تبلیغ
فناوری، تکنولوژی

استاندارد Plus 27,5 محکوم به نابودیست؟

5 1 رای
لطفا امتیاز دهید

اگر يك چيز در دنياي دوچرخه‌سواري كوهستان قطعي باشد، آن چيز «تغيير» است. مجموعه گسترده‌اي از استانداردها در اين حوزه وجود دارند كه به اندازه چرخ و اخيراً اندازه لاستيك مربوط مي‌شوند.

دوچرخه 27.5 پلاس 3
لاستيك‌هاي پلاس، آخرين استاندارد معرفي‌شده هستند. آنها از يك طوقه متوسط با قطر 650b كه در حدود 35 تا 50 ميلي‌متر پهنا دارد، به‌همراه يك لاستيك با حجم بسيار بالاتر در حدود 2.8 تا 3.25 اينچ تشکیل شده‌اند. اين استاندارد با وعده چسبندگي و راحتي بيشتر عرضه شده است. با اینکه این مشخصات به کامل‌ترین استاندارد دوچرخه‌های کوهستان شباهت دارد اما چرا به‌نظر می‌رسد كه دوران لاستيك‌هاي اندازه پلاس در حال پایان است؟


دوچرخه 27.5 پلاس 6

درواقع تلاش توليدكنندگان براي ایجاد حرکت نرم روي زمين و چسبندگي لاستيك دوچرخه‌های چاق به پیشرفت و ارتقای شکل این محصول منتهي شد. وقتي نوبت به آزمايش‌هاي Roll-down و همچنين عبورهای زمان‌بندي‌شده از شیب‌ها مي‌رسد، نتايج به‌دست‌ آمده برتري قطعي سرعت این محصول را نسبت به مدل‌هاي 29 اينچي نشان مي‌دهند. با اين‌حال، موضوع به همين سادگي نيست.
Chamberlain اين‌طور توضيح مي‌دهد كه: «بعضي از دوچرخه‌سواران نقايص را در لاستيك‌هاي پلاس 3 اينچي كشف كرده‌اند. يكي از نقايص مذكور اين است كه ديواره‌هاي جانبي ممکن است در چرخش‌هاي سخت دچار پيچ‌خوردگي شوند. دوم اينكه ممكن است ديواره‌هاي جانبي در بعضي از شرايط بدون اضافه شدن وزن بيشتر، دوام كمتري داشته باشند».
حتي با لاستيك‌هاي كمي باريك‌تر پلاس، فشار براي دست‌يابي به توازن مناسبی میان چسبندگي به مسير، محافظت در برابر پنچري و همچنين دقت، امری حياتي است اما گفته مي‌شود كه آنها به‌رغم چسبندگي بيشتري كه دارند، در مسابقات استقامت چندان کاربردی نیستند. حتي مدل جديد Specialized Enduro نيز تنها در نسخه‌هاي 650b و 29 اينچي عرضه مي‌شود. اين رويكرد از جانب برندي است كه کاملاً جدی از استاندارد پلاس (يا به‌قول خودشان، 6Fattie) پشتیبانی مي‌كند.
لاستيكی با حجم زیاد و پوششي كه تقریباً در شرايط سخت بادوام باشد، فوق‌العاده (و احتمالاً به‌صورت بازدارنده‌اي) سنگين خواهد بود. الگوهاي شیارهای عمیق براي استفاده در شرايط خيس و گل‌آلود لازم هستند، اما وقتي به روي يك لاستیک پلاس منتقل مي‌شوند، وزن لاستیک را بیش از حد بالا می‌برند. همين نكته روشن می‌کند كه چرا مدل‌هاي بسيار معدودي از آنها قابل دسترسي هستند و مطلقاً هيچ مشخصه ويژه گل‌ولاي در بين آنها به‌چشم نمي‌خورد.

بزرگترین نمایشگاه بين‌المللي دوچرخه، یورو بایک "Euorobike"

دوچرخه 27.5 پلاس 1

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

توليدكنندگان حركت از تولید لاستيك بزرگ‌تر پلاس به سمت اندازه‌هاي كوچك‌‌تر را آغاز كرده‌اند. Bastien Donze از SRAM، اينطور توضيح مي‌دهد: «لاستيك متوسط پلاس شما يك مدل 2.8 اينچي بوده که 3 اينچ به آن اضافه شده است. من اطمينان دارم كه لاستيك‌هاي جديدي در اندازه 2.6 اينچ عرضه خواهند شد. پهناي داخلي طوقه نيز باريك‌تر شده و حالا 35 ميلي‌متر چيزي است كه برندهاي سازنده دوچرخه به دنبال آن هستند. من مزاياي فراواني در اين گرايش مي‌بينم: وزن پايين‌تر، احساس خشكي كمتر در لاستيك و درعين‌حال ارتجاع و چرخش‌هاي عالي.
پي‌آمد عالي جريان تولید پلاس اين است كه توليدكنندگان به‌سختي مشغول كار هستند و احتمالاً محصولات شگفت‌انگيزي را در آينده نزديك عرضه خواهند كرد: لاستيك‌هاي بزرگ‌تر با وزن كمتر و مقاومت بيشتر در برابر پنجري نسبت به گذشته. آنها همچنين به لاشه‌هاي فوق‌العاده چابك و موادي براي ديواره‌هاي جانبي دست خواهند يافت كه كمتر دچار خميدگي مي‌شوند اما همچنان احساسي عالي از حرکت در مسیر را منتقل می‌کنند».


دوچرخه 27.5 پلاس 5

منهاي پلاس؟
آيا امكان دارد كه لاستيك‌هاي پلاس به‌عنوان يك استاندارد جداگانه، پديده‌اي با عمر كوتاه باشند؟ ما با افراد زيادي در اين صنعت صحبت كرده‌ايم، چه به‌صورت رسمي چه غيررسمي، و ظاهراً اين اتفاق نظر در حال گسترش است كه لاستيك 650b با پهناي حدود 2.6 اينچ كه با طوقه 30 تا 35 ميلي‌متري جفت شده است، احتمالاً حد فاصل بين يك لاستيك پلاس كامل و لاستيكي است كه امروزه از آن استفاده مي‌كنيم.
اين تركيب، بسياري از مزاياي سطح تماس بزرگ‌تر را بدون آن نقایص فراهم خواهد نمود. اين راه‌كار در عين‌حال بسياري از سردرگمي‌هاي مربوط به تعداد فراوان اندازه‌هاي مختلف لاستيك و چرخ كه در بازار به چشم مي‌خورند را برطرف خواهد كرد.
اگر اين تركيب به گزينه «عادي» جديد براي چرخ‌هاي 650b تبديل شود، به‌معناي آن خواهد بود كه يك چيز از فهرستي كه مصرف‌كنندگان در هنگام خريد يك دوچرخه جديد بايد به آنها فكر كنند، كم مي‌شود. این مزیت بزرگی است، آن هم با توجه به اين واقعيت كه سردرگمي درباره سازگاري هرگز براي فروش دوچرخه‌ها خوب نبوده است.

برنامه اندرویدی Runtastic Road Bike PRO

دوچرخه 27

Donze از SRAM با اين نكته موافق است: «با توجه به همه اين موارد، من تا حدود زيادي در مورد نياز به دو گروه متفاوت از دوچرخه‌هاي تریل ترديد دارم. آيا ما واقعاً نياز داريم كه دسته‌بندي‌هاي متفاوتي براي استاندارد 27.5 و 27.5 پلاس داشته باشيم درحالي‌كه لاستيك‌هاي آنها تنها 0.2 اينچ اختلاف داشته و وزني يكسان دارند؟ البته كه نه! همه ما لاستيك‌هاي بزرگ‌تر مي‌خواهيم زيرا آنها كشش بهتري فراهم مي‌كنند، اما در گذشته اين ويژگي به‌سختي مي‌توانست يك پوند وزن گردشي اضافي را توجيه كند. حالا يك لاستيك 2.6 اينچي را با همان وزن يك Minion Exo 2.3 به‌ من بدهيد تا هرگز از چيز ديگري استفاده نكنم.
بنابراين، نتيجه‌گيري از آينده اين است: ما نيازي نداريم كه تعداد زيادي اندازه‌هاي چرخ در دوچرخه‌هاي كوهستان امروزي داشته باشيم. صنعت مي‌داند كه بايد محصولات خود را ساده كند وگرنه مشتريان خود را ازدست خواهدداد. من فكر مي‌كنم نيازي به يك دسته‌بندي پلاس خاص وجود ندارد. به نظر من دوچرخه‌هاي عادي و پلاس بايد ادغام شوند تا يك دسته‌بندي واحد را ايجاد نمايند كه در آن دوچرخه‌هاي endure و trail صرفاً لاستيك‌هاي بزرگ، كشش و چرخش‌هاي بهتري داشته باشند، اما چالاكي امروزي خود را نيز حفظ كنند».
البته بعضي از برندها که سرمايه‌گذاري سنگيني روي 27.5 پلاس كرده و كمپين‌هاي بازاريابي را براي آن به راه‌انداخته‌اند، با كنار گذاشته شدن آن مخالف هستند. هنوز كاربردهاي فراواني وجود دارند كه در آنها به پوشش دقيق و بسيار سخت نياز نيست اما چسبندگي و حجم اضافي يك لاستيك پلاس برای آنها مناسب است. كاربردهاي بدون كمك‌فنر عقب (Hardtail) و يا Trail/XC نرم از جمله اين موارد هستند.
همچنين بايد به اين نكته اشاره كنيم كه اگر از قبل يك مدل پلاس را خريداري كرده‌ايد، بدون اعمال تغييرات فوق‌العاده در هندسه به شما امکان خواهد داد كه بين يك لاستيك چاق‌تر 2.8 اينچي يا يك نمونه باريك‌تر 2.6 اينچي انتخاب كنيد. اينكه آيا ويژگي مذكور براي ادامه حيات دسته‌بندي پلاس كافي خواهد بود يا خیر، يك موضوع كاملاً متفاوت است، چيزي كه به‌زودي با معرفي موج بعدي دوچرخه‌هاي 2017 خواهيم فهميد.

5 1 رای
لطفا امتیاز دهید
هیولای سنگفرش پینارلو DOGMA K8-S

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا