تبلیغ
سرویس و تعمیر دوچرخه

چه زمانی یک زنجیر فرسوده را تعویض کنیم؟ (قسمت دوم)

2.3 3 رای ها
لطفا امتیاز دهید

پیشنهاد میکینم برای شناخت بهتر استاندارد زنجیر دوچرخه، ابتدا بخش اول آموزش (استانداردهای زنجیر دوچرخه) را مطالعه کنید.


آموزش ویدیویی به زبان اصلی / منبع یو.تو.یوب


آگاهي از اين موضوع كه چه زماني بايد زنجير دوچرخه‌تان را تعويض كنيد، نکته مهمی در نگهداري دوچرخه است كه به افزايش عمر قطعات و حفظ عملكرد بهينه سيستم دنده كمك می‌کند. در اين مقاله، ابزارها و شيوه‌هاي گوناگون تعيين زمان برای تعويض زنجير دوچرخه بررسی شده است.

زنجیر دوچرخه 15g54g

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

اطلاعات اوليه
زنجيرها يك بخش مصرفي از سيستم دنده دوچرخه هستند. وقتي شما كيلومترها مسافت را طی کنید، زنجير دوچرخه‌تان فرسوده خواهد شد. اجزاي داخلي زنجير يعني ميخ‌هاي پرچ و غلطك‌ها شروع به فرسوده شدن نموده و حالتی از كشيدگي را ايجاد مي‌كنند. اين فرسايش مي‌تواند باعث شود كه زنجير، درگيري ضعيفي با خودروها و طبق‌هاي قامه داشته باشد كه به تعويض دنده ضعيف، فرسايش زودرس خودروها و حتي پرش از روي خودروها منتهي شود. تعويض خودرو بسيار پرهزينه‌تر از تعويض يك زنجير است، بنابراین آگاهي از زمان تعويض زنجير عملاً مي‌تواند در بلندمدت صرفه‌جويي مناسبي را براي شما به همراه داشته باشد.
شيوه‌هاي گوناگوني براي اندازه‌گيري فرسايش زنجير وجود دارد كه از بلند كردن زنجير از روي طبق قامه تا اندازه‌گيري فاصله میان دو ميخ پرچ را دربرمي‌گيرد. اما آسان‌ترين و دقيق‌ترين روش براي تعيين ميزان فرسودگي زنجير، استفاده از ابزاري مانند CC-3.2 Chain Checker يا CC-2 Chain Checker است.
شما مي‌توانيد دوچرخه خود را روي يك پايه تعمير قرار داده يا اگر جابه‌جا و واژگون نمي‌شود، آن را روي زمين بررسي كنيد.

آموزش جامع تنظیم دنده جلو دوچرخه (تنظیم طبق عوض کن)

روش 1: بلند كردن زنجير

زنجیر دوچرخه 6
اولين شيوه براي بررسي فرسودگي زنجير اين است كه صرفاً آن را از روي طبق قامه بلند كنيد. دنده را به كوچك‌ترين خودرو عقب و بزرگ‌ترين طبق قامه در جلو تعويض كرده و سپس زنجير را از روي طبق بلند نماييد.
اگر زنجير تا جايي از روي طبق بلند شود كه شما نور زيادي را از بين اين فاصله ببینید، بايد زنجير خود را تعويض کرده يا بدانید که خیلی سریع، زمان تعويض آن فراخواهد رسید. اين روش تقريباً به اندازه استفاده از ابزارهاي مخصوص این کار، دقيق است اما اگر مدتي است كه زنجير خود را تعويض نكرده‌ايد، يك نقطه شروع خوب به‌شمار مي‌آيد.


روش 2: اندازه‌گيري با خط‌كش

زنجیر دوچرخه 1
شكل 2: نشان صفر خط‌كش را روي اولين ميخ پرچ بگذاريد
زنجیر دوچرخه 5
شكل 3: ميخ پرچ آخر بايد روي نشان 12 اينچ باشد

يك روش تقريبي ديگر براي بررسي فرسايش زنجير، اندازه‌گيري آن با يك خط‌كش است. يك ميخ پرچ زنجیر را انتخاب كرده و نقطه صفر خط‌كش را روي آن بگذاريد. 23 ميخ پرچ ديگر را بشمريد، آخرين ميخ پرچ شما بايد روي علامت 12 اينچ خط‌كش قرار گرفته باشد. اگر اين فاصله بيش از يك‌شانزدهم اينچ اختلاف دارد، زنجير شما آنقدر كشيده شده كه نياز به تعويض دارد.


