تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

جوان، ساک ورزشی، قلیان، چایخانه و دیگر هیچ…

رای ها
لطفا امتیاز دهید

احمدی- مسئول کمیته دوچرخه فریزبی

چند روز پیش در یکی از صفحات خبرگزاری مهر به مطالب جالبی برخوردم و مطالعه آن ایده ای را در ذهنم تداعی نمود که علاقمند شدم چند سطری را در خصوص این مطالب به رشته تحریر درآورم. قبل از شروع مطلب لازم است متذکر شوم که کلیه نکاتی که نقل قول شده است دقیقا از روی صفحات خبرگزاری بوده وهیچگونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است. مطالب بشرح ذیل است: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت :اشتغالزایی بهانه ای برای راه اندازی مجدد چایخانه هاست و علت اصرار زیاد و تلاش برای باز کردن چایخانه . درصدی این شغل است۰۳۳ ها، سود کمال حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت :وقتی در شورای اداری استان اصفهان مسئله بستن چایخانه ها را مطرح می کنیم، موضوع اشتغالزایی را پیش می کشند اما این در حالی است که چایخانه داران غالبا با مجوز خود می توانند هر شغلی را خارج از ضوابط صنف راه اندازی کنند. سال با همکاری نیروی انتظامی و اماکن اقدام به ۲۱ :معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت پلمب تمام چایخانه درصد تغییر شغل صاحبان چایخانه۰۳ های اصفهان کردیم که موجب ها شد. وی با اشاره به اینکه به حمایت استاندار برای برچیده شدن چایخانه ها نیاز داریم، ادامه داد :در صورتی که این هماهنگی بین مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و دادگستری مثل گذشته نباشد امیدی به پیشگیری از اعتیاد نیست زیرا چایخانه ها خانه اول اعتیاد است. حیدری بیان داشت :چایخانه ها به شرطی باز شود که شکل و شمایل آن تغییر کند و به جای اینکه محلی برای عرضه قلیان باشد، باید به مکانی برای ترویج نقالی، شاهنامه خوانی، شعرخوانی و محافل ادبی و سرگرم کننده در چایخانه ها، مراکز عمومی مانند پارک ها، خیابان ها و رستوران های سنتی مبدل شود و فضایی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باشد.
وی بیان داشت :بسته شدن چایخانه ها برای سومین بار، حمایت نکردن برخی مسئولان و دخالت بیجای یکسری دیگر از مسئولان و نماینده ها باعث شده علاوه بر باز شدن چندباره این اماکن، بدهکار این افراد هم باشیم، درحالی که هیچ چایخانه ای از نظر بهداشت مجوز ندارد. درصد از موارد اعتیاد افراد از سیگار و قلیان ۸۸ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد :در شروع می شود. در اینجا اجازه میخواهم که عطف به فرمایشات برادر عزیز و ارجمند جناب آقای حیدری عرض کنم : جناب حیدری براستی در کشور ما اینگونه مجوزها از چه درگاهی صادر می شود که حضرتعالی به عنوان معاون محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وجود چنین دغدغه ای گله مند شده اید؟ آیا برای یکبار لازم نیست که مسئولین ما با جدیت هرچه تمام تر(البته اگر منافع برخی به خطر نیفتد )از صدور مجوز برای تاسیس چنین خانه های فسادی جلوگیری به عمل آورند؟ سال پلمپ نمودن درب چایخانه ها به ۲۱و حال آنکه جناب حیدری عزیز اگر به قول خود حضرتعالی در مدت درصدی صاحبان چایخانه ها رسیده اید، پس به کدامین دلیل منطقی تر و مفید تر ۰۳نتیجه تغییر شغل مسئولین محترم امر مجددا اقدام به باز نمودن پلمپ ها و صدور مجوز های تاسیس چایخانه ها اقدام می نمایند؟ و آیا این چیزی به جز خیانت به سلامت جامعه است؟؟؟ در جایی دیگر به این موضوع اشاره شده که بدنبال تغییر کاربری و فضای این چایخانه ها به مکانی برای ترویج نقالی، شاهنامه خوانی و محافل ادبی هستیم. جناب حیدری عزیز و بزرگوار هنوز در برخی محله های تهران شاهد تعطیل نمودن کلاس های نقالی و شاهنامه خوانی هستیم که بنا به علاقه و انگیزه گروهی از مردم و به صورت خودجوش تشکیل گردیده و حال باید از ترس برخی ارگان های نظارتی که کاملا سلیقه ای عمل می کنند به محافل زیرزمینی و پنهانی تبدیل شوند و حال این پیشنهاد حضرتعالی چه شکل و شمایل فانتزیی به خود خواهد گرفت که با وجود یکچنین دیدگاه های مخالفی به دنبال تغییر کاربری چایخانه ها به مجالس و محافل ادبی باشیم!!!
با نگاهی به اقدامات چندگانه مسئولین در تصمیم برای پلمپ نمودن چایخانه ها و پس از آن بازگشایی مجدد آنها به نظر می رسد نوع شغل مردم در سطح جامعه به هیچ عنوان مهم نبوده و فقط اهمیت بالابردن آمار مضحک اشتغال در کشور باعث شده که دولتمردان حتی حاضرند مردم به مواد فروشی روی آورند تا بدین سان آمار همواره غیر واقعی اشتغال در کشور را بالا ببرند.
صحبت از حمایت نکردن برخی مسئولان در جهت تعطیلی این مراکز شبه فساد(چایخانه ها) در جامعه شد و چه خوب است یادی کنیم از ماموران محترم شهرداری که معلوم نیست که چه کسی و چه ارگانی به آنها اجازه هرگونه رفتار زشت و غیر انسانی را می دهد و آنان را آنچنان تحت حمایت قرار داده است که اینچنین گاها غیر انسانی و با برخوردهایی شدید اقدام به جمع آوری بساط دست فروشانی می کنند که انتظار نان شبشان به همان بساط مختصر جلویشان خلاصه می شود و حال آیا خنده دار نخواهد بود که مسئولان محترم ما برای جمع نمودن این مراکز شبه فساد و تباه کننده جوانان کشورمان به دنبال حمایت برخی دیگر از مسئولان می گردند. اکنون به آمار دیگری از یک آسیب که متاسفانه بازهم گریبانگیر مهمترین قشر جامعه یعنی نوجوانان و جوانان را خواهد گرفت اشاره می کنم: اگر از دانش آموزان درباره ورزش بپرسید، از شور و اشتیاق وصف ناشدنی خود می گویند که چطور قلب شان برای رسیدن زنگ های ورزش پر می کشد .منظورم دانش آموزانی است که حتی اگر سه ماه تابستان را هم به بهترین شکل ممکن تفریح کرده باشند، باز هم به هیچ عنوان قید یک ساعت زنگ ورزش مدرسه را نمی زنند.
البته در مدارس ایران زمان ورزش دانش آموزان در همین یک ساعت خلاصه و چندان جدی گرفته نمی شود؛ می توان گفت زنگ ورزش در ایران پر!
این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته زنگ ورزش برای همه از دانش آموزان گرفته تا مدیران مهم است.
مدارس ایران از نظر سرانه فضاهای ورزشی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند .سرانه فضای ورزشی کشور ما یک سوم استاندارد جهانی است .بررسی فضاهای ورزشی کشورهای پیشرو در این زمینه نشان می دهد که تایوان و ژاپن از بیشترین سرانه فضاهای ورزشی به ازای هر یک میلیون نفر برخوردارند .پس از آنها دانمارک، استرالیا، لهستان و آلمان قرار دارند.

