تبلیغ
فناوری، تکنولوژی

دوچرخه های چوبی

رای ها
لطفا امتیاز دهید

ساخت تنه دوچرخه از علف‌های غول‌پیکر بامبو و آن هم در ایران، اتفاقی عجیب و خوشحال‌کننده است. چنین فعّالیت‌هایی در کشورهای اروپایی که برای تولیدات دست‌ساز ارزش و احترام بسیاری قائل هستند، رونق بیشتری دارد. تیم green gold که فعّالیت خود را تقریباً به‌تازگی آغاز کرده، متشکل است از سه جوان خوش‌‌فکر؛ سعید درخشان، محمد حسین‌پور و مجید درخشان که فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی مکانیک، طراحی و مهندسی برق هستند. آنها همه مراحل طراحی تا تولید تنه‌ها را خود انجام می‌دهند و در حال حاضر روی پنجمین تنه بامبو خود کار می‌کنند و برای گسترش و پیشرفت تولیدات خود بسیار مصمم هستند. گزارش زیر خلاصه گفتگویی دوستانه با سعید درخشان، سرپرست و ایده‌پرداز اولیه این تیم است.

تولید دوچرخه از با مبو
دو سال پیش، ایده ساخت یک دوچرخه کاملاً متفاوت فقط با دیدن یک عکس در من شکل گرفت. ابتدا آن را زیاد جدّی نگرفتم اما به این دلیل که به خلّاقیت و کارهای فنّی علاقه‌مند هستم، تصمیم به طراحی و ساخت آن گرفتم. در آغاز آن را کار خیلی ساده‌‌ای تصوّر می‌کردم اما کم‌کم متوجّه شدم که اصلاً ساده نیست. ساخت اولین نمونه چندین ماه طول کشید و کار خیلی سختی بود ولی خوشبختانه نتیجه کار برای اولین نمونه بد نبود. بعد از ساخت اولین نمونه، تصمیم به آزمایش آن گرفتم. ابتدا برای خودم هم قابل باور نبود و خودم با تعجّب از آن استفاده می‌کردم چه برسد به مردم! تا به حال هم با همان نمونه اولیه بیش از دو هزار کیلومتر در شرایط مختلف سواری کرده‌ام.

بررسی یوروبایک ۲۰۲۱ ، آلمان eurobike

دوچرخه های بامبو876
زمانی که در شهر دوچرخه‌سواری می‌کنم، مردم بسیاری با تعجّب نگاه می‌کنند و می‌پرسند آیا این دوچرخه واقعی است و یا تحمّل وزن ما را دارد؟! ما به اصرار از آنها می‌خواهیم که خودشان امتحان کنند تا به قابلیّت‌های این دوچرخه پی ببرند و آنها با سوار شدن به این باور می‌رسند.
بعد از نمونه اولیه، بدنه را باز‌طراحی کردیم تا نسل بعدی بدنه‌ها باکیفیت‌تر، سبک‌تر، زیباتر و کارآمدتر باشند. همان‌طور که از ظاهر دوچرخه‌ها مشخص است در طراحی آنها از طبیعت الهام گرفته شده؛ زیرا ما از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم و با طبیعت همراه می‌شویم و سعی داریم هر چه بیشتر این زیبایی طبیعی را حفظ کنیم.

دوچرخه های چوبی
شرایط نگهداری تنه‌های بامبو
با اینکه دوچرخه‌های بامبو بیشتر شبیه یک ساز موسیقی هستند تا یک محصول صنعتی و شما با تهیه آن، یک محصول هنری در دست دارید، ولی شرایط نگهداری و مصرف این دوچرخه‌ها با دوچرخه‌های دیگر چندان متفاوت نیست. شما با رعایت نکات نگهداری معمول از دوچرخه می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید. بسیاری از افراد تصوّر می‌کنند دوچرخه بامبو فقط جنبه تزئینی دارد و کاربردی نیست، درحالی‌که این شاید یکی از مزایای دوچرخه بامبو باشد. این نوع دوچرخه کاملاً قابل استفاده است و به‌راحتی می‌توان با آن سواری کرد.

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با اپلیکیشن

دوچرخه های چوبی2

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

دوچرخه های چوبی44

تفاوت‌های دوچرخه بامبو با سایر رقبای فلزی
اولین تفاوت آن با سایر رقبا در انعطاف‌پذیر بودن آن است، زیرا ضربات و ارتعاشات ناشی از مسیر را به خود جذب کرده و سواری نرم و لذّت‌بخشی را فراهم می‌کند.
بافت مولکول‌های آن به کربن نزدیک بوده و استحکام آن مانند کربن است.
سبک‌تر از آهن و محکم‌تر از آلومینیوم است.
از جنس طبیعت و با اتّصالات الیاف طبیعی است.
زیبایی منحصربه‌فرد؛ هیچ‌یک از بدنه‌های ساخته‌شده به دلیل دست‌ساز بودن کاملاً شبیه هم نیستند و هرکدام در نوع خود، تک هستند.

دوچرخه های چوبی

موارد استفاده
دوچرخه‌های طراحی‌شده بامبو کاملاً مناسب برای استفاده شهری هستند و به‌راحتی می‌توان از آنها در جاده‌های خاکی و جنگلی نیز استفاده کرد. این دوچرخه در سه سایز 26 ، 27.5 و 29 تولید می‌‌‌شود. همه اجزای این دوچرخه در محیط کارگاهی و کاملاً با دست ساخته می‌شود و برای تولید هر بدنه، 70 ساعت زمان یعنی حدود 8 تا 9 روز، وقت صرف می‌‌شود.

دوچرخه های چوبی

اهداف تیم green gold
اهدافی که green gold در نظر دارد به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل ساخت بدنه سبک، فراهم کردن سواری نرم و لذّت‌بخش با بدنه انعطاف‌پذیر، تولید یک محصول کاربردی و هنری با ظاهری کاملاً متفاوت و زیبایی منحصربه‌فرد است.
اما هدف نهایی که ما برای green gold درنظر گرفتیم ساخت بدنه‌ای از جنس کربن است که هدفی چالش‌برانگیز برای ماست و اکنون در حال مطالعه درباره آن هستیم.

معرفی برترین تولید کننده های دوچرخه و لوازم جانبی

نیاز به حمایت
گذر از همه این مراحل نیاز به حمایت و همراهی دارد تا ما به اهدافی که در نظر داریم، برسیم. ما در این مدت با کم‌لطفی برخی فعّالان و مسئولان این صنعت مواجه شدیم که البته این موضوع ما را دلسرد نکرد، بلکه به ما انرژی بیشتری داد تا رو به جلو حرکت کنیم و یک محصول باکیفیت ایرانی را به جامعه دوچرخه‌سواری کشور تقدیم کنیم.
سخن آخر اینکه به ما اعتماد داشته باشید، نه تنها به ما بلکه به همه تولیدکنندگان داخلی، زیرا این انرژی بالقوّه در جوان‌های ایرانی وجود دارد تا در عرصه تولید و صنعت بدرخشند.

سفارشات
در حال حاضر سفارشاتی داریم که تولید کنیم و سفارشات جدید نیز می‌پذیریم. زمان تحویل هر محصول حدود 10 روز است و نمی‌‌توان برای هر محصول قیمت یکسانی تعیین کرد، زیرا قیمت بستگی به مواد اولیه، نوع اتصالات، سایز و طرح مورد نظر دارد.

جهت تهيه و اطلاعات بیشتر مي‌توانيد با شماره 09119083653 تیم green gold، تماس بگیرید.
صفحه اینستگرام: greengoldcycle

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا