تبلیغ
سرویس و تعمیر دوچرخه

آموزش گرفتن پنچری تیوب دوچرخه + تصویری

رای ها
لطفا امتیاز دهید

پنچری لاستیک دوچرخه امری جدا نشدنی از دوچرخه سواری است با وجود فناوری لاستیک تیوبلس خیلی از دوچرخه ها کماکان از سیستم لاستیک و تیوب بهره می برند و پنچری دوچرخه موضوعی است که برای همه دوچرخه سواران روی میدهد. این آموزش برای نحوه گرفتن پنچری دوچرخه آماده شده است.

همیشه در زمان دوچرخه سواری یک تیوب اضافه همراه داشته باشید تا در زمان پنچری بتوانید تیوب را تعویض نمایید و مجبور نباشید در خیابان و یا جاده زمان خود را صرف گرفتن پنچری دوچرخه کنید.

لوازم مورد نیاز:


کیت پنچرگیری

کیت پنچری

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت اینستاگرام مجله دوچرخه وطبیعت

. وصله های پنچری + چسب مایع مخصوص پنچری
.  تایلیور
.  سنباده نرم
. آچار فرانسه کوچک، در صورت پیچی بودن محل اتصال توپی به تنه
. تلمبه
. یک تیوب اضافه نیز همیشه همراه داشته باشید.


02
باز کردن چرخ های دوچرخه برای گرفتن پنچری

1- برای گرفتن پنچری دوچرخه ابتدا می بایست چرخ مورد نظر را از بدنه دوچرخه باز تمایید. اگر چرخ دوچرخه ضامنی است آن را مطابق تصویر بالا باز نمایید و اگر با پیچ و مهر است می بایست پیچ آن را با آچار باز نمایید تا چرخ از بدنه دوچرخه آزاد شود.

برای باز کردن چرخ عقب دوچرخه لازم است بعد از اینکه ضامن را باز کردید  شانژمان (دنده) عقب دوچرخه را مطابق تصویر بالا در سمت چپ با دست به سمت عقب بکشید تا چرخ عقب به راحتی از بدنه خارج شود اگر این کار را انجام ندهید چرخ عقب به راحتی خارج نخواهد شد.

آموزش نحوه شستن دوچرخه

به یاد داشته باشید که دنده را در پایین ترین حالت خود قرار دهید تا طوقه را راحت تر از جای خود خارج کنید.


01
خالی کردن باد لاستیک بصورت کامل

2- برای اینکه بتوانید لاستیک را از طوقه جدا کنید باید باد لاستیک را بصورت کامل تخلیه کنید. اگر این کار را انجام ندهید لاستیک را از طوقه دوچرخه نمی توانید جدا کنید.


03
درآوردن لاستیک

3- در این مرحله سعی کنید مطابق تصویر بالا در سمت راست، لاستیک را قبل از باز کردن به سمت وسط طوقه فشار دهید. وسط طوقه عمق بیشتری دارد و زمانی که تمام لاستیک در هر دوطرف در وسط طوقه قرار گیرد لاستیک راحت تر از طوقه جدا خواهد شد جدا از آن  ممکن است لاستیک براثر فشار باد به دیواره طوقه چسبیده باشد و با این کار این مشکل برطرف میشود. بعد از اینکه دو لبه لاستیک را در وسط قرار دادید مطابق تصویر سمت چپ از تایلیور استفاده نمایید تا لاستیک را بتوانید از طوقه جدا کنید.

دراوردن لاستیک دوچرخه بت تایلیور

در این مرحله سعی کنید از سه تایلیور استفاده نمایید هر سه تایلیور را در بین لاستیک و طوقه قرار دهید فاصله قرار گرفتن تایلیور ها در کنار هم 15 تا 20 سانتیمتر باشد بعد تایلیور اول را به سمت پره دوچرخه بکشید که همانند دیلم لاستیک را از طوقه جدا کند (اگر تایلیور در انتها  گیره ای داشت، آن را به پره قفل کنید که با تکان خوردن چرخ، تایلیور جدا نشود و لاستیک به سر جای خود برنگردد.) بعد از این مرحله برای جدا کردن لاستیک، باید این فرایند را با تایلیور دوم و سوم نیز انجام دهید.

چهار نکته که باید درباره فشار باد لاستیک بدانید

04
باد کردن تیوب

4- بعد از اینکه موفق شدید لاستیک را از طوقه جدا کنید می بایست تیوب دوچرخه را از داخل لاستیک خارج کرده و آن را جهت بررسی باد نمایید.


