تبلیغ
پزشکی

پیش بینی سرطان

رای ها
لطفا امتیاز دهید

دشوارترين بخش از تشخيص سرطان در يك بيمار، زمان تشخیص است. به این معنی که سرطان آن‌قدر زود شناسايي شود تا امكان درمان مؤثر آن وجود داشته باشد. اکنون محققان مركز سرطان John Hopkins Kimmel، راه‌حلی احتمالي براي تشخيص علائم حتي پيش از ظاهر شدن آنها يافته‌ اند: يك آزمايش خون ساده و غيرتهاجمي.
پژوهش جديدي در Science Translational Medicine، منتشر شده است. پژوهشگران در این پژوهش، يك آزمايش غربالگري را مورد بررسي قرار داده‌اند كه در افراد ظاهراً سالم نیز می‌توان از آن استفاده کرد. آنها آزمايش مذكور را با تجزیه و تحلیل نمونه‌هاي خون دویست بيمار مبتلا به سرطان‌هاي سينه، ريه، تخمدان و روده بزرگ براي بررسي جهش‌ها در حدود شصت ژن كه با سرطان‌هاي مختلفي ارتباط داشته‌اند، ارتقاء داده‌اند.

پروفسور Victor Velculescu، استاد تومورشناسي در مركز سرطان John Hopkins Kimmel، مي‌گويد: «چالش اصلي، اصلاح و ارتقاء يك آزمايش خون بود كه بتوان با آن احتمال سرطان را بدون آگاهي از وجود جهش‌هاي ژنتيكي در تومور يك شخص پيش‌بيني كرد». وقتي محققان از اين آزمايش روي افرادی که ابتلای آنها به سرطان تأیید شده بود، استفاده كردند، توانستند 62 درصد از آنها را به‌دقت با مراحل يك و دو سرطان شناسايي کنند.
Velculescu اضافه مي‌كند: «اين مطالعه نشان مي‌دهد كه شناسايي زودهنگام سرطان با استفاده از تغييرات DNA در خون، امکان‌پذیر است». در بين 42 نفري كه با سرطان روده بزرگ تحت مطالعه قرار داشتند، پژوهشپگران توانستند نيمي از هشت بيماري كه در مرحله يك سرطان بودند و 89 درصد از بيماراني كه در مرحله دو قرار داشتند را با استفاده از آزمايش خون به‌طور صحيح شناسايي کنند.
در مورد سرطان ريه، از 71 بيمار مبتلا، 45 درصد از افرادي كه در مرحله اول بودند و همچنين 72 درصد از افرادي كه در مرحله دو سرطان بودند به‌طور صحيح شناسايي شدند. اين يك دستاورد بزرگ است، مخصوصاً به اين دليل كه سرطان روده بزرگ و ريه در مراحل اوليه خود تقريباً هيچ عارضه يا نشانه‌اي ندارند، اما بر اساس گزارش انجمن سرطان آمريكا در بين سه سرطان شایعی قرار دارند كه سالانه بيشترين مرگ و ميرها را ناشی می‌شوند.
نكته ديگر اينكه وقتي محققان این آزمايش را روي 44 نفر كه مبتلا به سرطان نبودند انجام دادند، هيچ‌گونه جهشي در خون آنها مشاهده نشد. اين بدان معني است كه مشاهده نتايج مثبت كاذب در اين آزمايش بعيد خواهد بود، بنابراين به افراد سالم گفته نخواهد شد كه احتمالاً سرطان دارند. اين موضوع يكي از مشكلات ساير آزمايش‌هاي غربالگري مانند اسكن CT براي سرطان ريه است كه غالباً نتايج مثبت كاذبي را ارائه كرده و مي‌تواند به آزمايش‌هاي غيرضروري بعدي منتهي شود.
محققان مي‌گويند با اینکه نتايج امیدوارکننده است، ولی باید مطالعات بیشتری درباره آزمايش مذكور از طریق بررسی نمونه‌های بیشتر صورت بگیرد تا از كارآيي آن اطمينان حاصل شود. به هر روی، اين يك كشف نويدبخش در دنياي پيچيده تشخيص سرطان است.

رای ها
لطفا امتیاز دهید
جلو گیری از درد پهلو در دوچرخه سواری

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا