تبلیغ
تغذیه

مکمل های غذایی باعث مسمومیت بیشتر مردم می شوند

رای ها
لطفا امتیاز دهید

اینکه ويتامين‌ها و مكمل‌هاي غذايي در قفسه فروشگاه‌ها در دسترس قرار دارند، به‌معناي آن نيست كه محصولات مذكور بی‌‌خطرند. يك پژوهش در مجله Journal of Medical Toxicology نشان مي‌دهد كه از سال 2005 تا 2012، میزان مسمومیت مربوط به مكمل‌هاي غذايي، 49 درصد افزايش يافته است. این افزایش پس از کاهشی تقريباً 9 درصدي در بین سال‌هاي 2002 تا 2005 رخ داده‌است كه دليل اصلي آن ممنوعيت Botanical ma juang (كه با نام Ephedra شناخته مي‌شود) توسط سازمان سرپرستي غذا و داروي ايالات متحده (FDA) بود كه با حملات قلبي و سكته مغزي ارتباط داشت.

لی اوت عکس سایت 2
مکمل‌های هومئوپاتي* (Homeopathic) در بيشترين تعداد تماس‌ها يعني 36 درصد از مجموع آنها دخيل بوده‌اند، درحالي‌كه مکمل‌های گياهي (Botanical) با 32 درصد و مكمل‌هاي هورموني (شامل ملاتونين براي كمك به خواب و تقويت‌كننده‌هاي هورمون‌هاي مردانه) با 15 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار داشته‌اند. تنها 5 درصد از مسمومیت به پي‌آمدهاي پزشكي جدي منتهي شده‌اند كه اكثر قريب به اتفاق آنها در بچه‌ها بوده‌است. محصولات انرژي‌زا و مکمل‌های گياهي بیشترین نقش را در بروز عواقب جدی داشته‌اند.
اگر فقط محصولات انرژي‌زا را بررسی کنید، درمی‌ یابید که اكثر موارد روي مردان بالاي شش سال تأثير گذاشته‌اند. همچنین از هر چهار مورد، يكي به‌طور عمدي در معرض چنين محصولاتي قرار گرفته بوده است. پژوهشگران مي‌گويند محصولات انرژي‌زا غالباً شامل تركيبي از كافئين با مواد ديگري از قبيل تائورين (Taurine)، گوارا (Quarana)، جينسنگ (Ginseng)، Ginkgo Biloba، L-Carnitine،
خار مريم و ويتامين B هستند. اين تركيبات به ایجاد بي‌نظمي تپش قلب، تشنج و تنفس سريع مربوطند. همچنين گزارش شده است كه نوشيدني‌هاي انرژي‌زا باعث ابتلاي يك مرد به هپاتيت شده‌است.

نقش مواد معدنی در بدن

لی اوت عکس سایت 2
در مورد مکمل‌های گياهي، ماده‌اي با نام Yohimbe (كه غالباً براي تقويت قواي جنسي مردان استفاده می‌شود) بیشترین احتمال خطر را داشته‌است. بر اساس نتايج پژوهش، حدود 30 درصد از همه مواردي كه در معرض اين ماده قرار گرفته بودند به مشكلات متوسط يا جدي دچار شدند. مکمل‌های گياهي ممکن است مشكلاتي از قبيل بالا رفتن تپش قلب، از كار افتادن كليه‌ها و يا حمله قلبي را ناشی شوند.
تحقیقات محققان، نياز به قانون‌گذاري FDA درباره محصولات انرژي‌زا و Yohimbe را نشان مي‌دهد، همان‌طور كه بيش از ده سال پيش در مورد Ma Huang قانون‌گذاری شده بود. بنابراين اگر به فكر استفاده از مکمل‌ها هستید، بهتر است ابتدا با پزشك خود مشورت كنيد. نتایج تحقیقات نشان داده‌اند كه برخی مكمل‌ها در صورت استفاده هم‌زمان با سایر دارو‌ها، احتمال خطر بالاتری خواهند داشت.
*هومئوپاتی یک شیوه درمانی جایگزین در پزشکی و در حیطه طب مکمل است که گفته می‌شود با تحریک سیستم ایمنی بدن،‌ فرد را به سمت بهبود و تقویت سوق می‌دهد.

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا