تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

پویش سه شنبه های بدون خودرو چیست؟

رای ها
لطفا امتیاز دهید

راهکاری سبز برای شهرهای خاکستری / به قلم آلن پتروسیان

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین، تا شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.
برنامه راهبردی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط کوروش بختیاری، یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت. در بهمن ماه 1394، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئین‌نامه‌، دستورالعمل‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخه‌سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد. پس از بررسی‌های لازم، موارد مذکور به تأیید دکتر رضا شجیع، رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، رسید و از فروردین 1395 فعالیت خود را به صورت رسمی در این وزارتخانه آغاز کرد.

نقش و اهمیت گروه های دوچرخه سواری

ویژگی‌های پویش
1. ايجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم.
2. توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان يك شيوه كارآمد جابه‌جايی در مسافت‌های كوتاه.
3. كمك به كاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شامل بیماری، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ و میر وغیره.
4. کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزايش ظرفيت تردد خودروهای عمومی و سطح خدمت آن.
5. ارتقای نقش حمل و نقل عمومی و تغذيه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران.
6. صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی.
7. اشتغال‌زايی از محل توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی.
8. دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی همچون co2.

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا