روانشناسی

رموز روانشناسی برای رسیدن به پیراهن قهرمانی

1, Schurter, Nino, SCOTT-Swisspower, , SUI
مطالعات جدید درباره رموز موفقیت ورزشی نشان داده است که 20 درصد کلی نتایج نهایی دوچرخه‌سواری توسط عوامل روان‌شناختی تعیین می‌شوند. بنابراین، نگاهی خواهیم داشت به چگونگی کسب بهترین عملکرد در دوچرخه‌سواری که ترکیبی از انگیزش، اعتماد به نفس و خودباوری است.
پروفسور ورش اندی لَن روان‌شناس دانشگاه ولورهمتون، مطالعات گسترده‌ای درباره تفاوت میان بازنده‌ها و برندگان مسابقات ورزشی انجام داده و نتایج حیرت‌انگیزی به دست آورده است. این پژوهش از طریق حامیان عمومی ورزش گرانت ویسکی انجام شد و طی آن لَن نتیجه گرفت که اگرچه عوامل فیزیکی، مهارتی و بیومکانیکی مؤلفه‌های اساسی برای موفقیت ورزشی هستند و شامل 80 درصد نتیجه عملکرد است، اما 20 درصد هر موفقیت ورزشی به روان‌شناختی وابسته است.
لَن گفت: «این 20 درصد ترکیبی شامل انگیزش، اعتماد به نفس و خودباوری است و این عوامل تقریباً همیشه نتیجه‌ شبکه‌ای از حمایت‌های مؤثر هستند. خانواده، دوستان و مربی‌ها از آغاز کنار ورزشکار هستند و او را تشویق می‌کنند؛ به او کمک می‌کنند تا بعد از شکست احتمالی بازگردد و سطوح بالای فشار را در طول مسیر تحمل کند. برخورداری از این شبکه‌ حمایت کمک می‌کند تا ورزشکار اعتماد به نفس خود را که امری کلیدی در مفاهیم تصویرسازی، هدف‌گزینی و خودگویی است، بازیابی کند. بسیاری از ورزشکاران مهارت‌های مشابهی دارند و سطوح تناسب اندامشان یکسان است، اما کسانی در اوج هستند و می‌توانند در اوج بمانند که در مهارت‎‌های روانی برتری دارند. این پنج جز جادویی به عنوان مؤلفه‌های پیروزی تأثیر زیادی در کسب موفقیت دارند.»
از این 20 درصد عامل روان‌شناختی، 50 درصد شامل تصویرسازی، هدف‌گزینی و خودگویی است، 30 درصد شامل راهنمایی و حمایت مربی و 20 درصد نیز به تأثیر خانواده و دوستان وابسته است.
برای تعمیم این یافته‌ها به دوچرخه‌سواری، ورزشکاران باید علاوه بر تمرکز بر جلسات تمرینی‌ که تقویت بخش‌های عضلانی و قلبی عروقی را در پی دارد، به تقویت انگیزش، اعتماد به نفس و خودباوری بپردازند.

 


انگیزش

فواصل طولانی بین مسابقات، شروع فصل سرما، جلسات تمرینی بد، از دست دادن تناسب و اضافه شدن وزن از جمله مواردی هستند که انگیزش دوچرخه‌سواران را پایین می‌آورد. هدف‌گزینی یکی از بهترین راه‌هایی است که تمایل به تمرین در طول زمستان و زمان پیش‌فصل را در ورزشکاران تقویت می‌کند.
هدف‌گزینی یک کلید است. تمرکز نیبالی در تور دو فرانس امسال باعث شد پیراهن زرد را به ‌دست آورد و مدافع آن باشد.
ورود به رویدادهای کلیدی‌ یکی از بهترین راه‌های نگه‌ داشتن تمرکز و انگیزش است. برای این کار به عواملی که دوست دارید در مسیر رویدادهای هدف به آن برسید فکر کنید؛ مانند کم کردن چند کیلو وزن، به دست آوردن زمانی مشخص در یک مسیر یا بالا رفتن از یک شیب مشخص بدون سبک کردن دنده. به یاد داشته باشید هر هدفی را که مشخص می‌کنید، باید به نسبت زمانی که برای تمرین دارید و توانایی‌های بالقوه‌ شما واقع‌بینانه باشد. تنها به اهداف فکر نکنید؛ آن‌ها را یادداشت کنید و در محلی قابل رؤیت بچسبانید. در یخچال یا روی میز کار مکان‌های ایده‌آلی برای یادآوری اموری هستند که مشتاق رسیدن به آن هستید.
دیدگاه لَن درباره یک شبکه حمایتی منسجم نیز برای انگیزش حیاتی است، بنابراین، اهداف خود را با خانواده و دوستان در میان بگذارید و از واکنش و تلقی دیگران هراس نداشته باشید. نداشتن اطمینان به حمایت‌کنندگان‌ می‌تواند انگیزش شما را مورد چالش قرار دهد.
اعتماد به نفس و خودباوری
داشتن اعتماد به نفس برای ارائه عملکرد مناسب در یک روز خاص، حاصل ساعت‌ها تمرین و رسیدن به اهدافی است که شما در راه مهم‌ترین رویداد‌های زندگی حرفه‌ای با آن مواجه هستید. برخی اوقات دشوار است که برای یک تمرین از دست رفته یا بازگشت زودهنگام به خانه به علت هوای بد مضطرب نشوید؛ در عوض، تلاش کنید و روی تمام تمریناتی که انجام داده‌اید، تمرکز کنید. از تمام جلسات بسیار سختی که فکر می‌کردید نمی‌توانید به اتمام برسانید، از اهدافی که در مسیر رویداد اصلی خود به آن دست یافتید و زمان‌هایی که حس خوبی نداشته‌اید و از آن عبور کرده‌اید را بارها و بارها به خود یادآوری کنید.
مجله دوچرخه و طبیعت

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of