آیین‌نامه‌ی فعالیت بدنی سازمان بهداشت جهانی (WHO)

به این عبارت دقت نمایید:
» صدم سانتیمتر مربع است۰۲ سرانه فضای ورزشی استاندارد در مدارس کشور «
این آمار را جناب آقای فرزاد حمیدی معاون محترم تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سفر به شهرکرد و به خبرنگار اطلاعات اعلام نموده اند. و چه تعبیر زیبایی است که از یک طرف شاهد سرانه ورزشی صدم سانتیمتر مربع باشیم و از سویی دیگر برای تعطیل نمودن ۱۳استاندارد در مدارس کشور و به میزان مراکزی با عنوان به اصطلاح چایخانه که به جز تباهی و فساد ارمغانی دیگر برای نسل جوان جامعه به دنبال ندارد می بایست هفته ها و ماه ها جلسات متعددی را برگزار نمائیم و بدنبال حمایت مسئولین به ظاهر دلسوز باشیم.
به کدامین گناه به چنین سرنوشتی دچار شده ایم که برای جلوگیری و تعطیل نمودن زیرساخت های فساد جامعه مان نیاز به حمایت داریم و حال آنکه وضعیت سرانه و موجودی اماکن و تجهیزات ورزشی در کشورمان چند ده درصد پایین تر از استانداردهای بین المللی است و هیچ کس نیاز به حمایت را در این زمینه احساس نمی کند.
در چنین روزگاری به حدی از ابتذال و بزهکاری دست یافته ایم که جوانانمان را در حالی با ساک های ورزشی در پارک ها می بینیم که محتویات ساک های ورزشی را به جای لباس و کفش ورزشی، تجهیزات و ملزومات قلیان تشکیل داده است و این ها همه از دستاوردهای اماکن پر سود و فایده ای همچون چایخانه هاست. این روزها وقتی از مقابل چایخانه ها عبور میکنیم مشمئز کننده تر از بوی تهوع آور تنباکوهای میوه ای حضور پر رنگ قشر جوان و پر انرژی جامعه در این اماکن است .حال آنکه اگر به جای حمایت های بیجای مسئولین در اهدای مجوز برای چنین اماکنی تشویق مردم به تاسیس مراکز و باشگاه های ورزشی جایگزین می شد امروز شاهد این میزان ابتذال و خلافکاری در بین جامعه و بویژه جوانانمان نبودیم.
کاش این امکان وجود داشت که یک روز مسئولانی را که برای برچیده شدن این اماکن به اصطلاح چایخانه نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند را به صورت غیر مترقبه به یکی از این اماکن ببریم تا به وضوح و از نزدیک شاهد آن باشندکه بستن و تعطیل نمودن یک چنین مکان آلوده و فاسدی به هیچ وجه نیاز به حمایت ندارد و فقط و فقط نیاز به یک مدیریت صحیح و مستحکم دارد که بتواند با اقتدار اقدام به جمع نمودن آنها نماید تا گامی ناچیز در مسیر ممانعت از به دام افتادن این نیروی جوان جامعه برداشته شود و کمی از امکانات و تسهیلات فاسد کننده جامعه عزیزمان ایران کاسته شود.
و در پایان کلام در قالب خواهشی ناچیز از مسئولین محترم:
اگر نمی توانید ریشه فساد و تباهی در جامعه را بخشکانید لطفا با مجوز های خود برای تاسیس اماکنی همچون چایخانه ها و …درخت فساد و پلیدی را هرس ننمائید.

رای ها
لطفا امتیاز دهید
پویش سه شنبه های بدون خودرو چیست؟

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا