راهنمای جامع تعمیر و سرویس سیستم ترمز روغنی شیمانو (ترمز هیدرولیک دوچرخه)

آموزش جامع تعمیر و سرویس ترمز دیسک هیدرولیک دوچرخه شیمانو از معتبرترین وب سایت تعمیر و نگهداری دوچرخه تهیه شده و توسط مترجم فنی مجله دوچرخه و طبیعت آماده سازی شده است این آموزش در 6 بخش به ترتیب زیر آماده شده است.
1- آشنایی با استانداردها و بخشهای مختلف ترمز دیسک
2- آموزش تعویض روغن ترمز دوچرخه
3- آموزش هواگیری روغن ترمز دوچرخه
4- آموزش تعویض لنت ترمز هیدرولیک دوچرخه ( همراه فیلم آموزش/ به زبان اصلی)
5- آموزش تنظیم لنت ترمز هیدرولیک دوچرخه
6- آموزش تمیز کردن صفحه دیسک و لنت چرب
آشنایی با بخشهای مختلف ترمز دیسک روغنی شیمانو
1- استاندارد محل نصب ترمزهای دیسک
محل نصب رايج کالیپرهای ترمز دیسک بر روی فریم و دوشاخ دوچرخه، معمولان با دو استاندارد بينالمللــــــــي(International Standard) و (Post Mount) شناخته ميشود. دو استاندارد با فاصله حفره های متفاوت بر روی دوشاخ و فریم در نظر گرفته شده است. در استاندارد اول از دو حفره نصب با فاصله 51 ميليمتر از يكديگر استفاده ميشود (شکل اول) و پيچهاي نصب کالیپر در وضعيت عمود بر سطح صفحه ديسك قرار ميگيرند که معمولان از این استاندارد در عقب دوچرخه یعنی روی فریم استفاده می شود. در سیستم نصب دوم پيچهاي نصب در آن موازي با سطح صفحه ديسك قرار ميگيرند و حفرههاي نصب نيز 74 ميليمتر از يكديگر فاصله دارند(شکل دوم). کالیپرهاي ترمز طراحيشده براي سيستم نصب پست ميتوانند با استفاده از تبديلهاي خاصي (شکل سوم) براي سيستم استاندارد بينالمللي نیز بهکار گرفتهشوند.
2- آشنایی با عملکرد سيستمهاي ترمز روغن یا هیدرولیک
سيستمهاي ترمز روغنی، يك پيستون در كتي ترمز دارند كه پيستون اصلي يا Master نامیده میشود. اين پيستون، مايع یا روغن ترمز را از طريق لوله مُهروموم شده ترمز به مجموعه ديگري از پيستونها در کالیپر فشار ميدهد كه پيستونهاي پيرو يا Slave نام دارند. پيستونهاي پيرو، لنتها را روي صفحه ديسك فشار ميدهند. به این دلیل كه مايع روغن، فشرده يا خم نميشود، سيستمهاي ترمز روغني عملكرد بسیار بهتری نسبت به سيستمهاي مكانيكي یا همان ترمزهای دیسکی سیمی دارند.
آموزش تعویض روغن ترمز دوچرخه
آشنایی با مایع ترمز روغنی یا همان هیدرولیک دوچرخه
چرا باید روغن یا همان مایع تروز تعویض شود؟
با گذشت زمان، مايع ترمز با گرد و خاك و رطوبت، آلوده شده و بايد تعويض شود. استفاده از نوع صحيح مايع براي يك ترمز خاص اهميت حياتي دارد. بعضي از توليدكنندگان سیستم ترمز روغنی از روغن معدني مخصوص بهعنوان مايع ترمز استفاده ميكنند، درحاليكه عده ديگري از مايع ترمز اتومبيل براي اين منظور بهره ميگيرند. نوع مايع توسط توليدكننده مشخص ميشود. برای ترمزهای هیدرولیک شیمانو حتما باید از روغن مخصوص شیمانو استفاده شود، عدم استفاده از روغن ترمز شیمانو باعث پوسیدن واشرهای درزبندی در کوتاه مدت میشود. هرگز نبايد انواع مختلف مايع ترمز را با يكديگر تركيب كنيد. استفاده از مايع نامناسب ميتواند به ساختار آببندي لوله روغن آسيب جدی رسانده و باعث خرابي ترمز شود. مايع ترمز اتومبيل، ردهبنديهايي مانند 3 يا 4 دارد؛ براي آگاهي از ردهبندي توصيهشده براي سيستم ترمز خود به اطلاعات ارائهشده توسط توليدكننده مراجعه كنيد. مايع ترمز اتومبيل، سوزشآور و سمي است. هنگام كار با اين نوع مايع مراقب باشيد كه با بخش خارجي كتي ترمز يا کالیپر، دوچرخه يا پوست بدنتان تماس پيدا نكند. توصيه ميكنيم از دستكشهاي محافظ مانند دستكشهاي مكانيكی استفاده نماييد.
همه متعلقات و اتصالات شیلنگ سيستمهاي روغني بايستي از نظر نشت مايع و چكه، بررسي شوند. بهعلاوه، دوچرخه نبايد بهصورت وارونه قرار بگیرد، زيرا ممكن است هوا وارد خطوط ترمز شود. اگر دوچرخه وارونه بوده است، آن را پيش از استفاده چند دقيقه در وضعيت عادي قرار دهید، سپس كتيهاي ترمز را با محکم کشیدن، آزمايش كنيد.
توليدكنندگان ترمز، سيلندرهاي روغنی کالیپریها را سازگار با سيلندر تعبيهشده در كتي ترمز طراحي ميكنند. قطر سيلندر و فاصله حركت (ضربه) آن ميتواند بين برندهاي مختلف، متفاوت باشد. پيش از تركيب كتيها و کالیپریهاي مختلف، اطلاعات ارائهشده توسط توليدكنندگان آنها را بررسي كنيد. گرم شدن مايع ترمز باعث منبسط شدن آن ميشود. سيستمهاي ديسك روغنی از يك سيستم ذخيره استفاده ميكنند كه شامل يك كيسه است تا امكان انبساط مايع ترمز را فراهم سازد. بعضي مدلها يك كيسه محبوس در كتي ترمز دارند، اما گروه ديگري از يك «سيستم باز» بهره ميگيرند.
فرآيند تعويض روغن ترمز مدلهاي XTR، XT، Deore و Saint شيمانو به ترتيب زير است:
قبل از شروع کار یک پکیج تعویض روغن از برندهای معتبر تهیه کنید. هنگام سرويس ترمزهاي روغني، در شرايط تميز كار كنيد. قطعات سيستم روغني مانند كيسه مخزن را تميز و دور از گرد و خاك نگهداريد.
1- دوچرخه را روي پايه تعمير قرار داده و چرخها را جدا كنيد.
2- لنتهاي ترمز را جدا كنيد تا از آغشته شدن آنها به مايع ترمز جلوگيري نماييد. (نیازی نیست مطابق شکل زیر کالیپر ترمز را از روی فریم باز کنید).

3- ابتدا مطابق با استفاده از يك اهرم پلاستيكي مانند تالیور لاستيك چرخ، هر دو پيستون را به داخل بدنه کالیپر فشار دهيد. سپس مسدودكننده ترمز #Y8CL18000 شيمانو را به جاي لنتها نصب كنيد. اگر اين مسدودكننده را در اختيار نداريد، ميتوانيد يك آچار شش ضلعي 10 ميليمتري و یا حتی تعدادی کارت وزیت هم را جايگزين آن کنید.

4- جلوه دوچرخه را بلند کنید تا لوله روغن از کالیپر ترمز تا مخزن، يك شيب پيوسته رو به بالا داشته باشد. كتي ترمز را روي فرمان بچرخانيد تا سطح بالايي مخزن موازي با سطح زمين قرار گيرد.

5- ابتدا یک آچار رینگی مناسب را بری روی پیچ سوپاپ هواگيري کالیپر بگذارید و بعد از آن دریچه پلاستیکی سوپاپ هواگيري کالیپر را بردارید و سپس لوله هواگيري را به انتهاي سوپاپ هواگيري کالیپر متصل كنيد. كيسه پلاستيكي را به انتهاي اين لوله متصل كنيد تا مايع اضافي در آن جمع شود.
در بعضی از کالیپرهای جدید پیچ سوپاپ هواگيري از دریچه سوپاپ هواگيري جدا شده است بنابر این لوله هواگیری را بر روی دریچه هوا گیری نصب کرده و در مرحله های بدی برای باز کردن درچه هوا گیری از پیچ هواگیری که در چند سانتیمتری این درچه قرار دارد استفاده نمایید.

6- گرد و خاك را از كتي ترمز پاك كرده و درپوش تانك مخزن را تميز كنيد. درپوش تانك مخزن را باز نماييد.

7- سرنگ مخصوص را بر روی دریچه مخزن پیچ نمایید. استفاده از یک سرنگ معمولی کار را کمی برایتان سخت خواهد کرد البته ابزارها و قیف هایی برای این کار طراحی شده اند که از آنها هم می توانید استفاده نمایید.

8- اگر می خواهید تمام روغن را تعویض نمایید در این مرحله سوپاپ هواگيري روي بدنه کالیپر را يك دور شل كنيد تا روغن قدیمی از لوله هواگيري که بر روی سوپاپ هواگيري که در مرحله پنج نصب کرده بودید خارج شود و در داخل کیسه پلاستیکی ریخته شود.

9- سرنگ را با روغن پر نگهداريد. و روغن جدید را بوسیله سرنگ نصب شده داخل مخزن اصلی روی کتی ترمز وارد کنید، براي پمپ كردن مايع در امتداد شیلنگ، كتي ترمز را فشار داده و رها كنيد. تا زماني كه مايع خروجي از سوپاپ هواگيري شفاف و تميز نشده، به فشار دادن و رها كردن كتي ترمز ادامه دهيد. دوباره سطح مايع را بررسي نموده و در صورت افت سطح مايع در تانك مخزن، مايع بيشتري اضافه كنيد.
سپس سوپاپ هواگيري روي بدنه کالیپر را ببنديد.


10- كتي ترمز را مكرراً فشار داده و رها كنيد. به اين ترتيب حبابها در تانك مخزن ظاهر خواهند شد و ممكن است سطح مايع افت كند.
سرنگ را با مايع پر نگهداريد. از يك اهرم غيرفلزي براي ضربه زدن در امتداد لوله مايع استفاده كنيد تا هر حباب هواي گيرافتاده در خط را براي بالا آمدن به سمت مخزن، هدايت نماييد.
11- كتي ترمز را با كشيدن امتحان كنيد. در نهايت وقتي كتي ترمز را ميكشيد، سفت و محكم خواهد شد. اگر هيچ مقاومتي در برابر كشيدن كتي ترمز وجود ندارد، پيچ هواگيري را باز كرده و به فرآيند قبلي ادامه دهيد یا فرآيند هواگیری پایین را دنبال کنید تا روغن بصورت کامل به سيستم پمپ شود.
آموزش هواگیری روغن ترمز هیدرولیک
هواگيري يك سيستم روغني، شامل حذف هوايي است كه در خطوط و کالیپرها باقی مانده است.
آیا ترمز دیسک روغنی شما نیاز به هواگیری دارد؟
زمانی که ترمز میگیرید، ارتباط پيستون اصلي در کتی با مخزن، بسته است اما وقتي که ترمز نمیگیرید و كتي در وضعيت كاملاً باز قرار ميگيرد، اين مسير نيز باز ميشود. در همه سيستمهاي روغني، بسيار مهم است كه هيچ هوايي در مسير لولهكشي و خطوط بين کالیپر و پيستون كتي ترمز وجود نداشته باشد. حبابهاي هوا در اين خط فشرده شده و باعث ميشوند وقتي ترمز میگیرید و كتي ترمز با قدرت كشيده ميشود، ترمز ضعيفي داشته باشيد.
برای هوا گیری سیستم ترمز هیدرولیک به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید.
1- سوپاپ هواگيري را در مدت يك ثانيه باز كرده و ببنديد. توجّه كنيد كه آيا مايع خارجشده حاوي حبابهاي هوا است يا خير.
2- در صورت وجود حبابهاي هوا، درپوش تانك مخزن بر روی کتی ترمز را براي مدت كوتاهي باز كنيد تا حبابها خارج شوند.
3- تانك مخزن را بررسي كرده بعد از خارج شدن حباب ها و در صورت نياز روغن اضافه کنید.
4- مكرراً كتي ترمز را فشار داده و رها كنيد. اگر حرکت كتي ترمز، سفت با مقداري مقاومت در پایان است، ديگر هوايي در خط باقي نماننده و سيستم كاملاً هواگيري شده است.
5- بررسي كنيد كه تانك مخزن تا بالا پر شده باشد. بايد انتظار داشته باشيد كه مقداري مايع اضافي از كتي ترمز بيرون بريزد.
6- پس از هواگيري، شیلنگ را از سوپاپ هواگيري جدا كنيد. كتي ترمز و کالیپر را از هرگونه مايعي تميز كنيد.
تنظيم مجدد لنتهاي ترمز و پیستون ها
اگر بهنظر ميرسد كه لنتهاي ترمز روي صفحه ديسك كشيده ميشوند و ترازبندي مجدد نيز از اين وضعيت جلوگيري نميكند، ممكن است پيستونها نياز به تنظيم مجدد داشته باشند. اين فرآيند مستلزم استفاده از يك شيم در کالیپر براي تنظيم است. شيمانو اين قطعه را با شماره #Y8CL1200 در هنگام خريد يك سِت ترمز جديد عرضه ميكند. ميتوانيد از يك ماده سخت و صاف با ضخامت صفحه ديسك بهعنوان جایگزین استفاده كنيد. همچنین آچارهاي مخروطي Park Tool مانند آچار مخروطي دوسر DCW 1-4 با پهناي صفحات ديسك انطباق داشته و ميتوانند جايگزين فاصلهدهنده لنت ترمز شوند.
آموزش تعويض لنت ترمز
آموزش تصویری تعویض انواع لنت دوچرخه به زبان اصلی / یو.تو.یوب
لنتهاي ترمز پس از مدتي استفاده، ساييده و باريك ميشوند. اكثر توليدكنندگان مشخصات حداقل ضخامت لنت ترمز خود را اعلام ميكنند. براي لنتهاي شيمانو، وقتي ضخامت ماده لنت (بدون احتساب نگهدارنده لنت) به كمتر از 0.9 ميليمتر ميرسد، بايد تعويض شوند. لنتهاي قديمي را در هنگام جداسازي بررسي كنيد. ساييدگي غيريكنواخت لنتها ميتواند نشانهاي از عدم تنظیم کالیپر و صفحه ديسك باشد.
ممكن است لنتهاي ديسك جديد به يك دوره «سوزاندن» (Burn-in) نياز داشته باشند. حلالهاي مورد استفاده در فرآيند توليد، در اين دوره بر اثر گرماي حاصل از ترمز ميسوزند. به اين ترتيب، عملكرد ترمز پس از دوره مذكور بهبود مييابد.
فرآيند تعويض لنت ترمز براي مدلهاي XTR، XT، Deore و Saint شيمانو به ترتيب زير است:
1- دوچرخه را روي پايه تعمير قرار داده و چرخها را جدا كنيد.
2- گيره پيچ نگهدارنده لنت را خارج نموده و پيچ نگهدارنده لنت را باز كنيد.
3- لنتها را با فشار دادن آنها به طرف خارج و خلاف جهت ميل توپ چرخ، جدا نماييد. به جهت فنر برگرداننده لنت در بين لنتها توجّه داشته باشيد. اين فنر به جدا شدن لنت از صفحه ديسك در طول فرآيند ترمز، كمك ميكند.
4- ناحيه پيستون داخل کالیپر را تميز كنيد. از يك دستمال تميز و حلالي ملايم مانند الكل ايزوپروپيل براي تميز كردن سطوح پيستون و داخل بدنه کالیپر استفاده کنید.
5- با استفاده از يك اهرم پلاستيكي مانند تالیور لاستيك چرخ، هر دو پيستون را به داخل بدنه کالیپر فشار دهيد(شکل شش). دقت كنيد ناحيه نزديك به مركز پيستون را فشار داده و از فشار لبههاي پيستون خودداري کنید.
6- فنر بازگرداننده لنت را بين لنتهاي جديد قرار دهيد.
7- لنتها را در داخل کالیپر نصب كنيد. حفرههاي داخل لنتها و فنر را همتراز با حفره پيچ نگهدارنده لنت، تنظيم كنيد.
8- پيچ نگهدارنده لنت را در محل خود قرار داده و سفت كنيد.
9- تعویض لنت ترمز هیدرولیک به پایان رسید است. چرخ را نصب کنید و ترمز را با محکم فشار دهید و آزمايش كنيد. اگر احساس ميكنيد كتي ترمز نرم است، سيستم به هواگيري نياز دارد.
آموزش تنظیم لنت دوچرخه
مشاهده همترازي یا تنظیم لنت با صفحه ديسك در هر سيستم ديسكي ميتواند دشوار باشد.
يك كاغذ يا پارچه سفيد را پشت ناحيهاي كه به آن نگاه ميكنيد(شکل چهار)، قرار دهيد. در صورت امكان نور يك چراغقوّه را به كاغذ بتابانيد تا پسزمينه را روشنتر كند.

در ترمزهای دیسک روغني، فاصله بسيار نزديكي بين لنتها و صفحه ديسك وجود دارد و دامنه حرکتی بین آنها بسیار کم است. همترازي یا تنظیم کالیپر و لنت با صفحه ديسك براي دستيابي به عملكرد مناسب ترمز، حياتي است. فرآيند تنظیم کالیپر روغني XTR، XT، Deore و Saint شيمانو با استفاده از يك تبدیل یا قلاب تبديل، به اين صورت است:
براي کالیپریهاي نصبشده روي تبدیل، پيچهاي محكمكننده کالیپر را كاملاً شل كنيد (شکل پنج) . اين كار به کالیپر امكان ميدهد تا به طرفين حركت نمايد.

كتي ترمز را فشار دهيد تا لنتها روي صفحه ديسك محكم شوند و فشار را ادامه دهید. اين كار باعث ميشود کالیپر طوري حركت كند كه لنتها با صفحهديسك تنظیم شوند.
پيستونهاي لنت ترمز و کالیپر را بررسی كنيد. کالیپر را به سمت راست و چپ فشار دهيد تا در مركز صفحه ديسك قرار گيرد.
فشار روي صفحه ديسك را ادامه داده و پيچهاي نگهدارنده کالیپر را سفت كنيد.
كتي ترمز را رها كرده و اين ترازبندي ابتدايي لنت را بررسي کنید. بهطور ايدئال، لنتها بايد بدون هيچ سايشي از صفحه ديسك فاصله بگيرند و تنظیم شده باشند. با اين حال در بعضي از موارد ممكن است سايش خفيفی وجود داشته باشد که عموماً مشكلي براي عملكرد ترمز ايجاد نميكند. اگر وقتي چرخها را ميچرخانيد احساس ميكنيد حركت كندي دارند، دوباره پيچهاي نگهدارنده کالیپر را شل کنید و ترمز را مطابق بالا مجدد از نو تنظيم نماييد.
تنظیم لنت را با شل كردن كامل يكي از پيچها درحاليكه ديگري تنها كمي شل شده است، بهدقت تنظيم كنيد. اين وضعيت به شما امكان ميدهد کالیپر را درحاليكه پيچ محكمتر حكم محور را بازي ميكند، در جهت مورد نظر حركت دهيد.
اگر کالیپر ترمز شما مستقيماً به مقرهاي تنه و دوشاخ جلو پيچ شده است و واشر ندارد، بايد حتما از واشرها و شيمهاي باريك براي تنظيم کالیپر استفاده كنيد. و این مورد به ندرت اتفاق میوفتد و تقریبا تمامی دوچرخه ها ی جدید به صورت استاندارد این واشرهای تنظیم روی پیچ کالیپر را دارند. اگر کالیپر این واشر ها را نداشتند ميتوانيد يك واشر بانجو را بين مقر تنه يا دوشاخ جلو و بدنه کالیپر قرار دهيد.
واشرها را در محل خود قرار داده و پيچ نگهدارنده را سفت كنيد. همترازي لنت با صفحه ديسك را بررسي نموده و برحسب نياز تعداد واشرها را افزايش يا كاهش دهيد.
آموزش تمیز کردن صفحه دیسک و لنت چرب
بسیار شایع است که دوچرخه سواران با کثیف شدن صفحه دیسک و یا لنت ها مواجه شوند و این موضوع باعث ایجاد صدا در زمان ترمز گرفتن در حرکت و کاهش عملکرد ترمز دیسک خواهد شد هر چقدر که صفحه دیسک و لنتها کثیف و چرب تر شوند عملکرد ترمز کاهش بیشتری خواهد داشت. معولا در زمان شستشو و روغن کاری بیشترین احتمال چرب شدن صفحه و لنت وجود دارد. برای تمیز کردن آن ها چندین راه وجود دارد که آنها را به شرح زیر توضیح خواهیم داد.
1- استفاده از الکل صنعتی
بهترین روش برای شست شوی صفحه دیسک و لنت چرب استفاده از الکل صنعتی است. برای این کار لنت ها را از داخل کالیپر درآورده و با یک دستمال کاغذی آغشته به الکل صنعتی بخوبی روی لنت ها را پا کنید. توجه داشته باشید که برای انسجام دستمال کاغذی آن را چندین تا بزنید تا در زمان کشیدن روی لنت ها مقاومت آن بالا برود و به راحتی پاره نشود.
نکته مهم آن است که در این مرحله باید چندین بار دستمال کاغذی را تعویض نمایید و با آغشته شدن به الکل صنعتی این مرحله را به قدری انجام دهید که دستمال کاغذی در زمان تمیز کردن مجدد دیگر سیاه نشود. توجه داشته باشید که تا زمانی که روی لنت مرطوب به الکل است چربی آن را می توانید پاک کنید و به محض پریدن الکل چربی به سطح آن می چسبد.
بعد از آنکه لنتها را به خوبی تمیر کردید باید همان فرایند تمیز کردن را روی صفحه دیسک انجام دهید. دستمال را آغشته به الکل صنعتی کرده و هر دو طرف صفحه را در چند مرحله بخوبی تمیز نمایید تا زمانی که دستمال بعد از تمیز کردن سیاه نشود.
2- قرار دادن لنت ها روی حرارت مستقیم
توجه داشته باشید که جنس لنت ها بگونه ای است که روغن را درون خود می کشند بنابراین اگر لنت ها با مقدار زیادی روغن برخورد داشته باشند چربی را به درون خود می کشند و فرایندی که در بالا توضیح داده شده است جوابگو نخواهد بود. اگر چنین اتفاقی برای لنت ها افتاده باشد می بایست لنت ها را باز کرده و آنها را روی حرارت مستقیم شعله آتش قرار دهید با توجه به اینکه روغن منشا نفتی دارد این عمل روغن و چربی وارد شده را از لنت خارج کرده و می سوزاند.
بعد از آنکه این فرایند را انجام دادید عمل تمیز کردن با الکل صنعتی را برای لنت و صفحه دیسک انجام دهید.
توجه: داشته باشید که بعد از فرایند بالا چندین دقیقه زمان نیاز است که فرایند گرفتن ترمز بخوبی عمل کند. چند دقیقه در یک مسیر مسطح ترمز بگیرید بعد از گذشت حدودی ده دقیقه فرآیند ترمز گرفت به خوبی عمل خواهد کرد.
2- استفاده از خاک رس
این فرایند در زمانی پیشنهاد می شود که دسترسی به الکل صنعتی نداشته باشید. و در این روش احتمال آسیب رساندن به صفحه دیسک هر چقدر هم کم، وجود دارد. در این روش مقداری خاک رس بدون سنگ ریزه را با مقداری آب ترکیب کرده که ماده ای کرم مانند را تشکیل دهند. ماده کرم مانند را روی صفحه دیسک بمالید و سعی کنید در زمان حرکت به آهستگی ترمز بگیرید. سپس سفحه دیسک و لنت ها را بدون آنکه با دست آنها را لمس کنید بشویید.
3- موار دیگر
مواردی دیگر همچون سنباده زدن روی لنت و شستن با مایع ظرفشویی و یک اسکاچ نرم و یا ترکیب خاک اره با مایع ظرف شویی وجود دارد. که اگر مرحله اول استفاده از الکل را بخوبی انجام دهید به موارد دیگر نیاز ندارید.
سلام خسته نباشد. من چند وقت پیش کتی ترمزم به درخت خورد و خراب شد و دیروز یک ست کامل تهیه کردم و فقط کتی رو عوض کردم چون کتی مال سمت چپ ترمز عقب بود و اونی ک تهیه… بیشتر بخوانید
سلام، از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده می کنید؟ ۱_ اگر چنین باشه و شلنگ باز کرده باشید حتما سیستم باید هواگیری کنید. ۲_ معمولا صدای صفحه دیسک یا برای کثیف و چرب بودن لنت ها و صفحه دیسک هست و… بیشتر بخوانید
سلام ببخشید من ی خراب کاری کردم اومدم ترمزهارو درست کنم موقعی که لنت روی کالیبره نبود ترمز رو گرفتم پیستون سیلند زد بیرون مایع داخلش خالی شد حالا بردم به دوچرخه ساز حرفه ای دادم که خودشم دوچرخه سوار… بیشتر بخوانید
سلام، اتفاقهای این چنین زیاد پیش میاد. نگران نباشید. نخست امتحان کنید که سیستم ترمز به درستی هواگیری شده باشه، برای این کار ترمز بگیرید و ببینید دسته ترمز چقدر به فرمان نزدیک می شود! اگر به درستی هواگیری شده… بیشتر بخوانید
سلام وقت بخیر من دوباره با این دوچرخه ساز که به نوعی رفیقمونم هست تماس گرفتم و گفت که چند سری سیستم رو روغنشو خالی کردم دوباره پر کردم ولی هنوز جواب نگرفتم و اونی که میخوام نشده ترمز میگیره… بیشتر بخوانید
سلام، چرختون به یک متخصص بسپارید.
فروشگاه حسین زنجانیان، نزدیک ترین فروشگاه به شماست. از بچه های تیم ملی دانهیل هستند.
تهران میدان رازی خ قلمستان پاساژگلستان واحد210
021_55372599
سلام بزرگوار ممنون از سایت و مطلب خوبتون واقعا استفاده کردیم دمت گرم.ممنون میشم یه اوستا کار حرفه ای توی ارومیه بهمون معرفی کنی ترمز های من شیمانو روغنی هستش ممنونو موفق باشید
سلام دوست عزیز. سپاسگزاریم.
متاسفاه در ارومیه مکانیسین سراغ نداریم.
ممنون از اطلاعاتتون و وقتی که گذاشتین
خواهش می کنم، موفق باشید.
سلام و وقت بخیر آقا من باید دوچرخه سازه تماس گرفتم بعد دو یه روز به قول خودش نتونسته اون جوابیو که میخواد ازش بگیره یعنی میگه چند سری روغن پر کرده و خالی کرده ترمز کار میکنه ولی اونطور… بیشتر بخوانید
ممنون از توضیحتون پس منتظر میشم ببینم این تعمییرکار میتونه درستش کنه یا نه اگه نتونه باید ببرم جای دیگه چون من خودم وسایل هواگیری ندارم مجبورم ببرم جای دیگه
سلام
لنت های دوچرخه روغنی شده و صدا میده و ترمز ضعیف شده. چجوری و با چی تمیزش کنم.ممنون
سلام. بهتر هست با مایع شستشوی صفحه دیسک مانند الكل ايزوپروپيل که در آموزش بالا معرفی شده صفحه دیسک و لنت ها تمیز شوند. اگر موفق نشدید روش دیگری هم وجود دارد که بصورت علمی این روش را پیشنهاد نمیکنیم.… بیشتر بخوانید
سلام من ترمز هیدرولیک استفاده میکنم ترمزام خوب نمیگیره صدا هم نمیده بگم روغن ریخته چی کار کنم مثل قبل بشود.
سلام، در مرحله نخست لنت ها را برسی کنید به احتمال زیاد لنتهای ترمز به اتمام رسیده و باید تعویض شوند. در آموزش بالا نحوه تشخیص لنت فرسوده و تعویض آن توضیح داده شده است.
با سلام دوباره لنتام سالم هستن صداهم ندارن
سلام، مراحل زیر را به ترتیب چک کنید. ۱- دقت کنید که لنت و صفحه دیسک چرب نشده باشد. ( با ماده شستشوی مخصوص یا الکل ایزوپروپیل لنت و صفحه دیسک را تمیز کنید) ۲- دسته ترمز را چک کنید… بیشتر بخوانید
باسلام یعنی نیاز به هوا گیری نداره ودر ضمن دسته ترمز عقب میچسبه به فرمون ولی ترمز نمیگیره ودسته ترمز جلو نمیچسبه و ترمز نمیگیره
سلام. سیستم ترمز شما بصورت کامل باید سرویس شود. ترمز عقب نیاز به رگلاژ و شاید نیاز به اضافه کردن مایع و هواگیری داشته باشد. در ترمز جلو هم میبایست موارد زیر را کنترل کنید. ۱-لنت هارو برسی کنید. ۲-… بیشتر بخوانید
سلام وقتتون بخیر، و عرض احترام ببخشید چندتا سوال داشتم یکی اینکه وقتی ترمز جلو رو میگیرم احساس میکنم دوشاخ هم باهااش یه تقه میخوره ولی نمیدونم حتما از دوشاخه یا کرپی فرمون؟و اگه از فرمون باشه چقدر مجازم پیچ… بیشتر بخوانید
در جواب سوال دوم شما؛ سیستم توپی و مغزی خودرو کاملا از هم جدا هستند و نباید مشکل خاصی وجود داشته باشه، توپی عقب از چه برند و چه مدلی هست؟
و اینکه روی توپی فقط نوشته فوجی، مدل خاصی ننوشته دوچرخه فوجی مدل نوادا a1 هست، و یک چیز دیگه هم که فهمیدم موقع گرفتن ترمز جلو وقتی روی دوچرخه سوارم از بالا که نگاه میکنم لاستیک و طوقه حرکت… بیشتر بخوانید
کشیدگی لاستیک و طوقه به سمت چپ دوشاخ در زمان ترمز گرفتن در حرکت، طبیعی است. این مورد برای فشار و قدرت ترمز دیسک روی توپی و طوقه ایجاد میشه. و مشکلی به حساب نمیاد.
خب برای لقی کرپی فرمان چه باید کرد؟ و صدای جغجغه توپی عقب
پاسخ سوال اول را به دقت مطالعه کنید.
ممنون ببخشید اون موقع دقت نکرده بودم
خواهش می کنم. موفق باشید.
سلام من برای لقی ذکر شده مراحل رو انجام دادم و لقی از محل کرپی فرمان هستش حالا نمیدونم ساچمه هاش ریخته یا نه شل شده پیچش البته گفتم یکم که سفت کردمکمی گیریسش زد بیرون
سلام دوست عزیز. در جواب سوال اول شما؛ بصورت ثابت کنار دوچرخه مراحل زیر را انجام بدید تا مشخص بشه که مشکل لقی از کجا هست. دودستی فرمون و همچنین ترمز جلو محکم بگیرید و فرمون رو پشت سر هم… بیشتر بخوانید
بله ممنون چک میکنم و سوال دومم چی؟
با سلام
ببخشید من هفته پیش یک دوچرخه هیدرولیکی رپیدو خریدم.بنظرم ترمز ها مثل بقیه دوچرخه ها خوب عمل نمیکنه
و اینکه وقتی ترمز ناگهانی میزنی آخراش که دوچرخه میخواد وایسه،یذره میکوبه و صدا میده.
ممنون میشم جواب بدید.
سلام دوست عزیز. در مرحله نخست مطمئن هستید که ترمزتان هیدرولیک است؟ یعنی از سیستم روغن بجای کابل در آن استفاده شده؟ دوم آنکه زمانی که صفحه دیسک چرب و آلوده باشد در زمان ترمز گرفتن صدا میدهد.
سلام وقتتون بخیر ببخشین سیستم ترمز روغنی هواگیری شده پیستونم خوب عمل میکنه اما وقتی سوار میشی کتی ترمز فشار میدم اصلا ترمز نمیگیره لنت ها دو هم تعویض کردم کتی ترمز به فرمانم نزدیک نیست بعد سفتم هست اما… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز، به احتمال بسیار زیاد صفحه دیسک کثیف و چرب شده است. باید صفحه دیسک را با اسپری مخصوص شستشوی صفحه دیسک بشویید. البته در ایران فکر نمیکنم این اسپری را به راحتی پیدا کنید بنابر این می… بیشتر بخوانید
سلام بنظر شما چرا در سرعت بالا و دنده سنگین دوچرخه صدای قر قر میده؟!نیاز به سرویس داره؟!
سلام دوست عزیز، اگر در هنگام رکاب زدن این صدا ایجاد میشود به احتمال زیاد دنده عقب و یا جلو دوچرخه نیاز به تنظیم دارند. برای تنظیم دنده دوچرخه می توانید دو آموزش تنظیم دنده جلو و عقب دوچرخه که… بیشتر بخوانید
خیلی ممنون از فعالیت و اطلاعات مفیدی که در اختیار من گذاشتید.متشکرم.
خواهش میکنم. موفق باشید.
سلام.دیسک دوچرخه من خیلی صدامیده هرجامی برمش حتی نمایندگیش بردم گفت خوب میشه ولی الا ۱ سال داره میگزره ولی خوب نشده.چکارکنم میگه دیسکش چرب شده.یاهمون روغنی شده .۰کارکنم خوب بشه
سلام، در چه مواقعی، از کدام بخش و چه نوع صدایی میدهد!؟
سلام ممنون از سایت خوبتون ببخشید ترمز های دوچرخه من دیسکی روغنیه و وقتی که تازه سوار دوچرخه میشم وقتی ترمز عقب میگیرم صدایی مثل چک چک و جیر جیر آب میاد و دیسک جیر جیر میکنه ولی چند بار… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. به احتمال زیاد لنت ترمز دیسک شما به اتمام رسیده است. زمانی که لنت ترمز به پایان رسیده باشد لنت ها به صفحه دیسک نزدیکتر میشوند و در این زمان اگر ترمز بگیرید روغن داخل سیسم روغن… بیشتر بخوانید
سلام
صدا از دیسک عقب میاد و انگار که جریان روغن قطع و وصل میشه.
ولی دوچرخه رو تازه خریدم!
ممکنه لنت قدیمی انداخته باشن روش؟!
مدل ترمز دیسک دوچرختون چی هست؟ و چند وقته که از این دوچرخه استفاده می کنید؟ وقتی ترمز میگیرید و صدا میده ترمز خوب عمل می کنه؟ یا صدا قطع شد تازه ترمز عمل می کنه؟
مدلش nutt هست.حدود یک ماهه که از این دوچرخه استفاده میکنم.بله عملکردش کاملا خوبه فقط صدا میده.
معمولا فقط با ایجاد صدا مشکل خاصی بوجود نخواهد آمد. اما برای اطمینان با مشاهده فزیکی کالیپر عقب را چک کنید که لنت ها بدرستی در جای خود قرار گرفته باشند. (در آموزش با به صورت کامل توضیح داده شده… بیشتر بخوانید
سلام ببخشید روغن ترمز مینرال از کجا میتونم بخرم
سلام دوست عزیز. روغن ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مینرال است که از دوچرخه فروشی ها معتبر برندهای اصلی و نمایندگان فروش شرکت صبا دوچرخ می توانید تهیه کنید. ۲_ روغن ترمز ماشین زانتیا هم از نوع مینرال است که آن… بیشتر بخوانید
سلام من میخواستم که لنت ترمز چرخ عقب را تنظیم کنم، اما به اشتباه پیچ آلن مربوط به روغن را باز کردم، این باعث شد تا چند قطره ای از حجم روغن درون سیستم ترمز بیرون بریزه. الان موقع ترمز… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. صدا ایجاد شده برای آلوده شدن صفحه دیسک به مایع روغن ترمز است. صفحه دیسک و لنت ها را با مایع شستشوی مناسب مانند مایع مخصوص شستشوی صفحه دیسک و یا مایعی مانند انژکتور شور که چربی… بیشتر بخوانید
سلام می خوام این دوچرخه رو بخرم دوچرخه کوهستان فوجی نوادا 1.7 EQP سایز 27.5 رنگ ذغالی2018
اول می خوام بدونم انتخابم خوبه یا نه دوم می خوام بدونم که ترمزاش روغنیه یا سیمی ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام دوست عزیز، نوع دوچرخه کوهستان بسیار پرکاربرد است و دوچرخه فوجی برندی خوش نام و کاملا معتبر است. بله ترمز این دوچرخه دیست هیدرولیک است.
سلام من همونیم که گفتم دیسک عقب دوچرخم صدای جیر جیر یا قطع و وصل شدن صدای روغن ترمز میده… هفته پیش دوچرخه رو بردم پیش نمایندگی و گفت دیسک رو با تاید بشور…ولی خودش دست زد به دیسک و… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز، حتما اول صفحه دیسک و لنتها را با اسپره انژکتور شور بشویید. با لمس کردن نمیشود چرب بودن صفحه دیسک را متوجه شد. لنتها را چک کنید که به اتمام نرسیده باشد. سیستم ترمز هیدرولیک دوچرخه پیچیده… بیشتر بخوانید
سلام
خسته نباشید
دو هفته پیش روغن ترمزرو دادم عوض کردن ولی بعد چند روز پیستوناش قفل کرده و هیچ فشاری رو به لنت نمیاره مدل ترمز تکترو هستش
لطفا راهنمایی فرمایید
سلام دوست عزیز. این مورد نیاز به بازبینی فیزیکی دارد. پیشنهاد میکنم به یک مکانیسین خبره مراجعه کنید.
سلام
دوچرخه من هیدرولیکی هستش و ترمز جلوش صدا میده.بردم پیش تعمیرکار و گِل زد به دیسکش و خوب ولی گِل رو که شستم باز صدا میده.
چیکار کنم
دوچرخه نو هست و لنت ها هم تازه عوض کردم.
سلام دوست عزیز. صدای صفحه دیسک در زمان ترمز گرفتن به چند دلیل ایجاد می شود. گاهی خیس شدن صفحه دیسک و لنت ها باعث میشه چربی و آلودگی برف و باران روی سطح آنها منتقل بشه و ایجاد صدا… بیشتر بخوانید
من از اول که دوچرخه خریدم ازش صدا در می آمد بعد یکم بهش روغن معمولی زدم و صداش بیشتر شد . الان هر وقت که تر مز می گیرم صدا ی بسیار نا هنجاری در میاد. چط.ر این صدا… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. به هیچ عنوان نباید به ترمز دیسک روغن زد! صفحه دیسک و لنت ها را بخوبی شستشو نمایید. و بعد دلیل ایجاد صدا را بررسی نمایید.
سلام دوچرخه من نو هست ولی ترمز عقب وقتی نمیگرم صدا میده ولی وقتی ترمز میگیرم دیگه صدا نمیده.ترمز ها دیسکی هیدرولیکی شیمانو هستش.لطفا راهنمایی کنید.
سلام دوست عزیز. کالیپر های ترمز شما نیاز به تنظیم دارند.
در آموزش بالا بخش “تنظیم لنت دوچرخه” را مطالعه کنید.
سلام میخواستم بدونم اگه روغن ترمز دوچرخه رو خالی کنم و با روغن ترمز موتور یا ماشین پرش کنم اشکالی داره؟
بله دوست عزیز. در آموزش بالا این نکته عنوان شده که اگر در داخل سیستم ترمز هیدرولیک روغنی به غیر از روغن مخصوص استفاده کنید سیستم هیدرولیک ترمز دچار مشکلات جدی می شود. واشر ها به کلی از بین می… بیشتر بخوانید
سلام خسته نباشین . ترمز دوچرخه م دیسکی روغنیه زمانی که چرخ جلو را دراوردم ترمز کشیده شد حالا که چرخ را نصب کردم یکی از لنتها کمی به دیسک میچسبه . چطور درستش کنم
سلام دوست عزیز دو مورد زیر را بررسی نمایید. 1- امکان این موضوع وجود دارد در مواقع باز و بسته کردن طوقه چرخ دقیق در سر جای خود قرار نگرفته باشد. یک بار بررسی نمایید و ضامن را باز و… بیشتر بخوانید
سلام وقت بخیر
در تبریز یه هواگیر خوب میشناسید
سلام دوست عزیز
خیر متاسفانه
با سلام و احترام. من زنجیر دوچرخه ام رو با اسپری دابلیو دی ۴۰ تمیز کردم و سپس روغن کاری کردم. در حین عملیات دور دیسک ها دستمال پیچیده بودم تا کثیف نشن. اما نمیدونم چی شد که بعد از… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیر. در انتهای این آموزش در همین خصوص بخشی اضافه شده است امیدوارم مفید واقع باشه.
دوست عزیز با توجه به اینکه من بیش از یک ماه بود که با ترمزم مشکل داشتم و موارد بسیار زیادی رو امتحان کردم مثل انداختن لنت در ظرف حاوی الکل بمدت یک روز! سمباده زدن لنت بطوری که نصف… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. ممنون از به اشتراک گذاری تجربه که داشتید. جالب است که یکی از دوستان متخصص ما روش قرار دادن لنت روی حرارت مستقیم را آزمایش کرده و نتیجه نگرفتند. اما بنا به تجربه شما حتما این مورد… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز. شستن صفحه دیسک با اسپری مخصوص پاک کننده صفحه دیسک بهترین انتخاب است و بعد آن اسپری انژکتور شور و سپس شستن با خاک بیشترین تاثیر را دارد. برداشتن یک لایه نازک از روی لنتها ها هم… بیشتر بخوانید
سلام خسته نباشید.ترمزای دوچرخه من میخکوب بود ولی اون موقع که زنجیر رو روغن کاری میکردم روغنی شدن و دیگه خوب نمیگیرن چیکار کنم؟ترمز دیسکی.
سلام دوست عزیر. در انتهای این آموزش در همین خصوص بخشی اضافه شده است که پاسخ سوال شما توضیح داده شده است.
سلام خسته نباشید
من وقتی رکاب میزنم ، دوچرخه گیر داره و چرخ حرکت نمیکنه، یکجوری انگارترمز گرفته باشی . بنظرتون چیکار باید کنم تا این گیر بر طرف بشه ؟
ترمز دیسکی هست
ممنون
سلام دوست عزیز. ابتدا بررسی نمایید که مشکل از توپی چرخ است و یا ترمزها!! دوچرخه را با دست بلند کنید و چرخ ها را بچرخانید. بعد از آنکه مطمئن شدید استحکاک ایجاد شده از ترمز ها است کالیپرها را… بیشتر بخوانید
سلام من ترمز دوچرخم هیدروهیک مدل m315 هست چند روز پیش دیدم تیکس عقب صدا مید چک کردن دیدم روغنی شد بعد تمیز کردم بستم امشب باز دیدم صدا میده باز روغنی شد بود بعد فهمیدم که از کالیبر روغن… بیشتر بخوانید
سلام. باید کالیپر بررسی کنید و مشکل حل نمایید. ممکن است که مایع هیدرولیک نامناسب استفاده کرده باشید و واشر ها پوسیده شده باشند. باید به دقت بررسی کنید که در کدام قسمت نشتی وجود دارد.
با سلام. روغن رو عوض و ترمز رو هوا گیری کردم.ولی متاسفانه باید دو سه بار ترمز گرفته بشه تا دسته ترمز به فرمان نچسبه.بار اول ک ترمز گرفته میشه ب فرمان میچسبه ولی بار دوم و سوم به بعد… بیشتر بخوانید
سلام. معمولا این مورد بعد از تعویض روغن پیش میاد. با هواگیری مشکلتون برطرف میشه. در آموزش بالا توضیح داده شده است.
سلام ببخشید من یک ماهه یه دوچرخه راپیدو پرو ۱ ترمز هیدرولیکی خریدم اصلا بیرون نبردمش .خیلی خوب کار میکرد الا صدا نمیداد خیلی هم خشک بود و روان. بعد حدودا دو روز گذشت بعد روغن چرخ ریخدم توی زنجیرشو… بیشتر بخوانید
سلام. طبق صحبت انجام شده لنتها را باز کرده و مطابق آموزش بالا شستشو دهید.
