تبلیغ
فرهنگی و اقتصادی

آیا پروانه ­های نارنجی به شهرمان باز می­گردند؟

رای ها
لطفا امتیاز دهید

نوشته و عکس: پیمان نجات

مدتی است این دوچرخه­ های با مزه نارنجی رنگ را در سطح شهرمان می­بینیم. درست است، دوچرخه ­های بیدود را می­گویم. هر روز که از منزل تا محل کار و سپس از محل کار تا منزل را با دوچرخه شخصی رکاب می­زدم از میدان توحید که یکی از میدان­های دارای پارکینگ این دوچرخه ­ها است رد می­شدم و هر بار با خود می­گفتم یک روز باید این دوچرخه­ ها را امتحان کنم. البته که برای پشتیبانی از این حرکت، اشتراک بیدود را تهیه کرده بودم ولی به دلیل در دسترس بودن دوچرخه شخصی رغبت استفاده از آنها را نداشتم و برای روز مبادا ذخیره کرده بودم تا آنکه این روز مبادا سر رسید و یکی از روزهایی که به دلیل کارهای اداری و نیاز به همسفر شدن با یکی از دوستان مجبور شدم بدون دوچرخه شخصی تردد کنم که در مسیر بازگشت بخشی از مسیر میدان توحید تا میانه­ های خیابان ستارخان را با دوچرخه ­های اشتراکی بیدود رکاب زدم. در این نوشتار قصد دارم تا نگاهی نزدیک­تر به این کوچولوهای نارنجی رنگ داشته باشیم و کمی در مورد ساز و کار آنها صحبت کنیم و بیشتر با این دوچرخه ­ها آشنا شویم. شاید بیدود برای شما مناسب باشد، شاید هم نه.

دوچرخه کرایه­ای یا اشتراکی؟

احتمالا تمام ما با مفهوم “دوچرخه کرایه­ای” از سال­ها پیش آشنا هستیم. دوچرخه ­هایی که در بعضی از پارک­های جنگلی به صورت ساعتی و با گرو گذاشتن مدارک شناسایی قابل کرایه هستند. این دوچرخه ­ها جهت سواری در مسیرهای دوچرخه ­سواری این پارک­ها در نظر گرفته شده ­اند و طبق قوانینی که بر آنها حاکم است قابلیت خروج از محدوده پارک را ندارند. همینطور به یاد داریم همین چند سال پیش بود که شهرداری تهران کیوسک­های کرایه دوچرخه را در سطح شهر نصب کرد و دوچرخه هایی را جهت کرایه به شهروندان فراهم کرد. قوانین کرایه ساده و مشابه قوانین پارک­های تفریحی بود. لازم بود تا شما مدارک شناسایی را به یکی از این کیوسک­ها ارائه داده و پس از احراز هویت و تهیه کارت اشتراک سالانه، که رایگان نیز بود، می­توانستید از هر کدام از این کیوسک­ها دوچرخه­ای تحویل بگیرید. هنگامی که شما دوچرخه ­ای را تحویل می­گرفتید موظف بودید تا پیش از ساعت مشخصی در روز که ساعت پایان کار این کیوسک­ها بودند دوچرخه خود را به کیوسک دیگری تحویل بدهید در غیر این صورت جریمه­ ای برای شما در نظر گرفته می­شد.

اما فرق دوچرخه کرایه ­ای با دوچرخه اشتراکی در چیست؟ در سیستم اشتراکی بر خلاف سیستم کرایه ­ای، دوچرخه­ ها خانه ­ای ندارند. به این معنی که دوچرخه ­ها در سطح شهر موجودند و شما تنها کافیست تا خود را به نزدیکترین دوچرخه رسانده و شروع به استفاده از آن کنید و هر زمان به مقصد رسیدید در همان محل دوچرخه خود را پارک کنید تا فرد دیگری در آن نزدیکی مجدداً از آن دوچرخه در مسیر دیگری استفاده کند. در کشور ما نخستین شرکتی که جهت ایجاد سیستم اشتراک دوچرخه اقدام کرده است شرکت پاک چرخ ایرانیان است که در سال 1396 به عنوان مجری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری بیدود فعالیت خود را آغاز کرده است. در این سیستم راهکارهایی جهت به اشتراک­ گذاری، پیگیری و نگهداری دوچرخه ­ها در نظر گرفته شده است که به بررسی آنها می­ پردازیم.

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

ثبت نام و شروع به استفاده از بیدود

در سیستم اشتراکی بیدود، بستر ارتباطی شما با دوچرخه­ ها اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی هوشمندتان است. جهت شروع به ثبت نام شما باید ابتدا اپلیکیشن این برنامه را دانلود و نصب کنید. مراحل نصب و دانلود بسته به اینکه از چه سیستم عاملی بر روی گوشی خود بهره می­برید با استفاده از توضیحات و راهنمایی ­های ارائه شده در سایت بیدود به راحتی امکان­پذیر است. پس از باز کردن اپلیکیشن  با صفحه ثبت نام مواجه می­شوید. همچنین در این مرحله می­توانید قوانین و مقررات استفاده از بیدود را مطالعه کنید. پس از وارد کردن اطلاعات شناسایی و ارسال تصویری از کارت ملی خود باید جهت شروع به استفاده از بیدود مبلغ صد و پنجاه و نه هزار تومان سپرده و همینطور حق بیمه سالانه به میزان سی هزار تومان را پرداخت کنید. از قوانین و مقررات بیدود اینطور به نظر می­آید که مبلغ سپرده در صورتی که بعدا از استفاده از بیدود صرف نظر کنید قابل استرداد است. طی صحبتی که با تعدادی از دوستان علاقه­مند داشته­ ام متوجه شدم بخشی از افرادی که تا این مرحله را پیش آمده­ اند و قصد استفاده از بیدود را دارند در این مرحله از ادامه مسیر منصرف می­شوند زیرا اطلاعات چندانی از خدمتی که در برابر مبلغ پرداختی دریافت می­کنند ندارند. شاید اختصاص چند سفر رایگان به کاربران جدید جهت آشنایی با بیدود پیش از اخذ مبلغ سپرده به آشنایی کاربران با بیدود کمک کند. البته شما پیش از پرداخت مبلغ اشتراک می­توانید بر روی نقشه محل پارکینگ ­ها و دوچرخه­ های بیدود را مشاهده کنید و از حضور دوچرخه­ های بیدود در مسیر مورد استفاده خود مطمئن شوید.

مردم کشور ایتالیا بیشتر دوچرخه می‌خرند تا خودرو

پس از پرداخت مبلغ سپرده و حق بیمه تمام قابلیت­های اپلیکیشن برای شما آزاد شده و می­توانید بخش­های مختلف برنامه را مشاهده کنید. در داخل برنامه جهت پرداخت هزینه هر سفر نیز کیف پولی تعبیه شده است که شما باید با استفاده از درگاه پرداخت اینترنی مبلغ دلخواه خود را شارژ کرده و به ازای هر 30 دقیقه سواری مبلغ 1500 تومان را از این کیف پول پرداخت نمایید. سیستمی نیز جهت امتیازدهی فعالیت­ها در بیدود در نظر گرفته شده است و جهت کارهای مثبت مانند سفر با بیدود، پارک در پارکینگ­های بیدود یا دعوت از دوستان می­توانید امتیاز جمع ­آوری کرده و با امتیازهای خود از سفرهای رایگان بهره ببرید.

19

تصویر: سیستم امتیازدهی در بیدود. جهت هر فعالیت مثبت یا منفی امتیاز یا اعتباری در نظر گرفته شده است. با جمع ­آوری امتیاز می­توان از سفرهای رایگان بهره برد. در صورت کاهش اعتبار، مبلغ سپرده شما کاهش خواهد یافت و همچنین مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای سفرهای خود خواهید بود. با رعایت قوانین و حفظ مبلغ اعتبار خود بر روی عدد 100 سپرده شما کامل خواهد بود و هزینه سفرتان مطابق معمول محاسبه خواهد شد.

شروع به سواری با اسکن کردن کد هر دوچرخه

پس از ثبت نام و پرداخت مبلغ اشتراک و همچنین شارژ مبلغی در کیف پول خود تنها لازم است تا بر روی نقشه ­ای که در برنامه وجود دارد نزدیکترین دوچرخه به خود را پیدا کرده و خود را به آن برسانید. پارکینگ­ های بیدود مکان­هایی است که دوچرخه ­هایی که در مکان­های خارج محدوده قرار دارند پس از جمع­ آوری توسط ماشین­های نگهداری بیدود به این مکان­ها حمل می­شوند. هدف از تعبیه این پارکینگ­ ها اطمینان از در دسترس بودن دوچرخه در مکان­های شلوغی مانند میادین اصلی است. در حال حاضر دو منطقه در تهران تحت پوشش پارکینگ­ها و دوچرخه ­های بیدود هستند البته شما می­توانید با دوچرخه­ای که در اختیار دارید به هر جای تهران سفر کنید ولی این دوچرخه پس از پایان سفر شما و در مدت کوتاهی توسط ماشین­های جمع­ آوری به داخل محدوده برگردانده خواهد شد. پس از یافتن دوچرخه­  بیدود تنها لازم است بارکد موجود بر روی قفل دوچرخه یا فرمان آن را توسط برنامه اسکن کنید تا پس از چند لحظه قفل دوچرخه باز شده و سفر شما آغاز شود! پس از باز شدن قفل زمان­سنج سفر شما بر روی صفحه گوشی نمایش داده خواهد شد و تمام زمانی که در حال سفر هستید در نوتیفیکیشن بار گوشی خود پیامی مبنی بر اینکه در حال سفر هستید رویت می­کنید.

10

تصویر. در داخل اپلیکیشن شما می­توانید مکان پارکینگ­ها و دوچرخه ­های بیدود را در اطراف خود رویت کنید و به سمت نزدیکترین دوچرخه موجود بروید و پس از یافتن دوچرخه با اسکن کردن کد آن قفل دوچرخه را باز کنید.

08

تصویر. جهت باز کردن قفل دوچرخه و شروع سفر لازم است تا کد موجود بر روی فرمان یا قفل دوچرخه را توسط گوشی خود اسکن کنید.

09

تصویر. تمام بخش دیجیتال دوچرخه در قفل آن قرار دارد. پس از اسکن کردن کد دوچرخه قفل دوچرخه باز شده و سفر آغاز می­شود. قفل به خوبی به تنه دوچرخه متصل شده است و با رد شدن از داخل طوقه عقب و بی­ حرکت کردن آن امکان استفاده بدون اجازه از دوچرخه را از بین می­برد. همچنین این دوچرخه­ ها به ردیاب مجهز هستند که در صورت حمل دوچرخه بدون باز شدن قفل امکان ردیابی آنها را فراهم می­کند. سلول خورشیدی تعبیه شده بر روی قفل امکان شارژ آن در طی روز و با نور خورشید بدون نیاز به اتصال به برق را امکان­پذیر می­کند که به ساده­تر شدن نگهداری بیدود کمک می­کند.

فیلم دزد دوچرخه

دوچرخه­ های بیدود

اول از همه باید اعتراف کنم دوچرخه ­های بیدود از نظر بصری جلوه­ی زیبایی دارند. چالشی که طراحان بیدود با آن مواجهه بودند طراحی دوچرخه­ ای بوده است که در عین داشتن حداقل ­های امنیتی و الزامات یک سواری مناسب، ساده و کم هزینه بوده و نیاز به کمترین میزان نگهداری داشته و همچنین امکان سواستفاده از دوچرخه و قطعات آن نباشد که به حق در این زمینه خوب عمل کرده­اند. به نظر می­رسد بیشتر قطعات دوچرخه منحصر به فرد بوده و فقط جهت دوچرخه­ های بیدود طراحی شده است.

طراحی تنه دوچرخه به صورتی است که سوار و پیاده شدن به چرخ را آسان کند. جهت حصول این مورد در طراحی خبری از مثلث قدامی دوچرخه نیست و تنه از یک لوله فلزی منحنی ضخیم در بخش قدامی تشکیل شده است که فرمان و کاسه دو شاخ را به توپی وسط و مثلث عقب دوچرخه متصل می­کند. این طراحی از استحکام دوچرخه می­کاهد ولی برای یک دوچرخه شهری مناسب است و سوار و پیاده شدن به چرخ را راحت­ تر می­کند. موقعیت سواری در دوچرخه­ های بیدود به صورتی است که بالاتنه­ سوار تقریبا عمود بر زمین است و به این موقعیت سواری اصطلاحا ایستاده یا Upright می­گویند که در دوچرخه ­های شهری رایج بوده است و کنترل دوچرخه را برای سوارکار مبتدی و نیمه­ حرفه­ ای آسان­تر می­کند ولی انتقال قدرت نسبت به موقعیت سواری ورزشی که مقداری رو به جلوتر است سخت­تر انجام می­شود. در مجموع بیدود در زمینه طراحی هندسه تنه عملکرد قابل قبولی داشته است و می­توان نام یک دوچرخه شهری بر آن نهاد.

بزرگترین مشکل دوچرخه­ های اشتراکی و کرایه­ای اندازه تنه است. اندازه تنه یک پارامتر شخصی است و هر سوارکار با توجه به قد و وضعیت بدنی خود باید اندازه تنه مناسب خود را انتخاب کند. طبق اعلام تیم پشتیبانی دوچرخه­ های بیدود توانایی تحمل وزن تا 100 کیلوگرم را دارند و اندازه تنه تمام دوچرخه­ های فعلی بیدود 15.5 اینچ است که طبق محاسبات معمول برای سوارکاری با قد بین 150 تا 160 سانتی متر مناسب است. بیدود جهت حل این مشکل سعی کرده است تا با طراحی لوله زین بلند و امکان افزایش فاصله زین تا توپی تنه، قد­های بیشتر از این میزان را نیز پوشش دهد. همچنین بر روی لوله زین  راهنمایی درج شده است که به شما نشان می­دهد با توجه به قد خود باید زین را در چه ارتفاعی تنظیم کنید. در این راهنما از قد 155 سانتی­متر تا 180 سانتی­متر نشانه­ گذاری شده است. پیچ بست لوله زین نیز از سیستم آزادسازی سریع(Quick Release) بهره می­برد که تغییر ارتفاع زین را آسان می­کند. این اقدام یکی از اقدامات مثبت جهت رفع محدودیت اندازه تنه در دوچرخه ­های اشتراکی است ولی مشکل جای دیگر ظاهر می­شود که شما ممکن است ارتفاع زین مناسبی داشته باشید ولی به دلیل قد بلند و دست­های بلند هنگام سواری احساس کنید دوچرخه برای شما بسیار کوچک است و این به دلیل ثابت بودن فاصله زین تا کاسه دوشاخ در جلو است. همینطور اگر قد شما بیشتر از 180 سانتی­متر است احتمالا در تنظیم ارتفاع زین به مشکل بر خواهید خورد و فشار نامناسبی به زانوهایتان وارد می­شود.

06

تصویر. تنه بیدود از طراحی دوچرخه­ های شهری بهره می­برد که شامل میله ­ای منحنی در قدام و مثلث خلفی است. این طراحی سوار و پیاده شدن به دوچرخه را آسان­تر می­کند ولی از استحکام آن می­کاهد. همانطور که قابل پیش­بینی است در بیدود از دوشاخ ثابت استفاده شده است که به کاهش هزینه بیدود و آسانتر شدن تعمیر و نگهداری آن کمک می­کند.

وسیله حمل و نقل درون شهری مونترال کانادا

07

تصویر. در بیدود به جزئیات دقت شده است. جهت ساده سازی نمای بیرونی دوچرخه و کاهش امکان سواستفاده از قطعات کابل ترمز عقب از داخل تنه عبور می­کند و توسط قطعه­ ای لاستیکی در محل خود تثبیت می­شود.

05

تصویر. بر روی لوله زین  راهنمایی درج شده است که به شما نشان می­دهد با توجه به قد خود باید زین را در چه ارتفاعی تنظیم کنید. در این راهنما از قد 155 سانتی­متر تا 180 سانتی­متر نشانه­گذاری شده است. همچنین پیچ بست لوله زین از سیستم آزادسازی سریع(Quick Release) بهره می­برد که تغییر ارتفاع زین را آسان می­کند.

نکته­ای که در مورد دوچرخه­ های بیدود در نگاه اول جلب توجه می­کند ظاهر عجیب طوقه­ های آن است که منحصر به بیدود است. طوقه ­های بیدود 24 اینچ هستند و از لاستیک ­هایی بهره می­بند که پنچر نمی­شوند. علت این امر نبود سیستم تیوب در این تایرهاست و در اصل تایر بیدود حلقه ­ای لاستیکی است که در اطراف طوقه قرار دارد. این امر به کاهش هزینه نگهداری و همینطور افزایش عمر بیدود بسیار کمک می­کند ولی نبود سیستم تیوب در کنار طوقه­ های کوچک 24 اینچی باعث می­شود تا سواری شما خشن باشد و در دست­اندازها ضربات عیناً به تنه منتقل شود که البته جهت کاهش انتقال ضربات به سوارکار از زین­های نرم و دارای ضربه­ گیر استفاده شده است که سواری را نرم­تر و قابل قبول می­کنند.

04

تصویر. طوقه ­های بیدود منحصر به فرد بوده و از سیستم پره­ بندی مرسوم استفاده نمی­کند و این امر به ساده ­تر شدن نگهداری این دوچرخه­ ها کمک می­کند. همچنین دیده نشدن والف تیوب بر روی طوقه حاکی از آن است که چرخ­های بیدود از سیستم تیوب بهره نمی­برد و تایرها در اصل حلقه­ های لاستیکی هستند که به دور طوقه قرار دارند.

جهت ساده ­سازی و حذف قطعات اضافی ترمزهای بیدود نیز دستخوش تغییراتی شده ­اند. بیدود از ترمز کاسه ­ای سیمی در چرخ جلو و ترمز Roller سیمی در عقب بهره می­برد که هر دو ترمز بر روی توپی عمل می­کنند. این عمل باعث می­شود تا نمای کلی دوچرخه ساده­ تر باشد و قطعات در دسترس کمتری داشته باشد و همچنین نیاز به لنگرگیری چرخ(که در طوقه ­های بیدود عملا امکانپذیر نمی­باشد) کمتر شود. این ترمز­ها همچنین نیاز به سرویس و نگهداری کمتری دارند. ولی این تغییر باعث شده است تا قدرت نگاه­دارندگی ترمزهای بیدود نسبت به دوچرخه ­های دیگری که از سیستم­های مرسوم V Brake و دیسکی بهره می­برند کاهش داشته باشد و سوارکار باید این موضوع را در تنظیم سرعت و مسیر خود مد نظر بگیرد.

03

تصویر. کتی­ های ترمز بیدود به نحوی تنظیم شده است تا ساده باشد و کمترین قطعات در دسترس را داشته باشد. به دلیل طراحی خاص این کتی­ها امکان تغییر زاویه آنها بر روی فرمان وجود ندارد و این موضوع ممکن است در سوارکاران بلندقد باعث ایجاد درد­های مچ و خستگی شود. گریپ بیدود نیز منحصر به بیدود است و نام بیدود بر روی آن حک شده است. این گریپ­ها به مانند بیشتر دوچرخه ­های شهری دارای بخش پهن­تری هستند که به تقسیم فشار به کف دست کمک می­کند. البته جنس گریپ­ها به نحوی است که اصطکاک زیادی تولید نمی­کند و امکان لیز خوردن دست­ها بر روی فرمان وجود دارد.

01

تصویر. کابل ترمز بلافاصله وارد میله فرمان می­شود تا نمای زیباتری به بیدود بدهد و کمتر در دسترس باشد. این کابل­ها سپس از بخش پایینتر میله فرمان خارج شده و در جلو به سمت ترمز جلو حرکت می­کند و در عقب دوباره وارد تنه می­شود تا به ترمز عقب وارد شود. پیچ تنظیم ترمز نیز در حفاظی فلزی قرار دارد که تغییر آن را دشوار می­کند.

02

تصویر. بیدود از سیستم کاسه­ای در چرخ جلو بهره می­برد. این سیستم باعث ساده ­سازی قطعات بیدود شده است ولی قدرت ترمز کمتری در اختیار شما قرار می­دهد.

18

تصویر. بیدود از سیستم ترمز Roller در عقب بهره می­برد. این سیستم نیز باعث ساده ­سازی قطعات بیدود شده است و قطعات کمتری را در دسترس قرار می­دهد ولی قدرت ترمز کمتری نیز در اختیار شما قرار می­دهد. مورد قابل توجه استفاده از محافظ بر روی مهره توپی عقب جهت جلوگیری از سواستفاده­ های احتمالی است. این محافظ مانند بقیه قطعات بیدود با پیچی بسته می­شود که جهت باز کردن آن به آچار مخصوص آن نیاز است.

جوان، ساک ورزشی، قلیان، چایخانه و دیگر هیچ...

سیستم انتقال قدرت بیدود تک­دنده است

سیستم انتقال قدرت بیدود تک­دنده است و شامل یک طبق 32 دنده در جلو و خودرویی 16 دنده در عقب است که نسبت دنده دو به یک را به شما می­دهد. این ترکیب دنده به این معنی است که با هر دور دوران پای شما چرخ عقب دو دور خواهد چرخید. البته از یاد نبریم که قطر طوقه بیدود 24 اینچ است که کوچک بودن قطر چرخ در کنار این ترکیب دنده نسبتی از قدرت و سرعت را فراهم می­کند که بیشتر مناسب مسیرهای هموار است و در سربالایی یا سرپایینی که به قدرت بیشتر یا سرعت بیشتر نیاز دارید شما را اذیت خواهد کرد. انتخاب سیستم دنده تکی برای بیدود استراتژی طراحان جهت ساده ­سازی بیدود، آسان­تر شدن نگهداری آن و کاهش نیاز به تعمیرات است. درست است که حذف سیستم تعویض دنده قطعات کمتری را در دسترس قرار می­دهد ولی استفاده از سیستم ­های تعویض دنده که داخل توپی عقب قرار می­گیرند نیز این مشکل را حل می­کند ولی تعمیرات و نگهداری بیشتری را می­طلبد. جهت محافظت از زنجیر و جلوگیری از افتادن زنجیر و همچنین محافظت سوارکار در مقابل سیستم دنده و زنجیر از محافظ طبق و همچنین محافظ زنجیر بر روی تمام طول زنجیر استفاده شده است که مورد دیگری از توجه به جزئیات در طراحی بیدود است.

17

تصویر. استفاده از محافظ طبق و محافظ زنجیر به جلوگیری از افتادن زنجیر و محافظت سوارکار در مقابل سیستم دنده و زنجیر کمک می­کند. بر روی تمام دوچرخه­ های بیدود شماره پلاک بر روی میله زنجیر در سمت راست تنه حک شده است. استفاده از قامه­ های ضعیف می­تواند در فشارهای بالا باعث خم شدن قامه ­ها شود که نیاز به تعمیرات را افزایش می­دهد.

به علت ماهیت دوچرخه ­های اشتراکی و نیاز به قرار دادن دوچرخه در وضعیت انتظار، دوچرخه بیدود به جک مجهز است که بسیار کمک­ کننده است. همچنین استفاده از گلگیر در جلو و عقب نشان از دقت تیم طراحی است. البته شایان ذکر است طبق گفته تیم پشتیابی در روزهای بارانی و در شرایط جوی نامساعد تمام دوچرخه ­های بیدود قفل شده و از دسترس خارج می­شوند که این امر جهت جلوگیری از حوادث احتمالی حین دوچرخه ­سواری در باران و شرایط جوی نامساعد است. دوچرخه ­های بیدود از سیسیتم روشنایی بهره نمی­برند ولی استفاده از شبرنگ در جلو و عقب به افزایش ضریب امنیت بیدود در شب کمک می­کند و زنگ تعبیه شده در گریپ سمت راست بسیار پرکاربرد است. در نهایت سبد بیدود در جلو که توانایی حمل بار تا 5 کیلوگرم را دارد یکی دیگر از مواردی است که در طراحی این دوچرخه­ ها به چشم می­خورد و مجددا! ماهیت شهری این دوچرخه­ ها را یادآور می­کند.

15

تصویر. استفاده از گلگیر در جلو و عقب، جک جهت قرار گرفتن دوچرخه در وضعیت ایستاده و سبد در جلوی دوچرخه از مواردی است که در طراحی دوچرخه به چشم می­خورد.

16

تصویر. زنگ تعبیه شده در گریپ سمت راست بسیار کاربردی است و استفاده از آن بسیار آسان است.

14

تصویر. شعار بیدود که بر روی پشت زین حک شده است. ما می­خواهیم پروانه­ها به شهرمان بازگردند. آیا باز خواهند گشت؟

سواری

سواری با بیدود نیز مانند سواری با هر دوچرخه دیگری می­تواند بسیار لذت­بخش باشد ولی همانند سواری با هر دوچرخه دیگری لازم است تا انتظارات خود از سواری را بدانیم. بیدود جهت سفرهای کوتاه شهری خصوصاً در مسیرهای کفی و بدون شیب طراحی شده است. ممکن است افرادی که توانایی بدنی بیشتری دارند بتوانند مسافت­های بیشتر و سربالایی­ها را نیز با بیدود طی کنند ولی برای سوارکار مبتدی بیدود گزینه­ مناسبی جهت این کار نخواهد بود.

بیدود روح دوچرخه­ شهری کلاسیک را دارد و بسیار رام است. وضعیت نشستن شما که به صورت کاملا عمود است کنترل مناسبی برای شما به ارمغان می­آورد. زین پهن بیدود همراه ضربه­ گیرهایی که در زین تعبیه شده است ضربات مسیر را، که به دلیل تایرهای بدون تیوب به طور کامل به تنه منتقل می­شود، مقداری قابل تحمل­ تر می­کند ولی در مجموع توصیه می­شود به دنبال مسیر­های هموار و بدون دست­ انداز باشید. زاویه پیشانی مشابه زاویه پیشانی در دوچرخه ­های شهری است و باعث افزایش پایداری دوچرخه می­شود ولی فرمان نسبتا باریک بیدود می­تواند احساس لرزانی و ناپایداری نسبت به حرکت دوچرخه را به شما القا کند که پس از مدتی به کنترل بیدود عادت خواهید کرد. یکی از موارد اذیت کننده در سواری بیدود زاویه­ نسبتا افقی کتی­ های ترمز است که در طولانی مدت به دلیل انحراف ایجاد شده در مچ­ها باعث خستگی می­شود. ترمزها در مقایسه با ترمزهای دیسکی رده متوسط یا حتی ترمزهای V Brake معمول کمی ضعیف­ تر هستند که توجه ویژه­ی سوارکار جهت کنترل سرعت و پیش­بینی مسیر را می­طلبد تا از برخوردهای احتمالی جلوگیری شود. طبق توصیه تیم پشتیبان قبل از شروع به حرکت حتما ترمزهای بیدود را بررسی کنید. در نهایت باید بگویم متوجه شدم استفاده از زنگ بیدود بسیار لذت­بخش است و در مقابل نگاه­ های متعجب عابرین پیاده یا رانندگان پاسخ مناسبی به حساب می­آید!

گروه های دوچرخه سواری؛ افزایش امنیت و کسب مهارت

پایان سفر و انتظار بیدود برای مسافر جدید

پس از رسیدن به مقصد تنها لازم است تا دوچرخه خود را در محل مناسبی خارج خیابان پارک کنید و با فشار دادن قفل و قفل کردن دوچرخه سفر خود را پایان دهید و پس از آن مبلغ سفر خود را پرداخت کنید. دقت کنید پارک کردن دوچرخه در زیرزمین، پارکینگ عمومی، حیاط، پارکینگ شخصی و داخل منزل منجر به بسته شدن حساب کاربری شما می­شود.

13

تصویر. اهرم را فشار داده و دوچرخه را قفل کنید. حالا سفر شما به پایان رسیده است و وقت حساب کتاب است!

12

تصویر. در پایان سفر اطلاعات سفر نمایش داده می­شود و امکان پرداخت هزینه سفر فراهم می­شود. نمایش تخمینی از کالری مصرف شده و میزان دی اکسید کربنی که تولید “نکرده­اید” می­تواند بسیار انگیزه بخش باشد!

جمع بندی

دوچرخه، این موجود دوست داشتنی که از حدود دویست سال پیش تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار زیادی در شکل و عملکرد خود شده است اکنون نیاز شهرهای شلوغ و متراکمی چون تهران است. استفاده هر شهروند از خودروی شخصی، که وسیله­ای عظیم­ الجثه است و در شرایط فعلی صنعت خودروسازی عموماً وسیله­ای آلاینده است، با وجود اینکه برای انسان شهری بسیار وسوسه ­کننده به نظر می­رسد ولی امری غیرممکن است و این موضوع اهمیت هر چه بیشتر حضور بیشتر دوچرخه به عنوان وسیله­ ای پاک را نشان می­دهد. قیمت رو به رشد دوچرخه­ های شخصی در شرایط فعلی و هزینه ­های تهیه قطعات، نگهداری و تعمیرات دوچرخه باعث شده است تا بسیاری از افرادی که شرایط استفاده از دوچرخه جهت ترددهای روزانه را دارند رغبتی به این کار نداشته باشند. با توجه به این شرایط بیدود حرکت جدیدی در تهران است. بیدود می­تواند شروعی باشد برای بازگرداندن پروانه­ ها به شهرمان. با وجود اینکه بیدود رایگان نیست ولی قطعا هزینه­ی مجموع استفاده از آن از وسایل حمل و نقل عمومی و خوردوی شخصی بسیار کمتر است. البته که مواردی در رابطه با بیدود نیاز به تغییر دارد ولی تغییرات مثبتی که این دوچرخه ­های اشتراکی به نسبت دوچرخه­ های کرایه­ای مرسوم دارند و همچنین لذت دوچرخه­ سواری، آنها را تبدیل به گزینه ­ای مناسب جهت سفرهای کوتاه شهری می­کند.

خوب: جمع و جور و مفید/ لوله زین مناسب با قابلیت تنظیم ارتفاع جهت هماهنگی با قد سوارکار/ سیستم پشتیبانی قوی و طراحی اپلیکیشن مناسب/ وجود سیستم امتیازی و امکان استفاده از سفر رایگان با امتیازهای جمع­ اوری شده/ هزینه سفر قابل قبول

بد: نبود امکان سواری آزمایشی پیش از تهیه اشتراک بیدود/ تک سایز بودن اندازه تنه ­های بیدود/ زاویه کتی­ های ترمز نامناسب و غیرقابل تغییر/ در حال حاضر مناطق کمی تحت پوشش هستند

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا