بانوان

 ورزش طی حاملگی زنان ورزشکار

 ورزش طی حاملگی

ورزش می‌تواند در زنان سالمی که به نوعی دوران حاملگی نرمال را سپری می‌کنند، مفید باشد. در اینجا تعدادی از مزایای شناخته شده این مورد ذکر شده است:

  • کاهش در کسب وزن مفرط
  • افزایش انرژی
  • تندرستی روانی بهتر
  • بهبود توانایی برای مقابله با وزن اضافی دوران حاملگی
  • کاهش خطر دیابت‌های حاملگی
  • کاهش درد زایمان
  • وزن پایین‌تر، اما سالم‌تر بودن بچه در زمان تولد
  • بازگشت آسان‌تر به وزن قبل از حاملگی
  • بازگشت آسان‌تر به سطح آمادگی قبل از حاملگی

شروع یا ادامه یک برنامه ورزشی در دوران حاملگی باید با مشورت پزشک باشد. از پزشک خود بپرسید که باید به دنبال چه علائم یا نشانه‌هایی باشید که مشخص‌کننده‌ی عکس‌العمل معکوس به ورزش باشند، و گفتگوی مداومی را باید در مورد تمرینات خود و تغییراتی که برای بدن شما اتفاق می‌افتد، حفظ کنید. اگرچه، ورزش کردن طی دوران حاملگی،  می‌تواند مفید باشد، سعی نکنید سطح بالایی از آمادگی، که برای مسابقه دادن مطلوب است، را حفظ کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که جریان خون برای تولید انرژی موردنیاز طی ورزش با شدت متوسط ،به خطر نمی‌افتد.  اگرچه، ورزش قدرتی در نتیجه رقابت احتمالی بین مادر و جنین برای استفاده از فرآورده‌های خونی، در میان بافت‌های دیگر، تا حد زیادی به خطر می‌افتد.

از آنجایی که جریان خون مجدداً به طرف سوخت و ساز بدن منحرف می‌شود، ضربان قلب، وسیله معتبری برای اندازه‌گیری شدت ورزش طی دوره حاملگی نیست. بهتر است که شدت ورزش را با استفاده از میزان درک فشار مشاهده شده تعیین کنیم. از تمرینات قدرتی طولانی اجتناب کرده و قبل از خستگی دست از ورزش کردن بکشید.

دوچرخه‌سواری در هوای آزاد ( فضای باز) طی دوران حاملگی توصیه نمی‌شود.  یکی از بزرگترین خطرات برای نوزاد طی دوران حاملگی، تأثیرپذیری است. حتی در بهترین روزها، خطر برخورد و افتادن وجود دارد. در حالی که دوران حاملگی پیش می‌رود، مرکز جاذبه شما تغییر می‌کند، که تا حد زیادی تعادل شما را تغییر داده و خطر افتاد آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود که طی دوران حاملگی تمرینات ایستگاهی ( دوچرخه ثابت) انجام دهید.

سیستم و تنظیم دمای بدن طی دوران حاملگی در نتیجه افزایش عایق‌بندی (بافت‌های چربی اضافه)  و انحراف مجدد جریان خون در جهت سوخت و ساز به خطر می‌افتد، به طوری که خون کمتری را برای خنک کردن پوست، مهیا می‌کند. با بیان اهمیت حفظ یک دمای مرکزی سالم طی دوران حاملگی، یک محیط تمرینی خنک‌تر که برای حضور در فضای داخل طی ماه‌های گرم، امکان‌پذیر است، مبحث دیگری است که مزیت استفاده از یک محیط تمرینی داخلی است.

پس از حاملگی، بلافاصله بعد از اینکه پزشک و بدن شما شرایط را بی‌خطر بدانند، می‌توانید به تمرینات کامل خود بازگردید. ممکن است بازگشت سطوح هورمون‌ها به سطح نرمال، کمی زمان ببرد. هنگام بی تمرینی اجباری، در ابتدا، ورزش کردن را با شدت‌های پایین‌تر شروع کرده به تدریج پیش بروید تا در حال بازسازی بدن خود، از آسیب جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × دو =