تفاوت دوشاخ های معمولی و لِفتی
مردمي که تاکنون دوچرخه لِفتي سوار نشدهاند، نظرات مختلفي راجب این دوچرخه دارند. عدهاي معتقدند که دوچرخه لفتي تعادل خوبي ندارد زیرا فقط يک کمک در سمت چپ آن است و براي عدهاي نيز این سؤال وجود دارد که چرا کمک به جای سمت چپ، در سمت راست قرار نگرفته است؟ طراحي “تک کمک” و “دو بست” لفتي بهترين راه ساخت کمک است. این دوشاخ بسيار سفت، محکم و با اين میزان استحکام، بسيار سبک است.
مهم نيست شما در چه مسيري دوچرخهسواري ميکنيد و چه موانعي بر سر راه شما قراردارد، لفتي باعث ميشود شما بر مسير مسلط باشيد نه اينکه مسير شما را تحت تأثير و تسلط خود قرار دهد. همیشه همراه با نام لفتي، چهار صفت روانتر، محکمتر، سفتتر و سبکتر استفاده ميشود. هنگامی به این مسائل پی میبرید که سواري با اين دوچرخه را تجربه کنيد. در ادامه برخي از ويژگيهاي منحصربهفرد لفتي را براي شما توضيح خواهيم داد.
[tab]
[tab_item title=”بست يکطرفه توپي”]1-توپي چرخ دوچرخههاي لفتي فقط از يک سمت به آن متصل هستند. اين ساختار جديد نيست و به دليل استحکام زياد، در ساخت چرخ هواپيما و دوشاخ موتورسيکلت نيز مورد استفاده قرار میگیرد. [/tab_item]
[tab_item title=”محور يکپارچه”]2-اين چرخها از چرخهاي معمولي که با ميلههاي شفتي و ضامني به دوشاخ متصل ميشوند بسيار محکمتر هستند، زیرا در آنها ميله توپي چرخ بهصورت يک تکه است و قطر آن در ابتدا 25 ميليمتر و در انتها 15 ميليمتر است. اين امکان باعث شده تا ساختاري بسيار قوي براي اتصال چرخ به وجود بيايد و سختي و استحکام آن نیز بیشتر شود..[/tab_item]
[tab_item title=”ست يکپارچه دوطرفه”]3-اين دوشاخ، بست يکپارچهاي دارد که از دو سمت به پيشاني دوچرخه متصل است. در دوشاخهاي معمولي براي اتصال به تنه از يک لوله و يک بست استفاده شده و اين بدان معني است که همه فشارها به بست پايين پيشاني فريم و لوله دوشاخ وارد ميشود. اين فشار بسيار بیشتر از تحمل لوله دوشاخ است ولی در لفتي، بین دو سمت تقسيم ميشود. اين عامل، سبب ميشود که کمک قويتر و سختتري داشته باشيد. در واقع اين دوشاخ باعث ميشود که نيرو به سراسر کمک و پيشاني به میزان يکسان وارد شود تا حداکثر قدرت و استحکام را ايجاد کند.
:[/tab_item]
[/tab]
[tab]
[tab_item title=”بلبرينگهاي ريلي دوطرفه”]4-سطح مقطع ميلههاي دوشاخهاي معمولي به صورت دايرهاي هستند. دايرهاي بودن سطح مقطع ميلهها باعث ميشود تا ميلهها به دور يکديگر بچرخند، حرکت مستقل داشته باشند وکنترل خود را از دست بدهند. اين حرکات در نهايت به کل دوچرخه انتقال مییابد و گاهی موجب شکستگي فريم، عمل نکردن دوشاخ و زمين خوردن دوچرخهسوار ميشود. اين نوع دوشاخ استحکام کافي نداشته و باعث افزايش جابهجايي جانبي چرخ ميشود ولي در لفتي از چهار سري بلبرينگ ريلي به هم پيوسته استفاده شده و سطح مقطع لولههاي داخلي را به شکل چند ضلعي درآوردهاند. اين فنّاوری سبب شده تا مشکل حرکت لولهها در جهات مختلف که در دوشاخهاي معمولي اتفاق ميافتد، تکرار نشود.[/tab_item]