سلام خدا قوت
ممنون بابت توضیحات بالا
خواستم بپرسم بجای روغن ترمز از روغن چرخ خیاطی استفاده شود ایرادی دارد
سلام. بدون شک آسیب بسیار جدی خواهد دید.
سلام علی هستم مطالب شما را مطالعه کردم دیسک و انتهام چرب شده بود مراحل را طی کردم و با الکل لنتها و دیسک را شستم امتحان کردم هم بد ترمز میگیره و هم باز صدا میده آیا خوب تمیز… بیشتر بخوانید
سلام علی جان. در بخش انتهایی آموزش بالا این موارد توضیح داده شده است. 1-حتما الکل صنعتی باید باشد. 2-صفحه دیسک و لنتها بخوبی باید شسته شود. 3-بعد از شستشو کامل حتما باید دوچرخه سوار شوید و بعد از چند… بیشتر بخوانید
سلام خسته نباشید من دوچرخم ترمز هیدرولیکی هست و خوب عمل نمیکرد و اومدم تنظیم کنم که نشد و بعدا لنت هارو باز کردم دیدم خود لنت ها روغن ترمز روشه و روغن ترمز رو هم دست نزدم و عوض… بیشتر بخوانید
سلام. دقیقا متوجه پرسش شما نشدیم!
اگر لنت ها روغنی باشند باید طبق آموزش ارائه شده آنها را تمیز نمایید.
ممکن است در زمان روغن زدن به زنجیر، صفحه دیسک و لنتها روغن ریخته شده باشد.
سلام……من وقتی ترمز میگیرم صدای قیژ قیژ وحشتناکی میده…….مشکل چیه؟….با تشکر
سلام. ابتدا لنت ها را بررسی نمایید که تمام نشده باشند. دوم بررسی کنید که لنت و صفحه دیسک چرب نشده باشد.
سلام ترمز دوچرخه من هیدرولیکی هست متاسفانه موقع روغن کاری زنجیر دوچرخه روغن روی صفحه دیسک ترمز ریخت و چرب شده و ترمز خیلی سیخ نیست اول یه راه حل واسه این میخواستم…دوم من موقعی که سر دوچرخه رو بالا… بیشتر بخوانید
سلامو نحوه تمیز کردن لنت ترمز در آموزش بالا توضیح داده شده است.
سلام ترمز دوچرخه من هیدرولیکی هست متاسفانه موقع روغن کاری زنجیر دوچرخه روغن روی صفحه دیسک ترمز ریخت و چرب شده و ترمز خیلی سیخ نیست اول یه راه حل واسه این میخواستم…دوم من موقعی که سر دوچرخه رو بالا… بیشتر بخوانید
سلام جواد عزیر. 1- درباره تمیز کردن صفحه دیسک و لنتها در انتها آموزش توضیح داده شده است. متوجه پرسشش دوم شما نمیشوم. اگر دسته ترمز شما شل است آن را سفت نمایید. اگر سیم ترمز شل است باید آن… بیشتر بخوانید
ترمز دوچرخه من هیدرولیکی هست(روغنی) وقتی تک چرخ میزنی یا سر دوچرخه رو بالا میگیری ترمز عقب انگار روغنش خالی میشه یا روغنش برمیگرده کلا هر جور میشه دیگه خیلی ترمز کم میگیره…اگه مدت زیادی بالا باشه که دیگه کلا… بیشتر بخوانید
سلام جواد عزیز. ترمز هیدرولیک دوچرخه شما نیاز به هواگیری دارد.
سلام. خسته نباشید… من چند وقت پیش یدونه لنت برای ترمز تکترو دوچرخم خریدم و خواستم خودم عوضش کنم… بعد از عوض کردن دیدم بین لنتها اصلا فاصلهای نیست. با پیچگوشتی دو سو هم امتحان کردم فاصلهای نیفتاد… ممکنه لنتها… بیشتر بخوانید
سلام. خیر. بصورت کلی فاصله لنت و صفحه دیسک بسیار کم است و شاید این فاصله به سختی قابل دیدن باشد. 1- اگر استحکاک زیادی بین لنت و صفحه دیسک وجود نداشته باشد مشکلی نیست. 2- اهرم ترمز را فشار… بیشتر بخوانید
سلام من دوچرخم ترمزش هیدرولیکیه بعد از یک سال روغن خالی کرده باید چه کار کنم آیا باید روغنشو عوض کنم
سلام. باید ابتدا دلیل خالی شدن روغن را بررسی نمایید و سپس روغن ترمز هیدرولیک مخصوص را اضافه کنید.
آیا شما جایی را می شناسید که روغن ترمز را عوض کند؟
سلام. در کدام منطقه تشریف دارید!؟
منطقه ۱۵ اگه اونجا جایی ندارید هر جای تهران باشه ممنون
سلام. ببرید فروشگاه حسین زنجانیان، گمرک، خیابان رازی. اسم فروشگاه سرچ کنید.
سلام وقت بخیر من یک دوچرخه جاینت دارم الان چند وقته که در حال حرکت فرمان دوچرخه رو چپ و راست میکنم صدای سایش دیسک با لنت میاد چند جا هم بوردم کسی نتونست کاری بکنه😔😔😔😔میشه راهنمایی کنید ؟سپاسگزارم
سلام سعید عزیز. کالیپر و صفحه دیسک دو قطعه جدا هستند که کالیپر روی دوشاخ و صفحه دیسک روی توپی بسته میشوند. و به همین دلیل کوچکترین تغییر می تواند صداهای اینچنین ایجاد کند. 1- ممکن است گیو توپی ها… بیشتر بخوانید
سلام و خسته نباشید .بنده دیسک جلو دوچرخه ام به لنت گیره ولی نزیاد فقط صدا فیس فیس میده حتی جیغ هم نمی کشه فقط به صورت جزئی گیر هستش.چیکار کنم بد جوری رو اعصابه ممنون میشم راهنمایی کنید.ترمز هیدرولیکی… بیشتر بخوانید
سلام بر شما. چند مورد را بررسی نمایید. 1- بررسی کنید صفحه دیسک تاب نداشته باشد. 2- بررسی نمایید که کالیپر تنظیم باشد. 3- اگر به تازگی کالیپر تنظیم شده و یا لنت را تعویض کرده اید لازم است چند… بیشتر بخوانید
سلام ببخشید من کتی ترمزم شکسته توی اینترنت گشتم پیدا نشد ایا کتی جداگانه یا دسته جداگانه هست ک بخرم مضع مالی خوبی هم ندارم کاملش یک میلیونه اگه هست را هنمایی کنید دعاتون میکنم
سلام علی عزیز. ابتدا مدل کتی ترمز و راست یا چپ بودن آن را مشخص کنید. سپس از فروشگاه ها و تعمیرکاران دوچرخه جویا شوید. احتمال دارد که پیدا کنید. فروشگاه های؛ دوچرخه جباری، دوچرخه پرورایدرز، دوچرخه سکویا، فروشگاه دوچرخه… بیشتر بخوانید
هر دو طرف شکسته و مدلST02 شیمانو هست امکانش هست شماره تلفون بزارید از کسایی ک میدونید دارند
سللم مجدد. لطفا به روشی که اشاره شد پیگیری بفرمایید.
ببخشید تکترو هست مدل ST02
سلام من به همشون زنگ زدم چندتاشو نداشتن چندتاشونم ک کامل داشتن شماره دیگری ندارید
سلام دوست عزیز. خیر متاسفانه
سلام من کالیپر دوچرخه من طرف راست ان شکسته می خواستم بپرسم ان قطعه سمت راستش پیدامیشود. ترمز من دیسکی مکانیکی است .باتشکر از سایت خوب شما
سلام دوست عزیز. متوجه نشدیم منظور شما دقیقا کدام بخش است. اما بصورت کلی مدل کالیپر را مشخص نمایید و از فروشگاه ها و تعمیرکاران دوچرخه جویا شوید.
با سلام دوباره روش همچین چیزی نوشته o zoom نمدونم اسم دوچرخه من المپیا بوکسر هست کالیپر جلو من می خواستم ترمزم رو میخ کنم با الن خیلی سف کردم ترک برداش با تشکر.
با سلام مجدد اگه امکان داره شماره خودتون رو به من بدهید تا عکس بگیرم و واستون بفرستم.
سلام امیر عزیز. اگر کالیپر شکسته باشد باید تعویض شود. چاره ای دیگر ندارید.
باید در بازار بررسی نمایید که چه کالیپری موجود است که با کالیپر قبلی تعویض نمایید.
با سلام شما نمدونین مارک کالیپر من کجا یا کدام سایت موجوده راستی دوچرخه المپیا چطوره
خیر دوست عزیز
سلامی دوباره
می خواستم بپرسم کدوم فروشگاه در مشهد کالیپر دیسکی مکانیکی ارزان می فروشد . باتشکر از سایت خوب شما
سلام امیر عزیز. متاسفانه اطلاعی نداریم.
