابق متن پایین سیم دنده را ببندید.
5- تنظیم کشش سیم دنده
زمانی که فاصله قاب طبق عوض کن با زنجیر را بوسیله پیچ H تنظیم کردید می بایست کشش سیم دنده را تنظیم نمایید. سیم دنده را مطابق تصویر بالا تاجایی بکشید و سفت کنید که تنظیم فاصله بین قاب و زنجیر کم نشود.این نکته بسیار مهم است سیم دنده باید سفت شود ولی به هیچ عنوان نباید به مقداری کشیده شود که فاصله قاب با زنجیر کم شود و از بین برود. ابتدا سیم را بوسیله پیچی که به طبق عوض کن متصل شده است جم کنید و سپس برای تنظیم میلیمتری از پیچ تنظیم روی شیفتر را همان دسته دنده کمک بگیرید.
6- تنظیم پیچ L-limit screw
بعد از آنکه مراحل جمع کردن سیم اضافه را انجام دادید باید به وسیله شیفتر یا همان دسته دنده طبق عوض کن را مطابق تصویر بالا در بزرگترین سینی و دنده عقب را روی کوچکترین خودرو قرار دهید. حالا باید سعی کنید بوسیله پیچ تنظیم L فاصله داخل سمت راست قاب طبق عوض کن با زنجیر یک میلیمتر باشد. در این مرحله اگر فاصله بیشتر باشد در زمان تغییر دنده به سینی بزرگتر احتمال افتادن زنجیر از طبق بالا میرود و اگر این فاصل کمتر باشد زنجیر در زمان تغییر دنده به سینی بزرگتر منتقل نمیشود.
7- تنظیم مجدد کشش سیم دنده برای قرار گرفتن صحیح زنجیر روی سینی وسط طبق قامه
حال اگر طبق قامه سه سینی دارد و یا دوچرخه سه دنده در جلو دارد باید این تنظیم و بازنگری را انجام دهید. مطابق تصویر بالا طبق عوض کن و یا همان دنده جلو دوچرخه را در سینی وسط را همان دنده وسط و دنده عقب دوچرخه را در بزرگترین خودرو قرار دهید. به تصویر بالا توجه کنید! فاصله داخل سمت چپ قاب طبق عوض کن با زنجیر یک میلیمتر باید باشد. اگر در مرحله کشش سیم دنده بدرستی انجام شده باشد در این مرحله هم این فاصله درست خواهد بود. اگر در این مرحله این فاصله کمی بیشتر است می توانید با چرخواندن پیچ کشش سیم دنده که روی شیفتر یا همان دسته دنده است این فاصله را تنظیم نمایید.
سلام وقت بخیر و ممنون از پاسختون من طبق عوض کن رو چک کردم لقی به اون شکل نداره فقتی فشار میاری بهش ی بازیه کوچولو داره که فکر کنم طبیعی باشه چندتا عکس گرفتم که ایمیل میکنم براتون تعویض… بیشتر بخوانید
زنجیر دوچرخه شما هم بسیار خشک و بدون روغن است. خشک بودن زنجیر باعث فرسودگی زودهنگام آن خواهد شد و خودرو عقب و طبق قامه دوچرخه را دچار فرسودگی می کند. برای برسی سلامت زنجیر دوچرخه پیشنهاد می کنم آموزش… بیشتر بخوانید
سلام درمورد زنجیر هم تست اولیه کشش زنجیر رو انجام دادم تقریبا اندازه عکسی که برای آموزش زنجیر گذاشتین کشیده میشه دیگه نمیدونم خرابه یا نه تشکر میکنم از راهنماییاتون
سلام بر شما. لطفا سوال هر آموزش را در صفحه مدنظر خود قرار دهید. روش اول و دوم بصورت تقریبی فرسودگی زنجیر را مشخص می کند، اگر فاصله خالی بین زنجیر و سینی بزرگ مطابق تصویر آموزش “چه زمانی یک… بیشتر بخوانید
سلام چشم ولی چون تو ارسال مطالب گویا مشکلی هست اینطور شد چون بارها پیامی به من ایمیل شد که ارسال مطلب انجام نشد باز عذر خواهی میکنم و اینکه نظرتون رو در مورد عکسهای ارسالی دوم لطف بفرمایید
سلامت باشید، ممنون برای اطلاع از وجود مشکل در ارسال پیام، حتما برسی می کنیم. متاسفانه عکسهایی برای بار دوم دریافت نکردم! لطفا دوباره ارسال کنید.
سلام فکر کنم اینم سومین یا چهارمین پیام هستش که میفرستم ولی ارسال نمیشه و چندین سری هم ایمیل زدم که گویا اونها هم به دستتون نمیرسه
سلام، تصاویر که ارسال کردید واضح نیستند، آیا تنظیم بخش دوم ((۲- تنظیم ارتفاع)) را انجام دادید؟ و مشکل برطرف شد؟
سلام دوست عزیز، پیامهای شما را در وب سایت دریافت می کنیم و آنها ثبت شده اند منتهی از طریق ایمیل عکس جدیدی دریافت نکردیم! که برای آن پاسخی ارائه دهیم. ایمیلی هم که برای آن تصاویر را ارسال کردید… بیشتر بخوانید
سلام براتون عکسهارو میل کردم ولی گویا مشکلی هست دستتون نمیرسه
ممنون زنجیر دوچرخه رو تازه شستم روغن هم زدم و با دستمال پاک کردم اضافیشو ولی باز روغن میزنم
سلام دوست عزیز، خواهش میکنم. تصاویر ارسالی دیدم. به تصویر دوم که ارسال کردید دقت کنید. فاصله بین طبق عوض کن با سینی بزرگ باید یکی باشد و یا نزدیک بهم. ولی فاصله طبق عوض کن شما در بالا بسیار… بیشتر بخوانید
بله مشکل حل شد ولی احساس میکنم قسمت پاین فک پایین یکم بالاتره نمیدونم حالا مشکل داره یا نه سعی میکنمعکسهای واضح تر بگیرم بفرستم براتون ولی خب مجبور شدم دوباره تنظیم کنم طبق عوض کن رو
تغییر در فاصله پایین و بالای طبق عوض کن و سینی بزرگ از ابتدا وجود داشت. این دقیقا همون مشکل فنی طبق عوض کن دوچرخه شما است. تنظیم فاصله بالا از پایین مهم تر است با تنظیم فاصله بالا مشکل… بیشتر بخوانید
سلام من دوچرخم 2 طبقه.الان باید چکار کنم
سلام دوست عزیز، در بالا توضیح داده شده است. کافی است طبق عوضکن را روی سینی کوچک و سینی بزرگ تنظیم نمایید.
سلام می خواستم بدونم میشه که دنده ی جلو رو قفل کرد ویا اگر قفل بود چه جوری بازش کنیم
درود بر شما. بله امکان قفل شدن طبق عوض کن و یا همان دنده جلو دوچرخه وجود دارد. 1- دو پیچ تنظیم H و L بیش از حد بسته شده اند: 1- باید دو پیچ را که در آموزش بالا… بیشتر بخوانید
مورد شماره 4 که تنظیم پیچ اچ هست نوشتید 0.05 میلیمتر که فکر میکنم اشتباهه. لطفا تصحیح بفرمایید. ممنونم.
درود بر شما
تصحیح شد.
درود بر شما شهاب عزیز. تصحیح شد.
سلام
شیفتر دنده طبق عوض کن که روی فرمان سمت چپ قرار دارد روی دنده 3 قفل نمیشه یعنی فقط بین دنده 1 و 2 شیفت انجام میگیره، اگه امکان داره برای رفع این مشکل راهنمایی کنید.
ممنون
سلام. به احتمال بسیار پیچ L-limit screw بیش از حد سفت و بسته شده است. این پیچ را کمی باز کنید. در آموزش بالا تنظیم این پیچ توضیح داده شده است.
سلام. پیچ های اچ و ال هرچقدر که باز و بسته کنم دنده عوض کن اصلا تکون نمیخوه تا بتونم فاصله اش رو با زنجیر تغییر بدم. اصلا پشت این دو پیچ هیچ چیزی وجود نداره و پیچ همینجوری واسه… بیشتر بخوانید
فقط زمانی که شانژمان در پایین ترین نقطه و یا در بالاترین نقطه قرار گیرد تاثیر بستن و بازکردن پیچ های L و H مشخص میشود.
دوست عزیز من طبق آموزش شما هرچی پیچ های اچ و ال رو میچرخوندم هیچ اتفاقی نمی افتاد. ولی با مراجعه به منابع خارجی دیدم که مثلا برای شانژمان گفته دنده رو روی کوچکترین دنده قرار بدین و سیم دنده… بیشتر بخوانید
سلام شهاب عزیز. فرایندی که انجام دادید کاملا صحیح است و ما سعی کردیم در آموزش همین موضوع را توضیح دهیم. بازبینی در متن آموزش را انجام دادیم و مواردی که اشاره کردید را روان تر توضیح دادیم. ممنون از… بیشتر بخوانید
سلام. من کلا دنده های جلو و عقب رو تنظیم کردم و مشکلی ندارم. اما یه سوال برام پیش اومده. وقتی دنده های جلو و عقب رو در حالت غیر استاندارد قرار میدم (یعنی هر دو دنده جلو و عقب… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. متوجه منظور شما شدم. نکته اول: تنظیم کارخانه ای وجود ندارد. دوچرخه ها در ایران مونتاژ و توسط مکانیسین های ایرانی تنظیم می شوند. درباره پرسش دوم شما باید عرض کنم که می شود طبق عوض کن… بیشتر بخوانید
ممنونم. ضمن تشکر بابت آموزش های خوب شما که من بدون هیچ اطلاعات قبلی با آموزشهای شما دوچرخه ام رو تنظیم کردم، الان بعد تلاش های مکرر و طاقت فرسای من! بدین صورت شد که در دنده جلوی متوسط هر… بیشتر بخوانید
درود بر شما و پشتکارتان. حالت استراحت شانژمان جلو، قرار گرفتن روی کوچکترین سینی طبق و همچنین در شانژمان عقب قرار گرفتن روی کوچکترین خودرو است. بصورتی که شانژمان در جمع ترین حالت خود قرار گیرد.
سلام من وقتی دنده جلو دوچرخه را روی دو می گذارم و دنده عقب را روی شیش یا هفت زنجیر به طبق عوض کن بر خورد می کند باید چکار کنم
سلام دوست عزیز. اگر منظور شما از دنده شش و هفت خودروهای بزرگتر هستند، احتمالا سیم طبق عوض کمی بیش ار حد کشیده شده است.
این آموزش شاید برایتان مفید باشد.
https://docharkhehmag.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%88-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%af%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d9%88%da%86%d8%b1%d8%ae%d9%87/
سلام من هر چقدر پیچ هایLوH رو می چرخونم هیچ تغییری توی طبق به وجود نمیاد! وقتی هم می خوام با سیم تنظیم کنم همه ی سینی ها تنظیم نمی شن مثلا با سیم طبق رو روی سینی کوچیک تنظیم… بیشتر بخوانید
سلام علی عزیز. بسیار مهم است که آموزش را مرحله به مرحله بصورت صحیح انجام دهید.تاثیر باز و بسته شدن پیچ H و L فقط در بازترین و بسته ترین حالت طبق عوض کن قابل مشاهده است. ابتدا سیم بازکنید.… بیشتر بخوانید
سلام. برای اون قسمت اولیه که سیمو باز میکنیم من هرچی پیچHرومیچرخونم به دیواره عوض کن نزدیک نمیشه این به این معناست که خرابه ولی وقتی L رومیچرخونم عوض کن کمی تغییر میکنه میشه راهنمایی کنید
سلام اون قسمت که سیمو باز میکنیم باید Hروتنظیم کنیم هرچی من پیچو بازبسته میکنم تاثیری نداره یعنی عوض کن خرابه ولی وقتی Lرو می چرخونم عوض کن جابه جا میشه میشه راهنمایی کنید
از زیر طبق عوض چک کنید که با بستن کدام پیچ طبق عوض تغییر حال می دهد.
سلام محمد عزیز. در مدلهای مختلف طبق عوض کن ممکن است جای پیچ ها متفاوت باشد. یک پیچ در پایین ترین حالت، طبق عوض کن را تنظیم می کند و یک پیچ در بالاترین حالت. نکته: اگر سیم را کامل… بیشتر بخوانید
ممنون ازراهنماییتون
سلام خسته نباشید من همه مراحلو انجام داد دنده من از این قدیم هاست(۱۵ درجه ای) تو چرخ کوچیک و متوسط خیلی خوب کار میکنه صدا نمیده ولی تو چرخدنده بزرگ توی هر دور دوتا صدا میده خودمم از تو… بیشتر بخوانید
سلام. 1-معمولا تنظیم دنده اگر خطا جزئی داشته باشه در خودرو های کوچک خوب عمل می کند اما هر چقدر به سمت خودروهای بزرگ حرکت کند خطا بیشتر میشود. 2- بخش دوم پرسش شمارو متوجه نشدم. “از حدود۴۵ ۵۰ تا… بیشتر بخوانید
سلام واقعیتش زنجیر من تو طبق ها چپ راست بازی میکنه 1-تو طبق کوچیک زنچیر ارتفاعش کمه بازوی طبق عوض کن گشاده اون قسمت هر چه قدر زنجیر بازی کنه به سطح داخلی بازوی طبق عوض کن نمیخوره 2-تو طبق… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. متاسفانه مطالب گویا نیستند و ما متوجه پرسش شما نمی شویم.
عکس و فیلم خود را بر روی یکی از “وب سایتهای آپلود عکس” بارگذاری نمایید و لینک آنها را ارسال کنید شاید بتوانیم راهنمایی کنیم.
سلام قربان مشکل برطرف شد فقط یه سوال: چرا سیم دنده طبق عوض کن در مقایسه با سیم شانژمان خیلی خیلی سخت کشیده میشه یه جوری که کم مونده دسته دنده بشکنه(منظورم موقعی که به سینی های بزرگتر چنجیر انتقال… بیشتر بخوانید
سلام مهدی عزیز. بصورت کلی فنر طبق عوض کن بدلیل شکل قرار گیری آن از فنر شانژمان بسیار محکم و سخت تر است. دلایلی نظیر مدل طبق عوض کن، خرابی سیم و روکش و حتی خشکی آن میتواند تاثیر گذار… بیشتر بخوانید
سلام. ممنون از آموزش خوبتون. الان دنده ها تقریبا درست عوض میشن منتها من یه مشکلی هست: زنجیر از طبق وسط به طبق بزرگ و بالعکس درست جا به جا میشه اما از طبق وسط به طبق کوچک جا به… بیشتر بخوانید
سلام طاها عزیز. باید کلیه موارد را بررسی کنید اما بصورت کلی یا سیم دنده بیش از حد کشیده شده است که اجازه نمیدهد طبق عوض روی سینی یک قرار گیرد و یا پیچ H بیش از حد صفت است.
سلام، ممنون بابت آموزش های ارائه شده.
شانژمان عقب دوچرخه من در پایین ترین خودرو صدای خفیف شبیه چلق چلق داره و دنده عوض کن جلو در مسیر ناهموار صدا پیدا میکنه. ممنون میشم راهنماییم کنید.
درود بر شما. پیشنهاد می کنیم آموزش “تنظیم دنده عقب دوچرخه” را از ابتدا مطالعه نمایید. یا کشش سیم باید تنظیم شود و یا پیچ H نیاز تنظیم دارد. آموزش مطالعه بفرمایید متوجه مشکل خواهید شد. 2- در بعضی از… بیشتر بخوانید
سلام من فنر شانژمان جلوی دوچرخه در رفته چکار کنم باید کلشو عوض کنم
سلام. در بیشتر مواقع قابل تعمیر است. به یک مکانیسین دوچرخه تان را نشان دهید.
با عرض سلام و خسته نباشید خواستم بیگم که بنده یک دو چرخه دارم که دنده جلو یا امون دنده رکاب کار میکنه سفت است ممنون میشم اگر راهنماهی کنید
بااحترام فیظی .
سلام دوست عزیز. بصورت کلی دنده جلو بدلیل شکل طراحی آن از دنده عقب سفت تر است. برای بررسی دقیق لازم است که دوچرخه توسط مکانیسین بازدید شود.
سلام خسته نباشید من یه دوچرخه دارم افتاده زمین فقط رو خودرو یک و دو و سه رو دنده هفت جواب میده بقیه یا رکاب زدن زیاد میشه یا زنجیر می پرونه
راهنمایی کنید تورو خدا خواهش می کنم
سلام سبحان عزیز. اگر بعد از زمین خورد دچار این مشکل شده است احتمال دارد که گوشواره شانژمان کج شده باشد. آموزش زیر را مطالعه بفرمایید.
https://docharkhehmag.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%98%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%82%D8%A8-%D8%AF%D9%88/
طبقه عوض کن من به هیچ کدوم از اون ۲ شکلی که بالا نشون داده نیستش مدلش sunrun42t هستش من گیج شدم مگه میشه!
سلام کیارش عزیز. در برندهای مختلف طبق عوض کن ها کمی در طراحی با هم متفاوت هستند. اما اگر خوب دقت کنید همه آنها از یک سیستم پروی می کنند و در تمامی آنها پیچ تنظیم H و L وجود… بیشتر بخوانید
من وقتی شیفتر جلو رو میزنم خیلی سفته و باید نیروی زیادی بهش وارد شه تا عوض شه. مشکلش چیه؟؟؟
سلام دوست عزیز. بصورت کلی بدلیل حالت قرارگیری فنر جلو دنده، تغییر دنده جلو سفت تر از دنده عقب است. در رده های بالاتر طبق عوض کن این سفت بودن کمتر میشود. البته مواردی چون خشک بودن بین کابل دنده… بیشتر بخوانید
دنده جولوی چرخ روی یک نمیره گیر می کنه به دنده ولی نمیره
سلام احمد رضا عزیز
آموزش بالا را مطالعه نمایید. و اگر پاسخ خود را پیدا نکردید بفرمایید تا راهنمایی کنیم.