05
پیدا کردن سوراخ پنچری

5- سعی کنید با گوش دادن، صدای پیسسس! پنچری را پیدا کنید. در بیشتر مواقع با این کار سوارخ پنچری پیدا خواهد شد. اگر موفق نشدید باید تیوب را داخل سطل آب فرو ببرید و در آب به وسیله حباب ایجاد شده سوراخ پنچری را پیدا کنید.


061
تیوب ترکیده و غیر قابل استفاده

6- توجه داشته باشید که اگر تیوب مانند تصاویر بالا ترکیده باشد و دچار گاز گرفتگی شده باشد باید تیوب تعویض شود. گرفتن پنچری این تیوب امکان پذیر نخواهد بود اگر که گاز گرفتگی که در سمت راست تصویر مشاهده می کنید را پنچری بگیرید احتمال بازشدن وصله بسیار بالا خواهد رفت.  در این مواقع تیوب را باید تعویض نمایید.

معمولا گاز گرفتگی لاستک که باعث پنچری می شود از عدم تنظیم فشار باد لاستیک است. زمانی که فشار باد لاستیک کم باشد لاستیک دچار گاز گرفتگی و پنچری می شود. بنابراین لاستیک ها را به اندازه مناسب باد بزنید. در این خصوص می توانید آموزش تنظیم باد لاستیک دوچرخه مطالعه کنید.


06
علامت گذاری سوراخ تیوب

7- بعد از اینکه سوراخ پنچری را پیدا کردید با ماژیک مکان سوراخ را مشخص نمایید که آن را گم نکنید.


07
سنباده زدن سوراخ پنچری

8- حالا باید روی محل پنچری را سنباده بزنید. از یک سنباده نرم برای این کار استفاده نمایید. (اگر یک کیت کامل پنچری را تهیه کنید تمام مواردی که به آن نیاز دارید نظیر چسب، وصله و سنباده در داخل آن قرار دارد.) سعی کنید لبه های برجسته لاستیک را در محل سوراخ پنچری با سنباده ازبین ببرید. بعد از این مرحله مطابق تصویر سمت راست در بالا با یک پنبه آغشته به الکل محل پنچری را بصورت کامل از هر آلودگی و چربی  تمیز نمایید.

راهنمای جامع تعمیر و سرویس سیستم ترمز روغنی شیمانو (ترمز هیدرولیک دوچرخه)

9- دو نوع چسب پنچری در بازار است

A- چسب فوری که نیاز به چسب مایع ندارد.

B- چسب و مایع پنچری

08
چسباندن وصله فوری

A- چسب فوری که نیاز به چسب مایع ندارد:

در این مدل چسب کافی است چسب را از کاغذ محافظ چسب جدا کردن و چسب را در محل پنچری بچسبانید. بعد از اینکه چسب را چسباندید با انگشت روی چسب فشار بیاورید تا از کامل چسبیدن چسب مطمئن شوید.

در بازار ایران دو برند خیلی خوب وجود دارد. برند تاپیک و برند جاینت.


10
چسب زدن و چسباندن وصله

B- چسب و مایع پنچری

ابتدا باید  محل سوراخ پنچری را  به یک لایه نازک از چسب مایع مخصوص آغشته نمایید در این مرحله می بایست بین 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا چسب مایع روی تیوب بخوبی چسبناک شود بعد از آن می توانید وصله را را از زرورق جدا کرده و مطابق تصویر بالا وصله را روی تیوب بچسبانید. با انگشت خود روی وصله را کمی فشار دهید که مطمئن شوید که بصورت کامل چسبیده است.

11
چک کردن وصله

10- وصله را بررسی نمایید که بصورت کامل چسبیده باشد. در این مرحله پنچری تیوب گرفته شده است اما عجله نکنید و مراحل زیر را دنبال کنید.


12
چک کردن لاستیک

11- خب هر پنچری دلیلی دارد و گاهی علت پنچری در لاستیک دوچرخه باقی می ماند. برای اینکه خار، شیشه، فلز و یا هر شیعی که باعث پنچری شده است مجدد باعث پنچری نشود لاستیک دوچرخه را از داخل و هم از خارج بررسی نمایید تا اگر علت پنچری در لاستیک باقی مانده بود آن را خارج نمایید. این کار را حتما انجام دهید در بیشتر مواقع یک شیع خارجی در لاستیک خود پیدا خواهید کرد.