[tab_item title=”طراحي معکوس”]5-دوشاخهاي معمولي، جهتگيري خاصي در لولههاي خود دارند. همانطور که ميدانيد لوله باريکتر در بالا و لوله ضخيمتر در پايين قرار ميگيرد. همچنين ميله بالايي داخل ميله پاييني واقع شده است. در لفتي از جهت معکوس اين طراحي استفاده شده است، يعني ميله ضخيمتر در بالا و ميله باريک در قسمت پايين قرار گرفته است. اين طراحي باعث شده تا اولاً فشار کمتري به پيشاني دوچرخه و نهایتاً دوچرخهسوار منتقل شود، ثانياً بخشي از کمک که باعث دفع ضربات وارده ميشود به منشأ آن (که همان قسمت نزديکتر به زمين است)، نزديکتر شده و در نتيجه نرمتر عمل کند..[/tab_item]
[tab_item title=”دکمه قفل و ريباند”]6-دکمه طراحي شده در لفتي براي قفل کردن و تنظيم Rebound کمک هم زيبا طراحي شده و هم بسيار کارآمد است. البته لفتي در مدلهاي بالاتر، به همراه یک ريموت هيدروليکي روي فرمان عرضه ميشود. دکمه بزرگتر همانند قفل عمل ميکند ولي اندکي فضای اضافی را براي اجزاي داخلي باقي ميگذارد تا در شرايط بحراني، فشار بيش از حد به آن وارد نشود. دستگيره کوچکتر و بلندتر نيز بهآساني قابل چرخاندن هستند تا ميزان ريباند کمک به دلخواه شما تنظيم شود. :[/tab_item]
[/tab]
[tab]
[tab_item title=”تعويض لاستيک و تيوب چرخ جلو”]7-يکي از مزاياي دوچرخه لفتي اين است که اگر شما بخواهيد تيوب يا لاستيک چرخ جلو را عوض کنید ديگر نيازي به خارج کردن کل چرخ ندارید، زیرا در اين دوچرخه کمک سمت راست وجود ندارد که مانع خروج تيوب يا تاير باشد. البته براي باز کردن چرخ در مواقع ضروري مانند مسابقات که براي جلوگيري از اتلاف وقت، کل توپي طوقه تعويض ميگردد و يا هنگامي که ميخواهيد با باز کردن چرخ جلو، دوچرخه را داخل ماشين قرار دهيد، اندکي با مشکل مواجه خواهيد شد زیرا در لفتي براي جدا شدن چرخ، بايد کاليپر ترمز را نيز باز کنید. البته مشکل دوم با خريد باربندهاي استاندارد براي خودرو (مانند باربندهاي Saris آمريکا) برطرف خواهد شد و در مجموع مزايای لفتي، ضعفهايش را کمرنگ کرده و باعث برتري آن شده است.[/tab_item]
[tab_item title=”راز تعادل بيشتر لفتي”]8-حالا که با مشخصههاي منحصربهفرد لفتي آشنا شديم باید راز حفظ تعادل در دوچرخههاي مجهز به لفتي که بسيار بيشتر از دوچرخههايي با دوشاخهاي معمولي است را براي شما فاش کنيم. عدهاي معتقدند که دوچرخه لفتي تعادل خوبي ندارد و چون کمک فقط در سمت چپ قرار گرفته باعث سنگيني بيشتر و انحراف فرمان به آن سمت ميگردد، درصورتيکه اگر نگاه کليتري به دوچرخه بيندازيم، خواهيم ديد که همه سيستم دنده دوچرخه از جمله طبق، خودرو، شانژمان، طبق عوضکن و زنجير در سمت راست قرار دارند، پس وقتي لفتي در سمت چپ دوچرخه قرار بگيرد تعادل بيشتري برقرار خواهد شد. بدون دست دوچرخهسواري کردن قهرمانان تيم کنندال پس از عبور از خط پايان، گواه همين مطلب است.[/tab_item]
[tab_item title=”برخورد کمتر”]9-نبودن کمک سمت راست، باعث شده تا فضاي خالي بيشتري در سمت راست چرخ جلو به وجود آيد، بنابراين هنگام حرکت دوچرخه در مسيرهاي دشوار و صخرهاي، برخورد بين موانع و چرخ را تا حد زيادي کاهش ميدهد. :[/tab_item]
[/tab]
گروه آباريس آوا، نماينده رسمي و انحصاري دوچرخههاي Cannondale در ايران از شما دعوت مينمايد تا با مراجعه به فروشگاه مرکزي شرکت، دوچرخههاي لفتي کنندال را از نزديک ديده و توضيحات کاملتر را از کارشناسان فروش اين شرکت دريافت کنید.