روش 3: استفاده از CC-3.2 parktool
ابزارهاي بررسي زنجير CC-2 و CC-3.2 صرفاً براي سنجش فرسودگي زنجير ساخته شده‌اند. براي شروع اندازه‌گيري فرسايش زنجير با CC-3.2، باید سر ابزار با نشان 0.5 را پيدا كنيد. انتهاي قلاب را در پیوندی با صفحات داخلی قرار دهيد تا مطمئن شويد كه غلطك‌ها را اندازه‌گيري مي‌كنيد، نه صفحات خارجي را. سعي كنيد سر ديگر را داخل زنجير فرو كنيد.
اگر ابزار وارد زنجير نمي‌شود، زنجير شما هنوز نيم درصد هم فرسوده نشده است. اگر سر ديگر ابزار وارد زنجير شد، به معني آن است كه زنجير شما حالا نيم درصد نسبت به زماني كه نو بوده، كشيده‌تر شده است. ابزار را برگردانيد تا ببينيد كه آيا فرسايش به 0.75 درصد رسيده است يا خير. باز هم اگر ابزار وارد زنجير نشد هنوز به اين سطح از فرسايش نیز نرسيده‌ايد؛ در غير اين صورت فرسودگي زنجيرتان به 0.75 درصد رسيده است. (شکل6)
حالا باید معناي هر يك از ارقام حك شده روي CC-3.2 را بررسی کرد. هر وضعيتي در سطح 0.75 درصد يا بیشتر از آن نشان مي‌دهد كه بايد فوراً زنجير دوچرخه‌تان را تعويض كنيد. اگر از زنجيري استفاده مي‌كنيد كه براي سيستم‌هاي 10 دنده‌ای يا كمتر طراحي شده، آن را وقتی که نزدیک به سطح 0.75 درصد رسید و اگر از يك زنجير 11 يا 12 دنده‌اي استفاده مي‌كنيد، آن را به محض رسيدن به سطح فرسايش 0.5 درصد تعويض نمایید

راهنمای جامع تعمیر و سرویس سیستم ترمز روغنی شیمانو (ترمز هیدرولیک دوچرخه)
زنجیر دوچرخه 15
شكل 4: ابزار را به غلطك میان صفحات داخلي قلاب كنيد
زنجیر دوچرخه 14
شكل 5: فرسودگي را در انتهاي ديگر اندازه‌گيري نماييد
زنجیر دوچرخه 9
شکل 6: زنجیر نیاز به تعویض دارد

روش 4: استفاده از CC-2 parktool

زنجیر دوچرخه 8
ابزار CC-2 parktool

براي اندازه‌گيري فرسايش زنجير با استفاده از ابزار بررسي CC-2، زائده پشتي را بين دو صفحه خارجي و زائده جلويي را بين دو صفحه داخلي قرار دهيد.
اهرم روي ابزار را به‌آرامي فشار دهيد تا جايي كه كاملاً آزادي زنجير گرفته شده و اهرم متوقف شود. بيش از نقطه توقف به ابزار فشار نياوريد. عددي كه در پنجره خوانده مي‌شود، درصد فرسايش زنجيرتان را به شما نشان خواهد داد. به همين سادگي!
به‌ياد داشته‌باشيد که استفاده از يك زنجير، بیشتر از حد فرسايش درنظر گرفته‌شده براي آن، با فرسايش دائمي خودروها و طبق‌هاي قامه دوچرخه شما همراه خواهد بود؛ در نتيجه، اين نگهداري منظم در بلندمدت، هزينه‌ها و دردسرهاي شما را كاهش خواهد داد.

زنجیر دوچرخه 13
شكل 7: زائده پشتي بين صفحات خارجي
زنجیر دوچرخه 4
شكل 8: زائده جلويي بين صفحات داخلي
زنجیر دوچرخه 12
شكل 9: اهرم را فشار دهيد تا كاملاً آزادي زنجير گرفته شود
زنجیر دوچرخه 16
شكل 10: رقم داخل پنجره ابزار را بررسي كنيد

پیشنهاد میکینم برای شناخت بهتر استاندارد زنجیر دوچرخه، بخش اول آموزش (استانداردهای زنجیر دوچرخه) را مطالعه کنید.

 

2.3 3 رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا