استانداردهای زنجیر دوچرخه
در اين مقاله، مباني سازگاري زنجير دوچرخه بررسی شده تا به شما كمك كند با نحوه انتخاب یک زنجير مناسب براي دوچرخهتان و نحوه تشخیص یک زنجیر فرسوده و نهایتا تعویض زنجیر فرسوده آشنا شويد
پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه بخش اول این آموزش، بخش دوم آموزش (چه زمانی یک زنجیر فرسوده را تعویض کنیم؟) که همراه با فیلم آموزشی است را مطالعه کنید.
اطلاعات اوليه
زنجيرهاي دوچرخه از چند جفت صفحات خارجي و داخلي از جنس فولاد ساخته شدهاند كه توسط پرچهايي به يكديگر متصل گشتهاند. هر جفت صفحه داخلي توسط يك غلطك از يكديگر جدا شده و استوانه (ميخ) پرچ، خیلی محکم ميان دو صفحه خارجي پرس شده است. اين استوانه، آزادانه در محور صفحات داخلي و غلطك ميچرخد.
همه زنجيرهاي دوچرخه مدرن با استاندارد «گام نيماينچي» ساخته شدهاند، به اين معني كه فاصله اسمي هر ميخ پرچ با ميخ پرچ بعدي، نيماينچ است. دندانههاي خودرو نيز براي پذيرش زنجيرهاي دوچرخه، با همين استاندارد نيماينچي تعبيه شدهاند. با اينحال، نكته مذكور به اين معني نيست كه همه مدلهاي زنجير از همه توليدكنندگان با يكديگر قابل تعويض هستند.
دو نوع اصلي از زنجيرهاي دوچرخه وجود دارد:
1- زنجيرهاي تكسرعته
2- زنجيرهاي دندهاي
1- زنجيرهاي تكسرعته
زنجير تكسرعته متداول، براي دوچرخههايي با يك خودرو روي طبق قامه و خودروي ديگري روي چرخ، طراحي شده است. پهناي ميخ پرچ در اين زنجيرها بهطور اسمي، يكهشتم اينچ يا 3.3 ميليمتر است. زنجيرهاي تكسرعته براي انتقال روي مجموعه خودروهاي متعدّد در عقب دوچرخههاي دندهاي طراحي نشدهاند.
2-زنجيرهاي دندهاي
زنجير دوچرخههاي دندهاي براي حركت از يك خودرو به خودرو ديگر طراحي شدهاند و در استانداردهاي طراحي متفاوتي عرضه ميشوند. در هنگام انتخاب يك زنجير، اولين نكتهای که باید به آن توجّه کرد، تعداد خودروهاي عقبي دوچرخه است. مجموعه خودروهاي عقبي با 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11 و 12 خودرو ساخته شدهاند. با افزايش تعداد خودروهاي توپي چرخ عقب، فاصله ميان خودروها كاهش مييابد؛ درنتيجه، با افزايش تعداد خودروهاي عقب، زنجيرها بايد باريكتر شوند.
زنجيرهاي دندهاي، «زنجير سه سيودوم اينچي» ناميده ميشوند. البته اندازهگيري مذكور واقعي نيست زيرا ممکن است زنجيرهاي دندهاي مدرن اندازه متفاوتي داشته باشند.
دوچرخه هایی که دنده های آنها در داخل توپی چرخه عقب تعبیه شده اند، زنجير آنها همچنان يك زنجير تكسرعته نامیده ميشود. اين زنجيرها با نام زنجير يكهشتم اينچي نيز شناخته میشوند. طول ميخ پرچ در زنجيرهاي يكهشتم اينچي تقريباً 9 ميليمتر است.
بعضي از عرضهاي اسمي اندازهگيريشده بين ميخ پرچ ميان زنجيرها، عبارتند از:
■ 12 خودرو عقب: 5.3 ميليمتر
■ 11 خودرو عقب: 5.5 ميليمتر
■ 10 خودرو عقب: 6 ميليمتر
■ 9 خودرو عقب: 6.5 تا 7 ميليمتر
■ 6، 7 و 8 خودرو عقب: 7 ميليمتر
علاوه بر كاركرد زنجير روي خودروهاي عقب و شانژمان، زنجير بايد با طبقهاي قامه جلو نيز سازگار باشد. طبقهاي قامه نيز براي سرعتهاي گوناگوني طراحي شدهاند تا شاخصی را براي استفاده از زنجيري با پهناي مناسب ارائه کنند. فاصله میان طبقهاي قامه جلويي براي يك سيستم زنجير 8 يا 9 سرعته، نسبتاً عريض خواهد بود. استفاده از زنجير باريك 10 يا 11 سرعته ممکن است به گير کردن بین دو طبق قامه در طول فرآيند تعويض دندهها منتهي شود.
توليدكنندگان سيستم دنده، زنجيرهاي خود را براي كار با طبق، خودروهاي عقب و سردندهها به شکل يك سيستم طراحي ميكنند. زنجيرها، شكل صفحه جانبي، اندازهها و ارتفاعهاي گوناگوني دارند. اين تفاوتها ممکن است باعث ایجاد تنوع عملكرد تعويض دنده میان برندها و مدلهای گوناگون شود.
بخش دوم آموزش (چه زمانی یک زنجیر فرسوده را تعویض کنیم؟) که همراه با فیلم آموزشی است را مطالعه کنید.