سلام ببخشيد من يه سوال داشتم . تازه يك دوچرخه ترمز روغني خريدم و بعدش دادم دست يكي از اشنايان و متاسفانه زياد محكم ترمز گرفت الان ميترسم كه نكنه خراب شده چون فكر كنم براي چرف جلوش فقط از… بیشتر بخوانید
سلام محمد عزیز. ترمز های هیدرولیک به این راحتی خراب نمی شوند. اگر در زمان ترمز گرفتن صفحه دیسک کج میشود نشان دهنده عدم تنظیم کالیپر است. که با کمک از بخش 5 آموزش بالا میتوانید کالیپر را تنظیم نمایید.
اها ممنونم بابت راهنماييتون. نگاه ديسكم كردم مشكلي نداشت.
سلام من ترمز من هیدرولیکی هستش وقتی ترمز جلو رو میگیرم لاستیک جلو می لرزه علت چیست؟؟
سلام دوست عزیز. در زمانی که سوار دوچرخه هستید و ترمز میگیرید چرخ جلو می لرزد!؟
با سلام و احترام من یه چن تا سوال داشتم که ممنون میشم پاسخ بدید من تو رنج ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومن چه ست ترمز هیدرولیکی بخرم بهتره؟ شیمانو m315نشتی روغن داره؟ خودم ترمز دیسکی مکانیکی دارم که روتور ۱۶۰… بیشتر بخوانید
سلام 1- متاسفانه اطلاعی نداریم باید از فروشگاه ها پیگیری نمایید. 2- خیر 3- بله با در نظر گرفتن کیفیت و مقدار تاب می توان آن را تابگیری کرد. 4- بستگی به مدل توپی و سیستم ترمز دارد. 5- بله… بیشتر بخوانید
با سلام خدمت شما .من چند روز پیش یک دچرخه خریدم که سیستم ترمزش شیمانو و هیدرولیکه. متاسفانه درپوش مخزن روغن روی کتی که مال چرخ عقبه ازناحیه یک پیچش شکسته ایا فقط اون درپوش و پیچ رو میتونم تهیه… بیشتر بخوانید
سلام رضا عزیز. اگر دوچرخه را به همین شکل خریده اید فروشنده موظف است این مشکل را برطرف کند. تا از نزدیک بررسی نشود نمیشود بصورت دقیق نظر داد اما موردی که مشخص است باید تعمیر شود.
سلام لطفاً بگید من چطوری میتونم ترمز دیسکی جلو را شل تر کنم
سلام محمد جان، قدرت ترمز دیسک هیدرولیک بصورت معمول قابل تنظیم نخواهد بود. باید تمرین کنید ترمز عقب و جلو را بصورت مکل باهم استفاده کنید. ترمز جلو قدرت بسیار دارد ترمز جلو را باید بعنوان ترمز کمکی بعد از… بیشتر بخوانید
سلام من دوچرخمو تازه گرفتم ترمز هیدلولیکی هست ولی مشکلی که داره من وقتی رکاب میزنم صدا ایجاد نمیشود ولی وقتی رکاب نمیزنم و دوچرخه در حال حرکت است صدا ایجاد میشود لطفا منو همراهی کنید
سلام
سفت بودن ضامن ها را بدرستی تنظیم نمایید. و در صورت برطرف نشدن کالیپر را مجدد تنظیم کنید.
سلام یه مشکلی دیگه ام دارم اینکه من وقتی ترمز میگیرم یک تقی از فرمون به جا می اورد لطفا راهنما کنید
سلام مصطفی عزیز
برای کاسی دوشاخ را بررسی نمایید.
سلام من یه دوچرخه هیدرولیکی دارم یه مشکلی که داره من وقتی رکاب میزنم یا در حال رکاب زدنم هیچ صدایی ایجاد نمیشود ولی وقتی من رکاب نمیزنم و دوچرخه ر حال حرکت است صدا ایجاد میشود از ترمز ها… بیشتر بخوانید
سلام مصطفی عزیز. پاسخ پرسش شما در کامنت ها داده شده است.
سلام ببخشید من ترمز هیدرولیک دوچرخه باز کردم حالا میخوام وصل کنم لنت ها چسبیده به هم چیکار کنم از هم جدا شن؟
سلام
سعی کنید یک شیع در وسط آنها قرار دهید و به آهستی دو لنت را از هم باز کنید. به آهستگی این کار را انجام دهید که به لنت ها آسب کمتری وارد شود.
سلام خسته نباشید من ترمز روغنی دوچرخه باز کردم الان که اومدم ببندم دیدم ترمز ،لنت ها به هم چسبیده و فاصله خیلی کمه من چیکار کنم لطف میکنید بگید ممنون میشم؟
سلام وقت بخیر ببخشید این تبدیله که سر سرنگ پیچی وصل میشه یه طرفشم به بانک روغن وصل میشه اسمش چیه و از کجا میشه تهیه کرد و قیمتش چه حدودایی میشه ؟ چون من اینجا پیدا نکردم از کجا… بیشتر بخوانید
سلام. در فروشگاه های عرضه کننده لوازم دوچرخه حرفه ای (پکیج تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه) را می توانید پیدا کنید. در تهران فروشگاه جباری، پرورایدرز، سکویا، زنجانیان و همچنین بسیاری از فروشگاه های دیگر این پکیج ارائه می شود. با… بیشتر بخوانید
با سلام و وقت بخیر به عرض برسانم که سیستم ترمز دو چرخه من هیدرولیکی مارک zoom هستش یه بار دوچرخه از دستم افتاد زمین و دسته ترمز از نوک شکسته ولی با اون حال ترمز گیریش خوب بود ولی… بیشتر بخوانید
سلام دوست عزیز
بله احتمال آنکه اورینگ ها مشکل پیدا کرده باشند بسیار زیاد است. اما باید بصورت کامل از نزدیک بررسی شود.
سلام خسته نباشید من یه دوچرخه با سیستم ترمز روغنی دارم نو هستش. وقتی ترمز میگیرم صدای دل خراش بلندی از ترمز جلو میاد بعد هر وقت به دیسک دست میزنم روغنی هستش. اول ها اینجوری نبود نه صدا میومد… بیشتر بخوانید
سلام امیر عزیز به صفحه دیسک نباید دست بزنید. چربی پوست باعث کاهش شدید کارایی سیستم ترمز دیسک هیدرولیک می شود. مطابق آموزش ارائه شده در انتها مقاله صفحه دیسک خود را تمیز کرده و به آن دست نزنید. صفحه… بیشتر بخوانید
سلام ببخشید در زنجان تعمیر کار حرفه ای دوچرخه میشناسید لطفا راهنمایی کنید
سلام بر شما. فروشگاه دوچرخه نشاط را سرچ بفرمایید.
سلام روی صفحه دیسک ترمزام روغن ریخته باید چه کاری کنم وقتی ترمز میگیرم جیق بدی میکشه و اصلا ترمز نمیگیره باید باچه موادی آن را ببرم لطفا راهنمایی کنید
سلام مصطفی عزیز
این موضوع در انتهای آموزش توضیح داده شده است.
در بخش آخر “آموزش تمیز کردن صفحه دیسک و لنت چرب” را مطالعه نمایید.
سلام روغن ریخته روی صفحهی دیسکم هرچه با الکل پاک میکنم رو غنش از بین نمیره لطفا راهنمایی کنید
سلام مصطفی عزیز
احتمالا لنتهای شما به روغن آغشته شده است.
1- صفحه دیسک را بخوبی با تایید شستشو و سپس با الکل صنعتی تمیز نماید.
درباره لنتهای آغشته شده به روغن در انتهای آموزش مطالعه داشته باشید.
سلام، من فیلم های آموزشی تعویض روغن زیاد دیدم، معمولا روغن رو از کالیپر تزریق می کنن فرقی داره ؟
درود
از هر دو روش استفاده می شود. تا جایی که ما اطلاع داریم خیر.
سلام من یه سوال دارم من میخوام دوچرخه شیائومی بخرم به نظر شما ترمز هیدرولیکی خوبه یا مکانیکی (سیمی). و از کجا بفهمم دوچرخه و لوازمش اصل است با تشکر ببخشید یادم رفت من اهل ارومیه ام دوچرخه فروش خوبی… بیشتر بخوانید
سلام آریا
ترمز دیسک هیدرولیک به مراتب از ترمز دیسک مکانیک بهتر است.
لینک دوچرخه مورد نظر را در “آموزش راهنمای خرید دوچرخه” ارسال بفرمایید راهنمایی می کنیم.
https://docharkhehmag.ir/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87/
سلام سیستم ترمز دچرخم خراب شده شیمانو هست دنبال تعمیر کار میچرخم لطفا راهنمایی🙏🙏🙏🌹
۰۹۱۲۲۰۳۸۶۸۸
درود بر شما
در کدام منطقه ساکن هستید؟
سلام ببخشید دوچرخه من دیسک روغنی هست و لنت های عقب و جلو هنگام ترمز بشدت صدا میده و کالیبر ترمز جلو هم نشت روغن به روی صفحه دیسک داره و اصلا ترمز نمیگیره به نظر شما من باید چیکار… بیشتر بخوانید
درود آرش معمولا صدای دیسک به دلیل کثیف بودن صفحه دیسک و لنت است. در بخش انتهای آموزش “آموزش تمیرکردن صفحه دیسک و لنت چرب” را جهت برطرف کردن صدا مطالعه و مراحل را انجام دید. همچنین مطابق آموزش بالا… بیشتر بخوانید
بادرود من دوچرخه جاینت دارم که ازنازل هواگیری ترمز عقب نشتی دارد لطفا بفرمایید که پیچ هوا گیری دوچرخه جاپنت ذر کجا قرار دارد باتشکر
درود صادق
برای هواگیری از مخزن روی کتی ترمز می توانید اقدام نمایید. اما مشکل به نظر نمیرسد مشکل هواگیری باشد. در صورت نشتی کالیپر ها به یک مکانیسن مراجعه نمایید.
سلام من وقتی دوچرخه م را سر و ته میکنم و وقتی بر میگردونم رو لاستیک هاش ترمز عقب را میگیرم انگاری که خالی شده و بعد از دو سه بار فشار دادن ترمز یکم پر میشه و وقتی ترمز… بیشتر بخوانید
درود ارشیا
بله نیاز به هواگیری دارد. همچنین دلیل نزدیک شدن کتی ترمز به فرمان می تواند لنت ها هم باشند که نیاز به تعویض دارند.
سلام دوستان ممنون میشم اگر یه دوچرخه ساز حرفه ای توی ورامین معرفی کنید.
سلام ببخشید من وقتی ترمز عقب و میگیرم انگار بعد گرفتن سیم آزاد نمیشه و هنوز با دوچرخه برخورد داره میشه لطفا کمکم کنید
درود امیر مشکل شما مربوط به ترمز های سیمی است. سیم ها و روکش ها را بررسی نمایید که خشک نباشند و در این صورت آنها را باز کرده و با روغن روانکاری نمایید. همچنین بررسی نمایید سیم و روکش… بیشتر بخوانید
سلام با تشکر از سایت خوبتون
آیا میشود قبل از ریختن روغن ترمز جدید
با تینر یا بنزین سیستم داخلی ترمز دوچرخه را شستشو داد که ذرات خاک و آشغال و هرچی روغن از قبل داخل مانده خارج شوم؟
؟
درود احسان خیر. تا جایی که ما اطلاع داریم این کار پیشنهاد نمیشود. حائزاهمیت است که بدانید مواد های دیگر به غییر از روغن مخصوص ترمز هیدرولیک دوچرخه واشر ها و سیم های سیستم هیدرولیک را به سرعت تخریب می… بیشتر بخوانید
سلام دوچرخه من ترمزش هیدرولیک هست وقتی ترمز عقبش رو میگیرم خیلی کم از سرعتم کم میکنه و صدا ویژ ویژ میده و وقتی ترمز عقبش رومیگیرم چرخ عقبوایساده ولی چرخ جلو می چرخه و بعضی از وقتا ترمز عقب… بیشتر بخوانید
درود علی
خیر. سیستم ترمز دوچرخه شما نیاز به سرویس دارد. ممکن است لنت های ترمز به اتمام رسیده باشد. پیشنهاد میکنیم قبل از آسیب جدی به ترمز، از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
سلام
آیا میتوان بجای روغن ترمز دوچرخه از روغن ترمز خودرو استفاده کرد مثل DOT4?
سلام
خیر
با سلام ممنون از توضیحات خوبتون من یه مشکل دارم دیروز چرخم رو بردم کارواش و تمیزش کردم وقتی آوردمش خونه ترمز هاش یه خورده ضعیف شد یعنی لنت ها قشنگ چرخ رو نگه نمیدارن مثل حالتی شده که لنت… بیشتر بخوانید
درود سینا
بصورت معمول این مشکل بعد از چند بار ترمز گرفتن برطرف میشود.
در انتها آموزش بخش نحوه تمیز کردن صفحه دیسک و لنت را مطالعه نمایید.
خیلی ممنون از پاسخگویی سریعتون
شاد و سلامت باشید
با سلام یه مشکلی دارم که ترمز میگیریم صدا زیاد داره وبا رها کردن اهرم ترمز نیز لنتها آزاد نمیشه و وکمی با دیسک درگیره وتولید صدا میکنه لطفا راهنمایی کنید
درود
لنت ها را بررسی نمایید. احتمال آنکه لنتها به اتمام رسیده باشند زیاد است. همچنین ممکن است داخل پیستون های کالیپر کثیف شده باشند.
سلام خسته نباشید واقعا ممنون از سایت خوبتون😍
من دوچرخم هواگیری میخواد پیش هر کسی بردم بلد نبودن
یک تعمیر کار وارد جهت هواگیری ترمز شیمانو در تهران(اگر میشه شرق) به من معرفی کنید لطفا🙏
درود آرمان عزیز
ببخشید برای تاخیر در پاسخ
فروشگاه حسین زنجانیان را سرچ نمایید.
در میدان قزوین، خیابان رازی هستند.
سلام،ممنونم واقعا مراجعه کردم و با ۵۰ هزار تومان ترمزم رو از روز اول بهتر کردن😍😍❤️
سلام خسته نباشید میشه یه تعمیرگاه دوچرخه کار بلد جهت هواگیری روغن دیسکی شیمانو در شرق تهران و در صورت نبودن در تهران معرفی میکنید؟
درود آرمان
فروشگاه و تعمیرگاه دوچرخه زنجانیان را سرچ نمایید.
سلام لطفا تعمیرکار خوب برای شرق تهران معرفی کنید❤️🙏
سلام من سیستم ترمز دوچرخه هیدرولیک.
ترمز جلو از توی کالیپر یعنی پشت لنت وقتی ترمز میگیرم روغن نشت می کنه
الان روغنش همش خالی شده
مشکل از چیه؟
میشه راهنمای کنید ممنون میشم
درود
این مشکل باید از نزدیک بررسی شود.
به یک تعمیرگاه دوچرخه مراجعه نمایید.
سیستم ترمز دوچرخه من هیدرولیک هستش ترمز جلو از توی کالیپر یعنی پشت لنت ها وقتی ترمز رو می گیرم روغن میاد بیرون و باعث شده هیچ روغنی تو ترمز نیست این مشکل کالیپر حل میشه یانه؟ میشه کمک کنید؟… بیشتر بخوانید
درود امیر
بله در اکثر مواقع این مشکل برطرف میشود.
به یک تعمیرگاه دوچرخه مراجعه نمایید.
سلام وقت به خیر
ترمز های من روغنی هست ترمز عقب ازکار افتاده
هواگیری روغن ریزی هم شده لنت هم داره
ممنون میشم راهنمای کنید
یا متخصص تو مشهد معرفی کنین؟؟
از روغن هیدرولیک میشه استفاده کرد
درود اسماعیل
هیدرولیک ماشین خیر
سلام ببخشید من یک دوچرخه ۲۴ الکس دارم امروز لوله ترمز هیدرولیکی آن پاره شد. و روغن ها از توی لوله بیرون آمد. الان من باید چه لوله ای بخرم؟ ترمز عقب هم بود. و من سه ساله که روغن… بیشتر بخوانید
درود
کابل ها میبایست تعویض و مراحل تعویض روغن و هواگیری انجام شوند.
سلام وقت بخیر ،مشکل دوچرخه من فاصله در حد چند میلیمتری پوسته کالیبره با دیسک هست وقتی این فاصله رو باتنظیم پیچ های کالیبره زیاد می کنم لنت درگیر میشه وقتی لنت درست می کنم با دیسک در گیر میشه… بیشتر بخوانید
سلام می خواستم بدونم ترمز هیدرولیک فقط برای ترمز های دیسکی استفاده میشه یا برای لقمه ای هم قابل استفاده است
درود امین
بله این موضوع مختص به ترمزهای دیسک است.
سلام وقتتون بخیر ببخشید میشه به جای روغن ترمز دوچرخه از روغن ترمز هیدرولیک ماشین استفاده کرد ؟
درود ماهان
خیر. به هیچ عنوان. در کمتر از چند ساعت قطعات پلاستیکی سیستم از بین میرود.
سلام . ترمز های دوچرخه من دیسک هیدرولیک شیمانو هست . دسته ترمز عقب دوچرخه وقتی محکم فشار میدم تا ته میره و میچسبه فرمون ولی دسته ترمز جلو اینطوری نیست . بعدش قدرت ترمز عقب دوچرخه خیلی کمتر شده… بیشتر بخوانید
درود پارسا
لنت ترمر را بررسی نمایید احتمالا لنت به اتمام رسیده. اگر مشکل از لنت نبود سیستم ترمز به هواگیری نیاز دارد.
سلام روغن ترمز ماشین بریزیم چی میشه
درود
به سرعت قطعات پلاستیکی سیستم ترمز دیسک هیدرولیک پوسیده و از بین میرود.
فقط با مایع ظرفشویی غلیظ بشورین.