چه زمانی باید طوقه (رینگ) فرسوده دوچرخه را تعویض نماییم!؟

13
چک کردن داخل طوقه

12- لازم است داخل طوقه را هم بررسی نمایید گاهی در دوچرخه های قدیمی تر امکان این وجود دارد سر پره ها که از داخل طوقه پیچ شده اند باعث پنچری شوند بنابراین داخل طوقه و نوار آن را بررسی نمایید. اگر به این مشکل برخوردید باید پره  تعویض و یا کوتاه شود.


14
چک کردن روی سطح لاستیک

13- روی سطح لاستیک را بررسی نمایید که دچار پارگی نشده باشد. در این مواقع باید لاستیک تویض شود.


18
قرار دادن تیوب در لاستیک

14- حال زمان قرار دادن لاستیک سرجای خود است. تیوب را مطابق تصویر بالا داخل لاستیک قرار دهید و مقدار کمی تیوب را باد کنید که تیوب به خوبی در لاستیک قرار گیرد.


15
جاانداختن لاستیک در طوقه

15- لاستیک را روی طوقه قرار دهید و به کمک تایلیور  آن را در جای خود قرار دهید.


16
چک کردن نوار بیرونی لاستیک

16- توجه کنید که زمانی که لاستیک را جا انداختید و باد زدید لاستیک مطابق تصویر بالا در روی طوقه بد قرار نگیرد. باید نوار کناری لاستیک در دو طرف و در تمام بخش ها بصورت یکسان قرار گیرد. این کار در مواقعی سخت خواهد بود برای برطرف کردن این مشکل به صورت زیر عمل کنید.


17
خیس کردن

17- قبل از اینکه لاستیک را باد بزنید لبه های لاستیک را مطابق تصویر بالا یک مایع مانند اسپری پاک کننده شیشه خیس نمایید این کار باعث می شود استحکاک بین لاستیک و طوقه به حداقل برسد و در نتیجه لبه های لاستیک در زمان باد شدن بصورت صحیح و کامل روی لبه طوقه قرار گیرد.

فرآیند تبدیل طوقه غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس

21
جا انداختن چرخ در بدنه

18- بعد از اینکه لاستیک  را باد کردید زمان آن است که طوقه را در جای خود قرار دهید. معمولا طوقه جلو براحتی در جای خود قرار می گیرد. برای قرار گرفتن طوقه عقب می بایست همانند دراوردن طوقه مجدد شانژمان را با دست به سمت عقب بکشیدن تا طوقه عقب راحت سر جای خود قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که دنده را در پایین ترین حالت خود قرار دهید تا طوقه را راحت تر در جای خود قرار دهید.


19
باز و بسته کردن فکی ترمز

19- برای جا انداختن لاستیک باید فکی های ترمز را باز نمایید تا طوقه به راحتی روی بدنه دوچرخه قرار گیرد. به یاد داشته باشید که بعد از قرار گرفتن طوقه در جای خود حتما فکی های ترمز را مجدد ببندید.


20
بستن ضامن

20- در این مرحله ضامن را محک ببندید.


22
محل قرار گیری صحیح ضامن ها

21- توجه داشته باشید که قرار گرفتن صحیح ضامن ها می تواند از بروز حادثه احتمالی جلو گیری کند. اگر ضامن در جای نامناسبی بسته شده باشد ممکن است لاستیک دوچرخه دوستتان که در کنار یا پشت و یا جلو شما در حال دوچرخه سواری است به ضامن شما گیر کند و باعث حادثه شود. این اتفاق بارها و بارها رخ داده و باعث حادثه شده است. بنابراین ضامن ها را در جای مناسب همانند تصویر بالا ببندید.

منبع: parktool.com

رای ها
لطفا امتیاز دهید

جدید ترین آموزش ها در اینستاگرام مجله دوچرخه و طبیعت

پشتیبانی | مدیر محتوا

ما همواره در تلاشیم مطالب جامع و تخصصی را به زبانی ساده و به صورت رایگان منتشر کنیم. ماموریت ما ارتقاع سطح آگاهی در دوچرخه سواری است.
اشتراک در
اطلاع از
guest

28 نظر ثبت شده! شما هم نظرات و پرسش های خود را مطرح کنید.
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا